Udviklingen i produktions- og distributionsformer og deres indvirkning på godstransporten

Forord

Stigningen i godstransport er på den ene side udtryk for en stigende samhandel og økonomisk aktivitet. Samtidig er stigningen et udtryk for, hvorledes vi har organiseret produktion og forbrug, nationalt såvel som internationalt. På den anden side har transport en række konsekvenser på omgivelserne i form af miljøbelastninger. Derfor er studier af transportens vækst og dens årsager af stor interesse, når der fokuseres på stigende miljøproblemer som følge af transportaktiviteter

Godstransportens stigning skyldes for det første, at varerne transporteres over længere afstande. Stigningerne i antallet af kørte kilometer har været markante i de sidste ti år, både i Danmark og i Europa, dog med visse variationer for forskellige produkter. Det er især stykgods, industriprodukter og næringsmidler der transporteres længere, mens råvarer og landbrugsprodukter har lavere stigninger (Trafikministeriet 2000a ). For det andet skyldes stigningen i godstransportens omfang, at transportmidlerne ikke anvendes optimalt. Kapacitetsudnyttelsen, der målet transportmidlernes lasteevne i forhold til transporteret mængde af gods, har udvist en faldende tendens især for lastbiltransport. Kapacitetsudnyttelsen er ifølge seneste opgørelser svingende omkring de 40 pct. - dog med højere procenter hvis der korrigeres for volumentransport. Man kan stille spørgsmålet: hvorfor transporteres varer over længere afstande og hvorfor er kapacitetsudnyttelsen så lav?

Transport er en serviceydelse, der er afhængig af de vilkår, der sættes i produktions- og distributionssystemerne. Produktions- og distributionssystemerne har op gennem 90´erne gennemgået en væsentlig udvikling. Udviklingen har gået mod større specialisering, øget globalisering, mindre serier og trimmet produktion - dvs. at opgaver outsources og at lagre minimeres. Nye produktionskoncepter har været med til at fremme denne udvikling såsom: fleksibel specialisering, just-in-time, Quick Response, dag-til-dag-leveringer og tredjepartslogistik. Disse koncepter er udviklet med det formål at omorganisere produktion og forbrug - ikke at omorganisere transport. Transport opfattes som en afledt konsekvens.

Dette projekt: Produktion, distribution og godstransport - miljøkonsekvenser og handlemuligheder, der gennemføres i et samarbejde mellem COWI og Roskilde Universitetscenter for Miljøstyrelsen, har derfor som formål at besvare det overordnede spørgsmål:
På hvilken måde har udviklingen i nye logistiske koncepter indflydelse på godstransportens vækst, og kan produktions-, handels- og servicevirksomheder uden for transportbranchen tage initiativer til at mindske godstransportens uheldige konsekvenser?

Projektet er finansieret af Miljøstyrelsens Program for renere produkter m.v.

Projektets følgegruppe har bestået af:

Robert Heidemann - Miljøstyrelsen (formand 2001-2003)
Svend Otto Ott - Miljøstyrelsen (formand 2000-2001)
Poul Bruun - International Transport Danmark
Kenneth Skovhus Hammerby - Super Gros A/S
Per Homann Jespersen - RUC
Lise Drewes Nielsen - RUC
Tina Petersen - RUC
Erling Hvid - COWI
Mads Holm-Petersen - COWI

Nærværende rapport er en dokumentation for teoretiske, metodiske og tekniske overvejelser, der har ligget til grund for projektets hovedprodukt, som er en 30 siders vejledning i, hvordan produktions-, handels- og servicevirksomheder kan håndtere ændringer i krav til logistikken uden at godstransportens omfang og miljøbelastning øges. Dette idékatalog kan findes på Internettet på adressen www.trafikmiljoe.dk.