Sammenhæng mellem sortering, forbehandling og kvalitet af biomasse

2 Bilag B: Økonomi indsamling

I det følgende opgøres omkostningerne ved at indføre et indsamlingssystem til indsamling af organisk affald og restaffald fra boliger som i Hovedstadsområdet, Grindsted, Kolding, Aalborg og Vejle samt forbehandling af affaldet som på anlæggene i Grindsted, Herning og Vaarst.

Følgende modeller undersøges:

Tabel 8
Kombinationer der sammenlignes for boliger med individuel skraldespand.

Kombinationer

Fraktion

Hovedstad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Køkkenposer

Organisk

Papir

Papir

Plast

Plast

Plast

Udeudstyr

Organisk

Container

Sæk

Sæk

Container

Container

 

Rest

Container

Sæk

Sæk

Sæk

Tømning

Organisk

14 dg

14 dg

14 dg

Uge

14 dg

 

Rest

14 dg

14 dg

14 dg

Uge

Sorteringsanlæg

 

 

 

 

Optisk

 


Tabel 9
Kombinationer der sammenlignes for boliger med fælles skraldespand

Kombinationer

Fraktion

Hovedstad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Køkkenposer

Organisk

Papir

Papir

Plast

Plast

Plast

Udeudstyr

Organisk

Container

Sæk

Sæk

Container

Container

 

Rest

Container

Sæk

Sæk

Container

Tømning

Organisk

14 dg

 

14 dg

Uge

Uge

 

Rest

14 dg

 

14 dg

Uge

Sorteringsanlæg

       

Optisk

 

2.1 Valg af priser

Formålet er at opstille en sammenlignelig økonomi. Derfor anvendes ikke de faktiske omkostninger, men omkostninger beregnet ud fra fælles enhedspriser, således at lokale forskelle udelades. I modellen regnes således med én standardtype for indsamlingsbil, sækkesystem og containere.

Standardpriserne er valgt på baggrund af de priser, de enkelte områder har oplyst.

Tabel 10
Priser i forskellige områder samt den enhedspris, der er valgt som grundlag for videre beregning.

 

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Valgt

 

 

kr. pr. stk.

kr. pr. stk.

kr. pr. stk.

kr. pr. stk.

kr. pr. stk.

kr. pr. stk.

Køkken- udstyr

Køkken- stativ

531

34,2

 

 

35

35

 

Køkken- spand

42

 

 

 

 

42

 

Plastpose

 

 

0,25

0,14

0,30

0,25

 

Papirpose

0,24 / 0,302

0,45

0,50

 

 

0,30

 

Distri- bution af poser/ bolig/år

 

 

 

 

20

20

Udeudstyr

Sække- stativ

1.2503

 

 

 

730

730

 

Sække

 

2,94

 

 

2

2

 

Container (90-140 l)

298

 

 

 

300

300

 

Container (400 – 660 l)

1.975

 

1.700

 

2.100

2.000

Indsamling

Bil til containere

 

 

 

 

1.400.0004

1.000.000

 

Bil til sække

 

 

 

 

1.000.000

1.000.000

 

Kærrer

 

 

 

 

5.000

5.000

 

Timeløn

 

 

 

 

188,59

190

 

Chauffør- tillæg

 

 

 

 

4,94

5

1 Dobbeltstativ med spildbakke og låg
2 Priser fra to forskellige leverandører
3 Bates combi system
4 Bil med skylle- og vejeudstyr

Hver mand kan indsamle 1050 sække eller 850 containere pr. uge jfr. /5/. For hver 3 mand anskaffes en bil. Antallet af biler tillægges en reserve på 5%.

Enhedspriserne og antal enheder svarer til, at en sæk kan afhentes for knap 9 kr. og en container for knap 11 kr.

Alle anlægsomkostninger forrentes med 6% p.a.

2.1.1 Etablering og drift af optisk sortering

Etableringen af et optisk sorteringsanlæg som i Vejlemodellen vurderes i forhold til erfaringer fra Vejle, Kolding (udbud) og Århus. Omkostningen pr. husstand vil i højgrad afhænge af antallet af husstande, anlægget har kapacitet til.

Tabel 11
Kendte udgifter til etablering og drift af optisk sortering samt skøn for to anlæg på to forskellige størrelser.

 

Vejle

Kolding

Århus

Skøn1

Skøn2

Antal husstande

28.000 stk.

30.000

stk.

138.000 stk.

30.000

stk.

140.000 stk.

Etablerings- omkostning

 

22,5 mill. kr.

62 mill. kr.

20 mill. kr.

60 mill. kr.

Årlige drifts- omkostninger

1,3 mill. kr.

 

 

1,5 mill. kr.

5 mill. kr.


Et anlæg til 30.000 enheder antages at kunne etableres for 20 mill. kr. mens et anlæg til 140.000 husstande anslås til 60 mill. kr.

Tilsvarende anslås driftsomkostningerne til 1,5 mill. kr. ved 30.000 boliger og 5 mill. kr. ved 140.000 boliger.

2.1.2 Afskrivning af udstyr og anlæg

Indsamlingsudstyr og biler afskrives over 10 år, hvorefter scrapværdien sættes lig 0 kr. Kærrer afskrives dog på 5 år.

På anlæg afskrives bygningsdele over 20 år og udstyr på 10 år. Et optisk sorteringsanlæg antages i gennemsnit at skulle afskrives over 15 år.

2.2 Etableringsomkostninger for nyt indsamlingssystem

2.2.1 Enhedspriser til udstyr og anlæg

Alle boliger får udleveret et dobbelt køkkenstativ.

Ved individuelle boliger skal opstilles en 120 l container eller et sækkestativ pr. affaldsfraktion. Dvs. én skraldespand til restaffald og én skraldespand til organisk affald (bortset fra Vejlemodellen, hvor der kun skal bruges én skraldespand).

Ved boliger med fælles skraldespande opstilles en 400 l container til organisk affald og to 400 l containere til restaffald pr. 10 boliger.

Desuden skal anskaffes en bil pr. 2.429 containere eller 3.000 sække pr. uge (inkl. 5% reservekapacitet).

Ved Vejlemodellen skal desuden etableres et optisk sorteringsanlæg. Anlægsudgiften for et anlæg til et givent antal boliger anslås ved interpolation mellem enhedspriserne (Skøn1 og Skøn2 i Tabel 11 s. *).

2.2.2 Etableringsomkostninger for boliger med individuelle skraldespande

Tabel 12
Antal enheder pr. bolig med individuel skraldespand

Kombina- tioner

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Etablering

 

stk./
bolig

stk./ bolig

stk./ bolig

stk./ bolig

stk./ bolig

Køkkenudstyr

Køkkenstativ

1

1

1

1

1

Udeudstyr

Sækkestativ

2

2

2

 

1

 

Container

 

 

 

1

1

Indsamling

Bil

0,0006

0,0004

0,0004

0,0004

0,0006

Sorteringsanlæg

 

 

 

 

0,00002

 


I modellerne Hovedstadsområdet, Grindsted og Kolding skal etableres to sækkestativer pr. bolig. I Vejle skal etableres én container og Aalborg skal etableres et sækkestativ og en container pr. bolig med individuel skraldespand.

Antallet af biler beregnes som antal tømninger pr. uge divideret med bilernes kapacitet for hhv. sække og containere

Tabel 13
Etableringsomkostninger pr. bolig med individuel skraldespand

 

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Etablering

 

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

Køkkenudstyr

Køkkenstativ

35

35

35

35

35

Udeudstyr

Sækkestativ

1460

1460

1460

0

730

 

Container

0

0

0

300

300

Indsamling

Bil

412

333

333

412

539

Sorteringsanlæg

 

 

 

 

667

 

I alt

kr.

1.907

1.828

1.828

1.413

1.604


Da en container er billigere end et sækkestativ er etableringen af containerløsninger billigst. Etableringen af et optisk sorteringsanlæg som i Vejle øger etableringsomkostningen med 667 kr. pr. bolig (beregnet ved 30.000 boliger).

Kapitalomkostningerne beregnes som ydelsen på et lån til hvert anlæg. Lånets løbetid svarer til levetiden og forrentes med 6%.

Tabel 14
Kapitalomkostninger pr. bolig med individuel skraldespand

Pris pr. sted

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Afskrivning

 

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

Køkkenudstyr

Køkkenstativ

5

5

5

5

5

Udeudstyr

Sækkestativ

198

198

198

0

99

 

Container 120 l

0

0

0

41

41

Indsamling

Bil

56

45

45

56

73

Sorterings- anlæg

 

 

 

 

69

 

I alt

kr.

259

248

248

170

218


Når der tages hensyn til levetiden vil etableringen af sorteringsanlæg være billigere end at opstille ekstra sækkestativer eller containere til alle boliger.

2.2.3 Etableringsomkostninger for boliger med fælles skraldespand

Det antages, at der skal opstilles 3 stk. 400 l containere pr. 10 boliger i etageområder o.lign. I modellen for Vejle kan man dog nøjes med 2 containere. Hver container tømmes én gang ugentlig (i praksis har nogle 14 dages tømning men flere containere, dette antages at gå lige op).

Tabel 15
Antal enheder pr. bolig med fælles skraldespand

Kombinationer

 

Hoved- stad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Etablering

 

stk./bolig

stk./bolig

stk./bolig

stk./bolig

stk./bolig

Køkkenudstyr

Køkken- stativ

1

1

1

1

1

Udeudstyr

Container 400 l

0,3

0,3

0,3

0,2

0,3

Indsamling

Bil

0,0001

0,0001

0,0001

0,0001

0,0001

Sorteringsanlæg

 

 

 

 

0,00003

 


Tabel 16
Etableringsomkostninger pr. bolig med fælles skraldespand

Pris pr. sted

 

Hoved- stad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Etablering

 

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

Køkkenudstyr

Køkken- stativ

35

35

35

35

35

Udeudstyr

Container
400 l

630

630

630

420

630

Indsamling

Bil

124

124

124

82

124

Sorterings- anlæg

til 30.000 boliger

     

667

 

I alt

kr.

789

789

789

1.204

789


Tabel 17
Kapitalomkostninger pr. bolig med fælles skraldespand

Pris pr. sted

 

Hoved- stad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Afskrivning

 

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

kr./bolig

Køkkenudstyr

Køkken- stativ

5

5

5

5

5

Udeudstyr

Container 400 l

86

86

86

57

86

Indsamling

Bil

17

17

17

11

17

Sorteringsanlæg

til 30.000 boliger

 

 

 

69

 

I alt

kr.

107

107

107

142

107


Der er således kun to forskellige modeller for boliger med fælles skraldespande:

  1. 3 stk. 400 l containere pr. 10 boliger som afhentes separat hver uge
  2. 2 stk. 400 l containere pr. 10 boliger som afhentes hver uge og sorteres optisk.

Omkostningerne til sorteringsanlægget betyder, at udgiften pr. bolig med fælles skraldespand er dyrere end opstilling af ekstra container.

2.3 Drift af indsamlingssystem

2.3.1 Drift af indsamling fra boliger med individuelle skraldespande

Tabel 18
Antal enheder til drift af indsamlingssystem pr. bolig med individuel skraldespand

Drift

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

 

 

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

Køkkenudstyr

 

 

Plastposer

 

 

156

156

156

Papirposer

156

156

 

 

 

Distribution af poser/bolig

4

4

4

4

4

Udeudstyr

Sække

 

52

52

0

52

Tømning

 

Sække

 

52

52

 

52

Containere

52

 

 

52

26

Sortering

 

 

 

 

52

 


Tabel 19
Driftsudgifter til indsamling pr. bolig med individuel skraldespand

Pris pr. bolig

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Drift

 

kr./år

kr./år

kr./år

kr./år

kr./år

Køkkenudstyr

 

 

Plastposer

0

0

39

39

39

Papirposer

47

47

0

0

0

Distribution af poser

20

20

20

20

20

Udeudstyr

Sække

0

104

104

0

104

Indsamling

 

Sække

0

454

454

0

454

Containere

561

0

0

561

281

Sortering

 

 

 

 

167

 

I alt

kr.

628

625

617

787

898


2.3.2 Drift af indsamling fra boliger med fælles skraldespande

Tabel 20
Antal enheder til drift af indsamlingssystem pr. bolig med fælles skraldespand

 

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Drift

 

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

stk./ bolig/år

Køkkenudstyr

 

 

Plastposer

 

 

156

156

156

Papirposer

156

156

 

 

 

Distribution af poser/sted

4

4

4

4

4

Indsamling

Containere

15,6

15,6

15,6

10,4

15,6

Sortering

 

 

 

 

52

 


Tabel 21
Driftsudgifter til indsamling pr. bolig med fælles skraldespand

Pris pr. sted

 

Hoved- stad

Grind- sted

Kolding

Vejle

Aalborg

Drift

 

kr./sted/ år

kr./sted/ år

kr./sted/ år

kr./sted/ år

kr./sted/ år

Køkkenudstyr

Plastposer

0

0

39

39

39

Papirposer

47

47

0

0

0

Distribution af poser/sted

20

20

20

20

20

Containere

167

167

167

112

167

Sortering

til 30.000 boliger

 

 

 

167

 

I alt

kr.

234

234

226

337

226

2.4 Samlet omkostning pr. bolig pr. år

Tabel 22
Samlet omkostning ved indsamling pr. bolig med individuel skraldespand pr. år

Pris pr. bolig

Hovedstad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Samlet årlig udgift

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

Afskrivning

259

248

248

170

218

Drift

628

625

617

787

898

Administration

89

87

87

96

112

I alt

976

961

952

1.053

1.228


Tabel 23
Samlet omkostning ved indsamling pr. bolig med fælles skraldespand pr. år

Pris pr. sted

Hovedstad

Grindsted

Kolding

Vejle

Aalborg

Samlet årlig udgift

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

kr./år/ enhed

Afskrivning

107

107

107

142

107

Drift

235

235

227

338

227

Administration

34

34

33

48

33

I alt

377

377

368

528

368


Ved 30.000 boliger er Koldingmodellen med 14 dages indsamling af sække billigst både for boliger med individuelle skraldespande for boliger med fælles skraldespande.

For at illustrere den økonomiske forskel mellem forskellige indsamlingssystemer opstilles 8 modeller for individuelle skraldespande og tre modeller for fælles skraldespande:

Tabel 24
Otte regneeksempler til illustration af økonomien for forskellige indsamlingssystemer

Benævnelse

Beskrivelse

Sæk u. sort

Sækkesystem uden kildesortering

Cont. u. sort.

Containersystem (120 l) uden kildesortering med ugeindsamling

Cont. u. sort. 14 dg.

Containersystem (240 l) uden kildesortering med 14-dages indsamling

7/14 dg. sæk

Indsamling af organisk affald i papirsække hver 14. dag og restaffald hver uge.

7/14 dg. cont

Indsamling af organisk affald i 120 l container hver 14. dag og restaffald hver uge.

14. dg. sæk

Indsamling i to papirsække skiftevis organisk og restaffald hver anden uge.

14. dg. cont

Indsamling i to 120 l container skiftevis organisk og restaffald hver anden uge.

Uge optisk

Indsamling i 120 l container hver uge.

 

Figur 1
Overslag over samlede omkostninger ved forskellig antal boliger med individuelle skraldespande

For etageejendomme mv. med fælles skraldespande er opstillet tre modeller:

Tabel 25
Tre modeller til indsamling fra etageejendomme med fælles skraldespande

Betegnelse

Beskrivelse

Uden kildesortering

Affaldet indsamles ugentlig i 2 * 400 l containere

Separat

Affaldet indsamles ugentlig i 1 * 400 l container til organisk og 2 * 400 l til rest pr. 10 boliger

Optisk

Affaldet indsamles ugentlig i 2 * 400 l containere, hvorefter det sorteres i optisk sorteringsanlæg

 

Figur 2
Overslag over samlede omkostninger ved forskellig antal boliger med fælles skraldespande