Emissioner fra skibe i havn

2 Metode

Undersøgelsen beskæftiger sig med alle kommercielle skibe i de betragtede havne med undtagelse af fiskefartøjer, dvs. med alle handelsskibe. Handelsskibe er opdelt i fragtskibe og passagerskibe.

Den videre opdeling følger opdelingen i "Skibsfarten på danske havne 2001" og er opstillet på samme måde som i Miljøprojekt nr. 597/2001. Det betyder, at fragtskibe omfatter
Tankskibe
Andre bulkcarriers (bulkcarriers, specialskibe og pramme til tørlast)
Containerskibe (containerskibe, køleskibe og stykgodsskibe i øvrigt).

Passagerskibe omfatter
Krydstogtskibe
Færger

Opdelingen har betydning for estimeringen af motorstørrelserne.

Undersøgelsen er i videst muligt omfang udført på basis af faktuelle oplysninger fra havnene og fra statistiske tabeller. Desuden er to internationale rapporter om dette emne blevet gennemgået, således at andres erfaringer er blevet inddraget i vurderingerne.

Det var fra starten klart, at det inden for projekts ramme er umuligt at få detaljerede oplysninger om hvert enkelt skib og dets last i hvert enkelt anløb. Det har derfor været nødvendigt at lave estimater over skibsstørrelser, motorstørrelser og effektforbrug.

Emissionsfaktorer og effektforbrug er vurderet ud fra oplysningerne i Miljøprojekt nr. 597/2001, i de to internationale rapporter og fra MAN B&W Diesel. De to internationale rapporter er begge udgivet i EU-regi. Det drejer sig om "Quantification of emissions from ships associated with ship movements between ports in the European Community", der er udarbejdet i juli 2002 af Entec UK Limited, og "Methodologies for Estimating air pollutant Emissions from Transport", der er udarbejdet i marts 1998 af TECHNE. Hvor rapporterne er omtalt i det følgende, betegnes de h.h.v. ENTEC og MEET.

Krysdstogtskibe hører til blandt de største på havet. De største af skibene kan have fremdrivningsmaskineri med en effekt på ca. 50.000 kW og hjælpemaskineri med en effekt på ca. 15.000 kW

På basis af statistiske oplysninger i "Skibsfarten på danske havne 2001" fra Danmarks Statistik og samtaler med nøglepersoner i Københavns, Helsingør og Køge Havn har vi opstillet data for antal skibe, størrelser og opholdstid i havnene.

Ved hjælp af Dansk Illustreret Skibsliste 2002, der er udgivet af Seapress, har vi lavet kvalificerede antagelser om effekten på skibenes hovedmotorer. Effekten på hovedmotorerne benyttes dels til at vurdere effektforbruget på hjælpemaskineriet, dels til at beregne effektforbruget i den korte sejlads- og manøvretid i havnen.

For krydstogtskibe er der søgt detaljerede oplysninger om et udvalg af de skibe, der anløb København i 2001. Københavns Havns side på Internettet har været en god kilde i dette arbejde.

I projektforløbet blev vi kontaktet af firma COWI, der udfører et lignende projekt for Københavns Havn. Formålet med COWI’s projekt er specifikt at vurdere emissionsforholdene og påvirkningen af omgivelsernes luftkvalitet ved én af Københavns Havns kajer, hvor det påtænkes at udføre boligbyggeri. Vi har i et vist omfang udvekslet erfaringer med COWI.

Alle beregninger udføres i EXCEL, idet vi ikke har fundet relevante beregningsprogrammer.