Emissioner fra skibe i havn

5 Beregninger

5.1 Københavns Havn
5.2 Køge Havn
5.3 Helsingør Havn
5.4 Alle tre havne
5.5 21 store havne i Danmark

I de følgende afsnit er beregninger af effektforbrug og emissioner vist i tabeller og grafisk. Alle de i bilag viste værdier er uafrundede, uden at dette må tages som udtryk for præcisionen i vurderingerne.

5.1 Københavns Havn

I bilag A ses beregninger af effektforbruget for samtlige skibe ved kaj til lys, ventilation etc. men uden pumpning af flydende gods. I samme bilag ses beregningerne af emissioner.

I tabel 3 i ”Skibsfarten på danske havne 2001” er det oplyst, at der i Københavns Havn er lastet/losset i alt 3.027.000 tons flydende gods i/fra tankskibe. Denne mængde pumpes ved hjælp af skibenes egne pumper under et forbrug på 0,7 kg olie per ton pumpet gods. Det antages, at der til 0,2 kg olie svarer 1 kWh. Den anvendte olie er af samme type som på hovedmotoren.

Beregninger af effektforbrug og emissioner ved manøvrer i havnen og pumpning af flydende gods ses i bilag B.

I tabel 5.1 ses de samlede emissioner fra alle driftsformer.

Tabel 5.1
Oversigt over samlede effektforbrug og emissioner i Københavns Havn i 2001

Skibstype/ driftsform

Effekt- forbrug
MWh

Tons i året 2001

NOx

CO

Kul- brinter

CO2

SO2

Partikler

Tankskibeved kaj

5.100

56

5,1

2,5

3.000

20

1,10

Tankskibe manøvrer

960

12

5,8

0,48

580

5,8

0,42

Tankskibe pumpning

11.000

130

64

5,3

6.400

64

4,7

Bulkcarrier ved kaj

1.600

17

1,6

0,8

950

6,3

0,4

Bulkcarrier manøvrer

300

3,6

1,8

0,2

180

1,8

0,1

Containerskibe ved kaj

3.100

35

3,1

1,6

1.900

13

0,7

Containerskibe manøvrer

730

8,8

4,4

0,4

440

4,4

0,3

Færger ved kaj

13.000

140

13

6,3

7.600

2,5

2,8

Færger manøvrer

4.400

52

26

2,2

2.600

8,7

1,0

Krydstogtskibe ved kaj

9.000

98

9

4,5

5.400

1,8

2,0

Krydstogtskibe manøvrer

490

6

3,0

0,25

300

1,0

0,12

Total

49.000

560

140

24

29.000

130

14

 
Emissionen af de komponenter, der er interessante i diskussionen om forsuring, NOx og SO2, er illustreret i figur 1.

Figur 1
Emission af NOx og SO2 i Københavns Havn i 2001

De tre største kilder til emission af NOx er færger ved kaj (25%), pumpning fra tankskibe (23%) og krydstogtskibe ved kaj (18%). De største kilder til emission af SO2 er pumpning fra tankskibe (49%) og tankskibe ved kaj (15%), mens øvrige kilder hver især kun har lille betydning.

5.2 Køge Havn

I bilag C ses beregninger af effektforbruget for samtlige skibe ved kaj til lys, ventilation etc. men uden pumpning af flydende gods. I samme bilag ses beregningerne af emissioner.

I tabel 3 i ”Skibsfarten på danske havne 2001” er det oplyst, at der i Køge Havn er lastet/losset i alt 108.000 tons flydende gods i/fra tankskibe.

Beregninger af effektforbrug og emissioner ved manøvrer i havnen og pumpning af flydende gods ses i bilag D. I tabel 5.2 ses de samlede emissioner fra alle driftsformer.

Tabel 5.2
Oversigt over samlede effektforbrug og emissioner i Køge Havn i 2001

Skibstype/ driftsform

Effekt- forbrug
MWh

Tons i året 2001

NOx

CO

Kul- brinter

CO2

SO2

Partikler

Tankskibe ved kaj

350

3,8

0,35

0,17

210

1,4

0,08

Tankskibe manøvrer

12

0,14

0,07

0,01

7,2

0,1

0,01

Tankskibe pumpning

380

4,5

2,3

0,19

230

2,3

0,17

Andre bulkcarrier ved kaj

1.500

17

1,5

0,75

900

6,0

0,33

Andre bulkcarrier manøvrer

58

0,70

0,35

0,03

35

0,35

0,03

Containerskibe ved kaj

390

4,3

0,39

0,20

240

1,6

0,09

Containerskibe manøvrer

14

0,17

0,087

0,007

8,7

0,087

0,0064

Ro-Ro ved kaj

400

4,4

0,40

0,20

240

1,6

0,088

R0-Ro manøvrer

33

0,40

0,20

0,017

20

0,20

0,015

Total

3.100

35

5,6

1,6

1900

14

0,80


Emissionen af NOx og SO2 er vist i figur 2.

Figur 2
Emission af NOx og SO2 i Køge Havn i 2001

Den klart størst kilde til emission af NOx er andre bulkcarriers ved kaj (49%), mens ingen af de øvrige kilder bidrager med mere end 13%. Andre bulkcarriers er ligeledes den største kilde til emission af SO2 (43%), mens pumpning fra tankskibe er årsag til 16%.

Bulkcarrieren Anders Rousing på vej til afhentning af skrot i Køge Havn

5.3 Helsingør Havn

I bilag E ses beregninger af effektforbruget for færger ved kaj til lys, ventilation etc. I samme bilag ses beregningerne af emissioner.

Beregninger af effektforbrug og emissioner ved manøvrer i havnen ses i bilag F.

I tabel 5.3 ses de samlede emissioner fra alle driftsformer.

Tabel 5.3
Oversigt over emissioner i Helsingør Havn i 2001

Skibstype/ driftsform

Effektforbrug
MWh

Tons i året 2001

NOx

CO

Kulbrinter

CO2

SO2

Partikler

Færger ved kaj

4.100

46

4,1

2,1

2.500

1

0,91

Færger manøvrer

8.900

110

53

4,5

5.300

18

2,1

Total

13.000

150

58

7

7.800

19

3

5.4 Alle tre havne

De samlede emissioner fra de tre undersøgt havne er samlet i tabel 5.4.

Tabel 5.4
Oversigt over de totale emissioner i København, Køge og Helsingør i 2001

Havn

Effektforbrug
MWh

Tons i året 2001

NOx CO

Kulbrinter

CO2

SO2

Partikler

København

49.000

560

140

24

29.000

130

14

Helsingør

13.000

150

58

6,5

7.800

19

3,1

Køge

3.100

35

5,6

1,6

1.900

14

0,80

Total

65.100

750

200

32

39.000

160

18


Det samlede effektforbrug i Københavns havn svarer til forbruget i Køge By (beboelser og mindre virksomheder), der har ca. 35.000 indbyggere. Et gennemsnitsforbrug i Køge er 55.000 MWh per år.

5.5 21 store havne i Danmark

Med samme beregningsmetode som for de øvrige havne hver for sig og på basis af informationerne i tabel 4 og 6 i ”Skibsfarten på danske havne 2001” har vi beregnet emissionerne fra 21 havne i Danmark. Til sammen har de 21 havne ca. 85% af godsomsætningen (ikke passagerer) i Danmark.

Antallet af de betragtede skibstyper i de 21 havne er opgjort på samme måde som for Københavns Havn. Der er ikke tale om en opskalering af resultaterne for de tre først undersøgte havne, men derimod om en tilsvarende, uafhængig beregning. Detailviden fra de tre havne er således ikke anvendt direkte i beregningen.

Antalsmæssigt udgør andre havne en langt større andel af skibstrafikken end de 21 havne, men 60% af anløbene udgøres af små passagerskibe på mindre end 250 tons. Det er bl.a. mindre ø-færger. Vi antager, at emissionerne fra disse ikke har den store betydning i billedet for landet som helhed, selvom de godt kan have lokal betydning.

De 21 havne er – rangeret efter godsomsætning: Fredericia Havn, Århus Havn, Statoil-havnen, Københavns Havn, Helsingør Havn, Rødby Færgehavn, Esbjerg Havn, Kalundborg Havn, Aalborg Portland Havn, Enstedværkets Havn, Aalborg Havn, Asnæsværkets Havn, Odense Havn, Rønne Havn, Kolding Havn, Aabenraa Havn, Studstrupværkets Havn, Randers Havn, Vejle Havn og Gulfhavn (i Stigsnæs).

Blandt disse havne har Esbjerg, Kalundborg, Rønne, Århus, Frederikshavn og Rødby en del færgetrafik. I tabel 12 og 13 i ”Skibsfarten på danske havne 2001” findes oplysninger om antal anløb med passagerfærger. Ruten Esbjerg til Fanø er ikke medtaget i beregningerne.

Af den indenlandske trafik er 8521 anløb repræsenteret i de nævnte seks havne, hvilket svarer til 2% af samtlige anløb i indenrigstrafik. Halvdelen af de øvrige 98% anløb er foretaget af små ø-færger med en bruttotonnage på mindre end 250 bruttoton.

Af den udenlandske trafik er 69.290 anløb repræsenteret i de nævnte seks havne, hvilket svarer til 91% af samtlige anløb i udenrigstrafik.

Vi har søgt forholdsvis detaljerede oplysninger om færgerne i de seks havne og foretaget beregninger som for København og Helsingør. Oplysningerne fremgår af tabel 5.5.

Tabel 5.5
Oversigt over færger i syv betydende havne for året 2001

Havn

Navn eller rute

Brutto-
tonnage

Hoved- motor kW

Antal

Opholds- tid i havn timer

Energi- forbrug
MWh

København

Crown of Scandinavia

35.000

24.000

180

8

3.000

Pearl of Scandinavia

40.000

24.000

180

8

3.100

Duke of Scandinavia

20.000

15.000

28

6

230

Pomerania

12.000

13.000

300

6

900

Jens Kofoed

12.000

13.000

180

16

2.700

Povl Anker

12.000

12.000

180

16

2.700

Helsingør

Sundbusserne

230

450

10120

0,17

47

HH Ferries

4.300

3000

12985

0,17

1.520

Scandlines

10.000

6100

22121

0,17

2.600

Kalundborg

Kyholm

3.400

2900

820

0,33

68

Maren og Mette Mols

14.000

12.000

1.809

0,50

770

Rødby

Puttgarden

2800

1800

1.082

0,50

120

Puttgarden

15.000

18.000

8.294

0,50

3.600

Puttgarden

15.000

11.000

8.294

0,50

3.800

Rønne

København

12.000

13.000

360

3

1.000

Ystad og Polen

12.000

13.000

650

3

1.400

Villum Clausen

6400

36.000

1.004

3

1.300

Esbjerg

England

18.000

11.000

250

12

3.200

Århus

Århus-Kalundborg

14.000

12.000

1.807

0,25

380

Århus-Odden

4500

26.000

1.817

0,25

140

Frederikshavn

Læsø

3700

3800

1.886

6

3.100

Norge og Sverige

8100

7400

750

3

1.100

Norge og Sverige

12.000

10000

810

3

1.800

Norge og Sverige

31.000

21.000

1.688

3

8.900

Middel

 

9.200

8.100

 

*              48.000

* Ikke middel men sum

For fragtskibe er tabel 4 i ”Skibsfarten på danske havne 2001” anvendt til at beregne antal og gennemsnitsstørrelser.

For krydstogtskibe beregnes effektforbruget og emissionerne forholdsmæssigt for det samlede antal (257) i forhold til de 201, der indgår i beregningerne for København. Rønne og Århus er de eneste øvrige havne, hvor krydstogtskibe lægger til.

For tankskibe beregnes forbruget til losning og lastning af den samlede mængde flydende gods i de 21 havne, som udgør 95% af alt flydende gods i Danmark (32.622.000 tons).

I bilag G ses beregninger af effektforbruget for samtlige skibe ved kaj til lys, ventilation etc. men uden pumpning af flydende gods. I samme bilag ses beregningerne af emissioner.

Beregninger af effektforbrug og emissioner ved manøvrer i havnen og pumpning af flydende gods ses i bilag H.

Resultaterne for de 21 havne ses i tabel 5.6 og emissionen af NOx og SO2 er illustreret i figur 3.

Tabel 5.6
Oversigt over emission i de 21 største havne i Danmark

Skibstype/ driftsform

Effekt- forbrug
MWh

Tons i året 2001

NOx

CO

Kul- brinter

CO2

SO2

Par-
tikler

Tankskibe ved kaj

14.000

150

14

6,9

8.200

55

3,0

Tankskibe manøvrer

2.500

30

15

1,3

1.500

15

1,1

Tankskibe pumpning

110.000

1300

650

54

65.000

650

48

Bulkcarrier ved kaj

16.000

170

16

7,8

9.300

62

3,4

Bulkcarrier manøvrer

2.900

34

17

1,4

1.700

17

1,3

Containerskibe ved kaj

20.000

220

20

10

12.000

80

4,4

Containerskibe manøvrer

4.500

54

27

2,2

2.700

27

2,0

Færger ved kaj

48.000

520

48

24

29.000

9,5

10

Færger manøvrer

80.000

960

480

40

48.000

160

19

Krydstogtskibe ved kaj

11.000

130

11

5,7

6.900

2,3

2,5

Krydstogtskibe manøvrer

630

8

3,8

0,32

380

1,3

0,15

Total

310.000

3.600

1.300

150

180.000

1.100

95


Figur 3
Emission af NOx og SO2 i de 21 største havne i Danmark i 2001