Forurening fra traktorer og ikke-vejgående maskiner i Danmark

1 Forord

Teknologisk Institut udførte i 1992/1993 to udredninger for Miljøstyrelsen om luftforurening fra ikke-vejgående maskiner i 1990 i Danmark. Udredningerne skulle bl.a. danne basis for diskussioner i EU vedrørende kommende lovkrav til luftforurening fra ikke-vejgående maskiner.

Udredningerne konkluderede, at luftforureningen specielt fra traktorer og entreprenørmateriel var ganske betydelig, og for nogle komponenters vedkommende oversteg de formentlig de vejgående, tunge køretøjers bidrag. Det skal dog tilføjes, at den beregnede usikkerhed på emissionsresultaterne er opgivet til ± 40%, hvilket betegnes som tilfredsstillende, ressourceforbruget taget i betragtning.

Siden er der i EU vedtaget to direktiver, 97/68/EC (ikke-vejgående maskiner) og 2000/25/EC (traktorer), som er vedtaget som lov i Danmark ved Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 667 (14/9-98) og ved Færdselsstyrelsens Detailforskrifter for Køretøjer. Direktiverne omfatter dieseldrevne motorer med en effekt mellem 18 og 560 kW. Et nyt direktivforslag (2000/0336), som omhandler små benzindrevne maskiner under 19 kW, blev endeligt vedtaget i oktober 2002. Et nyt forslag, der omfatter skærpede krav til dieselmotorer, forventes fremlagt i starten af 2003.

Nærværende rapport er udført for Miljøstyrelsen. Projektet er udført i sommeren/sensommeren 2002 af Teknologisk Institut.

Der er foretaget en stikprøvekontrol af, hvorledes branchen forvalter bekendtgørelserne. Kontrollen er udført ved at besøge et antal større importører/forhandlere, hvor det blev kontrolleret, at de maskiner, som er omfattet af bekendtgørelserne, er mærket efter bekendtgørelsernes anvisninger, og at den fornødne dokumentation er til stede. Desuden er der afholdt et møde med passende brancheorganisationer for at diskutere, om stikprøvekontrollens resultater er repræsentative for branchen.

Der er desuden foretaget en opdatering af videngrundlaget for energiforbrug og emissioner fra ikke-vejgående maskiner, og der er fremskaffet ajourførte oplysninger om sektorens miljøbelastning. De oplysninger, som er opdateret, er dels maskinparkens sammensætning og størrelse, dels oplysninger om driftsmønster, brændstofforbrug og emissionsforhold. Ved sammenligning af de to opgørelsers oplysninger er sektorens udvikling i den mellemliggende tiårsperiode samtidig beskrevet.

Opdateringen omfatter ikke følgende grupper, som heller ikke indgik i de to tidligere udredninger:
Militæret
Luftfart
Skibsfart (lystfartøjer indgår)
Jernbaner

Desuden viste de tidligere undersøgelser, at en del af maskinerne kun gav et ubetydeligt bidrag til den samlede emission. Grupper, som bidrog med mindre end 1% af CO2-udslippet, medtages ikke i denne udredning.

Gennem dialog med branchen ved følgegruppemøderne er det blevet afklaret, at der er behov for at udarbejde en informationsfolder, som orienterer om betydningen af nuværende og kommende lovgivning på området. Selve folderens udformning, mangfoldiggørelse og udsendelse er ikke omfattet af projektet.

Der er i forbindelse med projektudførelsen etableret en følgegruppe under Miljøstyrelsens ledelse med deltagelse af Danmarks Miljøundersøgelser, Dansk Maskinhandlerforening, Landbrugets Rådgivningscenter og Teknologisk Institut.