Forurening fra traktorer og ikke-vejgående maskiner i Danmark 4 LovgivningI EU er der indført en lovgivning, der regulerer henholdsvis traktorer og andre ikke-vejgående maskiner. EF-direktiverne er indført ved lov i Danmark ved Færdselsstyrelsens Detailforskrifter for Køretøjer og en bekendtgørelse fra Miljøministeriet. 4.1 Gældende lovgivningI hovedtræk er der ikke forskel på lovgivningen for traktorer og ikke-vejgående maskiner. Forskellen på de to regulativer er implementeringstidspunktet. 4.1.1 EF-direktiv nr. 97/68/EC for ikke-vejgående maskinerEU har vedtaget direktiv nr. 97/68/EC for ikke-vejgående maskiner. Direktivet er gennemført i dansk lovgivning ved Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 667 (14/9-98). Direktivet omfatter dieseldrevne motorer med en effekt på mellem 18 og 560 kW. Direktivet indeholder stage 1 og stage 2 emissionskravene. Af tabel 1 fremgår datoerne for ikrafttrædelse samt kravene. Tabel 1: Emissioner bestemmes som en vægtet sum af emissionerne målt ved 8 stationære belastningspunkter. Dieselmotorer i maskiner skal være typegodkendt efter emissionskravene, og motorerne skal være mærket efter EUs specifikationer, så det fremgår, at de er godkendt. Maskinerne må leveres maks. et år efter de angivne datoer. Det er ikke lovligt at benytte eller sælge nye maskiner, der ikke er typegodkendt og mærket efter forskrifterne. Direktivet omfatter ikke landbrugstraktorer eller maskiner til forsvaret, skibe, jernbaner, luftfartøjer eller elaggregater. 4.1.2 EF-direktiv 2000/25/EC for traktorerEUs direktiv 2000/25/EC for traktorer er gennemført ved Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om Detailforskrifter for Køretøjer 1/1-2001. Direktivet angiver samme motorstørrelser og grænseværdier som for ikke-vejgående maskiner. Datoerne for ikrafttrædelse fremgår af tabel 2. Tabel 2:
4.2 Fremtidig lovgivning4.2.1 Små benzinmotorer <19 kW (EF direktiv 2002/88)Et nyt direktiv EF 2002/88, som omhandler små benzindrevne maskiner under 19 kW, er godkendt af EU's miljøministre den 17. oktober 2002. Direktivet ventes klar til offentliggørelse omkring årsskiftet 2002/2003. 4.3 Krav til ikke-vejgående maskiner i USATabel 3 viser kravene for dieselmotorer til ikke-vejgående brug i USA. Tabel 3: Som det fremgår af tabel 1 og 3, er kravene lidt forskellige. Tier 2 og 3 benytter et krav til summen af HC og NOx. Desuden er ikræfttrædelsestidspunkterne lidt forskellige, se evt. også bilag A. Tidligere har kravene i USA været strengere end i EU. Hovedsigtet med den kommende EU-lovgivning er harmonisering med USA. I USA overvejes en stramning af kravene til partikler i Tier 4.
|