www.benchmarks.dk

2 Forbedring af vejgodstransport

2.1 Formål
2.2 Målsætning
  

I Kyoto-protokollen er der stillet krav til reduktion af udledninger af CO2 som svar på de truende klimaforandringer. Det er den globale ramme for dette lille projekt. Det er vores alles ansvar at sikre, at opgaver løses med den mindst mulige miljømæssige belastning. For vejgodstransport er dieselforbruget til udførelsen af transporten den væsentligste kilde til CO2 udledninger, og dette projekt er derfor især rettet mod at forbedre landevejstransportens effektivitet.

2.1 Formål

Det primære formål med www.benchmarks.dk er at fremme den markedsdrevne udvikling af og efterspørgsel efter mere miljørigtige transportløsninger.

Projektets sigte er dermed at give vejgodstransportører mulighed for at styre virksomheden i retning af bedre miljømæssige og dermed også økonomiske præstationer ved brug af benchmarking.

Projektet har et virksomhedsperspektiv på forbedring af godstransportens effektivitet. Det er derfor også naturligt at definere målet i forhold til de deltagende virksomheder, bl.a. en forbedring i km/l og overskud som følge af jævnlig benchmarking. Effekten forventes at komme fra den øgede opmærksomhed på dieselforbruget og fokus på de økonomiske parametre, hvor virksomheden klarer sig ringere end konkurrenterne.

Sammenkædningen mellem miljø- og økonomi-benchmarking har to formål, nemlig at:
økonomien skal tiltrække brugere til systemet og dermed også til miljødelen
øge virksomhedens forståelse af sammenhængen mellem miljø og økonomi.

Med indsamlingen af driftsdata for vejgodstransport er det også ønsket, at myndighederne og samfundet får adgang til generelle data og dermed et indblik i udviklingen inden for vejgodstransportsektoren. Transportkøbere stiller i stigende omfang krav til miljørigtig transport. Det er derfor tillige et mål for projektet at gøre vejgodstransportørerne parate til at imødekomme disse kundeønsker på konstruktiv vis.

For at fremme udviklingen af miljøoptimerede transporter er det også vigtigt, at transportkøberne får adgang til data og viden om status og udviklingstendenser inden for lastbiltransporter, således at de kan stille krav på et kvalificeret grundlag. Dette sker via den frie adgang til de generelle data.

Da der foregår en løbende tilpasning af priser og ydelser mellem transportkøbere og transportører, er den frie adgang til www.benchmarks.dk begrænset til miljødata.

Figur 1.
Alment tilgængelige generelle data fra www.benchmarks.dk.

2.2 Målsætning

De operationelle delmål for benchmarking-projektet blev fra starten defineret som:
udvikling af relevante nøgletal for miljømæssig benchmarking
udvikling af relevant kategorisering af transportvirksomhederne
udvikling af kravspecifikation for et benchmarking-system
udvikling, etablering, afprøvning og drift af IT-systemet i et år.

For de eksterne parametre er målsætningen, at www.benchmarks.dk får et passende antal brugere, der via brug af værktøjet og de genererede output forbedrer deres energieffektivitet, miljøstyring og overblik over driftsøkonomien. Dertil skal værktøjet levere generelle miljødata til transportkøbere, offentligheden og myndigheder om udviklingen inden for vejgodstransport.

Disse målsætninger er projektet løbende blevet holdt op mod af følgegruppen.