Fuldskalaforsøg i Kolding området

6 Erfaringer med indførelse af 2-strømssystem i Kolding Kommune

6.1 Baggrund
6.2 2-strømssystemet og optisk sortering
6.3 Økonomi og Udbud
6.4 Udsættelse af planerne

Nærværende notat indeholder en beskrivelse af Kolding Kommunes erfaringer i forbindelse med bestræbelser på indførelse af et 2-strømssystem med optisk sortering af det indsamlede affald.

Notatet indeholder en beskrivelse af de forventede etablerings- og driftsforhold, herunder opgørelser af forventede investeringer og driftsøkonomi samt beskrivelse af kommunens forsøg på at få etableret et forbehandlingsanlæg og de omstændigheder, som førte til en udskydelse af planerne indtil år 2003.

6.1 Baggrund

Baggrundsforløbet omkring indførelse af et 2-delt affaldssystem i Kolding Kommune kan kort skitseres som følger:

I Kolding Kommunes affaldsplan 1996 - 2008 var et af målene, at der skulle indføres et 2-delt affaldssystem, der effektivt kan håndtere indsamling af både blandet og kildesorteret restaffald samt leve op til nuværende og fremtidige krav til arbejdsmiljø, brugervenlighed, fleksibilitet og design.

I oktober 1996 vedtog Byrådet, at der skulle laves et forsøg med Bates Combi System ved ca. 2.000 husstande i Kolding Kommune. Bates Combi System levede op til de krav, der var forudsat i affaldsplanen.

Forsøget blev igangsat i maj 1997 og skulle evalueres efter 2 år.

I forbindelse med evaluering af forsøget med Bates Combi System , blev der samtidigt beskrevet et projekt for 2-delt indsamling af restaffald baseret på containere/spande, optisk sortering af affaldet og behandling af den organiske del på bioforgasningsanlæg.

Ved den politiske behandling af sagen i november 1999 blev der peget på indførelse af 2-strømssystemet med optisk sortering af affaldet. Dette valg baserede sig på sammenligning af de 2 systemer, hvor økonomien vejede tungest. I forbindelse med behandling af sagen blev det samtidigt besluttet, at der skulle søges tilskud fra Miljøstyrelsen til indførelse af affaldssystemet baseret på optisk sortering.

6.2 2-strømssystemet og optisk sortering

Skitseprojekteringen af 2-strømssystemet med optisk sortering baserede sig på følgende forudsætninger og planer:

Opsamling

Det eksisterende opsamlingsmateriel ved etageboliger, fællesløsninger og erhverv m.v. kunne anvendes umiddelbart i det nye 2-strømssystem med fælles indsamling af affaldet i poser for efterfølgende optisk sortering.

Ved øvrige ejendomme med affaldssække skulle der indføres 2-hjulede beholdere på mellem 140 og 240 l efter husstandens størrelse og behov.

Der skulle udleveres grønne affaldsposer til sortering af det organiske affald, men borgerne skulle selv anskaffe poser til restaffaldet og der blev ikke taget stilling til om kommunen skulle indkøbe og videresælge køkkenstativer.

Ved haveboliger blev der regnet med en vis udbredelse af hjemmekompostering samtidigt med den centrale indsamling i grønne poser.

Indsamling

Planen var at bibeholde ugetømningen ved etageboliger og ændre til 14-dages tømning ved enfamilieboliger.

Indsamlingen skulle ske med almindelige komprimatorbiler, men med krav om nedsat komprimering af hensyn til bevarelse af hele poser for den efterfølgende optiske sortering.

De eksisterende krav til borgernes adgangsveje skulle ikke ændres i forhold til det eksisterende system.

Sortering og behandling

Det optiske sorteringsanlæg skulle indbygges i kommunens eksisterende miljøterminalbygning på Bronzevej 3 i umiddelbar nærhed af affaldsforbrændingsanlægget på Bronzevej 6.

Efter den optiske frasortering af grønne poser skulle disse poser oprives og indholdet sigtes inden den videre transport til bioforgasning.

Det blev i skitseprojektet forudsat at bioforgasning skulle ske på anlægget i Grindsted Kommune.

6.3 Økonomi og Udbud

Ud fra skitseprojekteringen af 2-strømssystemet og tilsagnet om tilskud fra miljøstyrelsen var der en forventning om at man kunne indføre systemet med en anlægsinvestering på ca. 13,5 mill. kr. og årlige driftsudgifter på ca. 13 mill. kr. incl. forrentning og afskrivning af anlægget.

Den forventede driftsøkonomi indeholdt således en forventet besparelse i forhold til det eksisterende system på ca. 1.8 mill. kr. pr. år, hvilket primært kunne forklares med ændringen af indsamlingsfrekvensen fra ugetømning til 14-dages tømning ved enfamilieboliger.

1. udbud

Med henblik på realisering af 2-strømssystemet indledte Kolding Kommune i mats 2002 et begrænset EU-udbud af maskinanlægget for optisk sortering og sigtning af organisk affald.

2 interesserede tilbudsgivere blev prækvalificeret til at afgive bud og der indkom 2 tilbud, som begge væsentligt oversteg den forventede økonomi.

Det nye overslag, hvor de affødte bygningsændringer i miljøterminalen var indregnet, viste således en overskridelse af den budgetterede økonomi på ca. 18 mill. kr.

Det komplette anlæg til indsamling, sortering og sigtning af affaldet ville således koste ca. 31,5 mill. kr. (incl. tilskud fra Miljøstyrelsen)

Med udgangspunkt i udsigten til en voldsom overskridelse af den budgetterede økonomi valgte Kolding Kommune at annullere udbudet.

I den periode hvor der var udbud på maskinanlægget, havde Kolding Kommune også udbud på behandlingen af det organiske affald på bioforgasningsanlæg. Kommunen modtog imidlertid ingen bud på denne opgave og besluttede derfor, at tage direkte kontakt til hhv. Grindsted og Herning bioforgasningsanlæg.

Det viste sig i den sammenhæng, at anlægget i Herning kunne modtage de grønne poser fra Kolding Kommune og også foretage opsprætning og sigtning.

2. udbud

Med udgangspunkt i en tilkendegivelse fra bioforgasningsanlægget i Herning om modtagelse og behandling af grønne poser indledte Kolding Kommune i oktober 2000 endnu et begrænset EU-ubud af maskinanlægget, men denne gang omfattede anlægget kun den optiske sorteringsdel og ikke anlæg for opsprætning og sigtning af det organiske affald.

4 interesserede tilbudsgivere blev prækvalificeret til at afgive bud og der indkom 3 tilbud, hvoraf kun et af tilbudene var konditionsmæssigt.

Tilbudet oversteg væsentligt den forventede økonomi.

Det nye overslag, hvor de affødte bygningsændringer i miljøterminalen var indregnet, viste således en overskridelse af den budgetterede økonomi på ca. 9 mill. kr.

Det komplette anlæg til indsamling og sortering af affaldet ville således koste ca. 22,5 mill. kr. (incl. tilskud fra Miljøstyrelsen).

Der var således igen udsigt til en voldsom overskridelse af den forventede økonomi og blandt andet var prisen på maskinanlægget væsentligt større end forudsat i overslaget fra 1999. Da udbudet endvidere alene omfattede et sorteringsanlæg og ikke poseopsprætter og sigte, anså Kolding Kommune det for at være en uforholdsmæssig høj pris at betale for frasortering af det organiske affald.

Kolding Kommune valgte således endnu engang at annullere udbudet.

6.4 Udsættelse af planerne

Kolding Kommune vedtog i forbindelse med den politiske behandling af sagen den 14. maj 2001, at implementeringen af 2-delt indsamling af restaffald indtil videre skulle stilles i bero.

Det blev samtidigt besluttet, at andre muligheder for indsamling af organisk affald skulle undersøges og at de igangværende forsøg og ordninger i bl.a. Århus, Aalborg og en række hovedstadskommuner skulle følges nøje og granskes for erfaringer og metoder, som eventuelt kunne finde anvendelse i Kolding Kommune.