Anti-pæleorm

33 Træskibsbygning og Sæltjære – historisk gennemgang.

I året 2002 er det næsten et paradoks at skulle beskrive traditionelle træskibskonstruktioner. Netop skibe af træ har været på tilbagegang i næsten 40 år. De erstattes med fartøjer af enten glasfiberarmerede plastic eller metalbyggede fartøjer.

Hvad der tidligere havde et praktisk og livsnødvendigt formål, anvendes i vor industrialiserede tidsalder, som et mere fritids- eller hobby relateret objekt.

Vi ser et comeback af fartøjer bygget af træ; men naturligvis ikke i et større antal, da netop de nye materialer kan sikre et billigere produkt end det, der gennem årtusinder var baseret på tømmer.

Nu ser vi, at det der var et naturligt og billigt materiale, er blevet et eksotisk materiale, der skal fremskaffes og bearbejdes af specialister. I modsætning til tidligere, hvor det var helt naturligt at bygge en båd af træ man selv fældede i skoven.

Det er tydeligt at træ er blevet populært igen, især for mindre fartøjer, der ofte bygges i små serier. Moderne byggematerialer opleves som materialemæssigt for kolde og intetsigende eller måske er det et ønske om at bevare ældre kulturtræk med dets særlige kvalitet.

Traditionelle træskibskonstruktioner går tusinder af år tilbage, og oprindelsen til de forskellige byggemetoder taber sig til en vis grad i fortidens tåger. Til trods for en ivrig forskning inden for ældre bådtyper samt hyppige arkæologiske undersøgelser. Imidlertid vil man ved et besøg i en havn eller marina se et bredt spektrum af træskibe eller både der røber konstruktionsformer og principper der går 2000 år tilbage.