Vandværkssamarbejde mellem private vandforsyninger

1 Formål

1.1 Delprojekter

Foreningen af Vandværker i Danmark (FVD) har med støtte fra Vandfonden gennemført et projekt, der havde til formål at oprette kontaktudvalg og etablere vandværkssamarbejde. Projektet blev gennemført i fem kommuner, hvor der blev afholdt 2 – 4 møder med alle kommunens vandværker.

Kontaktudvalget er et udvalg, der består af repræsentanter fra samtlige vandværker i en kommune, herunder såvel private vandværker som kommunale vandværker.

Projektet skulle blandt andet undersøge og beskrive, hvordan vandværker kan indlede et samarbejde om at løse en række opgaver af fælles interesse. Det kan f.eks. være at oprette et lokalt drifts- og administrationskontor for flere vandværker, at indkøbe målere, vandrør og andet vandværksudstyr, eller at indhente tilbud på vandanalyser i samarbejde med andre vandværker.

Dertil kommer en lang række andre opgaver, som det enkelte vandværk med fordel kan udføre i et samarbejde med andre vandværker i forhold til amt og kommune. Det kan f.eks. være at deltage i processen med at udarbejde den kommunale vandforsyningsplan, beredskabsplan eller kommenterer amternes indsatsplaner, der vil få stor betydning for vandindvindingen i mange områder.

De kontaktudvalg, der hidtil har eksisteret, har ofte kun fungeret i en kort periode, og typisk kun i forbindelse med en konkret arbejdsopgave, der var af interesse for flere vandværker. Arbejdsformen har desuden ofte været mere eller mindre uformel, og der er kun enkelte af disse kontaktudvalg, der har fastlagt rammerne for deres samarbejde i form af vedtægter.

Dette projekt omfatter derfor tre hovedområder, inden for hvilke et vandværkssamarbejde kan forekomme.

a) Kontaktudvalg

Der skal oprettes funktionsdygtige kontaktudvalg med henblik på erfaringsudveksling og samarbejde om myndighedsopgaver som f.eks. vandforsyningsplaner, beredskabsplaner, etablering af ringforbindelse mv.

Det er desuden projektets målsætning at:

  • Forbedre de deltagende vandværksfolks administrative og ledelsesmæssige kompetencer, således at de bliver bedre tilat samarbejde og varetage de ledelsesmæssige opgaver i vandværket.
  • Forbedre vandværkernes indsigt i såvel de amtskommunale som kommunale planlægnings- og tilsynsopgaver, og dermed styrke vandværkernes evne til at varetage egne opgaver i forbindelse med de amts- og kommunale myndighedsopgaver.
  • Forbedre og styrke vandværkernes indbyrdes erfaringsudveksling og afklaring af fælles holdninger og mål.

b) Driftsopgaver

Vandværkerne skal samarbejde om at løse specifikke driftsopgaver med henblik på at oprette fælles drifts- og administrationskontorer.

Kontaktudvalgene skal være i stand til at løse specifikke opgaver for vandværkerne.

Med baggrund i en spørgeundersøgelse skal der identificeres samarbejdsområder, med henblik på at etablere et samarbejde om:

  • Fælles drifts- og kontorfaciliteter
  • Fælles regnskabskontor
  • Fælles målerkontrol
  • Fælles vandanalyser
  • Fælles indkøb
  • Fælles EDB forbrugerinformation
  • Fælles ledningsregistrering
  • Andre fælles opgaver

c) Fremtidige driftsopgaver

Udarbejde en plan og målsætning for et eventuelt samarbejde om løsning af de fremtidige drifts- og ansvarsopgaver, således at vandværkerne på sigt vil være parate til at løse de kommende opgaver og opnå en rationaliseringsgevinst.

Af fremtidige samarbejdsopgaver kan nævnes:

  • Iværksætte fælles grundvandsbeskyttelse, herunder dyrkningsaftaler og aftaler om skovrejsning mv.
  • Udvikling af forslag til nye samarbejdsrutiner og procedurer.
  • Iværksætte fælles ringforbindelse og forsyningssamarbejde.
  • Gennemgang af de teknisk administrative forudsætninger herfor, herunder ledningsføring og trykforhold.

1.1 Delprojekter

For at synliggøre de problemstillinger, som kontaktudvalgene arbejder med i forskellige områder, blev projektet opdelt i fem delprojekter, der blev gennemført i en kommune i hver af FVDs fem regioner.

Udvælgelsen af de fem kommuner, skete med baggrund i et gruppearbejde på FVDs repræsentantskabskursus i Vejle i januar 2002.

Det blev vedtaget, at projektet så vidt muligt skulle:

  • Foregå i alle FVDs fem regioner
  • Arbejde videre med erfaringer fra kommuner, hvor der allerede var oprettet kontaktudvalg
  • Omfatte såvel små og store vandværker
  • Omfatte små og store kommuner
  • Omfatte forskellige problemstillinger, herunder:
    • Fælles drifts- og administrationskontor
    • Områder med indsatsplaner
    • Fælles indkøb og analyser
    • Fælles grundvandsbeskyttelse
    • Andre fælles vandværksopgaver