Hot-Spot Finding

6 Konklusion

6.1 Efterskrift

På baggrund af virksomhedernes afrapportering samt deres løbende uformelle kommentering af Hot Spot-værktøjet under afprøvningen kan det konstateres, at alle de deltagende virksomheder ønsker at integrere Hot Spot-værktøjet eller dele af det i deres fremtidige produktudvikling.

Deres væsentligste argumenter herfor er følgende:

Hot Spot-værktøjet:

  • er overblikskabende, systematiserende, synliggørende,
  • består af værktøjer, der supplerer hinanden ved identifikationen af væsentlige miljømæssige indsatsområder
  • kan let tilpasses de individuelle behov, som virksomheder indenfor forskellige brancher har og
  • kan anvendes indenfor andre områder end miljø

At virksomhederne gennemgående har den holdning til værktøjet vurderes at hænge sammen med værktøjets bredde. Med det menes, at erfaringer i dette projekt har vist, at de 4 delkomponenter i værktøjet giver virksomheden mulighed for at lægge sig på det vidensniveau, som de har behov for. Samtidigt har det vist sig, at de 4 delkomponenter i værktøjer henvender sig til forskellige faggrupper og niveauer i en organisation:

  • Livscyklustræet henvender sig tilsyneladende til alle niveauer og faggrupper, da det er en enkeltproces, hvor alle deltagere i projektet får en fælles forståelse for produktet og dets livscyklus
  • SWOT-screeningen henvender sig ligeledes til alle faggrupper og niveauer, men tiltaler mest grupper i en organisation, som arbejder med virksomhedens strategier, målsætninger og udadrettede aktiviteter. Disse faggrupper føler en tryghed i brugen af denne systematik, da de er vant til at anvende den i deres daglige arbejde. De føler derfor, at denne tilgang er med til at afmystificere miljø og integrere det på lige fod med andre parametre i produktudviklingen. Ledelsen opfatter miljøaspekter synliggjort via en SWOT-screening som overskuelige og konkrete nok til, at de føler sig klædt på til at deltage i processen.
  • MEKA-screening henvender sig særligt til fagfolk indenfor miljøområdet, idet værktøjet forudsætter en vis miljøfaglig kunnen og forståelse. Det er dog også erfaringen fra dette projekt, at andre faggrupper betragter systematikken som anvendelig og overbliksskabende.
  • De miljørigtige designregler henvender sig tilsyneladende primært til konstruktører og produktudviklere, der skal have retningslinier og checklister for, hvordan de kan integrere miljø- og livscyklustankegangen konkret i produktudviklingen
På baggrund af ovenstående kan det derfor konkluderes, at Hot Spot-værktøjet kan karakteriseres som "et operationelt værktøj til integrering af livscyklustankegang i design- og produktudvikling i danske virksomheder". Den primære målgruppe er ikke kun produktudviklere og designere, men alle faggrupper, der er involveret i produktudviklingen, det vil sige også ledelse, produktion, indkøb, salg og marketing. Med det som udgangspunkt må projektets formål kunne karakteriseres som værende opfyldt!

6.1 Efterskrift

Værktøjsudviklingen blev oprindeligt planlagt til at blive afrapporteret i en papirmodel, men meget hurtigt efter at værktøjsudviklingen blev påbegyndt, blev det konstateret, at den rigtige formidling af værktøjet ville være i HTLM-format - formidlet via Internettet.

Projektgruppen udarbejdede på basis heraf en en demomodel af første udkast af værktøjet i HTML. Der har imidlertid ikke været ressourcer nok i projektet til at færdigudvikle værktøjet i HTML, selv om de deltagende virksomheder i høj grad ønskede dette.