Miljøtilsyn 2001

4 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens miljøtilsyn

4.1 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens tilsynsområder.
4.2 Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen.
4.3 Tilsyn med genetisk modificerede organismer
4.4 Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder
      4.4.1 Emballage til øl og læskedrikke
      4.4.2 Off shore virksomhed
      4.4.3 Off shore beredskab
      4.4.4 Hurtigfærger
      4.4.5 Tilsyn med skibe og med havnenes modtageordninger for affald.
      4.4.6 Københavns Lufthavn
      4.4.7 Naturgasanlæg

4.1 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens tilsynsområder.

Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens miljøtilsynsopgaver er sammensat af en række meget uensartede opgaver, der af forskellige årsager er blevet henlagt til styrelserne.

En række af disse statslige tilsynsopgaver løses i et tæt samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen og andre statslige myndigheder. I oversigtsform drejer det sig om følgende opgaver:

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Fig. 4.1 Tilsynsområder, samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen til miljøgodkendelser og tilsyn.‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Fig. 4.1 Tilsynsområder, samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen til miljøgodkendelser og tilsyn.‘‘

Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen har i 2001 ført tilsyn med overholdelse af reglerne inden for nogle nærmere bestemte lovområder i henhold til: lov om miljøbeskyttelse, lov om kemiske stoffer og produkter m.v., lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljø og genteknologi, eller visse bekendtgørelser udstedt i medfør af disse.

Herudover forestår Miljøstyrelsen miljøgodkendelser og tilsyn med enkelte konkrete virksomheder og anlæg efter beslutning i medfør af indkaldelsesbestemmelseni miljøbeskyttelseslovens § 82. Det har i 2001 drejet sig om Københavns Lufthavn samt naturgasbehandlingsanlæg og lagre.

4.2 Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen.

Miljøstyrelsens kemikalieinspektion varetager tilsyn og kontrol med overholdelsen af lov om kemiske stoffer or produkter samt 35 bekendtgørelser, forordninger, regulativer og cirkulærer, udstedt i medfør af denne lov. Dertil kommer tilsyn med kemiske stoffer og produkter, der er reguleret i 5 bekendtgørelser udstedt efter anden lovgivning.

Tilsynsindsatsen er koncentreret indenfor områder, der har væsentlig betydning for sundhed og miljø.

Der er udgivet en selvstændig årsberetning for Kemikalieinspektionen, der nærmere redegør for tilsynsaktiviteterne og de håndhævelsesskridt, der er foretaget i forlængelse heraf. Der henvises til “Orientering fra Miljøstyrelsen” nr. 6, 2002. Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion – årsberetning 2001.

4.3 Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Fig. 4.2 Tilsyn med genetisk modificerede organismer‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Fig. 4.2 Tilsyn med genetisk modificerede organismer‘‘

1 Afgørelser truffet af Skov- og Naturstyrelsen om produktionsanlæg og –organismer. Anmeldelse af nye produktioner.

2 Tilsyn med salg af organismer til indesluttet anvendelse.

3 Udtalelser til Arbejdstilsynet i forbindelse med klassifikation af laboratorier, forskningsprojekter m.v..

4 Tilsynet varetages af amterne.

Godkendelser til indesluttet anvendelse af genetisk modificerede organismer til industriel produktion varetages af Skov- og Naturstyrelsen efter "call-in". Med indesluttet anvendelse menes, at organismerne anvendes under lukkede forhold.

Det er amterne, som varetager tilsynet med overholdelse af produktionsgodkendelserne og de hertil knyttede vilkår. Godkendelser af indesluttede laboratorie- og storskalaforsøg med genetisk modificerede organismer varetages af Arbejdstilsynet, der fastsætter vilkårene i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen. Arbejdstilsynet underretter Skov- og Naturstyrelsen, hvis der i forbindelse med virksomhedsbesøg konstateres forhold, der ikke er i overensstemmelse med reglerne om transport og import.

Godkendelse af forsøg med frilandsdyrkning af genetisk modificerede afgrøder, foretages af Skov- og Naturstyrelsen, der i 1999 overtog hele det genteknologiske område fra Miljøstyrelsen. Det er amterne, som varetager tilsynet med overholdelsen af forsøgsgodkendelsernes vilkår og er ansvarlige for eventuelle håndhævelsesreaktioner.

Godkendelse til egentlig markedsføring af genetisk modificerede afgrøder sker efter en fælles EUgodkendelsesprocedure. Skov- og Naturstyrelsen er kompetent myndighed for den danske del af denne godkendelsesprocedure. Import af genetisk modificerede organismer, som er godkendt i et andet EUland skal anmeldes til Skov- og Naturstyrelsen. Der er ikke givet nye markedsføringstilladelser i 2001, ligesom Skov- og Naturstyrelsen heller ikke er blevet underrettet om import.

4.4 Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder

For en stor del af statens/Miljøstyrelsens øvrige tilsynsområder bygger arbejdet på rapportering fra samarbejdspartnere, ligesom en del af miljøtilsynet bygger på gennemgang af virksomhedernes egenkontrol eller anmeldelser til Miljøstyrelsen. Tilsynsområderne er både meget forskelligartede og temmelig komplekse.

Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Fig. 4.3 Miljøstyrelsens godkendelser, tilsynsbesøg og håndhævelsesreaktioner 1999‘‘
Klik på billedet for at se html-versionen af: ‘‘Fig. 4.3 Miljøstyrelsens godkendelser, tilsynsbesøg og håndhævelsesreaktioner 1999‘‘

Kolonnerne “tilsynsbesøg” og “anmeldelser til statslige myndigheder” supplerer hinanden, idet anmeldelser fra andre myndigheder eller privatpersoner på nogle områder indgår som led i Miljøstyrelsens løsning af tilsynsopgaven.

Der kan knyttes følgende supplerende bemærkninger til oversigtstabellen:

4.4.1 Emballage til øl og læskedrikke

Miljøstyrelsen påser at bestemmelserne i bekendtgørelsen om emballage til øl og læskedrikke overholdes, herunder at drikkevarer, tappet her i landet, markedsføres i returemballager, og at emballagen på importerede varer, der ikke må være af metal, indgår i et pant- og retursystem.

Miljøstyrelsen indgik i 1997 aftale med Told- og Skattestyrelsen om samarbejde i forbindelse med overtrædelser af reglerne om emballage til øl og læskedrikke. På baggrund af aftalen skal Told- og Skatteregionerne indgive politianmeldelse til den relevante politikreds, når de ved skatte- og afgiftskontrol støder på overtrædelser af reglerne om emballage til øl og læskedrikke. Politiet foretager herefter en nærmere undersøgelse af sagen med henblik på senere tiltalerejsning, herunder eventuel beslaglæggelse af lagre af drikkevarer i ulovlig emballage.

Det er ligeledes praksis, at når Miljøstyrelsen modtager anmeldelser fra private om overtrædelse af bekendtgørelsen, så retter styrelsen henvendelse til Toldog Skattestyrelsen, der så efterser om reglerne i bekendtgørelsen er overtrådt og eventuelt indgiver politianmeldelse. Miljøstyrelsen har i 2001 modtaget omkring 400 hovedsageligt telefoniske anmeldelser. Det høje antal skyldes, at Told- og Skatteregionerne i sommermånederne gennemførte en storstilet razzia i kiosker, frugt- og grøntforretninger m.v. Under razziaen fandt Told & Skat betydelige mængder læskedrikke, som blev solgt ulovligt i Danmark. Det medførte, at mange af de involverede butikker/importører kontaktede Miljøstyrelsen med henblik på at få oplyst reglerne.

Miljøstyrelsen modtager kopi af politianmeldelser og afgiver på politiets anmodning udtalelser til sagerne, blandt andet om forslag til bødestørrelser. Herudover har politiet også på eget initiativ indledt straffesager.

Der gøres opmærksom på, at bekendtgørelse om emballage til øl og læskedrikke er ændret pr. 15. januar 2002.

4.4.2 Off shore virksomhed

På offshoreområdet er der i 2001 anvendt 1,7 årsværk til godkendelser og 0,2 årsværk til tilsyn. Miljøstyrelsen har foretaget i alt 75 godkendelser i form af såvel små enkeltgodkendelser som større generelle tilladelser.

Miljøstyrelsens tilsyn med offshorevirksomhed består hovedsagelig i vurdering og kommentering af redegørelser og indberetninger fra operatørerne i den danske del af Nordsøen. Kontakter med operatørerne foregår som regel ved møder, som ikke fysisk finder sted på platformene i Nordsøen. Der har været afholdt sådanne møder med 4 større virksomheder.

Styrelsens reaktioner i 2001 bestod dels i påbud om fremsendelse af oplysninger og redegørelser, dels i ændrede vilkår for efterfølgende godkendelser.

4.4.3 Off shore beredskab

Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at olie- og kemikalieberedskabet for faste/flytbare havanlæg og olierør på havbunden på den syddanske kontinentalsokkel er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens bestemmelser.

Tilsynet består primært i Miljøstyrelsens deltagelse i egentlige øvelser og syntetiske øvelser samt ved besøg hos de forskellige operatører samt gennem godkendelse af operatørernes beredskabsplaner og den beredskabsmæssige godkendelse ved flytning af havanlæg, samt gennem de kvartalsvise møder i Aktionskomitéen. Der er i 2001 foretaget 16 godkendelser af beredskabet ved flytning af havanlæg.

4.4.4 Hurtigfærger

Bekendtgørelse om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter trådte i kraft i november 1997. Etablering af hurtigfærgeruter eller indsættelse af en ny færge på en eksisterende rute kræver forudgående miljøgodkendelse. Godkendelsen meddeles af Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen i fællesskab. Miljøstyrelsen behandler klager over forurening fra hurtigfærger. I 2001 har Miljøstyrelsen ikke modtaget klager over forurening fra hurtigfærger.

Skov- og Naturstyrelsen behandler klager i forhold til rutens indvirkning på natur, miljø, friluftsliv og kulturminder. Skov- og Naturstyrelsen har ikke i 2001 modtaget klager eller henvendelser om, at et rederi har overtrådt bestemmelserne om sejlads på en godkendt rute. Hverken Skov- og Naturstyrelsen eller Miljøstyrelsen har fundet anledning til af egen drift at føre tilsyn.

4.4.5 Tilsyn med skibe og med havnenes modtageordninger for affald.

Ifølge bekendtgørelse nr. 631 af 27. juni 2000 om modtageordninger for affald fra skibe, samt om skibes aflevering af affald skal havnene have modtagefaciliteter for skibenes affald. Skibene er forpligtigede til at aflevere affaldet i havnen. Større skibe skal ydermere anmelde affaldsmængderne inden anløb.

Miljøstyrelsen har tilsynet med bekendtgørelsen. Tilsynet er ikke opsøgende, idet strategien har været, at styrelsen udelukkende ville reagere på henvendelser og klager, jf. i øvrigt bekendtgørelsens § 17. Der har i 2001 ikke været nogle henvendelser. Dog har Miljøstyrelsen foretaget en stikprøveundersøgelse vedrørende lystbådehavnenes etablering af modtageanlæg for kloakspildevand.

4.4.6 Københavns Lufthavn

Miljøstyrelsens tilsyn omfatter støj og luftforurening fra afvikling af flytrafik i lufthavnen. Tilsynet med de øvrige dele af lufthavnens virksomhed (flyhangarer, værksteder, spildevand, jordforurening, beskyttelse af grundvand m.v.) varetages af Københavns Amt.

En væsentlig del af styrelsens tilsyn er baseret på gennemgang af resultaterne af Københavns Lufthavns omfattende egenkontrol. De indberettede resultater af egenkontrollen har ikke givet anledning til håndhævelsesreaktioner. Besigtigelse af lufthavnen i forbindelse med et tilsynsbesøg har dog givet anledning til en indskærpelse over for lufthavnsselskabet. Herudover modtager Miljøstyrelsenindberetninger fra Statens Luftfartsvæsen om de flyoperationelle forhold i forbindelse med beflyvningen af lufthavnen.

4.4.7 Naturgasanlæg

Miljøstyrelsen fører tilsyn med naturgaslagrene i Lille Thorup (Viborg Amt) og Stenlille (Vestsjællands Amt) samt gasbehandlingsanlægget i Nybro (Ribe Amt). I henhold til Seveso IIdirektivet samt bekendtgørelsen om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer, bekendtgørelse nr. 106 af 1. februar 2000 skal der udarbejdes et systematisk inspektionsprogram for virksomheder der er omfattet af direktivet og bekendtgørelsen. Et sådant program er blevet udarbejdet i år 2001. Miljøstyrelsen gennemførte i år 2001 tilsynsbesøg på gasbehandlingsanlægget i Nybro samt på System Kontrol Centret i Vejen. Endvidere blev der holdt formøder med Arbejdstilsynet og Beredskabsstyrelsen vedrørende tilsynsbesøg på gaslagrene i Ll. Torup og Stenlille, tilsyn der skal finde sted i starten af år 2002. Der er endvidere blevet meddelt miljøgodkendelse til udvidelse af oppumpningskapaciteten fra gaslageret i Stenlille.

Dansk Olie og Naturgas fører en omfattende egenkontrol, og udarbejder dokumentation til Miljøstyrelsen i det omfang Miljøstyrelsen ønsker det, samt rapporterer om uregelmæssigheder på anlæggene og om eventuel afblæsning af naturgas. Miljøstyrelsen modtog i 2001 en rapport fra DONG vedrørende et større gasudslip fra gasbehandlingsanlægget i Nybro. Udslippet havde ingen uheld til følge, men Miljøstyrelsen fandt dog at uheldet burde afrapporteres. Miljøstyrelsen har ikke i 2001 modtaget klager fra omboende over anlæggenes drift, hvorfor der ikke har været behov for håndhævelsesaktioner.