| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Mindre virksomheders brug af genbrugspladser
3 Sammenfatning, konklusioner og perspektivering
3.1 Sammenfatning
Projektet har gennemført en detaljeret opgørelse over genbrugspladsers regler for mindre virksomheders brug i
Danmark. Således er følgende forhold blevet kortlagt:
- Bemanding
- Specifik erhvervssektion
- Åbningstider
- Adgangsforhold for virksomheder uden for kommunen
- Oplandsstørrelse
- Kvitteringsmuligheder
- Betalingsstruktur
- Affaldsfraktioner
- Adgangskontrol
Kortlægning af genbrugspladserne i Danmark beror på data fra ca. 90% af samtlige kommuner i landet.
I undersøgelsen er der registreret 338 genbrugspladser i alt, hvor virksomhederne har adgang til de 202. På 136
pladser er der ikke adgang for virksomheder, og disse genbrugspladser indgår ikke i de videre undersøgelser.
De 202 genbrugspladser med adgang for erhverv er beliggende i 138 kommuner og 5 af pladserne er kun
forbeholdt erhverv.
Generelt fungerer og administreres genbrugspladserne meget forskelligt rundt om i landet. Nogle pladser med
beslægtede åbningstider har fx vidt forskellig adgangskontrol og regler for virksomheders benyttelse, og tilsvarende
har pladser med beslægtet betalingsstruktur vidt forskellige systemer for adgangskontrol, åbningstider mv. Det er
således ikke muligt at opstille arketypiske modeller opdelt efter fx adgangsforhold, betalingsstruktur og regler for
benyttelse og derved få kategoriseret genbrugspladserne. Tilsvarende tegner der sig heller ikke et billede af, at visse
ordninger er mere udbredte i nogle regioner fremfor andre.
Med undtagelse af fire genbrugspladser er alle pladser med adgang for erhverv bemandet.
Adgangskontrol og åbningstider
På 46 genbrugspladser kan virksomhederne uhindret køre ind på pladsen uden nogen form for kontrol. På 65
pladser skal virksomhederne benytte et særligt kort, poletter eller lignende. På de resterende pladser med
adgangskontrol kan der være en visuel kontrol af brugerne, virksomheden skal fremvise sygesikringskort eller
tilsvarende.
En række genbrugspladser fortrinsvis beliggende i land-kommuner har kun åbent for virksomheder én eller få dage
om ugen. Således har 25 pladser, svarende til 15% af de pladser, der har oplyst om åbningstider, kun åbent én
hverdag om ugen. Kun 60% af pladserne har åbent fire eller fem hverdage om ugen. Derimod har knap 90% af
pladserne også åbent for virksomheder om lørdagen.
Betaling for anvendelse af genbrugspladserne
Der anvendes forskellige betalingssystemer for virksomhederne:
- Knap 30% af genbrugspladserne opererer med et fast gebyr, som alle virksomheder i kommunen skal betale
uanset virksomhedstype.
- Ca. 20% opkræver et virksomhedsspecifikt gebyr, som fx kan være en promille af ejendomsvurderingen/
grundværdi, i forhold til etagekvadratmeter, virksomhedstype eller antal ansatte.
- Ligeledes anvender ca. 20% et vægtbaseret opkrævningssystem. Nogle af disse pladser differentierer prisen
efter affaldstype, mens hovedparten kører med en fast kilopris. På kun 13 af genbrugspladserne med
vægtbaseret opkrævningssystem, bliver affaldet vejet. Det svarer til ca. 7% af samtlige pladser, der har
oplyst om betalingsstrukturen. På de resterende pladser med vægtbaseret betaling fastsættes affaldets vægt
ved en skønsmæssig vurdering af pladsfolkene eller af den enkelte virksomhed.
- 10% af pladserne anvender klippekort eller poletter, og
- Knap 10% anvender andre betalingssystemer, som fx biltype eller skønnede mængder i volumen.
Ca. 10% af pladserne har ikke oplyst betalingsforhold.
Kontrol af sortering og affaldsmængder
En systematisk kontrol af virksomhedernes sortering af affaldet foregår på 49 genbrugspladser, svarende til ca.
25%. "Systematisk kontrol" karakteriseres som kontrol ved indgangen eller ved systematisk stikprøvekontrol.
157 pladser, svarende til 81% oplyser, at de udfører kontrol efter behov. Det vil fx sige, når pladsfolkene bliver
opmærksom på fejlsortering eller tilsvarende.
Affald fra erhverv udgør fra 1% til 75% af de samlede affaldsmængder på genbrugspladserne. Opgørelsen af
erhvervsaffaldsmængderne beror dog overvejende på pladsernes eget skøn eller stikprøver. Kun otte af pladserne i
undersøgelsen har en præcis mængdeopgørelse af husholdningsaffaldet kontra erhvervsaffaldet - baseret på
indvejning af samtlige besøgende. På andre otte pladser vejes affaldet, men enten registreres data ikke eller også
anvendes de ikke, hvorfor fordelingen på disse pladser baseres på et – om end ofte kvalificeret - skøn.
Projektet har ikke skullet vurdere, hvor meget affald erhvervsbrugerne i gennemsnit afleverer på genbrugspladsen,
hverken totalt eller opgjort på affaldsfraktioner.
Brugerundersøgelse på udvalgte genbrugspladser
På syv udvalgte genbrugspladser har projektet gennemført en undersøgelse af virksomhedernes anvendelse af og
syn på pladsen. De syv genbrugspladser er valgt som repræsentative for de forskellige typer af pladser og er
beliggende i:
- Ribe kommune
- Hvorslev kommune
- Roskilde kommune
- Ringsted kommune
- Høje Taastrup kommune (erhvervsgenbrugsplads)
- Frederiksberg kommune
- Broby kommune
Selv om der er stor forskel på de udvalgte genbrugspladser med hensyn til kørselsforhold, opstilling af containere,
bemanding mv., har der ikke kunnet iagttages en sammenhæng mellem virksomhedernes sorteringseffektivitet og
strukturen på den enkelte genbrugsplads.
På seks af de udvalgte pladser (erhvervsgenbrugspladsen undtaget) udgjorde erhvervsbrugerne i gennemsnit godt
12% af de samlede besøgstal de pågældende dage, hvor undersøgelsen blev gennemført. Den mest besøgte plads
havde 22% erhvervsbrugere og den mindste 2,5%.
Virksomhedernes sortering af affald
Indtrykket fra genbrugspladserne er, at erhvervsbrugere generelt er gode til at sortere affaldet i de rigtige fraktioner.
Erhvervsbrugerne kommer som regel med større, ensartede fraktioner, som er sorteret på forhånd, og ofte ved de
hvilke containere, de skal aflevere affaldet i. Via undersøgelsen på de syv genbrugspladser vurderes det, at det
mest er private kunder, der stiller spørgsmål omkring sorteringen, smider affald i forkerte containere eller har en
mangelfuld sortering af affaldet.
Næsten alle virksomheder afleverer flere forskellige affaldsfraktioner ved besøg på genbrugspladsen - ofte tre eller
flere, selv om det ofte er meget små mængder (fx ét bildæk eller én jernstang) til de forskellige containere. Ved
undersøgelsen foretaget på genbrugspladserne, har de fleste virksomheder afleveret forbrændingsegnet affald
foruden en eller flere andre fraktioner. Ligeledes afleveres ofte pap/papir eller byggeaffald. Mange virksomheder
benytter desuden genbrugspladsen til aflevering af ikke-forbrændingsegnet affald, jern og metalaffald samt
haveaffald.
Tidligere undersøgelser viser bl.a., at de fleste mindre virksomheder, herunder håndværksvirksomheder, kun
sorterer i tre eller færre fraktioner, hvis de bortskaffer deres affald via egne containere [1]. Denne undersøgelse
viser, at virksomhederne ofte afleverer tre eller flere fraktioner ved besøg på genbrugspladsen, og ofte også flere
fraktioner end de har opstillet containere til i virksomheden. Det er indtrykket, at virksomheder, der kommer for at
aflevere større mængder af fx forbrændingsegnet affald eller pap/papir, ofte har en lille mængde med af én eller to
øvrige fraktioner, som de ikke har opstillet containere til hjemme i virksomheden.
Ovenstående peger på, at de "små" affaldsfraktioner ikke ville være blevet sorteret som selvstændig fraktioner, hvis
virksomheden ikke havde ærinde på genbrugspladsen. Anvendelse af genbrugspladser tilskynder virksomhederne
til at udsortere affaldet i flere fraktioner - bl.a. fordi virksomhederne bortskaffer mindre mængder affald på
genbrugspladsen, der ellers ville være forblevet usorteret.
Personalets funktion
Personalet på genbrugspladserne vil helst undgå at virke kontrollerende, og de anser det for vanskeligt at håndhæve
regler, der giver fri adgang for private, men ikke adgang for erhverv fx hvis pladspersonalet skal skønne, hvornår en
håndværker kommer med affald fra renovering af sit eget hus. Undersøgelsen på genbrugspladserne viser, at
pladspersonalet generelt tilstræber, at besøget på genbrugspladsen er positivt og gerne, at kunderne får vejledning
undervejs, men at kontrol, irettesættelser af kunder eller bortvisning helst undgås. Dette er formentlig den
væsentligste grund til, at mange erhvervskunder slipper af sted med at udgive sig for private kunder.
Via undersøgelsen vurderes det, at en del erhvervsbrugere udgiver sig for private, for derved at undgå betaling på
genbrugspladser, hvor der for erhverv betales ved indgangen med kort eller poletter. Dette understøttes af, at
besøgsfrekvensen for erhverv er mindre på de genbrugspladser, der har betaling for erhverv, men ikke for private
husholdninger.
Ofte henviser pladsfolkene til en "flydende grænse" mellem, hvad der er affald fra private og fra virksomheder. Hvis
det er Fru Jensens køkken, der er blevet revet ned, og tømreren afleverer affaldet på genbrugspladsen,
argumenteres ofte for, at dette affald er fra en privat husholdning. Sådanne grænsetilfælde tolkes ofte til
virksomhedernes fordel på genbrugspladserne, men er med til at så tvivl om de gældende regler.
Desuden giver mange kommuner udtryk for samme pragmatiske holdning til håndhævelse af reglerne for
erhvervsvirksomheder. Det anses for vigtigere, at virksomhederne afleverer affald i genbrugspladsernes containere,
end at affaldet sættes af på fx rastepladser.
Genbrugspladserne gør i udpræget grad brug af forskellige kontrolforanstaltninger for at sikre sig, at
virksomhederne sorterer deres affald efter pladsernes ønsker.
Genbrugspladsens beliggenhed har størst betydning
Hovedparten af de interviewede virksomheder oplyser, at de kommer fra kommunen eller oplandet til den
pågældende genbrugsplads, men ca. 1/3 oplyser samtidigt, at de af og til kommer på andre genbrugspladser, hvis
det passer bedre i deres arbejdsplaner.
Beliggenheden er den vigtigste faktor for virksomhedernes valg af genbrugsplads. Undersøgelsen peger på, at
virksomhederne gerne kører til andre genbrugspladser for at spare penge - eller opnå andre fordele - hvis det ikke
medfører øget kørsel.
Enkelte af de interviewede erhvervsbrugere har benyttet andre genbrugspladser end de burde for at slippe for
betaling - men i så fald har genbrugspladsen ligget på deres naturlige kørevej [2].
Virksomhedernes tilfredshed
Generelt er erhvervsbrugerne godt tilfredse med deres lokale genbrugsplads. Således udtrykker ca. 90% af
brugerne i projektets undersøgelse, at de er tilfredse/meget tilfredse med den lokale genbrugsplads. Der er dog en
del kritiske bemærkninger til prisen (på betalingsstationerne) og til dels åbningstiderne, hvis genbrugspladsen kun
har åbent morgen/formiddag eller eftermiddag.
Pladsfolkene har stor betydning for virksomhedernes tilfredshed med at komme på genbrugspladsen. Men det er i
sig selv ikke en udløsende faktor for valget af genbrugspladsen. Virksomhederne lægger vægt på, at der skal være
god plads, og at de kan komme rundt med en bil til de enkelte containere. Derimod spiller antallet af containere på
pladsen, sorteringskrav mv. kun en minimal rolle for virksomhedernes opfattelse af pladsen.
God information om muligheder og krav i forbindelse med benyttelse af genbrugspladsen er vigtig for
virksomhederne – og ændringer i disse forhold med skærpelse af regler eller uklarheder i tolkning af reglerne
påvirker brugernes tilfredshed i negativ retning.
Bortset fra beliggenhed virker det ikke som om, at der er enkelte faktorer omkring pladsen, som har væsentlig
større betydning end andre. Praktiske forhold omkring aflevering af affald fremhæves ofte af virksomheder som
nogle af de væsentligste; at der er plads til at komme rundt, og at der er ryddet på pladsen, så affaldet kan afleveres
uden forhindringer.
3.2 Konklusion
Konklusionerne fra denne undersøgelse om mindre virksomheders brug af genbrugspladser kan opsummeres til:
- Adgang til genbrugspladser for virksomheder medvirker til en øget udsortering af affaldet – og dermed en
bedre behandling og øget genanvendelse.
- Især mindre håndværksvirksomheder, men også mange virksomheder inden for handel, kontor og
institutioner har generelt stor gavn af at kunne anvende genbrugspladser.
- Fremstillingsvirksomheder benytter kun i mindre grad genbrugspladser. Fordelingen mellem erhvervene
varierer dog mellem kommunerne og afhænger af såvel erhvervsstruktur som af andre affaldsordninger – fx
hvis der er favorable ordninger for indsamling af erhvervsaffaldet.
- Beliggenheden er for virksomhederne den væsentligste parameter for valg af genbrugsplads.
- Virksomhederne transporterer ikke affald over kommunegrænsen for at benytte andre genbrugspladser med
mere favorable forhold for virksomhederne, hvis dette medfører øget kørsel.
- Virksomheder afleverer ofte tre eller flere affaldsfraktioner ved besøg på genbrugsplads – og ofte flere
fraktioner end de har containere til.
- Virksomhederne er generelt gode til at sortere affaldet og kan klare strenge sorteringskrav, så længe de er
entydige.
- Det er vigtigt med en smidig indretning, som gør det så let som muligt at aflevere affaldet. Ønsker fra
virksomhederne retter sig ofte mod nemmere adgang til aflæsning af affaldet (fx nedsænkede containere) og
ingen kø-dannelse ved indgang.
- En del virksomheder udtrykker utilfredshed, hvis de har fornemmelse af, at nogle kan snyde sig fra fx
kravene til betaling. Det er særligt udtalt, hvor der indføres systemer for betaling pr. besøg, og der ikke er
anden håndhævelse end kontrol fra pladsmedarbejderne.
3.3 Perspektivering
Organisering af genbrugspladserne afspejler en mangfoldighed, som viser, at der er mange forskellige måder at løse
opgaven omkring affaldshåndtering på. Modellerne for virksomheders anvendelse af genbrugspladserne er til dels et
udtryk for lokale politiske prioriteringer, hvor fx serviceniveau over for borgere og virksomheder samt lokale
miljøpolitiske mål spiller ind. Desuden er der mange praktiske forhold, som fx infrastruktur og erhvervsstruktur i
kommunerne, der til sammen danner rammerne for affaldshåndteringen. Her udgør genbrugspladserne ét element,
der må ses i sammenhæng med den øvrige del af affaldshåndteringen – fx kommunens indsamlingsordning for
genanvendelige affaldsfraktioner.
Der kan peges på en række fordele ved, at erhverv har adgang til en genbrugsplads. Det smidiggør
affaldshåndteringen for visse erhvervsgrupper, det medvirker til øget udsortering af genanvendelige fraktioner, og
det øger erhvervsbrugernes tilfredshed med den kommunale service.
Det kan diskuteres, om det er hensigtsmæssigt, at reglerne for virksomhedernes brug af genbrugspladser kan være
meget forskellige mellem de enkelte kommuner. Det gælder fx adgangskrav, betalingsforhold, sorteringskrav og
definitioner på, hvad der er erhvervsaffald. Især i de tættest befolkede områder (storbyerne samt oplandet) bør der
tilstræbes harmoni i reglerne, hvis man vil forhindre, at reglerne misbruges, sikre en optimal sortering samt sikre, at
omkostninger til den videre affaldshåndtering ligger hos affaldets oprindelseskommune.
Restriktioner ved brug af genbrugsplads er mange og forskellige. Målet er at undgå at "for solidariske
betalingssystemer" misbruges af "storbrugere", herunder at husholdninger betaler for virksomheders brug. Ofte
retter begrænsningerne sig særligt mod erhvervsbrugere eller mod brugere fra andre kommuner, hvor en
"veldefineret" brugergruppe har adgang på mere lempelige vilkår.
Samtidig skal systemet for benyttelse af genbrugspladsen tilskynde sortering af affald, servicering af brugerne og et
betalingssystem, der på én gang er retfærdigt og smidigt. Selv om der skal tages højde for lokale forhold som både
profil af genbrugspladsens brugere og politiske ønsker, er det vigtigt, at reglerne for benyttelse af genbrugspladsen
er logiske. Hvis der er en logisk opbyggelse af regelsættet, som tilmed er nemt at håndhæve på pladserne, giver det
større tilfredshed blandt erhvervsbrugerne.
Virksomhedernes helhedsindtryk af genbrugspladsen forværres ofte, hvis nabokommunerne har mere lempelige
krav, eller der ikke er samme betalingsopkrævning eller adgangskontrol ved indkørsel til pladsen. Det kan således
anbefales, at kommuner og affaldsselskaber forholder sig til problemstillinger med brugere fra nabokommunerne og
så vidt muligt samarbejder om fælles løsningsmodeller.
Nogle genbrugspladser har bl.a. etableret bom- og vejesystem for at mindske antallet af læs, der tilføres som "rene
læs" – som lige såvel kunne køres direkte til videre behandling – og derved opnå en mindre belastning af
genbrugspladsen. Andre pladser har udelukkende haft øje for en "retfærdig" betalingsordning ved etablering af
bom- og vejesystem. Tilsvarende fokuserer nogle kommuner på højest mulig genanvendelse i forhold til den
samlede affaldsmængde, der modtages på genbrugspladsen, hvor andre udelukkende fokuserer på den billigste drift
i forhold til mængden af modtaget affald.
De forskellige formål med genbrugspladsens indretning og drift gør det vanskeligt at sammenligne effektiviteten
mellem de enkelte pladser. Kommuner og affaldsselskaber skal være varsomme med at "kopiere" hinandens
løsninger uden at kende til de politiske og strukturelle forudsætninger. For eksempel kan det være, at udgifterne til
driften af genbrugspladsen i en kommune vil kunne dækkes ved indtægterne fra salg af genanvendelige fraktioner,
da åbningstiden er begrænset, og der samtidig er obligatoriske ordninger for nogle af de affaldsfraktioner, som er
dyrest at håndtere. Dermed kan genbrugspladsen tillade fri adgang fra såvel private som erhvervsbrugere. Denne
ordning vil ikke nødvendigvis kunne passe andre kommuner, hvor der ønskes en lang åbningstid og modtagelse af
flere fraktioner eller hvor affaldet som følge af erhvervsstrukturen nødvendiggør andre og dyrere løsninger.
Kommuner og affaldsselskaber gør sig mange overvejelser omkring optimering af virksomhedernes brug af
genbrugspladserne. Dette gælder fx regler for betaling for erhvervskunder, herunder forhold som indførelse af vægt
og bom, om prisen skal differentieres i forhold til, hvilke affaldsfraktioner der afleveres, eller om der skal etableres
genbrugspladser udelukkende for erhverv.
For så vidt angår betalingsforhold er det meget vanskeligt at vurdere, om det konkrete system afspejler den reelle
brug/belastning. En ting er, at det kan være vanskeligt at vurdere, hvor stor en andel af affaldet virksomhederne
bidrager med, noget andet er hvilken type af affald der afleveres, da håndteringsomkostningerne er forskellige for
de respektive affaldsfraktioner. Samtidig har erhvervskunder typisk brug for betydelig mindre vejledning end private
brugere, idet erhvervskunder "kender deres affald" - de kommer oftere og med de samme affaldsfraktioner.
Endvidere vil der i praksis være en række grænsetilfælde om, hvornår affald fra private husholdninger skal
betragtes som erhvervsaffald.
Da virksomhedernes betaling for genbrugspladsen i princippet skal være omkostningsægte og der ikke må ske
krydssubsidiering mellem brugergrupper, betyder det bl.a.:
- Borgerne skal ikke betale for virksomhedernes brug af genbrugspladsen og vice versa
- Bestemte virksomheder (typer) bør ikke betale for andre virksomheders brug
- Borgere og virksomheder i oplandet til genbrugspladsen skal ikke betale for brugere udefra
- Der bør være en sammenhæng mellem brugen og belastningen af pladsen og gebyret.
Principperne for gebyrfastsættelse er et kapitel for sig, og ligger uden for denne rapports undersøgelse. Men det er
vigtigt at påpege, at kompleksiteten vedrørende gebyrforholdene medfører, at det vil være vanskeligt (om ikke
umuligt) at opbygge ét system for virksomheders brug af genbrugspladser, der reelt opfylder alle kommunernes
behov og ønsker.
Det er indtrykket, at der bruges mange kræfter i kommuner og affaldsselskaber på at udforme regler for
virksomheders brug af genbrugspladsen, der afspejler såvel egne lokale prioriteringer som formelle krav. I praksis
kan der være god grund til at kommuner og affaldsselskaber vælger en pragmatisk afvejning – hvor udgangspunktet
er, at de administrative byrder skal være mindst mulige, og at det skal fungere uden systematiske
kontrolforanstaltninger fra pladsfolkenes side. Af samme grund har mange pladser fravalgt et direkte
betalingsprincip, hvor virksomhederne betaler et gebyr ved indgangen.
Fodnoter
[1] Bl.a. "Kommunal benchmarking", sep. 2001
[2] Undersøgelser på genbrugspladser i Storkøbenhavn i henholdsvis Vestforbrændings og Amagerforbrændings
regi har vist, at mange gerne krydser kommunegrænser for at slippe for betaling. Det er dog især private kunder,
der har været i fokus i disse undersøgelser.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.
|