Redegørelse om udpegning af nødområder i de danske farvande

6 Operative forhold

Med udpegningen af egnede nødområder til nødstedte skibe, skal der fastlægges retningslinier for de operative forhold i forbindelse hermed.

I IMO's retningslinier ("Guidelines on Places of Refuge for Ships in Need of Assistance") nævnes det, at kyststaten i forbindelse med etablering af nødområde skal oprette en Maritime Assistance Services (MAS). Den primære opgave for MAS'en er at fungere som forbindelsesled mellem kyststaten og skibsføreren på et skib, som har behov for assistance.

Kyststaten behøver ikke oprette en ny organisation for at opfylde kravet om en MAS. MAS'en kan lægges ind i en allerede eksisterende organisation for eksempel en maritim redningstjeneste (MRCC), havnemyndighed (harbour master) eller et kystvagtcenter (coast guard). Personalet i en MAS skal, under hensyntagen til den ombordværende last og bunkersolie, være i stand til at vurdere, hvor stor en fare et nødstedt skib udgør for miljøet, herunder om skibet skal blive, hvor det er, om det skal anvises et nærliggende nødområde eller om det kan fortsætte sin sejlads.

En MAS involveres ikke, når der skal reddes personer fra et skib. Ved fare for menneske liv vil det være en MRCC (i Danmark er dette SOK) som forestår nødoperationen.

MAS'ens funktion er at modtage og sende informationer samt at overvåge situationen. Den skal være operativ 24 timer i døgnet og være udstyret med udstyr til kommunikation med skibe af alle arter.

Følgende situationer kan medføre anvendelse af MAS:

  • Skibet kommer ud for en særlig hændelse, som ikke berører sødygtigheden, men som skal rapporteres til relevante myndigheder for eksempel for at undgå forurening eller begrænse en sådan.
  • Skibet har iht. til skibsførerens vurdering brug for assistance, men befinder sig ikke i en egentlig nødsituation, for eksempel en defekt styremaskine.
  • Skibet befinder sig i en nødsituation, og besætningen har forladt skibet. Der kan dog findes et begrænset antal personer om bord, som forsøger at redde skibet.

Formålet med MAS'en er flersidig. En MAS skal bl.a.:

  • Gøre det muligt at modtage oplysninger iht. gældende internationale bestemmelser (nævnt i SOLAS Convention, MARPOL Convention, Intervention Convention, OPCR Convention, INF Code og IMO Resolution A.851(20)). Dette punkt berører også SHIPPOS og Overvågningsdirektivet (2002/59/EF), idet formålet med disse er at overvåge skibe, som potentielt kan udgøre en forureningsfare. I de retningslinier, der er udarbejdet, anbefales, at alle sådanne obligatoriske rapporteringer sker til samme kontaktpunkt, og at et sådant punkt kan være en MRCC. Det vil være en stor hjælp for skibsføreren kun at have ét kontaktsted for meldinger, der berører skibet under dets rejse både de konventionsbestemte og i de tilfælde, hvor skibet har brug for assistance. Desuden vil en MRCC normalt på forhånd være i besiddelse af et overblik over trafiksituationen i kyststatens farvande.
  • Kunne følge skibets situation, hvis oplysningerne nævnt under punkt 1 giver anledning til, at skibet får brug for assistance. En sådan assistance kunne være at anvise skibet til et nødområde.
  • Kunne bruges som et kontaktsted mellem skibsfører og relevante kyststatsmyndigheder, hvis skibets situation kræver udveksling af informationer mellem skibet og kyststaten, som kan føre til en redningsoperation, når der ikke er tale om en egentlig nødsituation.
  • Kunne bruges som et kontaktsted mellem de involverede parter i en bjærgningsoperation, som udføres af private virksomheder, og kyststaten er af den opfattelse, at der er brug for overvågning af alle faser af aktionen. En sådan situation kunne for eksempel opstå ved en lækage i et skib med tilhørende olieforurening og efterfølgende oprensning til følge.

Det er blevet besluttet, at den danske MAS oprettes i Forsvarsministeriets regi.

Opgaverne for den danske MAS vil indledningsvis været begrænset til et døgnbemandet forbindelsesled mellem kyststaten Danmark og skibsføreren på et skib, der har behov for assistance.

MAS vil således fungere som det nationale kontaktpunkt for skibsfarten i og omkring danske farvande, idet IMO Guidelines anbefaler, at sådant kontaktpunkt oprettes med henblik på informationsudveksling, evaluering, faglig rådgivning og koordineret indsættelse overfor nødstedte skibe, der af diverse materielle årsager har brug for assistance.

Udviklingstendenserne med hensyn til statens opgaver i forhold til ovenfor synes imidlertid at være fokuseret omkring en række opgaver relateret til sikkerhed til søs, herunder også havmiljø. Det er vurderingen, at disse opgaver med fordel vil kunne betragtes som helheder og derved bør behandles i en og samme organisation, især hvad angår den praktiske udførelse, herunder kompetencen til at agere hurtigt og effektivt på kyststaten Danmarks vegne.

Forsvarsministeriet vil udarbejde et konkret oplæg til udvikling af et nationalt maritimt kompetence center i tilknytning til/integreret i MAS. Dette oplæg skal danne grundlag for en drøftelse med de øvrige ministerier og styrelser med henblik på disses deltagelse i kompetence centret. Det maritime kompetence center vil således på sigt kunne fungere som et nationalt koordinationscenter i forbindelse med udmøntning og varetagelse af kyststaten Danmarks interesser overfor skibstrafikken, herunder ved brugen af nødområder. Endvidere kan ikke-statslige aktører med relevant kompetence eventuelt inddrages i kompetence centeret på ad hoc basis. Den nødvendige kompetence til at kunne agere hurtigt og effektivt i større, mere komplekse og kritiske situationer, hvor tids- og sikkerhedsfaktoren er afgørende, bør dog tillægges MAS.

Forsvarsministeriet har oplyst, at såfremt en MAS i Forsvarsministeriets regi vil skulle udvide opgavespektret, så vil dette dog alene kunne ske under den forudsætning, at de nødvendige ressourcer tilføres. I forbindelse med implementeringen og udviklingen af en MAS, bør det endvidere tilstræbes, at denne i størst muligt omfang fremtidssikres og optimeres til at kunne håndtere større og flere hændelser på en for samfundet økonomisk ansvarlig og betryggende vis, samtidigt med at behovet for den tværfaglige og tværministerielle tilgang maksimeres. Den indledende begrænsede funktionalitet af MAS er således ikke en optimal statslig tilgang til en samlet opgaveløsning, men den begrænsede funktionalitet er begrundet i ressourcemæssige årsager.

 



Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.