Miljø og Shareholder Value

1 Forord

Hensyntagen til det eksterne miljø er godt på vej ind på direktionsgangen i mange virksomheder - både i Danmark og i udlandet. Førhen var det et fagområde, som teknikerne i en stabsfunktion tog sig af. Nu er det i højere og højere grad et forretningsområde, som direktionen og virksomhedens investorer må forholde sig strategisk til.

Mange virksomheder har opstillet miljøpolitikker og etableret miljøstyringssystemer. Der findes mange gode eksempler på, hvordan miljøtiltag kan betyde store besparelser på eksempelvis materiale- og energiforbrug. Flere virksomheder mener også, at et grønt image er vigtigt for deres indtjening. Men værdien af miljøarbejdet er ikke illustreret i beregningen af nøgletal til investorerne.

I den nye årsregnskabslov, der trådte i kraft pr. 1. januar 2002, er der kommet krav om, at større virksomheder skal oplyse om deres miljøpåvirkninger og miljøindsats, i det omfang det har betydning for virksomhedens drift og dermed økonomiske udvikling. I en screening af 80 virksomheders årsrapporter for 2002 havde 24% beskrevet miljøforhold, men ingen havde beskrevet, hvad miljøet betød i kroner og ører.

Efterspørgslen efter informationer om miljø og bæredygtighedsemner er startet af virksomhedens interessenter i form af myndigheder, interesseorganisation, medarbejdere o.a. De har interesse i, hvordan virksomheden forholder sig til sin påvirkning af samfundet. Men informationerne er også interessante for investorerne i forbindelse med oplysninger om virksomhedens økonomiske præstationer i helt gængs forstand.

Argumenterne for, at en virksomhed skal tænke på andet end den økonomiske bundlinje for at være samfundsansvarlig, er vendt til, at virksomheden også skal tænke på andre elementer og være samfundsansvarlig, fordi det er relevant for den økonomiske bundlinje. Dette er netop en del af tankegangen inden for begrebet Corporate Governance, der kan oversættes med god selskabsledelse.

Det er på den baggrund, at der i denne rapport sættes fokus på sammenhængene imellem virksomhedens miljø, økonomi og Corporate Governance.

Rapporten er udarbejdet af civilingeniør Anne Søgaard Melchiorsen og statsautoriseret revisor Birgitte Mogensen, begge fra PricewaterhouseCoopers, med støtte fra Programmet for Renere Produkter under Miljøstyrelsen. Rapporten er afsluttet februar 2004.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.