Miljø og Shareholder Value

2 Introduktion til rapporten

Formålet med denne rapport at illustrere sammenhænge imellem en virksomheds økonomiske succes udtrykt som Shareholder Value og virksomhedens miljøpåvirkninger og miljøarbejde. Endvidere belyses samspillet imellem virksomhedens miljøforhold, Shareholder Value og god virksomhedsledelse, som defineret i Nørby-udvalgets rapport om Corporate Governance. Rapporten skal samtidig skabe en ramme om miljøøkonomiens delelementer i virksomheden – fra driftsøkonomi til investeringer og strategi.

De tre centrale begreber i rapporten

Miljø - omfatter virksomhedens brug af ressourcer og påvirkning af naturen.

Shareholder Value - er den værdi, som virksomheden skaber til investorerne/aktionærerne. Den består af udviklingen i virksomhedens markedsværdi (børskurs) og det løbende udbytte, der udbetales til aktionærerne.

Corporate Governance - sætter rammerne for ansvarsfuld selskabs-/virksomhedsledelse.


Shareholder Value er valgt som det økonomiske begreb, fordi det er fremadrettet og ikke bagudrettet som andre regnskabsbegreber. Dermed passer det godt sammen med miljøarbejdet, hvor effekten som regel først ses på længere sigt end et regnskabsår.

Både Shareholder Value og miljø er forretningsmål. Og som rapporten illustrerer, er der en lang række sammenhænge imellem de to mål. Sammenhængene er nogle gange positive og nogle gange negative, men de to begreber er sjældent uafhængige.

Det er de færreste virksomheder, der på nuværende tidspunkt er klædt på til at kunne måle og styre disse sammenhænge. Indførelse af Corporate Governance-principperne med både Shareholder Value og miljømål for øje er den operationelle måde at få sammenhængene i spil på.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.