| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøstyrelsens årsrapport 2003
Beretning
Mission, vision, værdigrundlag og hovedopgaver
Det er Miljøstyrelsens mission at bidrage til beskyttelse af miljøet. Miljøstyrelsen har ansvaret for at administrere og bidrage til udformningen af den danske lovgivning og internationale
aftaler om miljøbeskyttelse, der skal sikre rene produkter, ren luft, vand og jord og dermed gode levevilkår for mennesker, flora og fauna. Indsatsen retter sig primært mod danske
forhold, men strækker sig i stadig større grad udover landets grænser.
Miljøstyrelsens hovedopgaver består i:
- Betjening af minister og Folketing, lov- og regelforberedende arbejde samt administrative opgaver som udstedelse af godkendelser, tilskudsadministration og opfølgning på
lovgivning
- Vejledende myndighed og klageinstans i forbindelse med miljølovgivningen
- Strategiarbejde i udvikling af miljøpolitikken
I opgavevaretagelsen gøres brug af virkemidler som traditionel administrativ regulering, økonomiske virkemidler og kommunikation.
Det er Miljøstyrelsens vision at spille en central rolle i arbejdet for en bæredygtig udvikling, hvor mennesker og miljø beskyttes mod forurening - først og fremmest ved en forebyggende
indsats. Dette gælder såvel i Danmark som i forhold til andre lande.
Miljøstyrelsens værdigrundlag er at styrelsen på grundlag af et højt fagligt niveau skal være:
- En effektiv, omstillingsberedt og grøn virksomhed
- Internationalt orienteret, og på udvalgte områder førende
- En åben virksomhed, der kommunikerer og samarbejder
- En attraktiv, mangfoldig og familievenlig arbejdsplads, hvor alle bidrager og gør en forskel
Miljøstyrelsen administrerer flg. lovgivninger:
- Miljøbeskyttelsesloven
- Vandforsyningsloven
- Lov om kemiske stoffer og produkter
- Havmiljøloven
- Lov om betaling for spildevandsanlæg
- Lov om jordforurening
Overordnede resultater
Faglige og organisatoriske resultater
Miljøministeriet og Finansministeriet har i foråret 2003 i fællesskab udarbejdet en budgetanalyse af Miljøstyrelsens organisering og ressourceforbrug. Konklusionen var, at der kunne
gennemføres en yderligere tilpasning af Miljøstyrelsens tværgående aktiviteter, og at der burde gennemføres en yderligere tilpasning og udvikling af styrelsens organisering. Det var
vurderingen at der ikke var mulighed for at gennemføre yderligere budgetforbedringer på lønsummen, end de der var forudsat på FL 03 med tilhørende budgetoverslagsår. Der er på FL
2004 indbudgetteret en budgetforbedring på øvrig drift på 5 mio. kr. i 2004 og 10 mio. kr. i 2005-2007. Indsatsen for kemikalier sundhed og miljø opretholdes fra 2005-2007 med 15
mio. kr. årligt, og styrelsen fik mulighed for at konvertere 1,1 mio. kr. årligt fra gebyrindtægter til lønsum med henblik på at sikre dækningen af de faktiske omkostninger ved
administrationen af de pågældende ordninger.
Miljøstyrelsen har i 2003 nået den helt overvejende del af de miljøfaglige og organisatoriske resultatmål for året. Samtlige mål bortset fra ét eksternt mål blev opfyldt.
Miljøstyrelsens mål om Miljø og sundhed blev kun delvist opfyldt, men siden er aktiviteter igangsat med henblik på fuld målopfyldelse i 2004.
I november 2003 blev der offentliggjort en vejstøjsstrategi, som gav ny viden om bl.a. sundhedsmæssige konsekvenser af vejtrafikstøj. Derudover blev det belyst, hvilke virkemidler der
kan være med til at reducere vejtrafikstøj.
Virksomhedsudvalget afsluttede dets arbejde med et lovforslag med forenklingsforslag. Det var en forudsætning for forenklingerne, at de ikke måtte have negative effekter på miljøet.
Dette mål anses for opfyldt.
For så vidt angår Miljøstyrelsens mål "Miljøstyrelsen mod 2010" er målet på enkelte områder reformuleret i forbindelse med direktørskiftet og den ændrede organisatoriske kurs. På
andre områder er vi nået længere end forventet. Dette gælder f.eks. i f.t. arbejdet med projektorganiseringen og etableringen af enhedssekretariater.
I 2003 blev der iværksat en række konkrete aktiviteter med henblik på at modernisere Miljøstyrelsen og styrke fokus på sammenhængen mellem ressourceforbruget og resultater. De
organisatoriske rammer for projektorganisation blev etableret og 11 projekter blev i efteråret 2003 igangsat i en pilotfase. Derudover blev der udviklet et nyt arbejdsprogramkoncept,
hvis hovedformål er at forenkle styringen og skabe overblik. Det nye koncept er ligeledes en forberedelse til regnskabsreformens krav om omkostningsbaserede regnskaber, som træder
i kraft i 2005.
Miljøstyrelsen opnåede i 2003 miljøcertificering (EMAS). Opgaverne i relation til Miljøstyrelsens EMAS-certificering indebærer, at styrelsen arbejder aktivt med miljøforbedringer og at
denne indsats er underkastet uvildig kontrol.
Samlet set er resultatet af styrelsens arbejde i 2003 meget tilfredsstillende. En række af resultaterne fastsætter retningen for miljøpolitikken og –forvaltningen i de kommende år.
Tabel 1 Oversigt over virksomhedens finansielle resultat (mio. kr.)
Indtægter |
21,8 |
Udgifter |
321,5 |
Resultat; brutto |
299,7 |
Bevilling; netto |
298,0 |
Resultat, nette |
-1,7 |
Til videreførsel |
22,1 |
Det finansielle resultat for driftsvirksomheden udviser et underskud på 1,7 mio. kr. Da videreførelsen fra 2002 var på i alt 23,8 mio. kr., er det samlede resultat til videreførsel på 22,1
mio. kr. Af det beløb, der bliver videreført, udgør 8 mio. kr. planlagt lønsums opsparing, der skal anvendes til at gennemføre den langsigtede personaletilpasning som Miljøstyrelsen er i
gang med. Af det resterende beløb på 14,1 mio. kr. der videreføres, er de 13,8 mio. kr. bundne til specifikke aktiviteter i forbindelse med finanslovsaftaler mv. jfr. afsnit 3.
De kommende år
Miljøstyrelsen vil fortsat arbejde på at implementere regeringens mål om Et bedre miljø og Mere vækst i erhvervslivet og allerede igangsatte mål vedrørende klimastrategien,
vejstøjsstrategien og virksomhedsudvalget vil blive videreført i 2004. I forbindelse med opgavevaretagelsen vil der fremover blive lagt særlig vægt på økonomiske vurderinger, såvel
budgetøkonomiske som samfundsøkonomiske vurderinger. Miljøstyrelsens mål- og resultatstyring vil ligeledes blive styrket af de igangværende aktiviteter. Miljøstyrelsen vil arbejde
videre med digitalisering af interne arbejdsprocesser og eksterne services, herunder forventes det, at Miljøstyrelsen i 2005 indfører elektroniske sags- og dokumenthåndtering (ESDH).
Arbejdet skal bl.a. ses som opfølgning på regeringens strategi for digital forvaltning 2004-06.
Hovedkonti
I denne årsrapport aflægges der regnskab for flg. hovedkonti:
23.21.01. | Miljøstyrelsen |
23.22.06. | Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordningen |
23.22.08. | Teknologipulje |
23.22.09. | Reserve til opgaver på jordrensningsområdet |
23.23.04. | Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler |
23.23.05. | Indsamlingsordninger vedr. nikkel-cadmium-batterier |
23.23.11. | Renere produkter mv. |
23.23.12. | Miljøstyring og miljørevision mv. i virksomheder |
23.24.31. | Aktiviteter vedrørende bekæmpelsesmidler |
23.26.11. | Miljøbistand til Østeuropa |
23.26.13. | Miljøbistand til Arktis mv. |
23.27.03. | Den Grønne Jobpulje |
23.27.04. | Den Grønne Fond |
23.28.02. | Støtte til forureningstruede vandindvindinger og økologisk omstilling |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.
|