Miljøstyrelsens årsrapport 2003

Beretning

Mission, vision, værdigrundlag og hovedopgaver

Det er Miljøstyrelsens mission at bidrage til beskyttelse af miljøet. Miljøstyrelsen har ansvaret for at administrere og bidrage til udformningen af den danske lovgivning og internationale aftaler om miljøbeskyttelse, der skal sikre rene produkter, ren luft, vand og jord og dermed gode levevilkår for mennesker, flora og fauna. Indsatsen retter sig primært mod danske forhold, men strækker sig i stadig større grad udover landets grænser.

Miljøstyrelsens hovedopgaver består i:

  • Betjening af minister og Folketing, lov- og regelforberedende arbejde samt administrative opgaver som udstedelse af godkendelser, tilskudsadministration og opfølgning på lovgivning
  • Vejledende myndighed og klageinstans i forbindelse med miljølovgivningen
  • Strategiarbejde i udvikling af miljøpolitikken

I opgavevaretagelsen gøres brug af virkemidler som traditionel administrativ regulering, økonomiske virkemidler og kommunikation.

Det er Miljøstyrelsens vision at spille en central rolle i arbejdet for en bæredygtig udvikling, hvor mennesker og miljø beskyttes mod forurening - først og fremmest ved en forebyggende indsats. Dette gælder såvel i Danmark som i forhold til andre lande.

Miljøstyrelsens værdigrundlag er at styrelsen på grundlag af et højt fagligt niveau skal være:

  • En effektiv, omstillingsberedt og grøn virksomhed
  • Internationalt orienteret, og på udvalgte områder førende
  • En åben virksomhed, der kommunikerer og samarbejder
  • En attraktiv, mangfoldig og familievenlig arbejdsplads, hvor alle bidrager og gør en forskel

Miljøstyrelsen administrerer flg. lovgivninger:

  • Miljøbeskyttelsesloven
  • Vandforsyningsloven
  • Lov om kemiske stoffer og produkter
  • Havmiljøloven
  • Lov om betaling for spildevandsanlæg
  • Lov om jordforurening

Overordnede resultater

Faglige og organisatoriske resultater

Miljøministeriet og Finansministeriet har i foråret 2003 i fællesskab udarbejdet en budgetanalyse af Miljøstyrelsens organisering og ressourceforbrug. Konklusionen var, at der kunne gennemføres en yderligere tilpasning af Miljøstyrelsens tværgående aktiviteter, og at der burde gennemføres en yderligere tilpasning og udvikling af styrelsens organisering. Det var vurderingen at der ikke var mulighed for at gennemføre yderligere budgetforbedringer på lønsummen, end de der var forudsat på FL 03 med tilhørende budgetoverslagsår. Der er på FL 2004 indbudgetteret en budgetforbedring på øvrig drift på 5 mio. kr. i 2004 og 10 mio. kr. i 2005-2007. Indsatsen for kemikalier sundhed og miljø opretholdes fra 2005-2007 med 15 mio. kr. årligt, og styrelsen fik mulighed for at konvertere 1,1 mio. kr. årligt fra gebyrindtægter til lønsum med henblik på at sikre dækningen af de faktiske omkostninger ved administrationen af de pågældende ordninger.

Miljøstyrelsen har i 2003 nået den helt overvejende del af de miljøfaglige og organisatoriske resultatmål for året. Samtlige mål bortset fra ét eksternt mål blev opfyldt.

Miljøstyrelsens mål om Miljø og sundhed blev kun delvist opfyldt, men siden er aktiviteter igangsat med henblik på fuld målopfyldelse i 2004.

I november 2003 blev der offentliggjort en vejstøjsstrategi, som gav ny viden om bl.a. sundhedsmæssige konsekvenser af vejtrafikstøj. Derudover blev det belyst, hvilke virkemidler der kan være med til at reducere vejtrafikstøj.

Virksomhedsudvalget afsluttede dets arbejde med et lovforslag med forenklingsforslag. Det var en forudsætning for forenklingerne, at de ikke måtte have negative effekter på miljøet. Dette mål anses for opfyldt.

For så vidt angår Miljøstyrelsens mål "Miljøstyrelsen mod 2010" er målet på enkelte områder reformuleret i forbindelse med direktørskiftet og den ændrede organisatoriske kurs. På andre områder er vi nået længere end forventet. Dette gælder f.eks. i f.t. arbejdet med projektorganiseringen og etableringen af enhedssekretariater.

I 2003 blev der iværksat en række konkrete aktiviteter med henblik på at modernisere Miljøstyrelsen og styrke fokus på sammenhængen mellem ressourceforbruget og resultater. De organisatoriske rammer for projektorganisation blev etableret og 11 projekter blev i efteråret 2003 igangsat i en pilotfase. Derudover blev der udviklet et nyt arbejdsprogramkoncept, hvis hovedformål er at forenkle styringen og skabe overblik. Det nye koncept er ligeledes en forberedelse til regnskabsreformens krav om omkostningsbaserede regnskaber, som træder i kraft i 2005.

Miljøstyrelsen opnåede i 2003 miljøcertificering (EMAS). Opgaverne i relation til Miljøstyrelsens EMAS-certificering indebærer, at styrelsen arbejder aktivt med miljøforbedringer og at denne indsats er underkastet uvildig kontrol.

Samlet set er resultatet af styrelsens arbejde i 2003 meget tilfredsstillende. En række af resultaterne fastsætter retningen for miljøpolitikken og –forvaltningen i de kommende år.

Tabel 1 Oversigt over virksomhedens finansielle resultat (mio. kr.)

Indtægter 21,8
Udgifter 321,5
Resultat; brutto 299,7
Bevilling; netto 298,0
Resultat, nette -1,7
Til videreførsel 22,1

Det finansielle resultat for driftsvirksomheden udviser et underskud på 1,7 mio. kr. Da videreførelsen fra 2002 var på i alt 23,8 mio. kr., er det samlede resultat til videreførsel på 22,1 mio. kr. Af det beløb, der bliver videreført, udgør 8 mio. kr. planlagt lønsums opsparing, der skal anvendes til at gennemføre den langsigtede personaletilpasning som Miljøstyrelsen er i gang med. Af det resterende beløb på 14,1 mio. kr. der videreføres, er de 13,8 mio. kr. bundne til specifikke aktiviteter i forbindelse med finanslovsaftaler mv. jfr. afsnit 3.

De kommende år

Miljøstyrelsen vil fortsat arbejde på at implementere regeringens mål om Et bedre miljø og Mere vækst i erhvervslivet og allerede igangsatte mål vedrørende klimastrategien, vejstøjsstrategien og virksomhedsudvalget vil blive videreført i 2004. I forbindelse med opgavevaretagelsen vil der fremover blive lagt særlig vægt på økonomiske vurderinger, såvel budgetøkonomiske som samfundsøkonomiske vurderinger. Miljøstyrelsens mål- og resultatstyring vil ligeledes blive styrket af de igangværende aktiviteter. Miljøstyrelsen vil arbejde videre med digitalisering af interne arbejdsprocesser og eksterne services, herunder forventes det, at Miljøstyrelsen i 2005 indfører elektroniske sags- og dokumenthåndtering (ESDH). Arbejdet skal bl.a. ses som opfølgning på regeringens strategi for digital forvaltning 2004-06.

Hovedkonti

I denne årsrapport aflægges der regnskab for flg. hovedkonti:

23.21.01.Miljøstyrelsen
23.22.06.Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordningen
23.22.08.Teknologipulje
23.22.09.Reserve til opgaver på jordrensningsområdet
23.23.04.Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler
23.23.05.Indsamlingsordninger vedr. nikkel-cadmium-batterier
23.23.11.Renere produkter mv.
23.23.12.Miljøstyring og miljørevision mv. i virksomheder
23.24.31.Aktiviteter vedrørende bekæmpelsesmidler
23.26.11.Miljøbistand til Østeuropa
23.26.13.Miljøbistand til Arktis mv.
23.27.03.Den Grønne Jobpulje
23.27.04.Den Grønne Fond
23.28.02.Støtte til forureningstruede vandindvindinger og økologisk omstilling

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.