International aftale |
Hovedformål |
Hoved-forpligtigelser |
Relation til Dancea indsatsområder |
Aarhus konventionen – konvention om borgernes miljørettigheder.
Juni 1998. |
Formålet er på miljøområdet at sikre borgernes adgang
til oplysninger, til at deltage i beslutninger og til at klage og få afgørelser
prøvet ved domstolene. |
Sikre regler, procedurer og informationsspredni ng i forbindelse med aftalens
formål. |
Borgernes miljørettigheder |
Agenda 21 blev vedtaget ved FNs Konference om Miljø Udvikling, (UNCED),
juni 1992 i Rio de Janeiro. |
Agenda 21 er et handlingsprogra m, der skal gøre Rio-deklarationen
operationel og omsætte dens ord i praksis. Handlingsprogra mmet er rammen
for det videre arbejde om miljø og udvikling i FN-regi. |
Sikre beskyttelse af jord, luft, vand og levende ressourcer set i smh. med
de økonomiske og sociale problemer. Mere specifikt sikre beskyttelse af
atmosfæren, skovrydning og landbrug, bevarelse af den biologiske mangfoldighed,
beskyttelse af oceaner og havenes levende ressourcer, ferskvand og radioaktivt
og andet farligt affald. |
Atmosfæriske ændringer, sikre biodiversitet, herunder marine og
ferskvands systemer og natur ressourcer, radioaktivitet og farligt affald |
Basel konventionen – konvention om kontrol med grænseoverskridende
overførsel af Farligt Affald og om bortskaffelse heraf, Basel den 22. marts
1989. Revideret i 1995 (BAN- ændringen). Konventionen blev i dec. 1999 udbygget
med en protokol om erstatning og ansvar for skader, der opstår i forbindelse
med grænseoverskridende transport af farligt affald (Basel-protokollen).
|
Kontrollere og regulere den grænseoverskridende transport af miljøfarligt
affald mellem landene. |
Forpligtigelse til evaluering af den effektive gennemførelse af konventionens
målsætninger Der er i bilag 6 affaldskategorier, der skal kontrolleres
eller hvor hensyntagen skal gennemføres: - kontrol krævende, affaldskategorier,
som kræver særlige hensyn, oversigt over farlige egenskaber., affaldsbortskaffelse
Oplysninger, som skal gives ved anmeldelse, oplysninger som skal gives i transportdokument
|
Miljøfarligt affald |
Biodiversitets konventionen – Konvention af 5. juni |
Formålet er bevaring og bæredygtig |
Gennemførelse af internationalt samarbejde omkring |
Biodiversitet. Sikring af genetiske ressourcer. |
1992 om biologisk mangfoldighed , Rio de Janeiro. Cartagena protokollen
– vedtaget den 29. januar 2000 |
udnyttelse afbiodiversitet på gen-, arts- og økosystemniveau
.Konventionen fastlægger regler om en rimelig og retfærdig fordeling
af de fordele,udnyttelsen af de genetiske ressourcer resulterer i. Formålet
med protokollen er at medvirke til et hensigtsmæssigt beskyttelsesniveau
i forbindelse med sikker overførsel, behandling og brug af levende modificerede
organismer, der er resultater af den moderne bioteknologi (stort set til evende
genmodificerede organismer). |
sikring af biodiversitet. Krav om identifikation og overvågning
af økosystemer og levesteder, arter og samfund, som er truede og beskrevne
genomer og gener af social, videnskabelig og økonomisk betydning. Gennemføre
regulering af udnyttelse af ressourcer, dele udbytte af dette m.m.Sikre relateret
til protokollen administration, regler og regulering, information m.m. i forbindelse
med LMO'er. |
Beskyttelse af arter og habitater. |
Bruxelles konventionen –International konventionom kyststaters
ret til indgriben på det åbnehav i tilfælde af forureningsulykker,
vedtaget i Bruxelles, 29. november 1969. Konventionen relateret til den Internationale
Konvention om det Privatretlige Ansvar for Skader ved Olieforurening og Konvention
om Oprettelse af International Fond for erstatning af skader ved olieforurening. |
Overordnet at sikre indgriben overfor marin forurening. Herunder protokol
af 2. november 1973, London, vedrørende indgriben på det åbne
hav ved forurening af havet med andre stoffer end olie. |
Sikre at der kan ske indgriben, herunder arbejde internationalt for det. Sikre
overvågning og beredskab i den forbindelse. |
Marin forurening. |
Canada-Denmark Joint Marine Pollution Contingency Plan
– Canada-Danmark Havforureningsberedska bsaftalen (MECA) af 7. oktober 1991. |
At udvikle forholdsregler og effektive systemer til opdagelse
og rapportering af opståede forureningstilfæld e indenfor det område,
beredskabsplanen dækker. |
Opbygge teknisk samarbejde om beredskab. Fastsætte regler
til begrænsning af risikoen for spredning af farlige substanser mest muligt,
først og fremmest olieforurening fra skibe, samt sikre ressourcer til rådighed
til at imødegå forureningen. |
Marin forurening |
CITES - Konvention om regulering af international handel for at beskytte
truede dyr og planter (Washingtonkonventionen), underskrevet i Washington
den 3. marts 1973. |
Regulering af handel, transport og besiddelse af truede arter af dyr og planter
og dele af disse. |
Sikre administrative regler og procedurer og deltage i internationalt samarbejde
for at gennemføre konventionens formål. |
Biodiversitet. Handel, besiddelse og transport med natur ressourcer. |
Espoo – Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary
Context. Rammekonvention om vurdering af virkningerne på miljøet
på tværs af landegrænser af 28. februar 1991. |
Formålet er at forpligte parterne til at gennemføre miljøvurderinger
af anlæg, der formodes at have grænseoverskride nde miljøpåvirkninger
, således at disse mildnes, mindskes og bekæmpes gennem en forebyggende
miljøindsats. |
Overholde regler for listede anlæg der kræver miljøkonsekvensvurd
ering, som bla. omfatter råolieraffinaderier, store kraftværker, kernekraftværker,
stålværker, kemiske anlæg, olie- og gasledninger i store diametre,
store anlægsbyggerier, minedrift og offshore-produktionm.v Planlagte aktiviteter
af en potentiel skadelig art, skal kommunikeres til parterne, og denne aktivitets
miljøvirkninger debatteres i fuld offentlighed. |
Miljøkonsekvensvu rdering |
Klimakonventionen FNs rammekonvention af 9. maj 1992 om klimaændringer. |
Rammekonventio n til et øget samarbejde for at beskytte de globale
klimasystemer. Den sigter mod at stabilisere den atmosfæriske koncentrationen
af de såkaldte drivhusgasser, især af kuldioxid. |
Sikre tilgængelig af oplysninger og ekspertudtalelser om videnskabelige
og teknologiske spørgsmål i tilknytning til konventionen. Sikre overvågning
og forskning med relevans for konventionens formål. Deltage i udarbejdelse
af relevante supplerende aftaler |
Klimaændringer |
Københavns aftalen –Aftale mellem Danmark, Finland,
Norge og Sverige om samarbejde vedrørende foranstaltninger mod olieforurening
af havet –16. september 1971. Aftalen udvidet til at dække bekæmpelsen
af andre skadelige stoffer end olie, august 1988. Ved samme lejlighed tiltrådte
Island Københavnsaftalen. |
Formålet er at øge det regionale samarbejde om at beskytte havmiljøet
gennem rapportering, pligt til oprettelse af et beredskab og aftale om bistand
parterne imellem. |
Sikre samarbejde omkring afrapportering og kontrol og bistand med bekæmpelse
af forurening af havet med olie og skadelige stoffer. Deltage i nedsatte tekniske
arbejdsgrupper. |
Marin forurening |
London konventionen – konvention om |
Formål er at forpligte landene til at tage ethvert |
Sikre regler, procedurer og samarbejde til støtte |
Marin forurening |
forhindring af marin forurening ved dumpning af affald og andre materialer.
Konventionen, vedtaget i London 29. december 1972, |
muligt skridt til at forhindre forurening af havet ved dumpning af affald
og andre stoffer fra skibe og fly.Konventionen er gældende for alle oceaner
indtil søterritoriet. |
for konventionens formål. |
|
MARPOL – Konvention om forebyggelse af forurening fra skibe
af 2. november 1973. |
Formål er at forebygge forurening fra skibe med olie men tillige at
forebygge forurening fra skibe, som skyldes skadelige flydende stoffer, der transporteres
i bulk og i emballeret form, kloakspildevand samt affald. |
Sikre regler, procedurer, administration og samarbejde til støtte for
konventionens formål. |
Marin forurening |
OILPOL-Konventionen Den internationale konvention af 1954 til undgåelse
af forurening af havet med olie. Ændringer og revision af konventionen i
1962, 1969 og 1971. Konventionen gældende med hovedsageligt dækket
af MARPOL. |
Forhindre forurening af havet med olie fra skibe |
Dels tekniske omkring udstyr i skibe, dels forebyggelse af miljøpåvirkningen
mere generelt (beredskab m.m.) |
Marin forurening |
OPRC – Konventionen om Beredskab, Samarbejde og Bekæmpelse
Vedrørende Olieforurening af 1990. |
Skabe ramme for det internationale samarbejde om bekæmpelse af større
olieforureninger. |
Sikre beredskab, indberetning og internationalt samarbejde på forsknings-
og udviklingsområdet og teknisk. |
Marin forurening |
Oslo konventionen Aftale af 15. november 1973 om fredning af isbjørne
og deres levesteder. |
Samarbejde mellem staterne i de arktiske egne om beskyttelse af isbjørne |
Der er en forpligtelsen til forskningskoordineri ng der gennemføres
ved, at forskere fra Grønlands Naturinstitut deltager i IUCN's bjørnespecialistgruppe. |
Biodiversitet. Beskyttelse af arter og habitater. |
Ramsar konventionen – Konvention af 2. februar 1971 om vådområder
af international betydning navnlig som levesteder for vandfugle. |
Konventionensformål er at beskytte vådområder og deres flora
og fauna, som er af betydning for vandfugle under deres årlige vandringer. |
Sikring af vådområder generelt. Udpegning af mindst et Ramsar-område.
Forvaltning , overvågning og rapportering i forbindelse med områderne. |
Biodiversitet. Beskyttelse af arter og levesteder. |
Rio-deklarationen er en hensigtserklæring |
Rio-deklarationen angiver |
Sikre at miljøbeskyttelse er en |
Oprindelige folk, bæredygtig |
vedtaget på FNs Konference om Miljø og Udvikling (UNCED), juni
1992 i Rio de Janeiro. Deklarationen udmøntes typisk i mere specifikke
aftaler som Agenda 21 m.m. |
principperne foren bæredygtig udvikling og for fattigdommens afskaffelse.
Principperne omfatter kvinders, børns, oprindelige folks rettigheder. Opfordring
til at støtte oprindelige befolkningers identitet, kultur og interesser. |
integreret del afudviklingspolitikken,- forureneren betaler,- alle lande har
et ansvar for at løse de globale miljø- og udviklingsproblemer,-
landene har en suveræn ret til at udnytte deres ressourcer, men en forpligtelse
til at sikre, at de ikke ødelægger miljøet for andre,- det
skal være obligatorisk at beregne konsekvenserne for miljøet, - folkelig
deltagelse i miljø- og udviklingsrelaterede beslutninger . |
udnyttelse af natur ressourcer, imødegåelse forureningsproble
mer generelt, miljøkonsekvensvur deringer. |
Stockholm konventionen – konventionen om persistente organiske
miljøgifte. |
Sikre beskyttelse af det menneskelige helbred og miljøet fra persistente
organiske miljøgifte. |
For at efterleve formål sikre regler og administrative procedurer der
bl.a. omfatter sikring mod produktion, anvendelse, import og eksport af listede
stoffer, begrænse anvendelse af supplerende listede stoffer. |
Forurening, generelt. |
Wien-konventionen om beskyttelse af ozonlaget, Wien, 22 Marts 1985.
Montreal protokol. Udbygget med Protocol on Substances that deplete the Ozone
Layer - Protokol om ozonlagsnedbrydende stoffer, Montreal, 16. September 1987
(Montreal- protokollen). Revision af protokollen er sket i London, juni 1990,
i København, november 1992, i Wien, december 1995, i Montreal, 1997 og
senest i Beijing, december 1999. |
Konventionen forpligter de deltagende parter til at træffe de nødvendige
foranstaltninger for at beskytte menneskeheden og miljøet mod de skadelige
virkninger, der stammer fra eller skønnes at stamme fra menneskelige aktiviteter,
der ændrer ozonlaget. Montreal- protokollen er en tilhørende nedskæringsaftale
om stoffer, der nedbryder ozonlaget. |
Der er krav om gennemførelse af videnskabelige undersøgelser
og systematiske observationer til støtte for konventionens og protokollens
formål. Der er endvidere en forpligtelse til at indsamle og udveksle informationer,
således at konventionens målsætninger kan opfyldes. Protokollen
forpligter bl.a. de deltagende parter til reduktion og afvikling af ozonnedbrydende
stoffer. |
Forurening. Atmosfæriske ændringer. |