Miljøtilsyn 2002

4 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens miljøtilsyn

4.1 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens tilsynsområder
4.2 Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen
4.3 Tilsyn med genetisk modificerede organismer
4.4 Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder
   4.4.1 Emballage til øl og læskedrikke
   4.4.2 Off shore virksomhed
   4.4.3 Off shore beredskab
   4.4.4 Hurtigfærger
   4.4.5 Tilsyn med skibe og med havnenes modtageordninger for affald
   4.4.6 Københavns Lufthavn
   4.4.7 Naturgasanlæg

4.1 Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens tilsynsområder.

Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens miljøtilsynsopgaver er sammensat af en række meget uensartede opgaver, der af forskellige årsager er blevet henlagt til styrelserne.

En række af disse statslige tilsynsopgaver løses i et tæt samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen og andre statslige myndigheder. I oversigtsform drejer det sig om følgende opgaver:

Fig. 4.1 Tilsynsområder, samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen til miljøgodkendelser og tilsyn i 2002.

Tilsynsområde Samarbejdspartner Anvendte årsværk i Miljø- eller Skov og Naturstyrelsen
Kemikalieinspektionen Arbejdstilsynet, Læge-middelstyrelsen, Forbru-gerstyrelsen, Told- og Skattestyrelsen, Fødevaredirektoratet, politiet, kommunerne, miljømyndigheder i EU og Norden 3,3
Genetisk modificerede organismer Arbejdstilsynet, amtskommunerne 1,6
Emballage til øl og læskedrikke Told- og Skattestyrelsen, Told- og Skatteregionerne Ca. 0,2
Off-shoreaktiviteter:
- normalsituation
- beredskab
Energistyrelsen 1,8
0,05
Hurtigfærgeruter Søfartsstyrelsen, Trafikministeriet, 0,4
Skibes aflevering af affald og havnenes modtageanlæg Ingen 0,01
Københavns Lufthavn Statens Luftfartsvæsen, Københavns Amt 0,3
Naturgasanlæg Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Amtskommuner 0,155

Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen har i 2002 ført tilsyn med overholdelse af reglerne inden for nogle nærmere bestemte lovområder i henhold til: lov om miljøbeskyttelse, lov om kemiske stoffer og produkter m.v., lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljø- og genteknologi, eller visse bekendtgørelser udstedt i medfør af disse.

Herudover forestår Miljøstyrelsen miljøgodkendelser og tilsyn med enkelte konkrete virksomheder og anlæg efter beslutning i medfør af indkaldelsesbestemmelsen i miljøbeskyttelseslovens § 82. Det har i 2002 drejet sig om Københavns Lufthavn samt naturgasbehandlingsanlæg og -lagre.

4.2 Selvstændig årsberetning fra Kemikalieinspektionen.

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion varetager tilsyn og kontrol med overholdelsen af lov om kemiske stoffer og produkter samt - ved udgangen af 2002 - 35 bekendtgørelser, forordninger, regulativer og cirkulærer, udstedt i medfør af denne lov. Dertil kommer tilsyn med kemiske stoffer og produkter, der er reguleret i 5 bekendtgørelser, udstedt efter anden lovgivning.

Tilsynsindsatsen er koncentreret indenfor områder, der har væsentlig betydning for sundhed og miljø.

Kemikalieinspektionen har udgivet en selvstændig årsberetning. Heri redegøres der nærmere for tilsynsaktiviteterne og de håndhævelsesskridt, der er foretaget i forbindelse hermed. Der henvises til “Orientering fra Miljøstyrelsen” nr. 3, 2003. Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion – årsberetning 2002.

4.3 Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Fig. 4.2 Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Tilsyns-
område
Anvendte
ressourcer i
årsværk til
godkendelser
og tilsyn
Antal
meddelte
godkendelser
Antal
tilsyns-
besøg
Antal
besøgte
virksom-
heder
Antal
modtagne
anmel-
delser
Antal
håndhæ-
velsesre-
aktioner
(henstil-
linger,
påbud m.v.)
Indesluttet anvendelse 1,3 13 [2] 4 [3] 22 74 [4]  
Forsøgsudsætninger i Danmark 0,3 1  [5] 4 1 4
Markeds-føringstilladelser 0          

Godkendelser til indesluttet anvendelse af genetisk modificerede organismer til industriel produktion varetages af Skov- og Naturstyrelsen. Med indesluttet anvendelse menes, at organismerne anvendes under lukkede forhold.

Det er amterne, som varetager tilsynet med overholdelse af produktionsgodkendelserne og de hertil knyttede vilkår. Godkendelser af indesluttede laboratorie- og storskalaforsøg med genetisk modificerede organismer varetages af Arbejdstilsynet, der fastsætter vilkårene i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen. Arbejdstilsynet underretter Skov- og Naturstyrelsen, hvis der i forbindelse med virksomhedsbesøg konstateres forhold, der ikke er i overensstemmelse med reglerne om transport og import.

Godkendelse af forsøg med frilandsdyrkning af genetisk modificerede afgrøder, foretages af Skov- og Naturstyrelsen. Det er amterne, som varetager tilsynet med overholdelsen af forsøgsgodkendelsernes vilkår og er ansvarlige for eventuelle håndhævelsesreaktioner.

Godkendelse til egentlig markedsføring af genetisk modificerede afgrøder sker efter en fælles EU-godkendelsesprocedure. Skov- og Naturstyrelsen er kompetent myndighed for den danske del af denne godkendelsesprocedure. Import af genetisk modificerede organismer, som er godkendt i et andet EU-land skal anmeldes til Skov- og Naturstyrelsen. Der er ikke givet nye markedsføringstilladelser i 2002, ligesom Skov- og Naturstyrelsen heller ikke er blevet underrettet om import.

4.4 Tilsyn i samarbejde med andre myndigheder

For en stor del af statens/Miljøstyrelsens øvrige tilsynsområder bygger arbejdet på rapportering fra samarbejdspartnere, ligesom en del af miljøtilsynet bygger på gennemgang af virksomhedernes egenkontrol eller anmeldelser til Miljøstyrelsen. Tilsynsområderne er både meget forskelligartede og temmelig komplekse.

Fig. 4.3 Miljøstyrelsens godkendelser, tilsynsbesøg og håndhævelsesreaktioner 2002

Tilsynsområde Godken-
delser
Tilsyns-
besøg
Anmel-
delser til
statslige
myndig-
heder
Håndhævelses-
reaktioner
Emballage til øl og læskedrikke   Ca. 10 Ca. 200 Ca. 150-200
Off shore virksomhed
- normaldrift:
- beredskab
83
6
1
1
  0
0
Hurtigfærger 4 0   0
Skibes aflevering af affald
og modtageanlæg i havne
  0   0
Københavns Lufthavn 0 1 0 0
Naturgasanlæg 0 3   0

Kolonnerne “tilsynsbesøg” og “anmeldelser til statslige myndigheder” supplerer hinanden, idet anmeldelser fra andre myndigheder eller privatpersoner på nogle områder indgår som led i Miljøstyrelsens løsning af tilsynsopgaven.

Der kan knyttes følgende supplerende bemærkninger til oversigtstabellen:

4.4.1 Emballage til øl og læskedrikke

Miljøstyrelsen fører i henhold til bekendtgørelse nr. 713 af 24. august 2002 om pant og indsamling mv. af emballager til øl og visse læskedrikke tilsyn med overholdelse af bekendtgørelsens regler om bl.a. mærkning af engangsemballager, opkrævning og tilbagebetaling af pant, producenters og importørers tilmelding og rapportering af salgsoplysninger til Dansk Retursystem A/S. Miljøstyrelsen skal desuden godkende f.eks. de gebyrer, som Dansk Retursystem A/S opkræver hos producenter og importører af øl og læskedrikke.

I henhold til bekendtgørelsen, § 92, stk. 4, udfører Dansk Retursystem A/S den løbende kontrol med mærkning af engangsemballage, opkrævning og tilbagebetaling af pant og tilmeldning. Kontrollen udføres alene på steder, hvor offentligheden i almindelighed har adgang.

Kommunalbestyrelsen fører – i lighed med hvad der gælder for andet erhvervsaffald - tilsyn med håndteringen af emballageaffald, der ikke indsamles af Dansk Retursystem A/S.

Bekendtgørelse nr. 713 af 24. august 2002 trådte i kraft den 4. september 2002, idet mærkningskravet til engangsemballager dog først skulle overholdes fra 1. december 2002. Bekendtgørelsen afløste bekendtgørelse nr. 1116 af 21. december 2001 om indsamling mv. af emballager til øl og visse læskedrikke. Efter sidstnævnte bekendtgørelse blev tilsyn alene udført af Miljøstyrelsen.

Bekendtgørelse nr. 124 af 27.2.1989 af emballager til øl og læskedrikke med senere ændringer (godkendelsesordning og forbud mod dåser), som Miljøstyrelsen havde en aftale med Told-og Skattestyrelsen om mht. tilsyn, blev ophævet 15. januar 2002.

2002 har således været et meget atypisk år med hensyn til tilsyn med overholdelse af emballagereguleringen.

  • Miljøstyrelsen skønner at have brugt 0,15-0,2 årsværk til godkendelser og tilsyn i 2002.
  • Miljøstyrelsen har meddelt Dansk Retursystem A/S godkendelse af gebyrer samt tilskudsrammer, -plan og –beløb i henhold til bekendtgørelse nr. 1116 og nr. 713.
  • Miljøstyrelsen har foretaget ca. 10 tilsynsbesøg i butikker i 2002. Dansk Retursystem A/S har i 2002 primært aflagt importører og dagligvarebutikker, kiosker mv. besøg med henblik på rådgivning og vejledning om de nye regler.
  • Miljøstyrelsen har aflagt ca. 10 butikker besøg. Styrelsen har ikke opgjort antallet af virksomheder, som Dansk Retursystem A/S har besøgt med henblik på rådgivning/vejledning.
  • Miljøstyrelsen har skønsmæssigt modtaget 200 anmeldelser om især overtrædelse af pant- og mærkningsreglerne. Der er primært tale om telefoniske henvendelser fra private, konkurrerende butikker samt told- og skatteregioner.

Miljøstyrelsen har i 2002 sendt breve med indskærpelse af især pantreglerne til ca. 150-200 butikker mv.

4.4.2 Off shore virksomhed

På offshoreområdet er der i 2002 anvendt 1,8 årsværk til godkendelser og tilsyn. Miljøstyrelsen har foretaget i alt 83 godkendelser i form af såvel små enkeltgodkendelser som større generelle tilladelser.

Miljøstyrelsens tilsyn med offshorevirksomhed består hovedsagelig i vurdering og kommentering af redegørelser og indberetninger fra operatørerne i den danske del af Nordsøen. Kontakter med operatørerne foregår som regel ved møder, som ikke fysisk finder sted på platformene i Nordsøen. Der har været afholdt sådanne møder med 4 (3) større virksomheder (Statoil overdrog i løbet af året sine olieaktiviteter til DONG).

Styrelsens reaktioner i 2002 bestod dels i påbud om fremsendelse af oplysninger og redegørelser, dels i ændrede vilkår for efterfølgende godkendelser.

4.4.3 Off shore beredskab

Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at olie- og kemikalieberedskabet for faste/flytbare havanlæg og olierør på havbunden på den syddanske kontinentalsokkel er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens bestemmelser.

Tilsynet består primært i Miljøstyrelsens deltagelse i egentlige øvelser og syntetiske øvelser samt ved besøg hos de forskellige operatører samt gennem godkendelse af operatørernes beredskabsplaner og den beredskabsmæssige godkendelse ved flytning af havanlæg, samt gennem de kvartalsvise møder i Aktionskomitéen. Der er i 2002 foretaget 6 godkendelser af beredskabet ved flytning af havanlæg.

4.4.4 Hurtigfærger

Bekendtgørelse om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter trådte i kraft i november 1997. Etablering af hurtigfærgeruter eller indsættelse af en ny færge på en eksisterende rute kræver forudgående miljøgodkendelse. Godkendelsen meddeles af Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen i fællesskab. Miljøstyrelsen behandler klager over forurening fra hurtigfærger. I 2002 har Miljøstyrelsen ikke modtaget klager over forurening fra hurtigfærger.

4.4.5 Tilsyn med skibe og med havnenes modtageordninger for affald.

Ifølge bekendtgørelse nr. 631 af 27. juni 2000 om modtageordninger for affald fra skibe, samt om skibes aflevering af affald skal havnene have modtagefaciliteter for skibenes affald. Skibene er forpligtigede til at aflevere affaldet i havnen. Større skibe skal ydermere anmelde affaldsmængderne inden anløb. Denne bekendtgørelse er den 27. december 2002 afløst af en ny bekendtgørelse (nr. 1003/2002).

Miljøstyrelsen har tilsynet med den oprindelige bekendtgørelse. Tilsynet er ikke opsøgende, idet strategien har været, at styrelsen udelukkende ville reagere på henvendelser og klager, jf. i øvrigt bekendtgørelsens § 17. Der har i 2002 ikke været nogle henvendelser.

4.4.6 Københavns Lufthavn

Miljøstyrelsens tilsyn omfatter støj og luftforurening fra afvikling af flytrafik i lufthavnen. Tilsynet med de øvrige dele af lufthavnens virksomhed (flyhangarer, værksteder, spildevand, jordforurening, beskyttelse af grundvand m.v.) varetages af Københavns Amt.

Herudover modtager Miljøstyrelsen indberetninger fra Statens Luftfartsvæsen om de flyoperationelle forhold i forbindelse med beflyvningen af lufthavnen.

En væsentlig del af styrelsens tilsyn er baseret på gennemgang af resultaterne af Københavns Lufthavns omfattende egenkontrol. De indberettede resultater af egenkontrollen har ikke givet anledning til håndhævelsesreaktioner i 2002.

4.4.7 Naturgasanlæg

Miljøstyrelsen fører tilsyn med DONGs naturgaslagre i Lille Thorup (Viborg Amt) og Stenlille (Vestsjællands Amt) samt gasbehandlingsanlægget i Nybro (Ribe Amt) i henhold til bestemmelserne i Artikel 18 i Direktivet 96/82/EF (Seveso II direktivet).

I henhold til Seveso II direktivet samt bekendtgørelsen om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer, bekendtgørelse nr. 106 af 1. februar 2000, skal der for de 3 gasanlæg fremsendes en Sikkerhedsrapport, der dokumenterer, at der på disse er truffet de nødvendige foranstaltninger til forebyggelse af større uheld og begrænsning af konsekvenserne af sådanne uheld.

Tilsynet med virksomheden, jf. bilag 8 i bekendtgørelse nr. 106/2000, der gennemføres i samarbejde med Arbejdstilsynet, Redningsberedskabet og Politiet, med Miljøstyrelsen som koordinerende myndighed, omfatter dels årlige inspektioner på gasanlæggene i henhold til et inspektionsprogram, der blev udarbejdet i 2001, dels behandling af de Sikkerhedsrapporter, DONG som nævnt ovenfor skal fremsende, samt inspektioner mv. i tilfælde af større uheld.

Miljøstyrelsen gennemførte i 2002 i samarbejde med ovennævnte myndigheder inspektioner på alle 3 anlæg i henhold til det gældende inspektionsprogram. Inspektionerne omfattede besigtigelse af anlæggene, de organisatoriske forhold med vægt på anlæggenes integration i DONG's sikkerhedsledelsessystem, driftserfaringer med vægt på forhold der bør lægges vægt på i forbindelse med revisionen af de Sikkerhedsrapporter, der blev udarbejdet i henhold til Seveso I direktivet samt beredskabsplaner.

Inspektionerne på anlæggene har ikke, udover at de har vist behov for ajourføring af Seveso I Sikkerhedsrapporterne, givet anledning til væsentlige bemærkninger. Det er i den forbindelse tilfredsstillende, at der ikke er rapporteret personskader eller uforudsete miljøskader, der kan henføres til tilstedeværelsen af naturgas.

Reviderede Sikkerhedsrapporter, der opfylder bestemmelserne i Seveso II direktivet, forventes at foreligge og blive behandlet af myndighederne i løbet af 2003.

Miljøstyrelsen har ikke i 2002 modtaget klager fra omboende over anlæggenes drift, hvorfor der ikke har været behov for håndhævelsesreaktioner.


Fodnoter

[2] Afgørelser truffet af Skov- og Naturstyrelsen om produktionsanlæg og –organismer. Anmeldelse af nye produktioner.

[3] Tilsyn med salg af organismer til indesluttet anvendelse.

[4] Udtalelser til Arbejdstilsynet i forbindelse med klassifikation af laboratorier, forskningsprojekter m.v..

[5] Tilsynet varetages af amterne.

 



Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.