Model for affaldsdata

2 Proces

Den væsentligste aktivitet i fase 2, har været afholdelsen af en workshop for databrugere og –leverandører. Formålet med workshoppen var at diskutere data-behov og data-ønsker, herunder at indkredse eventuelle "problemdata". Workshoppen har dermed været et vigtigt input til projektets indkredsning af, hvilke data den nye model for affaldsdata vil skulle indeholde.

Hjemmesiden www.affaldsdata.dk har både før og efter workshoppen fungeret som et vigtigt forum til formidling af materiale og resultater til aktørerne.

Et væsentligt input til workshoppen har været oversigterne over nationale og internationale indberetningsforpligtelser, som blev udarbejdet i forbindelse med fase 1. Deltagerne i workshoppen har via www.affaldsdata.dk haft mulighed for at forholde sig til oversigterne forud for workshoppen.

Før workshoppen fik deltagerne desuden tilsendt et spørgeskema om, hvilke data de anså for problematiske. På baggrund af denne "hjemmeopgave", blev der udarbejdet mere uddybende spørgsmål om deltagernes holdning til og syn på, hvilke data, der er problematiske.

På workshoppen præsenterede projektgruppen deltagerne for en første skitse til en ny datamodel for affaldsområdet. Modelskitsen havde til formål, sammen med de uddybende spørgsmål nævnt ovenfor, at danne udgangspunkt for diskussionen om databehov og dataønsker, således at det blev belyst hvilke data, der er

  • nødvendige
  • ønskelige
  • problematiske
  • undværlige

Desuden har der efter workshoppen været afholdt et møde med repræsentanter fra transportørsiden. Mødet blev afholdt på opfordring af transportørerne og havde til formål mere detaljeret at diskutere de problemstillinger i forhold til dataregistrering og -indberetning, som gør sig gældende for transportørerne.

På mødet forelagde repræsentanterne fra transportørsiden et forslag til datamodel, som på linje med resultaterne fra fase 1 og fase 2, vil indgå i det videre arbejde i fase 3 med at opstille forslag til en ny datamodel for affaldsområdet.

Datamodellen vil skulle opfylde en række krav, som dels er identificeret i udbuds- og tilbudsmaterialet til projektet, dels er identificeret på baggrund af input fra aktørerne.

Nogle af disse krav kan vise sig, at være modsatrettede. Afvejningen af krav til datamodellen vil derfor uundgåeligt ske udfra en prioritering af de enkelte kravs væsentlighed.

Et meget væsentligt krav er således at tilvejebring kvalitetsdata, der er troværdige, valide og robuste. Jo flere og mere detaljerede data, man beslutter at indsamle, jo sværere bliver det at opfylde kravet om kvalitetsdata.

Resultater af fase 2:

  • Referat fra workshop den 17. februar 2004, jf. bilag A
  • Oversigt over aktørernes databehov, jf. afsnit 3.3
  • Oversigt over aktørernes dataønsker, jf. afsnit 3.4

 



Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.