Forenkling af kommunale affaldsregulativer Fase 4: Elektronisk videndeling

1 Formål

Formålet med fase 4 er, at opbygge et internetbaseret system til at indberette og formidle data om kommunale affaldsregulativer. Systemet er opbygget af 3 moduler, jf. figur 1. Alle moduler kan ses på hjemmesiden www.affaldsdata.dk .

Figur 1. Elektronisk Videndeling

Figur 1. Elektronisk Videndeling.

Modul 1 giver via simple søgeværktøjer aktørerne adgang til en systematisk oversigt over gældende centralt fastsatte krav.

Modul 2 er det værktøj kommunerne skal bruge til selve udarbejdelsen af de konkrete regulativer. Med værktøjet kan kommunerne opbygge affaldsregulativer i en fælles struktur, ved i en række simple trin at vælge blandt de fastsatte muligheder. For at det ikke skal gå ud over kommunernes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen, kan kommunerne udover de faste valgmuligheder tilføje kommentarer med uddybende beskrivelser. Værktøjet indeholder en række funktioner:

  • Indbygget vejledning i udarbejdelse af regulativer
  • Mulighed for at arbejde med flere versioner af regulativer
  • Udskrift med tydelig angivelse af version og regulativets status som "Udkast" eller "Godkendt"
  • Mulighed for overførsel af regulativ til Word, PDF eller direkte til egen hjemmeside

Modul 3 er et værktøj til indberetning og formidling. Når kommunalbestyrelsen har godkendt et regulativ, indtaster kommunen oplysninger om godkendelsen i systemet, hvorefter regulativet automatisk bliver synligt og tilgængeligt via Modul 3, der formidler oplysninger om gældende regulativer. Modul 3 giver via nærmere fastsatte brugerflader mulighed for at brugerne kan foretage søgninger i databasen såvel kommunevis som på tværs af kommuner.

 



Version 1.0 Oktober 2004, © Miljøstyrelsen.