Forenkling af kommunale affaldsregulativer - samlerapport

Bilag B Regulativ for erhverv

Udkast til tekster: Regulativtekster for erhverv

I. Generel del

§ 1 Formål

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra erhverv i [..] Kommune med henblik på at forebygge forurening og begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme nyttiggørelse af affald.

Mulighed for fritekst men med fast overskrift og eventuelt begrænset tekstfelt.

§ 2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet med hjemmel i gældende miljølovgivning:

1. Lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 om miljøbeskyttelse (med senere ændringer)

2. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om affald (med senere ændringer)

3. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1999 om håndtering af affald af elektriske og elektroniske produkter.

§ 3 Regulativets gyldighedsområde

Regulativet gælder for affald fra erhverv, der fremkommer i [Kommunenavn] Kommune og omhandler håndtering af dette affald.

Regulativet omfatter ikke affald, som er reguleret efter anden lovgivning, herunder:

  • Biomasseaffald, der opfylder kravene i Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 638 af 3. juli 1997 om biomasseaffald.
  • Flydende stoffer, der lovligt afledes via kloaksystemet eller til recipient
  • Havnesediment, der opfylder kravene til klapning i havet, jf. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 975 af 19. december 1986, om dumpning af optaget havbundsmateriale.
  • Husdyrgødning, ensilage og kadavere m.v.
  • Radioaktivt affald
  • Restprodukter fra kulfyrede kraftværker, kraftvarmeværker og affaldsforbrændingsanlæg, der opfylder kravene til godkendelsesfri anvendelse efter Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 655 af 27. juni 2000 om anvendelse af restprodukter og jord til bygge- og anlægsarbejder.
  • Slam og andre affaldsprodukter, der opfylder kravene til anvendelse til jordbrugsformål, jf. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 49 af 20. januar 2000 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.
  • Spildevand, der reguleres efter andre bestemmelser i Miljøbeskyttelsesloven

Regulativets bestemmelser gælder inden for [..] Kommune.

For affald fra private husholdninger henvises til Regulativ for affald fra husholdninger i [Kommunenavn] Kommune

§ 4 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ svarer til de definitioner, der fremgår af den til hver en tid gældende bekendtgørelse om affald, i det omfang der her er fastsat definitioner for de enkelte begreber.

Definitionen af de enkelte affaldsfraktioner fremgår af regulativets særlige del, hvor de enkelte ordninger er beskrevet.

Affaldsfraktion: En affaldsfraktion er en gruppering af materialer i affaldet med fælles sammensætning

Affaldsproducent: (NY) Den (fysiske eller juridiske person), der er ansvarlig for en virksomhed, som ved sit virke producerer affald. Ved bygge- og anlægsvirksomhed er affaldsproducenten bygherren eller den, der på hans vegne har overtaget ansvaret via en skriftlig aftale.

Genanvendeligt affald: Affald, der teknisk er egnet til genanvendelse.

Indsamlingsmateriel: (NY) Enhver type renovationsbil, kærre o. lign., der anvendes til indsamling og transport af affald.

Kildesortering: (NY) At affaldet sorteres, der hvor det genereres (fx på produktionsstedet) i forskellige ensartede fraktioner, f.eks. papir, pap og glas.

Opsamlingsmateriel: (NY) Affaldsbeholderen, som er den sæk, spand, mini-container, vippe-container, maxi-container, mobilsug og lignende, som virksomheden bruger på ejendommen til at opsamle affaldet i. Opsamlingsmateriel omfatter ikke nedstyrtnings-skakte og internt transportmateriel.

Virksomheder: (NY) Alle aktiviteter omfattet af gældende Dansk Branchekode (DB03), samt øvrige aktiviteter, der har erhvervslignende karakter, herunder offentlige og private institutioner, forretninger mv. samt øvrige aktiviteter, der har erhvervslignende karakter.

§ 5 Pligter og rettigheder

§ 5.1 Affaldsproducentens benyttelsespligt

Kommunalbestyrelsen fastsætter hvilke affaldsfraktioner, der omfattes af indsamlingsordninger og anvisningsordninger.

Enhver affaldsproducent, der ved sin produktion eller aktivitet skaber affald, eller den, der på vegne af producenten håndterer affald, er omfattet af dette regulativ og har pligt til at benytte de indsamlings- og anvisningsordninger, der er fastsat i regulativet, medmindre der er tale om genanvendeligt affald.

For farligt affald kan der ansøges om dispensation hos kommunen, når det farlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarlig til anden side. Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning, er som udgangspunkt omfattet af en anvisningsordning. Affald, der hverken er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning, anvises konkret af kommunen.

§ 5.2 Afbrænding af affald

Afbrænding af affald fra erhverv er kun tilladt på dertil godkendte anlæg. Afbrænding af have- og parkaffald kan dog finde sted efter de bestemmelser, der fremgår af regulativets særlige del.

§ 5.3 Sorteringspligt

Affaldsproducenten har pligt til at sortere affald i de fraktioner, der er angivet i beskrivelsen af de enkelte indsamlings- og anvisningsordninger, og således at affaldet opfylder modtageanlæggenes modtageregler. Hvis der er tvivl eller usikkerhed om en affaldsfraktion, er det [Kommunenavn] Kommune, der afgør, hvilket affald der er tale om.

Affaldsfraktioner, som affaldsproducenten ikke kan klassificere i henhold til regulativets særlige del eller i henhold til anden lovgivning og regulering, skal med henblik på klassificering og konkret anvisning anmeldes til [Kommunenavn] Kommune. Kommunen afgør i tvivlstilfælde, hvilken affaldsfraktion der er tale om.

Affaldsproducenter, som undlader at sortere genanvendelige materialer, skal over for [Kommunenavn] Kommune på forlangende, dokumentere overholdelsen af de bestemmelser, der fremgår af regulativets særlige del.

§ 5.4 Forbehandling af forbrændingsegnet affald

Kommunen anviser stort forbrændingsegnet affald til forbehandling på neddelingsanlæg.

Kommunen kan undtage store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særlig forbehandling med en kompaktor eller lignende.

§ 5.6 Oplagring af affald

[Kommunenavn] Kommune kan bestemme, at oplagret affald skal bortskaffes, uanset om affaldet er frasorteret til genanvendelse, f.eks. hvis affaldet giver anledning til forurening eller uhygiejniske forhold.

For opbevaring af affald gælder i øvrigt:

Materialer, der kan blæse væk eller er støvende, skal opbevares i lukkede beholdere eller inden døre.

Affald til forbrænding samt pap og papir skal opbevares tørt.

Affaldsproducenten skal sikre, at der ikke sker sammenblanding eller kvalitetsforringelse af affaldet under opbevaring.

§ 5.8 Oplysningspligt m.v.

Affaldsproducenten er, efter anmodning fra kommunen, forpligtet til at afgive oplysninger om affald fremkommet hos affaldsproducenten.

Affaldsproducenter skal straks orientere [Kommunenavn] Kommune ved væsentlige ændringer af affaldets sammensætning, egenskaber eller mængde.

§ 6 Indsamlingsordninger

Ved indsamlingsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten overdrager sit affald til kommunen, hvorved kommunen overtager det fulde ansvar for affaldets videre håndtering. Kommunen har således ansvaret for såvel administration, drift, den praktiske udførelse og finansiering af ordningen. Kommunen kan drive ordningen ved egen foranstaltning eller ved at indgå en privatretlig aftale med en transportør. En indsamlingsordning kan organiseres både som en hente- og en bringeordning. Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning er omfattet af en anvisningsordning

Særlige bestemmelser for de enkelte indsamlingsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 7 Anvisningsordninger

Ved anvisningsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten er ansvarlig for, at affaldet håndteres efter bestemmelserne i det kommunale affaldsregulativ. Det praktiske, såvel som det økonomiske ansvar for at affaldet håndteres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens anvisninger, påhviler affaldsproducenten. Såfremt affald ikke er omfattet af en etableret indsamlings- eller anvisningsordning, skal affaldsproducenten rette henvendelse til kommunen med henblik på en konkret anvisning.

Særlige bestemmelser for de enkelte anvisningsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 8 Tilsyn og administration

[Kommunenavn] Kommune administrerer og fører tilsyn med, at affaldet håndteres og opbevares i overensstemmelse med gældende lovgivning og dette regulativs bestemmelser, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 65.

Kommunen kan udstede påbud og forbud vedrørende forhold omfattet af regulativet, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 69 og affaldsbekendtgørelsens § 62.

§ 9 Gebyrer

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer, i henhold til bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse nr. 753 af 25. august 2001 §48 samt §29 i Affaldsbekendtgørelsen.

Alle virksomheder, der er omfattet af dette regulativ, skal betale gebyr til dækning af de udgifter, der afholdes af kommunen i forbindelse med kommunens affaldshåndtering.

Gebyrernes størrelse vedtages en gang årligt af kommunalbestyrelsen. Gebyrerne offentliggøres efter vedtagelse.

Alle virksomheder, der er omfattet af dette regulativ, skal meddele kommunen, hvis der sker ændringer, der kan påvirke gebyrerne, herunder meddele forøget eller reduceret affaldsmængde.

Særgebyrer

Kommunen kan opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunen påføres f.eks. som følge af særlige ydelser herunder fx for:

? udgifter, der følger af ukorrekt sortering

? afhentning uden for ordinær rute

§ 10 Dispensationer

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lovgivningen åbner mulighed herfor, meddele dispensation fra bestemmelser i dette regulativ. Ansøgning herom indsendes til kommunens tekniske forvaltning.

Alle, der har fået dispensation fra bestemmelserne i dette regulativ, skal oplyse kommunens tekniske forvaltning om væsentlige ændringer i de forhold, der ligger til grund for dispensationen.

§ 11 Henvendelse og klager

Henvendelse om regulativets bestemmelser rettes til [Kommunenavn] kommune.

Kommunens afgørelser kan ikke påklages til højere administrativ myndighed.

§ 12 Overtrædelse og straf

Overtrædelse af reglerne i dette regulativ eller undladelse af at efterkomme påbud eller forbud vedrørende dette regulativ, straffes med bøde, jf. Miljøbeskyttelseslovens §110.

§ 13 Bemyndigelse

Der er ikke udarbejdet tekstforslag hertil.

§ 14 Ikrafttrædelse

Dette regulativ træder i kraft den ...........

Samtidig med ikrafttrædelse af dette regulativ ophæves følgende:

Tidligere gældende regulativer i kommunen - listes

Således vedtaget af Kommunalbestyrelsen [den XX. MÅNED ÅR].

Borgmester                      Kommunaldirektør

II. Særlig del Affaldsordninger for erhverv

Konkrete regulativtekster afventer afklaring af væsentlige problemstillinger

 



Version 1.0 November 2004, © Miljøstyrelsen.