Forenkling af kommunale affaldsregulativer - samlerapport

Bilag A Regulativ for husholdninger

Udkast til tekster: Regulativ for husholdninger

I. Generel del

§ 1 Formål

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra alle husstande i [..] Kommune med henblik på at forebygge forurening og begrænse ressource-anvendelsen ved at fremme nyttiggørelse af affald.

Mulighed for fritekst, men med faste overskrifter og eventuelt begrænset tekstfelt.

§ 2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet med hjemmel i gældende miljølovgivning:

  1. 1. Lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 om miljøbeskyttelse med senere ændringer.
  2. 2. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 619 af 27.juni 2000 om affald (med senere) ændringer.
  3. 3. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1998 om håndtering af affald af elektriske og elektroniske produkter.

§ 3 Regulativets gyldighedsområde

Regulativet gælder for dagrenovation og andet affald fra husholdninger, der fremkommer i [Kommunenavn] Kommune og omhandler håndtering af dette affald.

Regulativets bestemmelser gælder inden for [..] Kommune.

For affald fra erhverv henvises til Regulativ for affald fra erhverv i [Kommunenavn] Kommune.

§ 4 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ svarer til de definitioner, der fremgår af den til hver en tid gældende bekendtgørelse om affald, i det omfang der her er fastsat definitioner for de enkelte begreber.

Definitionen af de enkelte affaldsfraktioner fremgår af regulativets særlige del, hvor de enkelte ordninger er beskrevet.

Affaldsfraktion: En affaldsfraktion er en gruppering af materialer i affaldet med fælles sammensætning.

Genanvendeligt affald: Affald, der teknisk er egnet til genanvendelse.

Grundejere: (NY) Ved en grundejer forstås den, der ifølge tingbogen har adkomst til ejendommen eller den ubebyggede grund. I en ejendom med andelsboliger eller ejerlejligheder anses andelsboligforeningen eller ejerforeningen som grundejer efter dette regulativ.

Husstande: (NY) Ved husstande forstås alle boliger. En husstand defineres som en enhed, der omfatter samtlige personer på samme adresse uanset familiemæssige tilknytningsforhold.

Indsamlingsmateriel: (NY) Enhver type renovationsbil, kærre o. lign., der anvendes til indsamling og transport af affald.

Kildesortering: (NY) At affaldet sorteres, der hvor det i forskellige ensartede fraktioner, f.eks. papir, pap og glas.

Opsamlingsmateriel: (NY) Affaldsbeholderen, som er den sæk, spand, mini-container, vippe-container, maxi-container, mobilsug og lignende, som bruges på ejendommen til at opsamle affaldet i. Opsamlingsmateriel omfatter ikke nedstyrtnings-skakte og internt transportmateriel.

§ 5 Pligter og rettigheder

Husstande og grundejere i [kommunenavn] kommune, i det følgende benævnt brugere, har pligt til at benytte de af kommunen etablerede ordninger for affald.

Kommunalbestyrelsen fastsætter hvilke affaldsfraktioner, der omfattes af indsamlingsordninger og anvisningsordninger.

Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning, er som udgangspunkt omfattet af en anvisningsordning. Affald, der hverken er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning, anvises konkret af kommunen.

Brugernes opbevaring af affald må ikke give anledning til forurening, lugt eller uhygiejniske forhold. Det er ikke tilladt, at oplagre affald.

Det påhviler brugerne at sortere deres affald i overensstemmelse med de ordninger der fremgår af regulativets særlige del. Affaldet skal sorteres i hjemmet eller på ejendommen (kildesortering), så der opnås så høj genanvendelse som mulig.

Det påhviler endvidere brugeren ved ordninger med afhentning på matrikel, at:

  • anvende godkendt materiel
  • anbringe materiellet således, at adgangsforholdene er bedst mulige for renovatøren
  • vedligeholde og rengøre materiellet
  • sikre mulighed for anbringelse af tilstrækkeligt materiel til, at kildesorteringsbestemmelserne kan overholdes, samt at overfyldning kan undgås
  • sikre fri adgang til materiellet på de tider, der er fastsat for afhentning af affaldet
  • sikre at adgangsveje og standplads er tilstrækkeligt oplyst og holdes i god stand, herunder ryddes for sne og gruses på samme måde som påbudt for fortove på de tider, der er fastsat for afhentning af affaldet

Kommunens tekniske forvaltning fastsætter efter rådføring med Arbejdstilsynet de nærmere bestemmelser om anbringelse og anvendelse mv. af materiel, samt om adgangsforhold mv. for alle eller visse affaldsfraktioner.

Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde bestemme, at mobile sugesystemer eller andre faste afhentningssystemer kan eller skal benyttes.

Kommunens tekniske forvaltning kan fastsætte nærmere bestemmelser om brugergruppe, der er omfattet af en fælles nøgleordning.

Afbrænding af haveaffald, må kun finde stede efter de bestemmelser, der fremgår af regulativets særlige del.

§ 6 Indsamlingsordning

Ved indsamlingsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten overdrager sit affald til kommunen, hvorved kommunen overtager det fulde ansvar for affaldets videre håndtering. Kommunen har således ansvaret for såvel administration, drift, den praktiske udførelse og finansiering af ordningen. Kommunen kan drive ordningen ved egen foranstaltning eller ved at indgå en privatretlig aftale med en transportør. En indsamlingsordning kan organiseres både som en hente- og en bringeordning. Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning er omfattet af en anvisningsordning

Særlige bestemmelser for de enkelte indsamlingsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 7 Anvisningsordning

Ved anvisningsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten er ansvarlig for, at affaldet håndteres efter bestemmelserne i det kommunale affaldsregulativ. Det praktiske, såvel som det økonomiske ansvar for at affaldet håndteres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens anvisninger, påhviler affaldsproducenten. Såfremt affald ikke er omfattet af en etableret indsamlings- eller anvisningsordning, skal affaldsproducenten rette henvendelse til kommunen med henblik på en konkret anvisning.

Særlige bestemmelser for de enkelte anvisningsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 8 Tilsyn og administration

[Kommunenavn] Kommune administrerer og fører tilsyn med, at affaldet håndteres og opbevares i overensstemmelse med gældende lovgivning og dette regulativs bestemmelser, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 65.Kommunen kan udstede påbud og forbud vedrørende forhold omfattet af regulativet, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 46 og § 69 og affaldsbekendtgørelsens § 62.

§ 9 Gebyrer

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer, i henhold til bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse nr. 753 af 25. august 2001 §48 samt §29 i Affaldsbekendtgørelsen.

Alle husstande og grundejere, der er omfattet af dette regulativ, skal betale gebyr til dækning af de udgifter, der afholdes af kommunen i forbindelse med kommunens affaldshåndtering.

Gebyrernes størrelse vedtages én gang årligt af kommunalbestyrelsen. Gebyrerne offentliggøres efter vedtagelse.

Alle husstande og grundejere, der er omfattet af dette regulativ, skal meddele kommunen, hvis der sker ændringer, der kan påvirke gebyrerne, herunder meddele forøget eller reduceret affaldsmængde.

Særgebyrer

Kommunen kan opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunen påføres fx som følge af særlige ydelser herunder fx for:

? udgifter, der følger af ukorrekt sortering.

? afhentning uden for ordinær rute

§ 10 Henvendelse og klager

Henvendelse om regulativets bestemmelser rettes til [Kommunenavn] Kommune.

Klager over administration af regulativets bestemmelser samt klager over indsamling af dagrenovation rettes til [Kommunenavn]Kommune. Kommunens afgørelser kan ikke påklages til højere administrativ myndighed.

§ 11 Overtrædelse af straf

Overtrædelse af reglerne i dette regulativ eller undladelse af at efterkomme påbud eller forbud vedrørende dette regulativ, straffes med bøde, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 110.

§ 12 Bemyndigelse

Der er ikke udarbejdet tekstforslag hertil.

§ 13 Ikrafttrædelse

Dette regulativ træder i kraft den ...........

Samtidig med ikrafttrædelse af dette regulativ ophæves følgende:

Tidligere gældende regulativer i kommunen - listes

Således vedtaget af Kommunalbestyrelsen [den XX. MÅNED ÅR].

Borgmester                      Kommunaldirektør

II. Særlig del Affaldsordninger for husholdninger

Konkrete regulativtekster afventer afklaring af væsentlige problemstillinger

 



Version 1.0 November 2004, © Miljøstyrelsen.