Forenkling af kommunale affaldsregulativer - samlerapport

3 Dokumentation for kvalitetssikring

3.1 Overordnet kvalitetssikringsplan

Til sikring af kvaliteten af arbejdet i forbindelse med dette projekt, er anvendt Rambøll's kvalitets- og miljøledelsessystem (KML-system), som omfatter en række hjælpeværktøjer, vejledninger, interne administrative anvisninger og interne tekniske anvisninger.

3.2 Konkret kvalitetssikring

Den konkrete kvalitetssikringsplan indeholder en række kvalitetsmålsætninger, samt procedurer for hver af nedenstående 5 dele:

Del Område
1Kvalitetssikring af produkter og aktiviteter
2Procedurer for kvalitetssikring og miljøledelse
3Økonomistyring
4Projektstyring
5Kvalitetssikringsorganisation og projektadministration

Del 1: Kvalitetssikring af produkter og aktiviteter

Der opereres med tre niveauer af kvalitetsstyring af produkter:

Niveau 1 Lempet kontrol udføres som egenkontrol.
Niveau 2 Normal kontrol udføres af en medarbejder indenfor projektorganisationen.
Niveau 3 Skærpet kontrol udføres af personer uden for projektorganisationen og er kun relevant ved meget kritiske aktiviteter.

Kvalitetssikringsdokumentation adskiller sig fra andet projektmateriale.

Del 2: Procedurer for kvalitetssikring

Det har været projektlederens ansvar, at sikre projektets fremdrift og sikre at tidsplanen er overholdt.

Del 3: Økonomistyring

RAMBØLL's økonomistyringssystem (RAS) er blevet anvendt, hvorved klienten har haft mulighed for måned for måned, at følge projektets økonomiske stade.

Del 4: Projektstyring

Projektlederen har haft til ansvar at sikre at de enkelte teammedlemmer til enhver tid har været bekendt med hvilken opgave, der påhviler den enkelte. For visse opgavers vedkommende, har der været tale om delopgaver med én ansvarlig for gennemførelsen.

Der har for hver af de 4 faser i projektet været udpeget en ansvarlig, som dels har været ansvarlig for at ressourcepersonerne udnyttede deres spidskompetencer optimalt, dels har været ansvarlig for at såvel processen som resultaterne er forløbet tilfredsstillende.

Projektlederen har haft ansvar for løbende at følge op på kvalitetsplanen, herunder at kontrollere, at projektet levede op til de stillede kvalitetskrav og at fremdriften harmonerede med de forventede omkostninger og det forventede tidsforbrug.

Del 5: Organisering af kvalitetssikringen samt projektadministration

Der har i projektforløbet været anvendt Rambølls standardformat for dokumenter. Edelige rapporter er overført til og fremsendt til Miljøstyrelsen i styrelsens eget rapportformat. Alle dokumenter har generelt været udarbejdet i standard software indeholdt i MS Office-pakken. Der er etableret et elektronisk sagsarkiv, hvor alle elektroniske dokumenter udarbejdet af projektgruppen er arkiveret.

3.3 Afleverede produkter og formater

For hver af de fire projektfaser er der udarbejdet en faserapport. Disse har alle foreligget i udkast, som har været behandlet i projektets følgegruppe, senest på et følgegruppemøde d. 18. maj 2004. De endelige udgaver af rapporterne er derfor resultatet af en proces i projektforløbet. Alle rapporter er fremsendt elektronisk til Miljøstyrelsen som word-dokumenter.

Der har den 5. marts 2004 været afholdt en workshop med en række aktører på affaldsområdet. Materiale til workshoppen og opfølgning herpå har været tilgængelig for Miljøministerens arbejdsgruppe, såvel som øvrige involverede aktører på projektets hjemmeside, www.affaldsdata.dk. Tilsvarende har Modul 1 og Modul 2 til det funktionelle værktøj været tilgængeligt på hjemmesiden.

Modul 1 – 3 er beskrevet i Faserapport 4 og er fysisk afleveret til Miljøstyrelsen i form af hjemmesiden www.affaldsdata.dk.

 



Version 1.0 November 2004, © Miljøstyrelsen.