Forenkling af kommunale affaldsregulativer - samlerapport

2 Anbefalinger

2.1 Forslag til struktur for regulativer

Projektteamet anbefaler, at regulativernes struktur og skabelon baseres på en systematik, hvor der udarbejdes ét regulativ gældende for affald fra husholdninger og ét regulativ gældende for affald fra erhverv.

Det anbefales desuden, at regulativerne opbygges efter en standardiseret skabelon bestående af en generel del, der omfatter generelle bestemmelser, og en særlig del, der beskriver de enkelte affaldsordninger.

Endelig anbefales det, at der gøres brug af standardiserede formuleringer af tekster og, at det gøres obligatorisk at anvende Affaldsbekendtgørelsens definitioner og centrale begreber.

Anbefalinger og diskussion vedrørende skabelon og struktur for regulativerne fremgår detaljeret i projektets Fase 2 rapport, Konkrete forslag til regulativtekst.

Systematikken kan opsummeres som følger:

  • Obligatorisk adskillelse med kun to regulativer i hver kommune:
    • affaldsregulativ for husholdninger
    • affaldsregulativ for erhverv
  • Krav om ens opbygning af alle regulativer, herunder standardiseret indholdsfortegnelse:
    • generel del
    • særlig del
  • Brug af standardiserede formuleringer af tekster i størst muligt omfang
  • Obligatorisk brug af bekendtgørelsens definitioner og terminologi af centrale begreber, fx affaldsfraktioner.

Indholdsfortegnelsen for hhv. et regulativ for affald fra husholdninger og et regulativ for affald fra erhverv fremgår af tabel 1 nedenfor:

Regulativ for affald fra husholdningerRegulativ for affald fra erhverv
I. Generel del:
1. Formål
2. Lovgrundlag
3. Gyldighedsområde
4. Definitioner
5. Pligter og rettigheder
6. Indsamlingsordninger
7. Anvisningsordninger
8. Tilsyn og administration
9. Gebyrer
10. Henvendelse og klager
11. Overtrædelse og straf
12. Bemyndigelse
13. Ikrafttrædelse
II. Særlig del:
1. Oversigt over affaldsordninger
2. Dagrenovation
3. Papir
4. Emballageaffald af glas
5. Farligt affald
6. Affald fra elektriske og elektroniske produkter
7. CFC-holdige kælemøbler
8. PVC
9. Imprægneret træ
10. Bygge- og anlægsaffald
11.
I. Generel del:
1. Formål
2. Lovgrundlag
3. Gyldighedsområde
4. Definitioner
5. Pligter og rettigheder
6. Indsamlingsordninger
7. Anvisningsordninger
8. Tilsyn og administration
9. Gebyrer
10. Dispensationer
11. Henvendelse og klager
12. Overtrædelse og straf
13. Bemyndigelse
14. Ikrafttræden
II. Særlig del:
1. Oversigt over affaldsordninger
2. Dagrenovationslignende affald
3. Farligt affald
4. (Genanvendeligt affald)
5. (Forbrændingsegnet affald)
6.
7. Anvisningsordninger til genanvendelse
8. Anvisningsordninger til forbrænding
9. Anvisningsordninger til deponering
10. Anvisningsordning til særlig behandling

Tabel 1. Indholdsfortegnelse for regulativer.

Det anbefales, at princippet for udarbejdelse af de konkrete regulativtekster for hvert punkt i skabelonen bygges på følgende opdeling:

  • Bestemmelser, hvis indhold kan fastsættes éntydigt efter de central fastsatte bestemmelser. Disse vil i stort omfang kunne formuleres ens i alle regulativer (RØD tekst)
  • Bestemmelser, hvor der er valgmuligheder i forhold til ordninger, serviceniveau mv. De enkelte valgmuligheder kan have ens formuleringer i regulativer med samme slags ordninger mv. (GUL tekst)
  • Fritekst, udfra et fastlagt "skelet", hvor der ikke er mulighed for at ensrette formuleringer i regulativerne (GRØN tekst).

På denne måde opnås en funktionel forenkling, hvor det er muligt at opnå en vis ensretning i opbygning og indhold af "valgfrie" regulativbestemmelser samtidig med, at kommunerne fortsat har frihedsgrader til at tilrettelægge affaldshåndteringen.

Det anbefales, at bestemmelserne for de enkelte ordninger for givne affaldsfraktioner i regulativernes særlige del, beskrives efter følgende "skelet":

  1. Formål
  2. Definition af fraktion
  3. Affaldshåndtering

Kommunerne skal ifølge Affaldsbekendtgørelsen etablere ordninger for visse affaldsfraktioner, mens de frivilligt kan vælge at etablere ordninger for andre fraktioner. Projektteamet anbefaler, at der, i tilknytning til den særlige del af regulativerne, udarbejdes en nærmere defineret liste [2] over kommunens affaldsordninger.

Forslag til konkrete tekster til regulativer for hhv. affald fra husholdninger og affald fra erhverv fremgår af bilag A og bilag B. Diskussion af regulativernes enkelte bestemmelser fremgår af afsnit 6 og 7 i Fase 2 rapporten.

Projektet har, som nævnt, afdækket en række problemstillinger med væsentlig indflydelse på regulativerne, som endnu er uafklarede. Det drejer sig fx om forhold vedrørende affaldsordninger og gebyrer. Disse problemstillinger og betydningen for projektet er diskuteret nærmere i Fase 2 rapporten, hvor det også fremgår, at projektteamet ikke har fundet det hensigtsmæssigt at udarbejde forslag til komplette regulativtekster for regulativernes særlige del, der omhandler kommunernes affaldsordninger før visse problemstillinger er afklaret. For at vise funktionaliteten i systemet, er der dog udarbejdet eksempel på regulativtekst for husholdninger.

2.2 Det funktionelle værktøj

Projektteamet anbefaler, at der opbygges et internetbaseret system til at udarbejde kommunale affaldsregulativer samt til at indberette og formidle data om disse. Systemet foreslås opbygget af 3 moduler, jf. figur 1 nedenfor. Systemet er detaljeret beskrevet i Fase 4 rapporten, Elektronisk videndeling.

Figur 1. Internetbaseret system til elektronisk videndeling

Figur 1. Internetbaseret system til elektronisk videndeling.

Modul 1 giver via simple søgeværktøjer aktørerne adgang til en systematisk oversigt over gældende centralt fastsatte krav.

Modul 2 er det værktøj, som kommunerne skal bruge til selve udarbejdelsen af de konkrete regulativer. Med værktøjet kan kommunerne opbygge affaldsregulativer i en fælles struktur ved i en række simple trin at vælge blandt de fastsatte muligheder. For at det ikke skal gå ud over kommunernes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen, kan kommunerne udover de faste valgmuligheder tilføje kommentarer med uddybende beskrivelser. Værktøjet indeholder en række funktioner:

  • Indbygget vejledning i udarbejdelse af regulativer
  • Mulighed for at arbejde med flere versioner af regulativer
  • Udskrift med tydelig angivelse af version og regulativets status som "Udkast" eller "Godkendt"
  • Mulighed for overførsel af regulativ til Word, PDF eller direkte til egen hjemmeside

Modul 3 er et værktøj til indberetning og formidling. Når kommunalbestyrelsen har godkendt et regulativ, indtaster kommunen oplysninger om godkendelsen i systemet, hvorefter regulativet automatisk bliver synligt og tilgængeligt via Modul 3, der formidler oplysninger om gældende regulativer. Modul 3 giver via nærmere fastsatte brugerflader mulighed for, at brugerne kan foretage søgninger i databasen såvel kommunevis som på tværs af kommuner.

Modul 3 er udviklet på baggrund af den viden og de praktiske erfaringer, der er opnået gennem udvikling, drift og vedligeholdelse af Videncenter for Affalds hjemmeside gennem de sidste tre år, herunder Kommunekataloget.

Systemet opfylder de funktionelle og konceptuelle krav, som er opstillet i udbuddet, jf. Fase 4 rapporten. Som et naturligt udgangspunkt, skal Modul 3 kunne integrere oplysninger om de kommunale affaldsregulativer med andre affaldsrelaterede datasystemer, eksempelvis:

  • Kommunekataloget i Videncenter for Affald
  • Model for affaldsdata
  • ERISDA (indberetning af data om deponeringsanlæg)
  • Anlægskataloget i Videncenter for Affald

Implementeringsskitser til Modul 1-3 kan ses på projektets hjemmeside www.affaldsdata.dk. Her har aktørerne, såvel som Arbejdsgruppen, gennem projektforløbet haft mulighed for at se og teste eksempler på brugerflader og funktionaliteter for modul 1 og 2. Aktørerne har dermed haft mulighed for at udstikke retningslinjer for og påvirke udformningen af systemet.

Slutimplementering omfatter:

  • Færdigudvikling af funktionalitet i de tre moduler
  • Færdigudvikling af brugerflade for de tre moduler
  • Installation, konfiguration og test
  • Etablering af sikkerhedsforanstaltninger og sikkerhedsprocedurer
  • Tilpasning af modulerne som følge af ændret lovgivning
  • Udvikling af online vejledning til alle moduler

Som omtalt i denne rapports afsnit 2.1, har det ikke været muligt, at udforme komplette tekster til regulativernes særlige del, før de anførte udestående problemstillinger afklares og koordineres. Når dette er sket, vil der skulle ske en endelig udformning af regulativteksterne, før systemet kan implementeres.

2.3 Omkostninger til etablering og drift

Videncenter for Affald har i de sidste 3-4 år været igennem processen med udarbejdelse af behovsanalyse, kravspecifikation, test og drift og vedligeholdelse af Kommunekataloget [3]. Disse erfaringer indgår i vurderingen af omkostningerne til etablering, drift og vedligeholdelse af Modul 3.

Det vurderes, at slutimplementeringen kan gennemføres for 0,5-1 mio. kr. ekskl. moms. Det forudsættes, at der inden projektets start, er taget stilling til eventuelle ændringer i den danske affaldsterminologi.

Drift og vedligeholdelse af det centrale system indeholder følgende elementer:

  • Understøttelse og vedligeholdelse af driftsmiljøet, herunder medvirken i forbindelse med installation og test af nye versioner
  • Kvalitetssikring af systemets oplysninger
  • Vejledning af systemets brugere
  • Mindre justeringer af de tre moduler
  • I begrænset omfang at hjælpe til bearbejdning og udtræk af data fra systemet

Opgavens omfang vil naturligvis være afhængig af eksempelvis antallet af ændringer i regulativernes struktur og indhold, samt det serviceniveau, der vælges overfor brugerne.

I det første år, hvor kommunerne skal udarbejde regulativer ved hjælp af det nye system, vurderes det, at der vil være behov for et budget på 100-125.000 kr. ekskl. moms. Budgettet vil i efterfølgende år kunne reduceres væsentligt. Skønsmæssigt til 30-40.000 kr. ekskl. moms pr år efter en 2-3 års drift.

For Modul 3 er der i udviklingsbudgettet alene regnet med elektronisk videndeling i form af oversigter over de ordninger, der eksisterer for de enkelte fraktioner. De skitserede driftsbudgetter omfatter ikke egentlig nyudvikling.

2.4 Finansiering af systemet

Forslag til finansiering bør ses i sammenhæng med Regeringens udspil til en strukturreform samt de øvrige projekter, der gennemføres i regi af Miljøministerens arbejdsgruppe om den fremtidige organisering af affaldssektoren.

Med Regeringens udspil lægges op til en ny model for arbejdsdelingen på miljøområdet, der skal styrke samarbejdet mellem stat og kommuner. Der er således bl.a. forslag om at introducere videncentre, der skal sikre et solidt og ensartet grundlag for beslutninger gennem samling af specialviden og erfaringer på et sted.

Slutimplementering af systemet estimeres til 0,5-1 mio. kr. ekskl. moms. Med det relativt beskedne budget til drift og vedligeholdelse af systemet anbefales det, at drift og vedligeholdelse placeres hos Videncenter for Affald og at finansieringen sker gennem udvidelse af bevillingen til Videncenter for Affald.

I Videncenter for Affald er den daglige kontakt med brugerne, den faglige viden og praktiske erfaring med drift og vedligeholdelse af tilsvarende systemer tilstede. Samtidig kan det sikres, at informationer om kommunale affaldsregulativer kan koordineres med bl.a. Videncentrets Kommunekatalog og dermed medvirke til øget videndeling. Se i øvrigt nedenfor angående placering af det nye system.

2.5 Placering

Generelt gælder, at det er en forudsætning for systemets succes, at det administreres af en myndighed. Det anbefales derfor, at Miljøstyrelsen er den myndighed, der skal varetage en række administrative opgaver i relation til det nye system, eksempelvis justering af regulativernes struktur og indhold, herunder justering af listen over ordninger og affaldsfraktioner.

En væsentlig del af projektteamet arbejder i dag i Videncenter for Affald. Det er en fordel, dels at Videncentret har et godt kendskab til centrets tilsvarende systemer, dels at centeret er uvildigt.

Som tidligere nævnt er det vigtigt, at det nye system integreres med bl.a. Kommunekataloget og Anlægskataloget. Den mest naturlige placering af systemet vil derfor være i Videncenter for Affald, som i dag varetager driften af Kommunekataloget og Anlægskataloget. Ligeledes taler centrets erfaringer med formidling af viden på affaldsområdet for denne placering.

Placering af det nye system i Videncentret er også helt i tråd med Regeringens Affaldsstrategi 2005-2008, hvor det anføres at:

"Vidensdeling er et centralt virkemiddel for aktørerne, når affaldsstrategien skal gennemføres. Informationer kan støtte og medvirke til at opfylde strategiens forskellige elementer. Relevant information skal gøres tilgængelig for aktørerne via Internettet og andre medier. Videncenter for Affald har en central rolle at spille på dette område, og det er vigtigt, at Videncentret, der er støttet via midler på Finansloven, kan fortsætte med at fremme vidensdeling mellem aktørerne på affaldsområdet".


Projektteamet anbefaler derfor, at placere Systemet i Videncenter for Affald.

Da centret ikke kan være uvildig angående placering af systemet, skal disse anbefalinger vurderes kritisk af Miljøstyrelsen og Miljøministerens arbejdsgruppe.

2.6 Ændringer til lovgivning

Kortlægningen af de centrale bestemmelser i fase 1 har påpeget en række bestemmelser i Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen, som giver anledning til uklarheder og for Affaldsbekendtgørelsens vedkommende, fortolkningsmæssige tvister. Implementeringen af et internetbaseret regulativsystem vil derudover kræve en række ændringer i lovgivningen.

Projektteamet har derfor udarbejdet en række forslag til ændringer i Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen. Disse forslag er præsenteret i Faserapport 3: Forslag til ændringer af affaldsbekendtgørelsen.


Fodnoter

[2] Det skal nærmere fastlægges, hvilke frihedsgrader kommunen har ift. selv at definere denne liste.

[3] Kommunekataloget giver overblik over oplysninger om kommunernes affaldshåndtering og service, herunder affaldsordninger. Kataloget drives af Videncenter for Affald.

 



Version 1.0 November 2004, © Miljøstyrelsen.