Forenkling af kommunale affaldsregulativer - samlerapport

1 Forenkling af kommunale affaldsregulativer

1.1 Formål

Formålet med projektet er at etablere et grundlag for Miljøstyrelsen til at iværksætte det konkrete arbejde med at forenkle de kommunale affaldsregulativer.

Dette grundlag er søgt tilvejebragt gennem udvikling et internetbaseret system der:

  • gør det nemt og overskueligt at udarbejde affaldsregulativer
  • sikrer mere ensartet og korrekt implementering af gældende regelsæt
  • samler gældende affaldsregulativer ét sted og sikre alle adgang til dem
  • gør det nemt at finde ud af, hvilke regler, der gælder i den enkelte kommune og gør det nemt at sammenligne indhold i affaldsregulativer fra kommune til kommune

Projektteamet har forudsat, at der kan foretages funktionelle og strukturelle forenklinger i de kommunale regulativer inden for de opsatte rammer.

1.2 Forudsætninger for forenkling af affaldsregulativer

De generelle forudsætninger for en forenkling af de kommunale regulativer, som projektet er underlagt, følger af de bundne præmisser, der fremgår af udbudsmaterialet:

  1. Det skal være lettere at finde ud af, hvilke regler der gælder i den enkelte kommune
  2. Det skal være nemt at sammenligne, hvordan reglerne er fra kommune til kommune
  3. Oplysningerne om de gældende regulativer for hele landet skal samles på ét sted, og være let tilgængelige for alle
  4. Unødige administrative byrder for de involverede parter skal undgås
  5. Systemet skal være robust og fleksibelt, og skal kunne rumme evt. fremtidige ændringer i kompetence- og opgavefordelingen mellem aktørerne
  6. Regulativkrav, der er entydigt fastsat i affaldsbekendtgørelsen skal formuleres ens i alle regulativer. På områder, hvor Affaldsbekendtgørelsen giver mulighed for at vælge mellem flere definerede muligheder, skal kommunen kunne angive deres valg, men igen med ens formulering for de tilgængelige muligheder.
  7. Projektet har ikke til formål at indskrænke den enkelte kommunes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen.

Punkt 1-4

De første fire præmisser har relativt simpelt kunnet tilgodeses ved etablering af et internetbaseret system, der dels standardiserer indholdet i regulativerne, dels forenkler procedurerne ved udarbejdelse og godkendelse af disse. Endelig letter etablering af et internetværktøj aktørernes adgang til og brug af regulativer. Systemet samler informationer om gældende regulativer for hele landet ét sted. Et sådant system vil på sigt medføre en administrativ lettelse for alle aktører, skabe centralt overblik over gældende regler og sikre tilgængelighed.

Punkt 5

Funktionaliteten i systemet er designet, så det kan imødekomme eventuelle ændringer i kompetence- og opgavefordeling mellem aktørerne. En ændret kompetence- og opgavefordeling vil dog kun kunne ske via ændring af lovgivningen.

Punkt 6

Den foreslåede funktionalitet og fleksible struktur i systemet gør det muligt, at regulativkrav, hvis indhold kan formuleres éntydigt i Affaldsbekendtgørelsen, vil være formuleret ens i alle regulativer, som obligatorisk standardtekst. Tilsvarende er systemet designet således, at de steder hvor Affaldsbekendtgørelsen giver mulighed for at vælge mellem flere definerede alternativer vil kommunen kunne vælge mellem disse. Endelig er systemet designet sådan at kommunen indenfor nærmere fastsatte rammer via fritekst kan beskrive egne ordninger mv.

Den eksterne juridiske kritiker har under henvisning til den bundne præmis i pkt. 7 anført, at såfremt der indføres sådanne modul-valg, vil det indskrænke det kommunale råderum.

Punkt 7

Projektteamet har forstået udbudsmaterialet således, at projektet ikke i sig selv har til formål at indskrænke den enkelte kommunes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen, men at der kan foretages funktionelle og strukturelle forenklinger i de kommunale regulativer inden for rammerne af dette projekt.

Rammerne har krævet en kontinuerlig afvejning af mulighederne for at forenkle regulativsystemet i forhold til at fastholde kommunernes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen.

Projektteamet opfatter, som tidligere anført, alle punkterne 1-7 som bundne præmisser. Projektteamet medgiver, at der synes at være en vis uklarhed i præmisserne. Især kan punkterne 6 og 7 umiddelbart virke modstridende.

Det er imidlertid projektteamets opfattelse, at den strategi der er valgt til gennemførelse af opgaven, er en farbar vej hen mod en forenkling af de kommunale regulativer under de givne forudsætninger.

Det kommende regelsæts indhold og formkrav kan med fordel ensrettes og gøres obligatorisk i størst muligt omfang. Selv om der kun er tale om en strukturel og funktionel forenkling, vil en sådan ensretning alt andet lige være et indgreb i det kommunale råderum. Men det betyder stadig, at kommunerne selv kan tilrettelægge affaldshåndteringen indenfor disse rammer.

Projektteamet har således ikke opfattet, at det har ligget inden for projektets rammer, at undersøge en radikal ændring, som vil erstatte kommunernes mulighed for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen med centralt fastsatte krav.

Forudsætningerne og deres betydning for projektet er nærmere diskuteret i afsnit 4 – Forudsætninger for forenkling af affaldsregulativer i Fase rapport 2.

1.3 Proces

1.3.1 Møder

Der er afholdt styregruppemøder den 30. januar 2004, den 26. marts 2004 samt den 18. maj 2004 [1], hvor udkast til fase rapporter er diskuteret. Der er ekstraordinært afholdt et møde 5. maj 2004 mellem projektteamet og Miljøstyrelsen om de juridiske problemstillinger, der igennem projektforløbet er blevet kortlagt og diskuteret.

1.3.2 Kortlægning og diskussion af juridiske forhold

Projektets fase 1 og 2 har afdækket en række principielle problemstillinger og uklarheder i lovgivningen, herunder flere omtvistede juridiske forhold med betydning for de kommunale affaldsregulativer. I projektet er det forsøgt, at synliggøre de væsentligste problemstillinger og uklarheder. I processen har projektteamet og den eksterne juridiske kritiker haft omfattende diskussioner. Den eksterne juridiske kritiker har bidraget med værdifuld sparring og konkrete input.

Det har således været nødvendigt i projektet ikke blot at skitsere bestemmelser i Affaldsbekendtgørelsen m.v., der fastlægger indholdet af de kommunale regulativer, men af foretage en dyberegående kortlægning og diskussion af det omfattede lov-kompleks.

Retsstillingen på området er usikker. En række forhold om affaldsordninger og gebyrer har været forelagt domstolene, og afgørelser har peget i forskellige retninger. En række sager afventer endelig afklaring. Derudover har Miljøstyrelsen og Kommunernes Landsforening sammen sendt spørgsmål om indsamlings- og anvisningsordninger til juridisk vurdering hos Kammeradvokaten. Der vil først senere på året komme en udtalelse herfra.

I projektforløbet har det vist sig, at være nødvendigt at udarbejde foreløbige forslag til definitioner på begreberne indsamlings- og anvisningsordninger, selvom retsstillingen på området er usikker. Èntydige og ens definitioner af de anvendte begreber er ikke blot et ønske fra aktørernes side, men også afgørende for at forenkle de kommunale regulativer.

De uklarheder, der er afdækket viser, at der er behov for en nøjere gennemgang af Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen og øvrig gennemgået lovgivning, således at der kan ske en éntydig fastlæggelse af rettigheder og pligter for aktører samt ansvar for borgere og virksomheder med henblik på at forenkle regelsættet.

En endelig udformning af de kommunale regulativtekster vil først kunne ske efter en samlet koordinering og afklaring af de problemstillinger, der behandles i en række af de projekter, der er igangsat i regi af Miljøministerens arbejdsgruppe. Dette skyldes, at indstillinger og beslutninger for en række af de uafklarede forhold, der behandles i disse projekter, kan få afgørende betydning for den konkrete udformning af teksterne i regulativerne.

1.3.3 Brugerne er inddraget i processen

Der har været afholdt en workshop (5. marts 2004) med deltagelse af Miljøministerens Arbejdsgruppe samt repræsentanter fra kommune-, transportør- og behandlersiden.

Workshoppens formål var at diskutere muligheder og barrierer for forenklinger, og at opstille rammer for projektet inden for de givne forudsætninger. Formålet var også at præsentere og få respons på forslag til såvel en strukturel som en funktionel forenkling af kommunale affaldsregulativer, herunder fordele og ulemper ved forslagene samt at få anbefalinger fra deltagerne til det videre arbejde. På workshoppen præsenteredes forslag til strukturelle og funktionelle forenklinger. Derudover fik deltagerkredsen forelagt skitsen til det internetbaserede modul til elektronisk videndeling. Deltagerne blev samtidig opfordret til at deltage i det videre arbejde via hjemmesiden: www.affaldsdata.dk.

Igennem projektforløbet har aktørerne således haft mulighed for af kommentere og komme med forslag til projektet, herunder særligt systemet til elektroniske vidensdeling Modul 1 og 2. Aktørerne har således kunnet se og teste eksempler på brugerflader og funktionalitet for Modul 1 og 2 på www.affaldsdata.dk, mens den stramme tidplan og de juridiske komplikationer ikke har muliggjort en reel indflydelse på Modul 3. Dialog om, hvordan systemet udformes med de kommende brugere, er en væsentlig forudsætning for, at kunne opstille et effektivt, robust og fleksibelt system.

Projektteamet har kunnet konstatere, at der i projektforløbet ikke er fremkommet konkrete input og retningslinier fra brugerne. Dette kan skyldes tidsrammen for projektet, og at denne form for interaktion under et projektforløb er relativ ny.

Projektteamet har - for at opnå et så brugbart materiale for det videre arbejde som muligt - truffet en række begrundede valg. Disse valg bør ikke betragtes som endegyldige, men blot som én ud af flere løsningsmuligheder.


Fodnoter

[1] Projektets eksterne juridiske kritiker, deltog under et specifikt punkt på mødet.

 



Version 1.0 November 2004, © Miljøstyrelsen.