Kildestyrkedata for togstøj til Nord2000

4 Kildestyrkedata til Nord2000

Ifølge Nord2000-metoden skal kildestyrken LW,1m pr. 1/3-oktavbånd udtrykkes ved en fartafhængighed som angivet i formel (3):

formel(3)

hvor v er farten i km/t, mens a og b er konstanter bestemt ved lineær regression.

4.1 Øresundstog

Resultaterne for Øresundstogene viser en del variationer for de enkelte målesteder (Trepile, Rungsted og Nivå) og spor (nær og fjern). Med de foreliggende måledata fra 64 forbikørende Øresundstog er der således for store variationer, til at a kan bestemmes på en statistisk sikker måde. Det anbefales, at der i stedet anvendes en værdi på a = 30, som er en typisk værdi i det høje frekvensområde. Denne værdi svarer stort set til den fartafhængighed, der observeres for det for målingerne beregnede A-vægtede totale lydeffektniveau LAW,1m, når der ses bort fra resultater, som afviger fra den generelle tendens (alle målinger for det fjerneste spor i Nivå og i alt fire målinger fra de øvrige målesteder).

I Figur 3 er de fundne LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Øresundstog.

Figur 3: LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Øresundstog. De data (Nivå, fjern), der nedenfor er foreslået udeladt ved fastsættelse af parameteren b i kildestyrkedata til Nord2000, er vist med udfyldt signatur.

Figur 3: L<sub>AW,1m</sub>-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Øresundstog. De data (Nivå, fjern), der nedenfor er foreslået udeladt ved fastsættelse af parameteren b i kildestyrkedata til Nord2000, er vist med udfyldt signatur.

Til bestemmelse af parameteren b er energimiddelværdien beregnet for alle målesteder, og denne værdi er antaget at svare til gennemsnitshastigheden for alle målesteder. Herefter er b fundet ved at korrigere dette resultat til en fart på 100 km/t med fartafhængigheden i formel (3). De herved fundne værdier af b er angivet i Tabel 5.

Som ovenfor nævnt er der variationer mellem målesteder og spor, som må formodes at skyldes skinnernes tilstand eller andre lokale forhold. I et enkelt tilfælde (fjerneste spor i Nivå) er der dog konstateret så markant højere støjniveauer, end der er fundet de øvrige steder, at det må overvejes, om disse målinger skal udelades af analysen. Tabel 6 indeholder derfor en bestemmelse af b, når disse værdier udelades.

Til illustration af betydningen af at udelade målinger fra datagrundlaget er der i Figur 4 vist de beregnede middelspektre for Øresundstog ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler, 106 km/t for alle data, 105 km/t for det reducerede datagrundlag

Figur 4: Middelspektre for kildestyrke for Øresundstog pr. 1/3-oktav ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler. Total og reduceret datamængde, jf ovenfor

Figur 4: Middelspektre for kildestyrke for Øresundstog pr. 1/3-oktav ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler. Total og reduceret datamængde, jf ovenfor

Variationsområdet for farten i målingerne er ca. 80-120 km/t. Det må anbefales kun at anvende de anførte kildedata inden for dette fartinterval, da nøjagtigheden ved større og mindre fart ikke kan vurderes på det foreliggende grundlag.

Tabel 5: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Øresundstog, alle data

Frekvens [Hz] a b
25 30 72,8
31,5 30 73,8
40 30 76,8
50 30 82,4
63 30 80,0
80 30 78,6
100 30 78,6
125 30 78,9
160 30 78,7
200 30 72,8
250 30 74,3
315 30 78,6
400 30 84,7
500 30 87,8
630 30 88,6
800 30 90,9
1000 30 88,3
1250 30 86,7
1600 30 84,6
2000 30 81,7
2500 30 78,3
3150 30 74,6
4000 30 73,3
5000 30 71,6
6300 30 70,8
8000 30 68,5
10000 30 67,5

Tabel 6: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Øresundstog, datagrundlag reduceret.

Frekvens [Hz] a b
25 30 72,5
31,5 30 73,5
40 30 76,3
50 30 81,3
63 30 78,2
80 30 78,3
100 30 78,9
125 30 79,4
160 30 79,1
200 30 73,3
250 30 74,8
315 30 79,0
400 30 84,7
500 30 86,5
630 30 85,2
800 30 83,9
1000 30 85,7
1250 30 86,0
1600 30 82,4
2000 30 79,7
2500 30 77,0
3150 30 73,5
4000 30 72,5
5000 30 71,2
6300 30 69,9
8000 30 67,4
10000 30 66,3

En sammenligning med tidligere bestemte Nord2000 data for andre togtyper, se Bilag E, er foretaget i Figur 5. Figuren viser værdien af b som foreslået for Øresundstog (reduceret datagrundlag) og tidligere fastsat for togtype A og D (IC3 og IR4 togsæt). Figuren repræsenterer kildestyrkespektret ved 100 km/t.

Figur 5: Konstanten b pr. 1/3-oktav som foreslået for Øresundstog (reduceret datagrundlag) og tidligere fastsat for togtype A og D (IC3 og IR4 togsæt), se Bilag E

Figur 5: Konstanten b pr. 1/3-oktav som foreslået for Øresundstog (reduceret datagrundlag) og tidligere fastsat for togtype A og D (IC3 og IR4 togsæt), se Bilag E

4.2 Metro

Resultaterne for Metrotogene viser mindre variationer end for Øresundstogene. I tre situationer (nærmeste og fjerneste spor på Frederiksberg og nærmeste spor på Amager) er resultaterne meget ensartede, mens det fjerneste spor på Amager giver 3-6 dB højere værdier. Det er ikke muligt ud fra de indsamlede data at afgøre årsagen hertil, men som nævnt i Afsnit 2.2.2 er det et kendt problem.

Med de foreliggende måledata fra 45 forbikørende Metrotog er der for store variationer mellem kildestyrkerne som funktion af farten til at bestemme a på en statistisk sikker måde for de enkelte frekvensbånd. Det anbefales derfor at anvende en værdi på a = 31, som er den observerede fartafhængighed for det A-vægtede totale lydeffektniveau LAW,1m, der beregnes ud fra målingerne, når der ses bort fra resultaterne fra det fjerneste spor på Amager.

I Figur 6 er de fundne LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Metrotog.

Figur 6: LAW,1m-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Metrotog. De data (Amager, fjern), der nedenfor er foreslået udeladt ved fastsættelse af kildestyrkedata til Nord2000, er vist med udfyldt signatur.

Figur 6: L<sub>AW,1m</sub>-værdier afbildet som funktion af farten for de målte Metrotog. De data (Amager, fjern), der nedenfor er foreslået udeladt ved fastsættelse af kildestyrkedata til Nord2000, er vist med udfyldt signatur

Parameteren b er bestemt på samme måde som for Øresundstogene. De herved fundne værdier af b er angivet i Tabel 7. Som ovenfor nævnt afviger måledata for det fjerneste spor på Amager fra de øvrige steder. Det må derfor overvejes, om disse målinger skal udelades af bestemmelsen af b. Tabel 8 indeholder derfor en bestemmelse af b, når disse værdier er udeladt.

Til illustration af betydningen af at udelade målinger fra datagrundlaget er der i Figur 7 vist de beregnede middelspektre for Metrotog ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler, 67 km/t for alle data, 69 km/t for reduceret datagrundlag.

Figur 7: Middelspektre for kildestyrke for Metrotog pr. 1/3-oktav ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler. Total og reduceret datamængde, jf ovenfor.

Figur 7: Middelspektre for kildestyrke for Metrotog pr. 1/3-oktav ved gennemsnitsfarten for de målte forbikørsler. Total og reduceret datamængde, jf ovenfor

Variationsområdet for farten i målingerne er ca. 50-80 km/t. Det må anbefales kun at anvende kildedata inden for dette fartinterval, da nøjagtigheden uden for dette interval ikke kan vurderes på det foreliggende grundlag.

Tabel 7: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Metrotog, alle data

Frekvens [Hz] a b
25 31 85,6
31,5 31 79,9
40 31 78,6
50 31 78,8
63 31 78,6
80 31 79,5
100 31 81,1
125 31 79,4
160 31 77,5
200 31 79,6
250 31 82,5
315 31 81,2
400 31 79,7
500 31 79,8
630 31 83,1
800 31 84,7
1000 31 78,9
1250 31 77,9
1600 31 74,6
2000 31 75,5
2500 31 73,3
3150 31 71,8
4000 31 70,9
5000 31 68,4
6300 31 69,3
8000 31 66,5
10000 31 67,1

Tabel 8: Forslag til konstanter til beregning af fartafhængig kildestyrke for Metrotog, datagrundlag reduceret

Frekvens [Hz] a b
25 31 77,6
31,5 31 75,7
40 31 75,2
50 31 76,1
63 31 76,4
80 31 78,0
100 31 80,4
125 31 79,0
160 31 75,7
200 31 76,2
250 31 80,7
315 31 78,5
400 31 78,4
500 31 77,0
630 31 79,7
800 31 80,7
1000 31 76,7
1250 31 75,6
1600 31 72,0
2000 31 74,2
2500 31 71,2
3150 31 70,0
4000 31 69,3
5000 31 67,3
6300 31 67,3
8000 31 64,0
10000 31 64,6

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.