Miljøprojekt, 1036 - Krav om forebyggelse af affald

1 Indledning

1.1 Baggrundvejledningen

Miljøstyrelsen afholdt i december 2000 en konference om affaldsforebyggelse. Her blev peget på forskellige muligheder, som skulle undersøges. Et af de virkemidler der blev foreslået til undersøgelse var miljøgodkendelserne.

Som opfølgning på konferencen igangsatte MST en del projekter, som skulle afdække de forskellige muligheder. I 2002 blev rapporten: "Reduktion af affaldsmængder via miljøgodkendelser m.v." færdiggjort, men er ikke publiceret. Rapportens formål var at undersøge miljømyndighedernes erfaringer med at stille krav om affaldsreduktion på virksomheder samt give en vurdering af mulighederne herfor. Rapporten konkluderede, at erfaringerne var meget begrænsede med henblik på såvel affaldsreduktion som genanvendelse på virksomheder, men at de lovgivningsmæssige muligheder er til stede. Det juridiske grundlag for denneette projekt vejledning er baseret på rapportens juridiske udredninger.

Siden ændringen af Miljøbeskyttelsesloven i 1991 er affald blevet betragtet som en emission på lige fod med luftemission, spildevand m.v.. I 1999 blev IPPC-direktivet implementeret. Hermed blev begrebet "bedste tilgængelige teknik"- BAT-begrebet - introduceret i den danske miljølovgivning, og affaldsforebyggelse blev en del af BAT-kravene. I dennette projekt vejledning er BAT-litteratur inden for fire prioriterede brancher gennemgået. Brancherne er dels udvalgt på baggrund af resultaterne af en workshop om affaldstunge brancher, der blev afholdt i år 2000 af Miljøstyrelsen, dels ud fra Miljøstyrelsens Affaldsstatistik 2001. Endelig er de udvalgt ud fra, hvilke brancher det har været muligt at skaffe oplysninger om. Gennemgangen er lavet med henblik på et hurtigt overblik over, hvilke konkrete processer der kan indeholde et potentiale for affaldsforebyggelse.

Det skal bemærkes, at Miljøstyrelsen i 2001 igangsatte flere relevante projekter indenfor området. Her skal nævnes projekterne "Affaldstunge brancher, kortlægning af farmaceutisk industri, elektronikindustri, jern og metal samt træ- og møbelindustri" og "Ressourceeffektivitet på brancheniveau".

I praksis har det vist sig uhyre vanskeligt for myndighederne at anvende miljøgodkendelser, påbud m.v. som styringsmidler for affaldsforebyggelse. Vanskelighederne er både af juridisk og teknisk karakter, og der er efterlyst klare retningslinier for, hvordan kravene kan formuleres.

1.2 Formål

Det overordnede formål med projektet er at give kommuner og amter et værktøj til at kunne stille krav om affaldsforebyggelse på virksomheder gennem anvendelse af miljøgodkendelser og påbud.

Rapporten er bygget op omkring følgende tre elementer:

  • De juridiske muligheder for at kræve affaldsforebyggelse under Miljøbeskyttelseslovens bestemmelser
  • Forslag til konkrete formuleringer af vilkår og påbud gennem konkrete eksempler
  • Forslag til konkrete formuleringer af vilkår og påbud baseret på en gennemgang af BAT-litteratur

1.3 Definition og afgrænsning

Genanvendelse og andre former for nyttiggørelse af affald er højt prioriterede behandlingsformer. Denne rapport er imidlertid afgrænset til kun at omfatte affaldsforebyggelse.

Termen "affaldsforebyggelse" er snævert defineret. Den omfatter alle aktiviteter, der fører til reduktion i dannelsen af affald, herunder direkte genbrug. Intern genanvendelse på den virksomhed, hvor affaldet opstår, vil også være omfattet af definitionen. Det skyldes, at affald, der opstår og derefter genanvendes på selve virksomheden, ikke officielt vil blive registreret som affald.

Hvis der f.eks. stilles krav til sortering af affaldet, således at det kan indgå som råvare i en anden virksomheds produktion, er der ikke tale om "affaldsforebyggelse" men genanvendelse. Den miljømæssige gevinst ved at lade "affaldet" indgå i den oprindelige virksomheds produktion anses ikke nødvendigvis som større, end hvis det indgår i en anden virksomheds produktion. Men i det sidste tilfælde anses det ikke som affaldsforebyggelse, men genanvendelse.

Rapporten er endvidere afgrænset til myndighedernes anvendelse af de specifikke styringsmidler for fastsættelse af vilkår og påbud. Bestemmelser af mere generel karakter, som vedrører miljøgodkendelser og påbud og fortolkninger af disse, er ikke en del af dette projekt. Kun hvis de har en direkte betydning for krav vedrørende affaldsforebyggelse, er de medtaget.

Virksomheden kan gennem mere frivillige tiltag vælge at gøre en indsats for affaldsforebyggelse både ud fra eget initiativ eller gennem en dialog med myndigheden. Også ved mere frivillige tiltag vil affaldsproducenten eller myndigheden kunne anvende oversigterne fra den gennemgåede BAT-litteratur. For de fire valgte brancher er BAT-notaterne i bilaget udarbejdet med henblik på at udpege, hvor i processen der ligger potentiale for affaldsforebyggelse.

Med udgangspunkt i den angivne definition for affaldsforebyggelse har det kun været muligt at finde nogle få eksisterende eksempler på vilkår eller påbud, som har virket affaldsforebyggende. De konkrete eksempler, der er anvendt, udspringer således af virkelige cases, men er blevet justeret, så de passer til formålet. Flere af de angivne eksempler indeholder både krav, der falder under definitionen om affaldsforebyggelse og under definitionen for genanvendelse. Det vil fremgå af eksemplet, om det er det ene eller det andet.

Når der i denne rapport henvises til Miljøbeskyttelsesloven, er der tale om Lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 om miljøbeskyttelse.

1.4 Rapportens tilblivelse

Projektet har haft tilknyttet en følgegruppe bestående af:

Lone Kielberg (formand) Miljøstyrelsen

Ulla Hansen Telcs og Lisbeth Hagelund Dansk Industri

John Farr Amtsrådsforeningen

Niels Remtoft Kommunernes Landsforening

Birgit Mathiesen Vestsjællands Amt

Elisabeth Paludan dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ

Rapporten er udarbejdet af Elisabeth Paludan og Morten Grinderslev fra dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ i samarbejde med Birgit Mathiesen og Jørgen Nielsen fra Vestsjællands Amt, Natur og Miljø. Christian Madsen fra Gentofte Kommune og Christian Rasmussen fra Aalborg Kommune har endvidere ydet værdifulde bidrag og kommentarer.

 



Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.