| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljømæssige udviklingstendenser inden for godstransporten og indsatsbehov vedrørende godstransport
8 Indikatorer for godstransportens miljø-performance
En løbende opfølgning på godstransportens miljøbelastning kræver, at der defineres et sæt indikatorer eller nøgletal, der kan bruges som målepunkter for miljøbelastningen.
Danmarks Statistik udarbejder opgørelser over det samlede godstransportarbejde, og dette vurderes at være den vigtigste indikator. På baggrund af godstransportarbejdet er det muligt at estimere de
samlede emissioner fra godstransporten, hvilket også er en væsentlig indikator.
Det er imidlertid væsentligt, at ændringer i godstransportarbejdet analyseres nærmere for at afdække, hvilke forhold der fører til ændringerne. En stigning i godstransportarbejdet kan skyldes flere forskellige
ting, for eksempel øgede godsmængder, øgede transportafstande eller lavere kapacitetsudnyttelse. Det er derfor nødvendigt at følge udviklingen inden for disse nøgletal.
8.1 Datamangler
Data om udviklingen i emissioner fordelt på transportmidler og mellem land og by er meget sparsom. Detaljerede og opdaterede data om godstransportens emissioner opdelt på varebiler, lastbiler, godstog,
fragtskib og luftfart synes ikke at være tilgængelig. Både Vejdirektoratet og DMU har modeller som kan beregne udviklingen i emissionerne, men data offentliggøres ikke periodisk. For at kunne få et mere
retvisende billede af miljøbelastningen vil en opdeling af emissionerne mellem land og by være essentiel.
Der er behov for bedre indikatorer af vejgodstransportens kapacitetsudnyttelse. Godsets volumen får stadig større betydning i forhold til lastbilerne maksimale lasteevne. Pladsen i lastbilernes lastrum fyldes
op før den maksimalt tilladte vægt nås. Vægtbaserede kapacitetsudnyttelsesindikatorer har derfor en tendens til at undervurdere den sande udnyttelsesgrad.
En øget udbredelse af grønne regnskaber i transportbranchen ville forbedre mulighederne for at vurdere sektorens samlede miljøbelastning. Der findes en række værktøjer, der kan anvendes af
transportvirksomheder, og flere store transportører udarbejder systematisk grønne regnskaber. Det er imidlertid usikkert, hvor stor yderligere udbredelse der kan opnås uden en egentlig lovgivning.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.
|