| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljømæssige udviklingstendenser inden for godstransporten og indsatsbehov vedrørende godstransport
Bilag A: EURO-normer
De europæiske normer for dieseldrevne tunge køretøjer kendes under navnet EURO-normerne. De skærpes løbende og er nummereret fra 1 til 5. Den nugældende norm hedder EURO 3 og er trådt i kraft i
2001, mens EURO 4-normen træder i kraft i 2005.
Alle fabriksnye biler, som produceres efter ikrafttrædelsesdagen, skal leve op til normerne.
Normerne specificerer det maksimalt tilladte udslip af forskellige emissioner under nærmere definerede testcykler, men de stiller ikke krav om anvendelse af bestemte teknologier. Normerne er angivet i
nedenstående tabel:
Tabel 5 EURO-normer
Norm |
I kraft |
Maksimalt udslip i g/kWh |
CO |
HC |
NOx |
Partikler |
EURO 1, < 85 kW |
1992 |
4,5 |
1,1 |
8,0 |
0,612 |
EURO 1, > 85 kW |
1992 |
4,5 |
1,1 |
8,0 |
0,36 |
EURO 2 |
Okt. 1996 |
4,0 |
1,1 |
7,0 |
0,25 |
EURO 3 |
Okt. 2001 |
2,1 |
0,66 |
5,0 |
0,10 |
EURO 4 |
Okt. 2005 |
1,5 |
0,46 |
3,5 |
0,02 |
EURO 5 |
Okt. 2008 |
1,5 |
0,46 |
2,0 |
0,02 |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.
|