Miljømæssige udviklingstendenser inden for godstransporten og indsatsbehov vedrørende godstransport

Bilag A: EURO-normer

De europæiske normer for dieseldrevne tunge køretøjer kendes under navnet EURO-normerne. De skærpes løbende og er nummereret fra 1 til 5. Den nugældende norm hedder EURO 3 og er trådt i kraft i 2001, mens EURO 4-normen træder i kraft i 2005.

Alle fabriksnye biler, som produceres efter ikrafttrædelsesdagen, skal leve op til normerne.

Normerne specificerer det maksimalt tilladte udslip af forskellige emissioner under nærmere definerede testcykler, men de stiller ikke krav om anvendelse af bestemte teknologier. Normerne er angivet i nedenstående tabel:

Tabel 5 EURO-normer

Norm I kraft Maksimalt udslip i g/kWh
CO HC NOx Partikler
EURO 1, < 85 kW 1992 4,5 1,1 8,0 0,612
EURO 1, > 85 kW 1992 4,5 1,1 8,0 0,36
EURO 2 Okt. 1996 4,0 1,1 7,0 0,25
EURO 3 Okt. 2001 2,1 0,66 5,0 0,10
EURO 4 Okt. 2005 1,5 0,46 3,5 0,02
EURO 5 Okt. 2008 1,5 0,46 2,0 0,02

 



Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.