| Forside | | Indhold | | Forrige |
Miljømæssige udviklingstendenser inden for godstransporten og indsatsbehov vedrørende godstransport
Bilag B: Godstransportens energiforbrug og emissioner
På opdrag fra Trafikministeriet foretager Vejdirektoratet løbende opgørelser og fremskrivninger af Transportsektorens energiforbrug og emissioner. Til brug for fremskrivningerne benytter Vejdirektoratet
den såkaldte "referencemodel", som beskriver udviklingen for en række emissioner i forhold til referenceåret 1988.
Udviklingen skønnes på baggrund af fremskrivninger i de individuelles transportmidlers trafikudvikling, energiforbrug og emissionsforhold. Modellen integrerer således de forventede udviklinger på en række
delområder til en forventet samlet udvikling.
Vejdirektoratets opgørelse hidrører alene energiforbrug og emissioner fra det nationale trafikarbejde udført i Danmark, dvs. med danske køretøjers trafikarbejde i Danmark.
Nedenfor resumeres resultatet af Vejdirektoratets fremskrivninger på godstransportområdet. Men først beskrives de centrale forudsætninger og antagelser bag Vejdirektoratets fremskrivninger [5].
Centrale antagelser og forudsætninger
Antagelser om den underliggende økonomiske udvikling er baseret på Finansministeriets mellemlange og langsigtede økonomiske fremskrivning. Godstransportarbejdet er som udgangspunkt fremskrevet i
forhold til den forventede BNP udvikling. Fremskrivningen tager dog også hensyn til sammenhængen mellem godstransport og produktion i de vareproducerende erhverv ved opdeling i 5 kategorier.
Fremskrivningerne er som udgangspunkt foretaget under en forudsætning om at kun vedtagne normer og tiltag eller effektuering af disse indgår i opgørelsen. Der indgår dog en række andre antagelser. De
mest centrale beskrives nedenfor.
Den forventede udvikling på vejgodstransportområdet
Finansministeriets centrale skøn over den økonomiske vækst på 1,89% på produktionsværdien er benyttet til fremskrivningen. Dette skøn ligger ca. 0,6%-point over den vækstrate der kan konstateres
historisk.
Transportarbejdet
Med den forventede årlige økonomiske vækst på 1,89% bliver væksten fra 1996 til 2016 på 45,4%. Med udgangspunkt i denne vækst skønner referencemodellen at transportarbejdet udført af lastbiler
over 6 tons vil stige med ca. 51% fra 1996 til 2016. Vejdirektoratet reducerer dog den forventede vækst til 45% pga. usikkerheder bl.a. med hensyn til betydningen af ændringer i vægt/værdiforholdet for
godset samt af volumengodset fremtidige omfang mv. Desuden begrundes reduktionen i den forventede vækst med en forsigtighed fordi væksten i den sidste del af den historiske periode var lav.
Vejdirektoratet bemærker at denne vækst er højere end den vækst der fandt sted fra 1980 til 1996. Den højere vækst begrundes med at produktionsværdierne (den økonomiske vækst) forventes at være
højere i perioden.
Trafikarbejdet
Vejdirektoratet antager at der frem til år 2016 vil ske en effektivisering af kapacitetsudnyttelsen på 10%, således at den gennemsnitlige kapacitetsgrad øges fra 50% til 55%. Som følge heraf forventes
trafikarbejdet (km) kun at stige med 32% i perioden frem til 2016.
Emissioner
Det antages at udviklingen i emissioner vil følge udviklingen med implementeringen af de respektive EURO-normer.
Energieffektivitet
For ikke at bryde med princippet om, at kun kendt viden anvendes ved fremskrivningerne, er det ikke anvendt en forudsætning om energieffektivitetsstigninger. Denne antagelse begrundes desuden med at
der historisk kun er sket meget små effektiviseringer i energiforbruget for lastbiler.
Den forventede udvikling for transport med godstog og fragtskibe
Transport- og trafikarbejdet
I modsætning til for vejgodstransport er trafikarbejdet og ikke transportarbejdet, der er det afgørende for energiforbruget og emissioner fra godstog og fragtskibe.
For godstransport er det for perioden 2000-2010 forudsat at det nationale transportarbejde falder med samme takt som i perioden 1986-1992. Det antages at den gennemsnitlige togstørrelse forbliver
uændret i perioden og ligeledes at fordelingen mellem el og diesel forbliver uændret.
Da der ikke er tilstrækkelig viden om de faktorer der er bestemmende for udviklingen med i godstransportarbejdet med skib fastholder Vejdirektoratet niveauet for godstransportarbejdet og belægningen på
1995-niveau i hele fremskrivningsperioden 1996-2010. Den historiske udvikling i godstransport med skib viser imidlertid en stagnation i transportarbejdet, hvilket understøtter antagelsen.
Emissioner og energieffektivitet
Udviklingen i energiforbrug og emissionsfaktorer for godstog er forudsat som udviklingen angivet i DSBs og Banestyrelsen grønne regnskaber. Der forventes et støt fald i emissionerne fra eldrevne tog, mens
emissionsfaktorerne for godstog forventes at være stort set uændrede.
Det er valgt at holde udviklingen i energiforbrug og emissioner pr. kilometer for fragtskibe konstante over hele perioden i overensstemmelse med tidligere.
Udviklingen i de underliggende faktorer
I tabellerne nedenfor ses den forventede udvikling i godstransportarbejdet, emissionsfaktorer og energieffektivitet fordelt på transport- og drivmidler.
Tabel 6 Den forventede udvikling i det samlede godstransportarbejde
|
Fordeling på transport- og drivmidler (mio tonkm) |
|
Lastbil |
Varevogn |
Godstog |
Fragtskib |
I alt |
|
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Diesel |
El |
Diesel |
|
1997 |
9.755 |
149 |
402 |
338 |
268 |
2.791 |
13.703 |
2000 |
10.325 |
156 |
419 |
216 |
393 |
2.791 |
14.300 |
2005 |
11.391 |
173 |
465 |
234 |
369 |
2.791 |
15.423 |
2010 |
12.457 |
184 |
495 |
231 |
366 |
2.791 |
16.524 |
Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Tabel 7 Den forventede udvikling i det samlede godstrafikarbejde
|
Fordeling på transport- og drivmidler (mio km) |
|
Lastbil |
Varevogn |
Godstog |
Fragtskib |
I alt |
|
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Diesel |
El |
Diesel |
|
1997 |
1.392 |
1.307 |
3.516 |
2,6 |
2,0 |
4,7 |
6.224 |
2000 |
1.477 |
1.362 |
3.663 |
1,5 |
2,8 |
4,7 |
6.511 |
2005 |
1.588 |
1.511 |
4.064 |
1,6 |
2,6 |
4,7 |
7.172 |
2010 |
1.699 |
1.609 |
4.328 |
1,6 |
2,6 |
4,7 |
7.645 |
Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Tabel 8 Den forventede udvikling i kvælstofemissioner (NOx) for godstransportmidlerne
|
Kvælstofemission (NOx) gram pr km
eller KG pr GJ |
|
Lastbil |
Varevogn |
Godstog |
Fragtskib |
|
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Diesel |
El |
Diesel |
1997 |
8,01 |
1,44 |
0,88 |
157,00 |
0,20 |
527,00 |
2000 |
6,98 |
1,13 |
0,77 |
201,00 |
0,19 |
527,00 |
2005 |
4,65 |
0,66 |
0,54 |
184,00 |
0,14 |
527,00 |
2010 |
3,09 |
0,37 |
0,32 |
184,00 |
0,14 |
527,00 |
Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Note: Udviklingen i NOx er repræsentativ for udviklingen i de øvrige emissioner CO, HC, partikler og SO2 - dog med undtagelse af CO2, som følger udviklingen i energieffektiviteten.
Tabel 9 Den forventede udvikling i energiforbruget for godstransportmidlerne
|
Energiforbrug (km pr liter og km pr kWh) |
|
Lastbil |
Varevogn |
Godstog |
Fragtskib |
|
Diesel |
Benzin |
Diesel |
Diesel |
El |
Diesel |
1997 |
2,27 |
6,84 |
5,68 |
0,31 |
0,13 |
0,12 |
2000 |
2,27 |
6,84 |
5,68 |
0,25 |
0,14 |
0,12 |
2005 |
2,27 |
6,84 |
5,68 |
0,27 |
0,14 |
0,12 |
2010 |
2,27 |
6,84 |
5,68 |
0,27 |
0,14 |
0,12 |
Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Samlet fremskrivning
Ud fra Vejdirektoratets forventninger til udviklingen i transportarbejde, emissionsfaktorer, energieffektivitet mm. er de samlede konsekvenser frem til 2010 beregnet. Den samlede fremskrevne udvikling
fremgår af tabellerne nedenfor.
Tabel 10 Den forventede udvikling i det samlede energiforbrug for godstransport
|
Primært energiforbrug PJ |
Indeks |
|
Lastbil |
Varevogn |
Godstog |
Fragtskib |
I alt |
1997=100 |
1997 |
22,0 |
28,5 |
0,4 |
1,4 |
52,3 |
100 |
2000 |
23,3 |
29,7 |
0,3 |
1,4 |
54,7 |
105 |
2005 |
25,1 |
33,0 |
0,3 |
1,4 |
59,8 |
114 |
2010 |
26,8 |
35,1 |
0,3 |
1,4 |
63,6 |
122 |
Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Tabel 11 Den forventede udvikling i de samlede kvælstofemissioner (NOx) for godstransport
|
Kvælstofemission (NOx) i ton |
Indeks |
|
Lastbiler |
Varevogn |
Godstog |
Fragtskib |
I alt |
1997=100 |
1997 |
11.149 |
4.985 |
412 |
2.451 |
18.997 |
100 |
2000 |
10.308 |
4.338 |
313 |
2.451 |
17.410 |
92 |
2005 |
7.385 |
3.184 |
308 |
2.451 |
13.328 |
70 |
2010 |
5.254 |
1.978 |
304 |
2.451 |
9.987 |
53 |
Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Som det ses forventes en betydelig stigning i energiforbruget fra lastbiler og varebiler, hvilket skal ses i lyset af at transportarbejdet med disse transportmidler forventes at stige kraftigt. Effektiviseringer i form
af højere kapacitetsudnyttelse kan således ikke opveje væksten i trafikarbejdet.
Selvom energiforbruget stiger forventes de samlede emissioner at falde, hvilket skyldes at forventet reduktion i emissionerne pr. km med last- og varebil.
Fodnoter
[5] Se Vejdirektoratet, 2000
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |
Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.
|