Miljømæssige udviklingstendenser inden for godstransporten og indsatsbehov vedrørende godstransport

Bilag B: Godstransportens energiforbrug og emissioner

På opdrag fra Trafikministeriet foretager Vejdirektoratet løbende opgørelser og fremskrivninger af Transportsektorens energiforbrug og emissioner. Til brug for fremskrivningerne benytter Vejdirektoratet den såkaldte "referencemodel", som beskriver udviklingen for en række emissioner i forhold til referenceåret 1988.

Udviklingen skønnes på baggrund af fremskrivninger i de individuelles transportmidlers trafikudvikling, energiforbrug og emissionsforhold. Modellen integrerer således de forventede udviklinger på en række delområder til en forventet samlet udvikling.

Vejdirektoratets opgørelse hidrører alene energiforbrug og emissioner fra det nationale trafikarbejde udført i Danmark, dvs. med danske køretøjers trafikarbejde i Danmark.

Nedenfor resumeres resultatet af Vejdirektoratets fremskrivninger på godstransportområdet. Men først beskrives de centrale forudsætninger og antagelser bag Vejdirektoratets fremskrivninger [5].

Centrale antagelser og forudsætninger

Antagelser om den underliggende økonomiske udvikling er baseret på Finansministeriets mellemlange og langsigtede økonomiske fremskrivning. Godstransportarbejdet er som udgangspunkt fremskrevet i forhold til den forventede BNP udvikling. Fremskrivningen tager dog også hensyn til sammenhængen mellem godstransport og produktion i de vareproducerende erhverv ved opdeling i 5 kategorier.

Fremskrivningerne er som udgangspunkt foretaget under en forudsætning om at kun vedtagne normer og tiltag eller effektuering af disse indgår i opgørelsen. Der indgår dog en række andre antagelser. De mest centrale beskrives nedenfor.

Den forventede udvikling på vejgodstransportområdet

Finansministeriets centrale skøn over den økonomiske vækst på 1,89% på produktionsværdien er benyttet til fremskrivningen. Dette skøn ligger ca. 0,6%-point over den vækstrate der kan konstateres historisk.

Transportarbejdet

Med den forventede årlige økonomiske vækst på 1,89% bliver væksten fra 1996 til 2016 på 45,4%. Med udgangspunkt i denne vækst skønner referencemodellen at transportarbejdet udført af lastbiler over 6 tons vil stige med ca. 51% fra 1996 til 2016. Vejdirektoratet reducerer dog den forventede vækst til 45% pga. usikkerheder bl.a. med hensyn til betydningen af ændringer i vægt/værdiforholdet for godset samt af volumengodset fremtidige omfang mv. Desuden begrundes reduktionen i den forventede vækst med en forsigtighed fordi væksten i den sidste del af den historiske periode var lav.

Vejdirektoratet bemærker at denne vækst er højere end den vækst der fandt sted fra 1980 til 1996. Den højere vækst begrundes med at produktionsværdierne (den økonomiske vækst) forventes at være højere i perioden.

Trafikarbejdet

Vejdirektoratet antager at der frem til år 2016 vil ske en effektivisering af kapacitetsudnyttelsen på 10%, således at den gennemsnitlige kapacitetsgrad øges fra 50% til 55%. Som følge heraf forventes trafikarbejdet (km) kun at stige med 32% i perioden frem til 2016.

Emissioner

Det antages at udviklingen i emissioner vil følge udviklingen med implementeringen af de respektive EURO-normer.

Energieffektivitet

For ikke at bryde med princippet om, at kun kendt viden anvendes ved fremskrivningerne, er det ikke anvendt en forudsætning om energieffektivitetsstigninger. Denne antagelse begrundes desuden med at der historisk kun er sket meget små effektiviseringer i energiforbruget for lastbiler.

Den forventede udvikling for transport med godstog og fragtskibe

Transport- og trafikarbejdet

I modsætning til for vejgodstransport er trafikarbejdet og ikke transportarbejdet, der er det afgørende for energiforbruget og emissioner fra godstog og fragtskibe.

For godstransport er det for perioden 2000-2010 forudsat at det nationale transportarbejde falder med samme takt som i perioden 1986-1992. Det antages at den gennemsnitlige togstørrelse forbliver uændret i perioden og ligeledes at fordelingen mellem el og diesel forbliver uændret.

Da der ikke er tilstrækkelig viden om de faktorer der er bestemmende for udviklingen med i godstransportarbejdet med skib fastholder Vejdirektoratet niveauet for godstransportarbejdet og belægningen på 1995-niveau i hele fremskrivningsperioden 1996-2010. Den historiske udvikling i godstransport med skib viser imidlertid en stagnation i transportarbejdet, hvilket understøtter antagelsen.

Emissioner og energieffektivitet

Udviklingen i energiforbrug og emissionsfaktorer for godstog er forudsat som udviklingen angivet i DSBs og Banestyrelsen grønne regnskaber. Der forventes et støt fald i emissionerne fra eldrevne tog, mens emissionsfaktorerne for godstog forventes at være stort set uændrede.

Det er valgt at holde udviklingen i energiforbrug og emissioner pr. kilometer for fragtskibe konstante over hele perioden i overensstemmelse med tidligere.

Udviklingen i de underliggende faktorer

I tabellerne nedenfor ses den forventede udvikling i godstransportarbejdet, emissionsfaktorer og energieffektivitet fordelt på transport- og drivmidler.

Tabel 6 Den forventede udvikling i det samlede godstransportarbejde

  Fordeling på transport- og drivmidler (mio tonkm)
  Lastbil Varevogn Godstog Fragtskib I alt
  Diesel Benzin Diesel Diesel El Diesel  
1997 9.755 149 402 338 268 2.791 13.703
2000 10.325 156 419 216 393 2.791 14.300
2005 11.391 173 465 234 369 2.791 15.423
2010 12.457 184 495 231 366 2.791 16.524

Kilde: Vejdirektoratet, 2000

Tabel 7 Den forventede udvikling i det samlede godstrafikarbejde

  Fordeling på transport- og drivmidler (mio km)
  Lastbil Varevogn Godstog Fragtskib I alt
  Diesel Benzin Diesel Diesel El Diesel  
1997 1.392 1.307 3.516 2,6 2,0 4,7 6.224
2000 1.477 1.362 3.663 1,5 2,8 4,7 6.511
2005 1.588 1.511 4.064 1,6 2,6 4,7 7.172
2010 1.699 1.609 4.328 1,6 2,6 4,7 7.645

Kilde: Vejdirektoratet, 2000

Tabel 8 Den forventede udvikling i kvælstofemissioner (NOx) for godstransportmidlerne

  Kvælstofemission (NOx) gram pr km eller KG pr GJ
  Lastbil Varevogn Godstog Fragtskib
  Diesel Benzin Diesel Diesel El Diesel
1997 8,01 1,44 0,88 157,00 0,20 527,00
2000 6,98 1,13 0,77 201,00 0,19 527,00
2005 4,65 0,66 0,54 184,00 0,14 527,00
2010 3,09 0,37 0,32 184,00 0,14 527,00

Kilde: Vejdirektoratet, 2000
Note: Udviklingen i NOx er repræsentativ for udviklingen i de øvrige emissioner CO, HC, partikler og SO2 - dog med undtagelse af CO2, som følger udviklingen i energieffektiviteten.

Tabel 9 Den forventede udvikling i energiforbruget for godstransportmidlerne

  Energiforbrug (km pr liter og km pr kWh)
  Lastbil Varevogn Godstog Fragtskib
  Diesel Benzin Diesel Diesel El Diesel
1997 2,27 6,84 5,68 0,31 0,13 0,12
2000 2,27 6,84 5,68 0,25 0,14 0,12
2005 2,27 6,84 5,68 0,27 0,14 0,12
2010 2,27 6,84 5,68 0,27 0,14 0,12

Kilde: Vejdirektoratet, 2000

Samlet fremskrivning

Ud fra Vejdirektoratets forventninger til udviklingen i transportarbejde, emissionsfaktorer, energieffektivitet mm. er de samlede konsekvenser frem til 2010 beregnet. Den samlede fremskrevne udvikling fremgår af tabellerne nedenfor.

Tabel 10 Den forventede udvikling i det samlede energiforbrug for godstransport

  Primært energiforbrug PJ Indeks
  Lastbil Varevogn Godstog Fragtskib I alt 1997=100
1997 22,0 28,5 0,4 1,4 52,3 100
2000 23,3 29,7 0,3 1,4 54,7 105
2005 25,1 33,0 0,3 1,4 59,8 114
2010 26,8 35,1 0,3 1,4 63,6 122

Kilde: Vejdirektoratet, 2000

Tabel 11 Den forventede udvikling i de samlede kvælstofemissioner (NOx) for godstransport

  Kvælstofemission (NOx) i ton Indeks
  Lastbiler Varevogn Godstog Fragtskib I alt 1997=100
1997 11.149 4.985 412 2.451 18.997 100
2000 10.308 4.338 313 2.451 17.410 92
2005 7.385 3.184 308 2.451 13.328 70
2010 5.254 1.978 304 2.451 9.987 53

Kilde: Vejdirektoratet, 2000

Som det ses forventes en betydelig stigning i energiforbruget fra lastbiler og varebiler, hvilket skal ses i lyset af at transportarbejdet med disse transportmidler forventes at stige kraftigt. Effektiviseringer i form af højere kapacitetsudnyttelse kan således ikke opveje væksten i trafikarbejdet.

Selvom energiforbruget stiger forventes de samlede emissioner at falde, hvilket skyldes at forventet reduktion i emissionerne pr. km med last- og varebil.


Fodnoter

[5] Se Vejdirektoratet, 2000

 



Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.