| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2004
2 Generelle forudsætninger for redegørelsen
2.1 Baggrund for redegørelsen
I den tidligere affaldsdepotlov (Miljø- og Energiministeriets lovbekendtgørelse nr. 939 af 27. oktober 1996 af lov om affaldsdepoter) var det fastlagt, at miljø- og energiministeren nedsætter et råd,
Depotrådet, som skal følge myndighedernes administration af loven og udarbejde en årlig redegørelse til miljø- og energiministeren. Som led heri skal amtsrådene afgive en årlig indberetning til Depotrådet
om gennemførte aktiviteter og om den planlagte indsats, budgetter m.v. for de kommende år. Kravet om en årlig redegørelse til miljø- og energiministeren blev gennemført ved lov nr. 396 af 22. maj 1996 i
forbindelse med, at beslutnings- og godkendelseskompetencen vedrørende afværgeforanstaltninger på alle typer af affaldsdepoter pr. 1. juli 1996 fuldt ud blev henlagt til amtsrådene. Denne bestemmelse er
videreført i jordforureningslovens §24.
I Miljøministeriets cirkulære nr. 18 af 9. marts 2005 om indberetninger for 2004 om jordforureninger blev kravene til amtsrådenes og kommunalbestyrelsernes årlige indberetning for 2004 fastlagt (cirkulæret
er vedlagt som bilag C). Indberetningen skal indeholde oplysninger om jordforurening, uanset tidspunktet for den skete forurening eller hvordan forureningen er sket, og uanset om det er en punktkilde eller
en diffus kilde.
Den elektroniske indberetning sker i form af en total indberetning af data om alle lokaliteter, der er eller har været berørt af forurening. Det betyder, at nogle oplysninger vil være korrigeret i forhold til
tidligere år, fordi der er sket nye aktiviteter på tidligere indberettede lokaliteter. Erfaringen viser, at nogen data indberettes med 1 års forsinkelse. Det betyder eksempelvis, at hvis man sammenligner antallet
af afværgeforanstaltninger i 2003 opgjort i denne redegørelse, med antallet af gennemførte afværgeforanstaltninger opgjort i "Redegørelse om Jordforurening 2003", vil man konstatere, at antallet for 2003 er
større i denne redegørelse end i redegørelsen for 2003.
Den skriftlige indberetning har siden 1998 også indeholdt oplysninger om boringer ved almene vandværker, som er lukket, eller hvor der er iværksat avanceret vandbehandling i indberetningsåret.
Indberetningen er sket dels via edb-systemet ROKA (Registret Over Kortlagte Arealer), dels via en skriftlig indberetning. Kommunerne har (via amterne) indberettet oplysninger om forureninger, hvor de er
tilsynsmyndighed, og om lukkede vandindvindinger. Tidsfristen for indberetning har været 1. april 2005. Indholdet af cirkulærets krav blev fastlagt af miljøministeren efter drøftelser i Depotrådet den 15.
september 2004.
2.2 Depotrådet og opgavefordelingen på jordforureningsområdet
Depotrådet er nedsat i henhold til Jordforureningslovens § 24. Rådet skal sikre en samlet viden om jordforureningsområdet, og dette skal bl.a. ske ved de årlige indberetninger fra amterne. Rådet skal
overordnet vurdere behovet for teknologiudvikling og forudsættes hvert år at afgive en anbefaling vedrørende principper og programområder. Depotrådet skal således følge myndighedernes administration af
jordforureningsloven og også rådgive miljøministeren i forbindelse med udfærdigelse af regler efter jordforureningsloven.
Depotrådet har afholdt ét møde i 2004.
Pr. 3. maj 2005 har rådet følgende sammensætning:
Kontorchef Palle Boeck,
Miljøstyrelsen, Jord & Affald
(formand)
Direktør Lene Ptak
Frederiksborg Amt (for Amtsrådsforeningen)
Vicekontorchef Christian Bækgaard
Amtsrådsforeningen
Civilingeniør Rikke Vinten Nielsen
Frederiksberg Kommune
Miljøkonsulent Anne Marie Zinck
Dansk Landbrug (for Dansk Landbrug og Landbrugsraadet)
Kontorchef Henrik Winther Nielsen,
Københavns Kommune, Miljøkontrollen
Fuldmægtig Christina Føns
Kommunernes Landsforening
Konsulent Jens Ulrik Jensen
Dansk Industri
Cand.jur. Marianne Jacobi
Danmarks Naturfredningsforening
Sektionsleder, cand. techn.soc. Jens Andersen
Københavns Energi, Forsyningen – Vand, Vandressourcesektionen (for DANVA)
Afdelingschef Henrik Fausing
Dansk Byggeri
Sekretariat, Miljøstyrelsen Jord & Affald:
Fuldmægtig Bernhard Brackhahn
Cand.pharm. Irene Edelgaard
På jordforureningsområdet varetager amter, kommuner og Amternes Videncenter for Jordforurening områder på det decentrale niveau. Amterne er de kompetente myndigheder vedrørende kortlægningen
og den offentlige undersøgelses- og afværgeindsats. Kommunerne samarbejder med amterne om kortlægningen og varetager administrationen af anmeldelsen af jord fra kortlagte arealer og offentlige
vejarealer. Desuden varetager kommunerne det generelle tilsyn. Amternes Videncenter for Jordforurening støtter amternes decentrale opgavevaretagelse. Depotrådet og Miljøstyrelsen skal skaffe sig centralt
indblik i amternes opgavevaretagelse. Miljøstyrelsen har et særligt ansvar for at initiere teknologiudvikling og fagligt administrationsgrundlag og Amternes Videncenter for Jordforurening varetager praktiske
og koordinerende opgaver vedrørende oprydning af jordforurening, herunder videnopsamling.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.
|