| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2004
4 Planer for den offentlige indsats i 2005
4.1 Ressourceforbrug i 2005
Indsatsen skal i 2005 fortsætte efter de samme principper, der var gældende for 2004.
Miljøstyrelsen forventer i 2005 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 428 mio. kr. [1] Hertil kommer indsatsen fra Forsvaret.
Ca. 205 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud, mens der er afsat henholdsvis 21,2 mio. kr. og 4,9 mio. kr. til værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne
baggrund.
Endvidere har staten afsat 4 mio. kr. til undersøgelse, projektering og afværgeforanstaltning over for forureningen i Kærgård plantage i Ribe Amt samt forhøjet den statslige andel vedr.
Cheminova-forureningen i Ringkjøbing Amt med 9,5 mio. kr.
Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2005. Amternes udgifter til kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening er ikke medtaget.
Tabel 4.1. Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2005, mio. kr.1 Kilde: Amternes skriftlige indberetning
| Kortlægning, Registrering og tilsyn |
Under-
søgelser |
Projektering og Afværge-
foranstaltninger |
Drift
og
Monitering |
Samlet forbrug |
Total |
Københavns Amt |
8,3 |
9,4 |
17,9 |
10,2 |
45,8 |
66,8 |
Frederiksborg Amt |
1,8 |
10,4 |
5,0 |
2,8 |
20,4 |
27,3 |
Roskilde Amt |
0,9 |
1,9 |
8,9 |
3,2 |
14,9 |
20,7 |
Vestsjællands Amt |
2,6 |
0,9 |
0,0 |
0,5 |
4,3 |
11,0 |
Storstrøms Amt |
3,0 |
1,4 |
7,3 |
1,5 |
13,4 |
23,9 |
Bornholms
Regionskommune | 0,1 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,4 |
0,6 |
Fyns Amt |
0,2 |
9,6 |
13,4 |
1,3 |
26,4 |
39,5 |
Sønderjyllands Amt |
0,8 |
2,6 |
10,1 |
0,5 |
13,9 |
20,1 |
Ribe Amt |
1,0 |
0,9 |
0,5 |
0,9 |
3,6 |
8,4 |
Vejle Amt |
3,9 |
3,2 |
0,1 |
4,0 |
11,2 |
18,4 |
Ringkøbing Amt |
0,9 |
3,8 |
0,4 |
1,3 |
6,8 |
12,8 |
Århus Amt |
8,4 |
1,9 |
3,1 |
3,0 |
16,4 |
26,0 |
Viborg Amt |
2,3 |
0,1 |
0,4 |
0,0 |
2,9 |
6,8 |
Nordjyllands Amt |
7,5 |
1,2 |
3,0 |
0,2 |
11,9 |
20,3 |
Københavns
Kommune | 0,5 |
4,5 |
26,3 |
2,8 |
36,8 |
42,8 |
Frederiksberg Kommune |
0,4 |
3,2 |
0,1 |
1,2 |
5,7 |
7,6 |
Total |
42,5 |
55 |
96,6 |
33,4 |
234,7 |
352,9 |
1 De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og kolonnen "Samlet forbrug". "Total" er forbruget inkl. personaleomkostninger.
Budgettet for 2005 er ca. 23 mio. kr. over regnskabstallene fra 2004. I forhold til regnskabet for 2004 er der afsat lidt færre midler til kortlægning, registrering og tilsyn og til undersøgelser. Til gengæld er
der afsat 33 mio. kr. mere til projektering og afværgeforanstaltninger og også lidt flere midler til drift og monitering. Specielt forventer Københavns Kommune og Sønderjyllands Amt en øget indsats på
projektering og afværgeforanstaltninger, men også Fyns, Storstrøms og Århus amter forventer en øget indsats.
4.2 Fastlæggelse af indsatsområder
Med henblik på den videre offentlige indsats skal amterne fortsat udpege de arealer, der kan
- have skadelig virkning på grundvandet inden for et område med særlige drikkevandsinteresser,
- have skadelig virkning på grundvandet i et indvindingsopland for et alment vandforsyningsanlæg eller
- have skadelig virkning på mennesker på et areal med bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads.
Klik her for at se figuren.
Figur 4.1. V2 Kortlagte lokaliteter opgjort efter beliggenhed inden for eller uden for de offentlige indsatsområder
Kilde: amternes edb-indberetning for 2004
Amterne har ved indberetningen for 2004 indberettet oplysning, om lokaliteterne ligger inden eller uden for offentlig indsats. Der er oplysninger om 7.815 af de 9.317 V2-kortlagte lokaliteter. Det er oplyst,
om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald inden for hvilke indsatsområder. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 4.358 eller ca. 47% af de 9.317 lokaliteter, der er
oplysninger om, ligger inden for lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 4.2. Det fremgår, at
der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter, der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevand.
Tabel 4.2. Fordeling af V2 lokaliteter på indsatsområder for 4.358 ud af 9.317 V2 kortlagte lokaliteter pr. 31.12.2004 Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2004
| Bolig |
Børneinst. |
Off. Legeplads |
OSD |
Indv. almen vandforsyn. |
Anden off. indsats |
Københavns Amt |
55 |
|
|
185 |
126 |
1 |
Frederiksborg Amt |
255 |
9 |
4 |
381 |
110 |
10 |
Roskilde Amt |
96 |
8 |
5 |
200 |
55 |
14 |
Vestsjællands Amt |
167 |
2 |
|
207 |
68 |
10 |
Storstrøms Amt |
84 |
|
|
108 |
52 |
6 |
Bornholms Regionskommune |
3 |
1 |
|
4 |
|
|
Fyns Amt |
159 |
48 |
2 |
313 |
180 |
3 |
Sønderjyllands Amt |
131 |
|
3 |
130 |
165 |
|
Ribe Amt |
66 |
2 |
|
46 |
13 |
|
Vejle Amt |
146 |
|
|
54 |
61 |
|
Ringkjøbing Amt |
152 |
|
1 |
214 |
236 |
2 |
Århus Amt |
235 |
10 |
2 |
241 |
38 |
3 |
Viborg Amt |
169 |
|
|
70 |
87 |
3 |
Nordjyllands Amt |
319 |
5 |
2 |
107 |
205 |
1 |
Københavns Kommune |
69 |
16 |
2 |
26 |
44 |
3 |
Frederiksberg Kommune |
39 |
8 |
|
50 |
10 |
|
I alt |
2145 |
109 |
21 |
2336 |
1450 |
56 |
Inden for indsatsområderne (47% af de kortlagte lokaliteter) skal amterne tilrettelægge den offentlige indsats, mens kortlægningen af områderne uden for indsatsområderne primært har til hensigt at imødegå
at der skabes sundheds- og miljømæssige problemer ved ændrede arealanvendelser eller jordflytninger.
Fodnoter
[1] I beløbet indgår amternes forventede forbrug (353 mio. kr.), bloktilskud til kommunerne (11 mio. kr.), bevillinger til værditabsordningen og Teknologipuljen (26 mio. kr.), ekstra midler fra stat og amter
til foranstaltninger over for de store forureningssager Cheminova og Kjærgård plantage (31,5 mio. kr.) samt 6,5 mio. kr. til AVJ.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.
|