Redegørelse om jordforurening 2004

4 Planer for den offentlige indsats i 2005

4.1 Ressourceforbrug i 2005

Indsatsen skal i 2005 fortsætte efter de samme principper, der var gældende for 2004.

Miljøstyrelsen forventer i 2005 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 428 mio. kr. [1] Hertil kommer indsatsen fra Forsvaret.

Ca. 205 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud, mens der er afsat henholdsvis 21,2 mio. kr. og 4,9 mio. kr. til værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne baggrund.

Endvidere har staten afsat 4 mio. kr. til undersøgelse, projektering og afværgeforanstaltning over for forureningen i Kærgård plantage i Ribe Amt samt forhøjet den statslige andel vedr. Cheminova-forureningen i Ringkjøbing Amt med 9,5 mio. kr.

Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2005. Amternes udgifter til kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening er ikke medtaget.

Tabel 4.1. Amternes forventede ressourceforbrug på jordforureningsområdet i 2005, mio. kr.1
Kilde: Amternes skriftlige indberetning

 Kortlægning, Registrering og tilsyn Under-
søgelser
Projektering og Afværge-
foranstaltninger
Drift og
Monitering
Samlet forbrug Total
Københavns Amt 8,3 9,4 17,9 10,2 45,8 66,8
Frederiksborg Amt 1,8 10,4 5,0 2,8 20,4 27,3
Roskilde Amt 0,9 1,9 8,9 3,2 14,9 20,7
Vestsjællands Amt 2,6 0,9 0,0 0,5 4,3 11,0
Storstrøms Amt 3,0 1,4 7,3 1,5 13,4 23,9
Bornholms
Regionskommune
0,1 0,1 0,2 0,1 0,4 0,6
Fyns Amt 0,2 9,6 13,4 1,3 26,4 39,5
Sønderjyllands Amt 0,8 2,6 10,1 0,5 13,9 20,1
Ribe Amt 1,0 0,9 0,5 0,9 3,6 8,4
Vejle Amt 3,9 3,2 0,1 4,0 11,2 18,4
Ringkøbing Amt 0,9 3,8 0,4 1,3 6,8 12,8
Århus Amt 8,4 1,9 3,1 3,0 16,4 26,0
Viborg Amt 2,3 0,1 0,4 0,0 2,9 6,8
Nordjyllands Amt 7,5 1,2 3,0 0,2 11,9 20,3
Københavns
Kommune
0,5 4,5 26,3 2,8 36,8 42,8
Frederiksberg Kommune 0,4 3,2 0,1 1,2 5,7 7,6
Total 42,5 55 96,6 33,4 234,7 352,9

1 De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner og kolonnen "Samlet forbrug". "Total" er forbruget inkl. personaleomkostninger.

Budgettet for 2005 er ca. 23 mio. kr. over regnskabstallene fra 2004. I forhold til regnskabet for 2004 er der afsat lidt færre midler til kortlægning, registrering og tilsyn og til undersøgelser. Til gengæld er der afsat 33 mio. kr. mere til projektering og afværgeforanstaltninger og også lidt flere midler til drift og monitering. Specielt forventer Københavns Kommune og Sønderjyllands Amt en øget indsats på projektering og afværgeforanstaltninger, men også Fyns, Storstrøms og Århus amter forventer en øget indsats.

4.2 Fastlæggelse af indsatsområder

Med henblik på den videre offentlige indsats skal amterne fortsat udpege de arealer, der kan

  1. have skadelig virkning på grundvandet inden for et område med særlige drikkevandsinteresser,
  2. have skadelig virkning på grundvandet i et indvindingsopland for et alment vandforsyningsanlæg eller
  3. have skadelig virkning på mennesker på et areal med bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads.

Klik her for at se figuren.

Figur 4.1. V2 Kortlagte lokaliteter opgjort efter beliggenhed inden for eller uden for de offentlige indsatsområder

Kilde: amternes edb-indberetning for 2004

Amterne har ved indberetningen for 2004 indberettet oplysning, om lokaliteterne ligger inden eller uden for offentlig indsats. Der er oplysninger om 7.815 af de 9.317 V2-kortlagte lokaliteter. Det er oplyst, om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald inden for hvilke indsatsområder. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 4.358 eller ca. 47% af de 9.317 lokaliteter, der er oplysninger om, ligger inden for lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 4.2. Det fremgår, at der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter, der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevand.

Tabel 4.2. Fordeling af V2 lokaliteter på indsatsområder for 4.358 ud af 9.317 V2 kortlagte lokaliteter pr. 31.12.2004
Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2004

 Bolig Børneinst. Off. Legeplads OSD Indv. almen vandforsyn. Anden off. indsats
Københavns Amt 55     185 126 1
Frederiksborg Amt 255 9 4 381 110 10
Roskilde Amt 96 8 5 200 55 14
Vestsjællands Amt 167 2   207 68 10
Storstrøms Amt 84     108 52 6
Bornholms Regionskommune 3 1   4    
Fyns Amt 159 48 2 313 180 3
Sønderjyllands Amt 131   3 130 165  
Ribe Amt 66 2   46 13  
Vejle Amt 146     54 61  
Ringkjøbing Amt 152   1 214 236 2
Århus Amt 235 10 2 241 38 3
Viborg Amt 169     70 87 3
Nordjyllands Amt 319 5 2 107 205 1
Københavns Kommune 69 16 2 26 44 3
Frederiksberg Kommune 39 8   50 10  
I alt 2145 109 21 2336 1450 56

Inden for indsatsområderne (47% af de kortlagte lokaliteter) skal amterne tilrettelægge den offentlige indsats, mens kortlægningen af områderne uden for indsatsområderne primært har til hensigt at imødegå at der skabes sundheds- og miljømæssige problemer ved ændrede arealanvendelser eller jordflytninger.


Fodnoter

[1] I beløbet indgår amternes forventede forbrug (353 mio. kr.), bloktilskud til kommunerne (11 mio. kr.), bevillinger til værditabsordningen og Teknologipuljen (26 mio. kr.), ekstra midler fra stat og amter til foranstaltninger over for de store forureningssager Cheminova og Kjærgård plantage (31,5 mio. kr.) samt 6,5 mio. kr. til AVJ.

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.