Redegørelse om jordforurening 2004

6 Den private indsats

6.1 Frivillige undersøgelser/oprydninger

Private grundejere, der er blevet underrettet af amtet om kortlægning af deres grund, igangsætter i mange situationer undersøgelser og/eller oprydning for at kunne få tilladelse til ændret anvendelse af ejendommen eller for at undgå kortlægning eller få hævet kortlægning af en ejendom.

I henhold til jordforureningsloven skal ejeren søge amtet om tilladelse til ændret arealanvendelse, såfremt det pågældende areal skal anvendes til bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave, sommerhusgrund eller institution (jf. lovens § 8, stk. 1, sammenholdt med § 6, stk. 2). I alle andre situationer stilles der ikke i jordforureningsloven krav om ansøgning forud for ændret arealanvendelse eller byggeri, herunder frivillig oprydning. Kommunen, som er byggemyndighed, har dog mulighed for at stille vilkår i forbindelse med byggesagsbehandlingen om oprydning m.v. Desuden skal ejeren søge amtet om tilladelse til et bygge- og anlægsarbejde, hvis det kortlagte areal er fastlagt som indsatsområde eller anvendes til de ovennævnte formål (bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, kolonihave m.v.).

6.2 Påbud om undersøgelser/oprydning

Myndighederne har ligeledes mulighed for at udstede påbud til en forurener om at gennemføre undersøgelser og/eller oprydning over for forureningen.

En af de væsentligste bestemmelser i jordforureningsloven er § 41 om påbud. Herefter kan de påbuds-kompetente tilsynsmyndigheder meddele påbud om oprydning af forureninger, der er sket den 1. januar 2001 eller senere, på ubetinget ansvarsgrundlag (objektivt ansvar) til den, der i erhvervsmæssigt eller offentligt øjemed driver eller drev den virksomhed eller anvender/anvendte det anlæg, hvorfra forureningen stammer. Det vil sige, at en forurener kan få påbud om at rydde op, selv om forureneren har været uden skyld i, at forureningen har fundet sted.

Anvendelsen af bestemmelsen i § 41 på forureninger, der er sket før den 1. januar 2001, men som er fortsat efter denne dato, er dog underlagt en væsentlig begrænsning, idet § 42 bestemmer, at bestemmelsen i § 41 kun kan anvendes ved disse forureninger, såfremt miljømyndigheden kan påvise, at den væsentligste del af forureningen er sket efter den 1. januar 2001.

6.2.1 Påbudsmuligheder ved villaolietanke og forsikringsordningen

Fra den 1. marts 2000 har det været muligt for de påbuds-kompetente myndigheder på et objektivt grundlag at udstede påbud om undersøgelser eller oprensning i forbindelse med forureninger fra private olietanke. De nærmere betingelser for at kunne udstede et sådant påbud findes i § 48 i jordforureningsloven. Påbud kan herefter meddeles ejere af olietanke, hvis blot forureningen er konstateret efter den 1. marts 2000. Det er dog en forudsætning, at der er tale om en olietank med et rumindhold på under 6.000 liter, som primært anvendes til boligopvarmning. Derudover skal tanken have været anvendt efter den 1. marts 2000 og skal have været eller kunne have været anvendt umiddelbart før konstateringen af forureningen.

Samtidig med at § 48 trådte i kraft, trådte også lovens § 49 i kraft. Sidstnævnte bestemmelse fastsætter en forsikringspligt for ejere af olietanke, til hvem der kan meddeles påbud efter § 48. Forsikringen skal dække de udgifter til undersøgelse og oprensning, der følger af et påbud udstedt i medfør af § 48. Oliebranchen i Danmark har i samarbejde med Topdanmark A/S etableret en forsikringsordning, der opfylder lovens krav til forsikringsdækning. Denne ordning blev gjort tilgængelig, samtidig med at forsikringspligten i medfør af loven indtrådte. Ordningen indebærer, at ejere af olietanke automatisk er dækket af forsikringen, når de får leveret fyringsolie fra et af de selskaber, der deltager i ordningen, enten direkte fra det pågældende selskab, eller gennem en forhandler, der bliver forsynet med olie fra et af disse selskaber.

Ifølge Oliebranchens Miljøpulje, der står for den praktiske indsats vedr. undersøgelse og oprensning af forureninger, har udviklingen i antallet af villatankskader pr. år og den gennemsnitlige omkostning pr. skade været som følger:

Tabel 6.1 Udviklingen i antal forsikringsskader og gennemsnitsomkostninger
Kilde: Oliebranchens Miljøpulje – Beretning 2004

År Antal skaderGennemsnitsomkostning pr. skade
(kr. ekskl. moms)
20001 100 354.000
2001 161 347.000
2002 182 304.000
2003 193 357.000
2004 180 396.000

1 Fra og med 1. marts 2000

Siden loven trådte i kraft 1. marts 2000 har Oliebranchens Miljøpulje i alt behandlet 816 sager til en gennemsnitlig omkostning pr. skade på 351.600 kr. ekskl. moms. Hertil skal lægges et antal sager, hvor der er udstedt et påbud, men hvor der ikke har været forsikringsdækning, bl.a. fordi der har været tale om ulovlige tanke. Der findes i dag ikke opgørelser over antallet af sådanne sager og den gennemsnitlige omkostning pr. skade på disse.

Det fremgår af tabel 6.1, at der er en vis underrapportering til ROKA, idet der kun er indberettet 59 sager vedr. 2004 (tabel 6.2).

6.3 Antal oprydninger

Det er erfaringen fra tidligere års indberetninger, at ikke alle projekter indberettes rettidigt. En del projekter indberettes med 1 års forsinkelse. Ved indberetningen for 2004 blev der således indberettet yderligere 24% flere oprydningsprojekter, der havde fundet sted i 2003, end hvad der fremgik af indberetningen for 2003.

Taget denne forsinkelse i indberetningen i betragtning kan det forventes, at det samlede antal privatfinansierede oprydninger i 2004, ekskl. oprydninger foretaget af Oliebranchens Miljøpulje, vil ligge på nogenlunde samme niveau som i de foregående år (tabel 6.2).

Der er, jf. tabel 6.2, indberettet i alt 447 oprydningsprojekter vedr. 2004, som er privatfinansierede (ekskl. projekter finansieret af forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje). Det samlede antal (ekskl. forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje) estimeres derfor til 554, svarende til en forventning om at det korrekte antal oprydningsprojekter er 24% større, end hvad der fremgår af årets indberetning.

Tabel 6.2. Antal Privatfinansierede oprydninger (ekskl. OM).
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2004

  1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 1996-2004
Frivillige oprydninger 276 365 412 434 405 407 434 422 397 3552
Påbud efter mbl eller jfl 64 105 126 77 34 51 47 65 41 610
Forsikringsordningen for villaolietanke1   2 3 4 62 122 119 101 59 472
Andet 2 5 1 5 8 9 3 3 9 45
Private oprydninger i alt2 342 477 542 520 509 589 603 591 506 4679

1 Den elektroniske indberetning giver ikke et dækkende billede. Ifølge oplysninger fra Oliebranchens Fællesrepræsentation er der udstedt 166 påbud i 2002.

2 Der er sket flere oprydninger på samme lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 4.437 lokaliteter.

Der er stor variation på landsplan af, hvor mange private oprydninger der indrapporteres af kommuner og amter.

Med henblik på at vurdere, hvordan antallet af indberettede private oprydninger fordeler sig geografisk, er der i tabel 6.3 præsenteret en fordeling af antal igangsatte privatfinansierede oprydninger fordelt på amter.

Tabel 6.3. Antal privatfinansierede oprydninger, hvor primært kommunerne er myndighed, fordelt på amter. (ekskl. OM) Kilde: Amters og Kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2004.

 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004
Københavns Amt 26 39 67 53 74 60 50 85 72
Frederiksborg Amt 37 50 45 41 57 59 71 62 59
Roskilde Amt 26 39 30 32 23 12 23 22 19
Vestsjællands Amt 25 33 37 44 37 46 43 44 14
Storstrøms Amt 25 34 33 28 22 27 31 24 15
Bornholms Amt 3   2   2 4 1 1 2
Fyns Amt 39 43 40 38 54 50 52 42 26
Sønderjyllands Amt 13 19 19 22 22 12 15 11 3
Ribe Amt 14 22 10 14 6 19 25 35 16
Vejle Amt 3 6 20 9 13 37 38 34 18
Ringkjøbing Amt 12 17 18 10 24 39 37 32 23
Århus Amt 36 29 52 33 36 38 45 65 72
Viborg Amt 27 21 21 27 33 19 24 28 22
Nordjyllands Amt 25 45 39 33 43 44 59 28 34
Københavns Kommune 26 74 102 130 49 109 83 72 107
Frederiksberg Kommune 5 6 7 6 14 14 6 6 4
I alt 342 477 542 520 509 589 603 591 506

I alt vedrører opgørelsen 4.437 lokaliteter.

I alt 263 af landets 271 kommuner er repræsenteret i ovenstående opgørelse.

Myndighedsansvaret er som nævnt tidligere delt mellem amter og kommuner, og kommunerne er myndighed i en stor del af de private oprydningssager. I tabel 6.4 er det præsenteret, hvorledes de private oprydninger fordeler sig på kommunerne i de enkelte amter. Det fremgår, at i langt de fleste af landets amter deltager kommunerne ved indberetningen af oplysninger om privatfinansierede oprydninger.

Tabel 6.4. Antal Kommuner i de enkelte amter, hvor der er indberettet oplysninger om privatfinansierede oprydninger, og hvor kommunerne er myndighed (ekskl. OM). Kilde: Amter og kommuners elektroniske indberetning pr. 31.12.2004

 Antal kommuner i amtet Kommuner med indberetning Antal kommuner repr. 1996-2004
2002 2003 2004
Københavns Amt 18 13 13 12 18
Frederiksborg Amt 19 12 8 8 19
Roskilde Amt 11 4 7 6 11
Vestsjællands Amt 23 14 14 6 23
Storstrøms Amt 24 18 11 4 23
Bornholms Amt (5) 1   1   (4) 1
Fyns Amt 32 16 20 14 32
Sønderjyllands Amt 23 8 9 2 20
Ribe Amt 14 9 11 7 14
Vejle Amt 16 12 12 6 16
Ringkjøbing Amt 18 16 12 9 18
Århus Amt 26 14 13 17 25
Viborg Amt 17 10 11 7 16
Nordjyllands Amt 27 15 10 14 25
Københavns Kommune 1 1 1 1 1
Frederiksberg Kommune 1 1 1 1 1
I alt (275) 271 163 154 114 (266) 263

6.3.1 Udgifter til oprydning

Den gennemsnitlige oprydningsudgift pr. lokalitet i perioden 2001-2004 varierer fra ca. 0,44 mio. kr. (2004) til ca. 1,47 mio. kr. (2001) i de privatfinansierede projekter.

Der er kun indberettet økonomioplysninger for ca. 64% af de privatfinansierede oprydningsprojekter, der har fundet sted i 2004. Tidligere år har der været indberettet økonomioplysninger for 70-90% af projekterne. Der er desuden en vis forsinkelse i indberetningen af økonomioplysninger.

De samlede oprydningsudgifter til de 284 privatfinansierede oprydningsprojekter, der er indberettet økonomioplysninger for vedr. 2004, svarer til ca. 124 mio.kr. svarende til en gennemsnitlig oprydningsomkostning på ca. 0,44 mio. kr. pr. projekt.

Tabel 6.5 Privatfinansierede oprydningsprojekter fordelt efter udgiftsstørrelse. Antal og gennemsnitlig udgift (angivet i parentes) for projekter med økonomioplysninger.
Kilde: Amter og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2004

 <0,1 (mio.kr.) 0,1-0,5 (mio.kr.) 0,5-1,0 (mio.kr.) 1,0-5,0 (mio.kr.) >5,0 (mio.kr.) I alt1
(mio.kr.)
2001 160
(0,03)
95
(0,18)
34
(0,65)
32
(1,76)
11
(35,1)
332
(1,47)
2002 181
(0,03)
104
(0,2)
17
(0,65)
18
(1,72)
3
(38,5)
323
(0,6)
2003 176
(0,03)
92
(0,22)
17
(0,63)
15
(1,96)
8
(20,1)
308
(0,74)
2004 167
(0,03)
79
(0,23)
17
(0,7)
17
(2,14)
4
(13)
284
(0,44)
I alt 684 370 85 82 26 12472

1 Procentdelen af indberettede lokaliteter, der ud over oplysning om privatfinansieret oprydning (tabel 6.2) har oplysninger om udgifter til oprydning, er 71% i 2001, 67% i 2002, 63% i 2003 og 64% i 2004.

2 Opgørelsen vedrører privatfinansierede oprydninger ekskl. oprydninger efter forsikringsordningen og OM, i alt vedrører opgørelsen 1.211 lokaliteter.

Det må antages, at udgifter til mange af de projekter, som ikke er indberettet ved årets indberetning, selv om de er gennemført i 2004 (afsnit 6.3), eller hvor der ikke er knyttet økonomioplysninger til, ligger noget under gennemsnittet for de indberettede udgifter til privatfinansierede oprydninger i 2003. Det antages således, at udgiften for disse projekter svarer til den gennemsnitlige udgift for projekter med et udgiftsniveau på under 5 mio. kr. gennemført i perioden 2001-2004, svarende til en udgift på 256.000 kr. pr. projekt, idet det oftest er de mindre projekter, der indberettes efterfølgende.

I afsnit 6.3 blev antallet af gennemførte privatfinansierede oprydninger (ekskl. projekter under forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje) estimeret til 554 i 2004. Da der kun er indberettet økonomioplysninger for 284 projekter, mangler der altså økonomioplysninger for ca. 270 projekter.

Hvis den gennemsnitlige oprydningsudgift for hvert af de ca. 270 projekter er 256.000 kr., mangler der altså en post på ca. 69 mio. kr. i den samlede udgift til privatfinansierede projekter i 2004. Hvis denne post lægges til den kendte oprydningsudgift på 124 mio. kr. i 2004, må det altså forventes, at den samlede udgift til oprydning i de privatfinansierede projekter er 193 mio. kr. i 2004.

6.4 Afværgetype

Afværgeforanstaltninger i form af bortgravning/rensning af jord er den helt dominerende metode ved privatfinansierede oprydninger. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in situ-oprensning, hvor jord renses uden opgravning. I 2004 fandt der afgravning sted på 99% af de 447 lokaliteter, hvor der blev foretaget afværgeforanstaltninger. Til sammenligning blev der bortgravet/renset jord på 76% (61 ud af 80 afværgeforanstaltninger, se tabel 3.14) af de amtsligt finansierede projekter, der er indberettet elektronisk.

Tabel 6.6. Afværgeforanstaltninger1 opgjort på type af afværgeforanstaltninger. (Privatfinansierede ekskl. OM og forsikringsordningen for villaolietanke)
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2004

 2001 2002 2003 2004
Afværgepumpning 19 12 10 6
Jordbortgravning/rensning 456 478 484 444
Immobilisering/
Afskæring
3 2   2
Indeklima 4 2 5 1
I alt 482 494 499 453

1 Der kan være foretaget mere end en type afværgeforanstaltning pr. lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 1.837 lokaliteter, heraf 447 vedrørende 2004.

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.