| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2004
7 Andre oprydningsordninger
7.1 Oliebranchens Miljøpulje
Oliebranchens Miljøpulje (OM) blev stiftet af benzinselskaberne i Danmark i 1992. OM forestår undersøgelser og oprydning på grunde, hvor der tidligere har været detailsalg af benzin. Kommuner og amter
kunne frem til 1. april 1999 tilmelde nedlagte detailsalg til ordningen, og branchen har frem til den 31. december 1995 tilmeldt detailsalg, som skulle lukkes.
I 2004 besluttede OM's bestyrelse/Oliebranchens Fællesrepræsentation at genåbne Oliebranchens Miljøpulje, sådan at OM's oprydning på nedlagte benzinstationer kunne omfatte tidligere benzingrunde,
som ikke allerede var tilmeldt OM. Tilbuddet gjaldt både lukkede anlæg og de anlæg i drift, der gerne ville lukke. Ved tilmeldingsfristens udløb den 1. februar 2005 var der blevet tilmeldt i alt 629 anlæg.
Heraf var 261 nyligt nedlagte anlæg og anlæg i drift tilmeldt direkte til oliebranchen af grundejerne, mens 368 tidligere nedlagte anlæg var tilmeldt af amterne til Miljøstyrelsen.
Det samlede antal grunde, som er blevet tilmeldt ordningen var ved den sidste tilmeldingsfrists udløb i alt 10.614 grunde.
Miljøstyrelsen er sekretariat for Miljøpuljerådet, som prioriterer undersøgelse/oprensningsrækkefølgen for de grunde, der er tilmeldt til Miljøstyrelsen. Når en grund er blevet prioriteret, oversendes sagen til
OM, der udfører undersøgelse og oprensning af den tilmeldte grund. Undersøgelse og oprensning af disse grunde finansieres ved, at benzinselskaberne indbetaler et bidrag til OM (baseret på p.t. 4 øre pr.
liter solgt benzin). Det gælder for de nedlagte anlæg, der var tilmeldt til Miljøstyrelsen (i alt 10.353 grunde). Undersøgelse og oprensning af de 261 anlæg, der var tilmeldt direkte til oliebranchen af
grundejerne, finansieres af oliebranchen, men ikke af 4-øren.
Siden prioriteringen for 2003 har Miljøpuljerådet anvendt et prioriteringssystem, som i høj grad sikrer, at der sker en geografisk sammenhængende prioritering, der er koordineret med amternes
indsatsplanlægning, samtidig med at grundvand og arealanvendelse har højeste prioritet. I oktober 2003 blev der prioriteret 698 grunde til undersøgelse/oprensning i 2004. Som i det foregående år blev der i
forbindelse med undersøgelsen af de pågældende grunde kun konstateret forurening på et begrænset antal af grundene. OM havde derfor mulighed for at igangsætte en ekstra undersøgelsespulje i juli 2004,
hvor i alt 238 grunde, der var planlagt til undersøgelse i 2005 blev fremrykket til 2004.
I 2004 har det som i 2003 været muligt for op til 40 boligejere at få deres grund akut prioriteret til OM, hvis et konkret salgs- eller byggeprojekt ikke har kunnet opnå den fornødne belåning, som følge af at
grunden er forurenet eller muligvis er forurenet. 30 grunde er blevet prioriteret som led i denne ordning i 2004. Ordningen videreføres uændret i 2005.
Aktivitetsniveauet i 2004 har således med prioriteringen af 966 grunde til undersøgelse/oprensning været det højeste i OM-aftalens historie.
Til undersøgelse, afværge og monitering har OM anvendt 97 mill. kr. i 2004 ekskl. udgifter til administration.
Tabel 7.1: Tilgang af grunde til undersøgelse/oprensning.
Kilde: Oliebranchens Miljøpulje – Beretning 2004
År |
1993-1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Total |
Antal grunde |
2094 |
520 |
456 |
595 |
940 |
966 |
5571 |
Af de i alt 5.571 grunde, som OM har behandlet siden 1993, er der ved udgangen af 2004 færdigbehandlet 5.148 grunde, heraf 797 grunde i 2004. 440 grunde er afsluttet med en undersøgelse, og 357 er
afsluttet med en oprensning. På størstedelen af de grunde, som tilmeldes OM-ordningen, er der ikke forudgående gennemført tekniske undersøgelser. OM kan derfor afslutte en række sager uden at
gennemføre oprensning, såfremt resultatet af den tekniske undersøgelse viser, at grunden ikke er forurenet. I både 2003 og 2004 blev 55% af de prioriterede grunde afsluttet med en undersøgelse. Samlet set
er andelen af uforurenede grunde på 50% af de første 5.310 færdigbehandlede grunde.
På basis af ovenstående procentsatser er det beregnet, at OM fra ordningens start og til og med udgangen af 2004 har gennemført oprydning på 2.829 lokaliteter, heraf 429 i 2004.
Tabel 7.2: Amtsvis status for OM-projekter fra ordningens ikrafttræden og frem til 31. december 2004. Kilde: Oliebranchens Miljøpulje
Amt | Afsluttet oprensning
eller undersøgelse | Under
oprensning |
Københavns Amt |
197 |
23 |
Frederiksborg Amt |
314 |
6 |
Roskilde Amt |
160 |
3 |
Vestsjællands Amt |
553 |
4 |
Storstrøms Amt |
421 |
21 |
Bornholms Amt |
107 |
0 |
Fyns Amt |
493 |
40 |
Sønderjyllands Amt |
468 |
20 |
Ribe Amt |
274 |
14 |
Vejle Amt |
284 |
15 |
Ringkjøbing Amt |
338 |
9 |
Århus Amt |
462 |
41 |
Viborg Amt |
394 |
16 |
Nordjyllands Amt |
698 |
12 |
Københavns Kommune |
100 |
22 |
Frederiksberg Kommune |
47 |
2 |
Total |
5310 |
248 |
Hovedparten af de oprensninger, som OM har foretaget i 2004, er sket ved bortgravning og efterfølgende rensning af den forurenede jord på jordrensningsanlæg. I alt er 58.000 tons jord transporteret til
jordrensningsanlæg i 2004.
I 2004 er der igangsat 8 nye in situ- eller moniteringsprojekter, og i samme periode er der afsluttet 12 projekter. Ved udgangen af 2004 havde OM 38 in situ- og moniteringsprojekter under udførsel.
De gennemsnitlige udgifter pr. lokalitet til undersøgelse og afværgeforanstaltninger var 97.000 kr. i 2004. Udgifterne til undersøgelser og oprensninger i 2004 varierede fra i snit 44.000 kr. i sager, som har
kunnet afsluttes med undersøgelse, og op til 3,6 millioner kr. for oprensning af grunde med kritisk forurening.
7.2 Forsvaret
Forsvarets Bygningstjeneste forestår den overordnede planlægning og styring af Forsvarsministeriets aktiviteter på miljøområdet, herunder den praktiske gennemførelse af miljøundersøgelser og
afværgeforanstaltninger på jord- og grundvandsområdet.
Det fremgår af jordforureningslovens § 3, stk. 2, at Forsvarsministeriet i samarbejde med amtsrådet skal kortlægge arealer på vidensniveau 1 (potentielt forurenet lokalitet) på Forsvarsministeriets
ejendomme. Det fremgår af § 14, stk. 2, at Forsvarsministeriet skal føre sit eget register over egne arealer på V1.
I 2004 er 11 etablissementer kortlagt på V1. Kortlægningerne følger ikke matriklerne, hvilket skyldes at arealerne består af meget store matrikler. Derfor er det valgt, at kortlægge en række lokaliteter på
hvert etablissement ved afgrænsede polygoner. På de 11 etablissementer er kortlagt 155 lokaliteter på V1.
Forsvarsministeriets samlede areal udgør ca. 267 km2. I alt har Forsvarets Bygningstjeneste pr. 31. december 2004 gennemgået 71 etablissementer med henblik på kortlægning svarende til et areal på 175
km2. Således er status ved udgangen af 2004, at Forsvarets Bygningstjeneste har gennemgået ca. 66% af Forsvarsministeriets arealer. Det samlede V1 kortlagte areal udgør ca. 46 km2.
Amterne har i 2004 kortlagt 42 lokaliteter på V2 (konstateret forurenet lokalitet). I alt har amterne pr. 31. december 2004 kortlagt 128 lokaliteter på V2 på Forsvarsministeriets arealer.
Forsvarets Bygningstjeneste har i 2004 udarbejdet miljøhistoriske redegørelser for 10 etablissementer og gennemført miljøundersøgelser ved 18 etablissementer. Forsvarets Bygningstjeneste har endvidere
foretaget moniteringer ved 6 etablissementer og afværgeforanstaltninger ved 12 etablissementer.
De samlede udgifter til aktiviteter på jordforureningsområdet udgjorde i 2004 i alt 6,6 mio. kr. Udgifterne havde følgende fordeling:
Tabel 7.3: Forsvarets udgifter til jordforureningsområdet i 2004, mio. kr. Kilde: Forsvarets Bygningstjeneste
Miljøhistoriske redegørelser |
0,6 |
Fysiske undersøgelser |
1,2 |
Moniteringer |
2,0 |
Afværgeforanstaltninger |
2,8 |
I alt |
6,6 |
Miljøhistoriske redegørelser udarbejdes i forbindelse med V1 kortlægning eller i forbindelse med afhændelse af Forsvarsministeriets arealer. Der gennemføres ikke nødvendigvis fysiske miljøundersøgelser på
baggrund af kortlægning, og kun en mindre del af de lokaliteter der er undersøgt i 2004 har været kortlagt.
Forsvarets Bygningstjeneste gennemfører typisk forureningsundersøgelser eller afværgeforanstaltninger i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter og nedlæggelse af skydebaner samt i forbindelse med
mageskifte eller afhændelser. Endvidere igangsættes i visse tilfælde undersøgelser eller moniteringer efter aftale med amterne. Etablissementer beliggende i offentlige indsatsområder prioriteres højest.
Med hensyn til aktiviteter i 2005 er det planlagt at 10 etablissementer skal kortlægges, og der forventes afholdt statusmøder med 3-4 amter. Det forventes endvidere, at moniteringerne fortsætter efter aftaler
med de pågældende amter. Miljøundersøgelser og afværgeforanstaltninger iværksættes efter behov.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.
|