Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen, 22/2005 – Scenarieberegning af konsekvenser for landbrug ved grænseværdi for nitrat

3 Diskussion

Det fremgår at dette notat, er omkostningerne ved en grænse på 75 og 150 mg nitrat/l opgjort på kommuneniveau ca. 1 mio. kr. årligt. Det fremgår at valg af grænse for koncentrationsniveau har nogen betydning for resultatet, idet omkostninger ved de tre grænser for nitratkoncentration svinger fra 0,4 til 2,8 mio. kr. En anden faktor af betydning er vandmiljøplan III. Omkostningerne ved grundvandsdirektivet varierer godt 1 mio. kr. alt efter om der opnås en høj eller lav effekt af Vandmiljøplan III.

Analyserne har vist, at den skala, som analyserne er lavet på, har størst betydning. En analyse med en grænse på 75 og 150 mg NO3/l opgjort på markniveau vil give et areal på over 295.000 ha mod de ca. 16.000 ha angivet ovenfor. Hvis amter eller vanddistrikter fremover vælger at opdele vandforekomster mere detaljeret end hvad der svarer til kommuneniveau så vil det betyde, at arealet med overskridelser stiger.

Et andet forhold er, at den fastsatte grænseværdi er en minimumsgrænse. Såfremt amter/vandmyndigheder vælger en anden grænse for drikkevandsreserver (fx 25 mg NO3/l som i Fyns Amt), så vil dette øge omkostningerne væsentligt. Dette vil imidlertid ikke være en konsekvens af grundvandsdirektivet, men en konsekvens af nationale eller regionale mål.

Der er nogen usikkerhed om retentionen fra rodzonen og ned til grundvandet. Dette kan betyde, at selv grænserne på 62,5 og 150 mg NO3/l ikke vil være tilstrækkelig, fordi N-reduktionen er mindre end antaget. Endelig kan eventuelle pesticidfund være med til at øge de angivne omkostninger.

 



Version 1.0 December 2005, © Miljøstyrelsen.