Fællesdeponier til bortskaffelse af forurenet oprensningsmateriale fra danske havne

Sammenfatning og konklusioner

Den samlede totalkapacitet i eksisterende danske depoter er ca. 12 mio. m³. Den samlede restkapacitet for deponering er opgjort til 7 – 8.5 mio. m³. Det årlige deponeringsbehov er opgjort til 300.000 m³. Enkelte havne vil kunne dække deres eget behov for deponering meget lang tid fremover, men en række havne melder, at restkapaciteten i depoterne er ringe.

De eksisterende depoter ejes og bruges i alle de undersøgte tilfælde af den lokale havn. For de fleste havnes vedkommende benyttes depoterne kun til havnesediment, som er for forurenet til at kunne klappes til søs. Enkelte af depoterne benyttes dog også til uforurenet sediment fra sejlløb eller uddybninger i uberørt sediment.

Den mest udbredte deponeringsform er lukkede bassiner/spulefelter på havterritoriet beliggende ind mod land og afgrænset af diger eller spunsvæg. Fem depoter, heraf de tre ved Randers Fjord, er spulefelter på land afgrænset af diger. I alle tilfælde er disse placeret i lavtliggende områder relativt tæt på vandet.

Miljøadministrationen omkring de eksisterende depoter varetages i dag af amterne. Administrationen sker primært efter Miljøbeskyttelseslovens Kapitel 5, "forurenende virksomhed". Det betyder, at amterne foretager miljøgodkendelse af depoterne, og opstiller vilkår for godkendelse i form af eksempelvis laveste og højst tilladte koncentrationer i det deponerede materiale, krav til egenkontrol etc. De gældende bestemmelser indeholder ikke hindringer for etablering og drift af fælles deponeringsfacilitet til forurenet oprensningsmateriale. I gældende bekendtgørelser bør det præciseres, at deponering af oprensningsmateriale i der til indrettede depoter er fritaget for affaldsafgift.

Et realistisk skøn, baseret på danske og udenlandske erfaringer giver en deponeringspris på 50 - 75 kr/m³ i nyetablerede regionale depoter med en kapacitet på 0,5 - 2 mill. m³. Hertil kommer transportudgifter 1,5 - 2,25 kr/m³/sømil og udgifter til selve oprensningen.

Ved anlæg af nye depoter skal de mindre og fjernere liggende havne sikres en rimelig oprensnings-, transport- og deponeringspris. Dette kan gøres ved, at der oprettes et eller flere selskaber (offentlige eller private), som får til formål og ansvar for at oprense, transportere, deponere og eventuelt senere også rense forurenet oprensningsmateriale. Et sådant selskab vil kunne opnå betydelige stordriftfordele gennem udlicitation af større regionale oprensningsopgaver inklusive miljø analyser, opmåling, kontrol mm. De mindre og mellemstore havne vil dermed opnå betydelige rabatter.

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.