Serviceeftersyn af vandsektoren

Indledning

Rent vand ind og renset vand ud – så enkelt kan vandforsyning og kloakforsyning beskrives. Det er forsyningsydelser, som vi i dag tager for givet. En effektiv og professionel vand- og kloakforsyning er en væsentlig forudsætning for, at vi kan opretholde en høj sundhedsmæssig og hygiejnisk standard i vore boliger, virksomheder og institutioner. Vandsektoren har samtidig stor betydning for natur og miljø.

Danmark har en høj standard inden for vandsektoren – også målt med international målestok. Denne standard skal fastholdes og udbygges i fremtiden. Samtidig er der behov for nytænkning, så sektoren kan leve op til de krav forbrugerne i dag stiller til kvalitet, effektivitet og omkostningsbevidsthed.

De fremtidige rammer for vandsektoren skal på effektiv og økonomisk måde styrke forsyningen af rent og sundt drikkevand og en effektiv afledning af spildevand. Samtidig er det afgørende, at sektoren overholder kravene til miljø og sundhed og til stadighed har klart fokus på miljøproblemerne og de kommende års udfordringer. Forsyningssikkerheden skal fastholdes og udbygges.

Flere faktorer peger på behovet for en modernisering og en præcisering af reguleringen af vandsektoren. Der er i de senere år sket en udskillelse af forsyningsvirksomheder fra de kommunale forvaltninger gennem selskabsdannelser. Dette er sket inden for de gældende lovgivningsmæssige rammer, som imidlertid ikke specifikt tager højde for denne udvikling.

Den omfattende sammenlægning af kommuner i forbindelse med kommunalreformen peger også på behovet for klare sigtelinier og rammer for vandsektorens fremtidige udvikling. Det samme gælder for spørgsmål i forhold til sektorens samarbejder med den private sektor gennem bl.a. udlicitering og offentlig private samarbejder.

Det må være et mål, at forbrugerne skal betale en rimelig og gennemskuelig pris for vandsektorens ydelser, og at de økonomiske rammevilkår tilskynder sektoren til en effektiv drift. Det skal sikres, at priserne er rimelige og gennemsigtige, uanset hvordan sektoren organiseres. Det forudsætter, at det er klart, hvad prisen for de enkelte ydelser er, hvorfor prisen er som den er, og at det er muligt at sammenligne ydelsen fra forsyning til forsyning.

I Konkurrenceredegørelsen 2003 og Det Økonomiske Råds rapport fra efteråret 2004 er der peget på et betydeligt effektiviseringspotentiale inden for vandsektoren, som kan anslås til over 1 mia. kr. årligt, hvis alle forsyninger kan gøres lige så effektive som de bedste i branchen. Samtidig er der store forskelle på, hvad forbrugerne betaler for vand- og kloakforsyning, hvilket formentlig ikke alene kan forklares ud fra naturgivne eller servicerelaterede forskelle. Endvidere undersøger Konkurrenceredegørelsen 2005 de regulatoriske rammebetingelser i bl.a. vandsektoren. Der er et betydeligt forbedringspotentiale på dette område i den danske vandsektor – også sammenlignet med andre lande.

Der er således forhold i vandsektoren, der indikerer, at der er plads til større effektivitet og bedre omkostningsbevidsthed i den daglige administration – til gavn for samfundet, til gavn for forbrugerne, til gavn for sektoren og til gavn for miljøet.

En effektivisering vil frigive midler, og dermed bliver der for givne vandpriser bedre plads til de miljømæssige og investeringsmæssige udfordringer, sektoren står overfor. Den økonomiske regulering skal desuden tilrettelægges således, at der sikres incitamenter til, at forsyningen med rent og sundt drikkevand og en effektiv og miljømæssig forsvarlig afledning af spildevand opretholdes og om muligt styrkes. Effektiviseringer må ikke føre til sundhedsmæssige eller miljømæssige forringelser. Kravene til kontrol af drikkevandets kvalitet og til kvaliteten af det udledte spildevand vil blive fastholdt.

 



Version 1.0 Oktober 2005, © Miljøstyrelsen.