Årsrapport for regnskabsåret 2005

Bilag

Grønt regnskab 2005

Miljøstyrelsens miljøindsats i 2005

Miljøstyrelsen er EMAS certificeret og udgiver en årlig miljøredegørelse, hvor styrelsens miljøarbejde og miljøpåvirkning beskrives uddybende. I kraft af EMAS certificeringen udarbejdes hvert år en miljøhandlingsplan, hvor der sættes mål for årets miljøindsats. I 2005 har indsatsområderne været:

De direkte miljøpåvirkninger:

Fokus på papirforbruget

  • Der er gennemført tre initiativer, der sætter fokus på papirforbruget: en optælling af glemte print i printeren, en kampagne for at huske sine print i printeren, en kampagne der opfordrede til at sende post elektronisk i henhold til e-dag2 reglerne.

Udarbejdelse af edb-baseret værktøj til miljøvenlig bookning af konferencesteder

  • Der er udviklet et edb-baseret værktøj, der gør det nemmere at se hvilke konferencesteder, der er miljørigtige, dvs. enten har svanemærket, EU blomsten eller Den Grønne Nøgle.

De indirekte miljøpåvirkninger:

Styrkelse af Miljøstyrelsens serviceprofil

  • Der er afholdt en ”Servicedag” for Miljøstyrelsens medarbejdere og udarbejdet et forslag til menukort over, hvilke serviceleverancer omverdenen kan forvente. Endvidere er der udarbejdet forslag til en handlingsplan, der skal bidrage til at pege på indsatsområder, hvor vi skal forbedre os.
  • Der er etableret en task force der har nedbragt antallet af klagesager. Der er endvidere udarbejdet et sæt retningslinier for "Kvalitet i klagesagsbehandlingen". Antallet af klagesager var ved årsskiftet nedbragt til 209. Målet var, at antallet af klagesager skulle være nedbragt til 220 den 1. oktober.

Forbrug af ressourcer og produktion af affald

Miljøstyrelsens forbrug af varme [2], vand og papir har også i 2005 været faldende, både totalt og pr. medarbejder. El forbruget har totalt været faldende, mens der pr. medarbejder har været en lille stigning. Udviklingen fortsætter en faldende tendens over en årrække. Mest markant er faldet i varmeforbruget, der er faldet med godt 25 %.

Figur 1. Udvikling i vand-, fjernvarme-, el- og papirforbrug

Figur 1. Udvikling i vand-, fjernvarme-, el- og papirforbrug

Faldet i forbrug kan dels tilskrives et fald i antallet af medarbejdere. Herudover har en bedre udnyttelse af arealerne, et målrettet arbejde med at effektivisere udnyttelsen af ressourcer samt kampagner for at få medarbejderne til at nedbringe forbruget, bidraget til faldet.

På affaldsområdet viser opgørelsen, at vi producerer mindre affald end sidste år. Især mængden af brændbart affald er reduceret. Det vurderes, at faldet skyldes, at der har været fokus på at genbruge kontorartikler som f.eks. mapper, samt at medarbejderne har sorteret affaldet korrekt. Blandingsfraktionen papir og pap er helt udgået, hvilket også skyldes bedre sortering. Fraktionen ”Andet” er steget, hvilket kan tilskrives en stor mængde byggeaffald (beton og u-glaceret tegl) fra ombygningerne.

Figur 2. Udviklingen i affaldsproduktionen fordelt på fraktioner

Figur 2. Udviklingen i affaldsproduktionen fordelt på fraktioner

Indkøb

Indkøb administreres af Miljøministeriets Center For Koncernforvaltning. Der købes så vidt muligt miljømærkede produkter og anvendes miljøcertificerede producenter og leverandører ved indkøb af f.eks. kontorartikler, kontormøbler osv. Miljøstyrelsen har udliciteret kantinedriften til Eurest, der har den grønne nøgle. Der arbejdes løbende med at finde nye miljøvenlige produkter og leverandører.

Årets besparelse

Arbejdet med at reducere miljøpåvirkningen har også resulteret i en økonomisk besparelse på godt 126.000 kr. Besparelserne i kroner og ører fordeler sig på:

Forbrugsområde Værdi af indsats
2005- priser
Sparede enheder Årets besparelse i kr.
Varmeforbrug (målt) 524 kr./MWh 166 87.146,68
Elforbrug 1,67 kr./kWh 14.000 23.380
Vandforbrug 30,66 kr. pr. m³ 255 7.818,3
Papirforbrug 0,042 kr. pr. ark 190.000 7980
Besparelse samlet i 2005 i forhold til 2004:     126.324,98

Besparelser opgjort pr. ansat

Opgjort pr. ansat er besparelsen i 2005 mest udtalt for varme, men der er besparelser på alle de opgjorte områder.

Besparelser opgjort pr. ansat

Afrapportering af mål i Miljøministeriets Effektiviseringsstrategi, herunder Klare mål

Mål for Miljøstyrelsens udbud og indkøb

Miljøstyrelsen har i januar 2005 udarbejdet produktkatalog og på baggrund heraf gennemgået hele styrelsens opgaveportefølje med henblik på en vurdering af udbudsegnethed. Analysen er afrapporteret til Center for Koncernforvaltning.

Klare mål for borgerrettede opgaver

For Miljøstyrelsen er der i Effektiviseringsstrategien opstillet følgende mål:

  • Mindst 70 % af de sagsbehandlingstider, der er offentliggjort på hjemmesiden, skal overholdes
  • Virksomheder skal i løbet af 2005 motiveres til at anvende Miljøstyrelsens indberetningsblanketter på Virk.dk
  • Inden udgangen af 2005 opstilles administrative mål for tilskudsadministrationen på Miljøstyrelsens område

Alle tre mål indgår i Miljøstyrelsens resultatkontrakt for 2005 og er afrapporteret i målrapporteringsskemaet i afsnittet Målrapportering, del I. Målene findes hhv. under aggregerede mål og under institutionsmålet Miljøstyrelsen 2005.

Service- og visionsregnskab

Vedlægges som særskilt bilag


Fodnoter

[2] Faktiske forbrug. Der er ikke foretaget korrektion for vejrlig.

 



Version 1.0 Maj 2006, © Miljøstyrelsen.