Årsrapport for regnskabsåret 2005

Bilag til regnskabet

Noter til resultatopgørelse og balance

Note 1, Personale 2002-2006

  2002 2003 2004 2005 2006
Driftsbevilling [3] i alt (FL-årsværk) 373 343 303 271 304
Antal ansatte ultimo året [4] 342 316 [5] 232 254 285 [6]
Nettotilvækst fra foregående år -98 -23 -84 22 31

I 2005 aftaltes på FL en stabilisering af Miljøstyrelsens lønsumsrammer for årene 2005 – 2009. Det betød, at styrelsen – efter at have gennemført en personaletilpasning til faldende økonomiske rammer i årene 2002 til 2004 – har kunnet stabilisere personaletallet på et niveau på knapt 300 medarbejdere.

Note 2: Immaterielle anlægsaktiver

Mio. kr. Færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang

18,3
1,4
Kostpris pr. 31.12.2005 19,7
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
14,7
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2005 14,7
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2005 5,0
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
4,9
Årets af- og nedskrivninger 4,9
Afskrivningsperiode/år 8 år

Note 3: Materielle anlægsaktiver

Mio. kr. Transport-
materiel
Inventar
og IT-
udstyr
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang

0,3
0,0

4,4
0,0

4,7
0,0
Kostpris pr. 31.12.2005 0,3 4,4 4,7
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
0,3 4,3 4,7
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2005 0,3 4,3 4,7
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2005 0,0 0,1 0,1
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
0,0 0,1 0,1
Årets af- og nedskrivninger 0,0 0,1 0,1
Afskrivningsperiode/år 5 år 5 år  

Note 4: Egenkapital

Egenkapital 2005 – mio. kr.  
Primobeholdning 01.01.2005 19,5
Startkapital  
Primoregulering/flytning ml. bogføringskredse -94,7
Bevægelser i året -75,2
Likviditetstildeling 190,6
Mellemregning med andre statsinstitutioner  
Afstemningsdifferencer  
Overført resultat 115,4
Årets resultat 223,6
Egenkapital pr. 31.12.2005 108,2

Indtægtsdækket virksomhed

Miljøstyrelsen indtægtsdækkede virksomhed omfatter projekter vedrørende international miljørådgivning, en række mindre projekter i samarbejde med andre danske rådgivningsfirmaer, myndigheder og institutioner samt sekretariatsbistand for Oliebranchens miljøpulje. Resultatet for Miljøstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed i 2005 er 138.000 kr.

Tabel 11. Oversigt over akkumuleret udgiftsbaseret resultat for indtægtsdækket virksomhed (1.000 KR.)

  2002 2003 2004 2005
Miljørådgivning 1.460 1.420 1.354 -684
Oliebranchens miljøpulje 612 712 913 1.023

Gebyrfinansieret virksomhed

Miljøstyrelsen administrerer 17 gebyrordninger, der indtægtsføres på driftsvirksomheden. De 16 ordninger afrapporteres samlet, da provenuet for de enkelte gebyrer ikke overstiger 5 mio. kr.

Tabel 12. Oversigt over på gebyrordninger på driftsvirksomheden (i 1.000 kr.)

Gebyrordninger 2002 2003 2004 2005
Ansøg. Biocidmiddelgod.       2.035
Diverse gebyrer 2.100 -770 -1.195 -2.389

Vedr. gebyrer, der opkræves under andre ordninger end driftsvirksomheden henvises til den aktuellle ordning (konto 23.04. Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler og konto 23.11. Renere produkter).

Tilskudsfinansierede aktiviteter

Miljøstyrelsen har modtaget medfinansiering til gennemførelse af diverse flerårige undersøgelser, udvikling og udredningsprojekter fra Nordisk Ministerråd, EU-kommissionen og danske statsinstitutioner. De tilskudsfinansierede aktiviteter i Miljøstyrelsen har i 2005 givet et underskud på 7,4 mio. kr.

Tabel 13. Oversigt over tilskudsfinansieret aktiviteter (1.000)

Ordning Leverance Overført overskud fra tidligere år Årets tilskud Årets udgifter Årets resultat Overskud til videreførelse
OSIS 250 -8.769 [7] 90 7.632 -7.723 -16.491
SUSPRISE 191 -135 198 546 -349 -484
Flower Week 226 -526 6.926 4.998 1.695 0
NM – Rev.strategi af genetisk 233 0 20 0 20 0
Regionalt politisk arbejde 143 484 540 538 2 486
Hav- og luftgruppen Nordisk Ministerråd 251 3.372 2.765 3.397 -632 2.740
Nordisk markedsundersøgelse 300 0 0 184 -184 -184
Ren Uge 311 0 0 147 147 0
Nordisk miljøovervågning, sekretariatsbistand 240 1.173 1.893 2.138 -245 928
Farligheds- og risikovurdering af kemisk 97 76 200 161 39 115

Administrerede tilskudsordninger og lovbundne ordninger

Tabel 14. Tilskudsregnskab for Miljøstyrelsen, § 23, mio. kr.

  2005 2006
Hovedkonto Videre-førsel, primo Bevil-
ling
Til rådig-
hed i alt
Afgivne tilsagn, udgift Resul-
tat
Videre-førsel, ultimo Hensæt-telse, ultimo Viderefør-sel, primo Bevil-
ling
22.06. Værditabs-
ordning –
Udgift
6,3 29,2 35,5 21,7 -7,5 14,2 66,2 16,1 [8] 21,6
Indtægt   0,1 0,1 0,5 -0,4 - - - 0,1
22.08. Teknologipulje
Udgift
1,4 4,9 6,3 5,7 -0,8 0,5 16,7 0,5 [9] 5,2
23.04. Indsamling dæk, blyakk. og biler
Udgift
192,0 176,8 368,8 244,2 -67,4 135,2 - 135,2 177,8
Indtægt - 178,3 178,3 188,8 -10,5 - - - 179,3
23.05. Indsamling nikkel-cadmium-batterier
Udgift
- 27,7 27,7 17,7 10,0 - - - 28,3
23.11. Renere produkter
Udgift
30,0 17,5 47,5 31,0 -13,5 17,8 55,1 17,8 [10] 18,6
Indtægt - 7,0 7,0 5,8 1,2 - - - 5,5
24.31. Bekæmpe-
lsesmidler
Udgift
11,6 18,8 30,4 14,3 4,5 16,1 - 16,1 19,1
Indtægt - 18,8 18,4 9,4 -9,4 [11] - - - 18,8
26.11. Miljøstøtte til Østeuropa 38,9 117,7 156,6 56,5 61,2 100,1 410,6 100,0 [12] 114,8
26.13. Miljøstøtte til Arktis 2,7 44,8 47,5 43,1 1,7 4,5 80,1 4,5 [13] 42,6
27.04. Den grønne fond - - - -0,0 0,0 - 0,9 - -
27.05. Reduktion af Partikeludslip 6,1 15,0 21,1 -1,1 16,1 22,1 4,1 22,1 -
27.06. Virksomheds-ordning 26,9 26,3 53,2 6,2 20,1 47,0 22,8 47,0 [14] 37,9
27.07. Renovering af rentolinhuse 0 0,2 0,2 0 0,2 0,2 0 0 0,6

Bilag vedrørende bevillingsregnskab pr. hovedformål

Tabel 18. Bevillingsafregning for Miljøstyrelsens tilskudsvirksomhed § 23 (mio. kr.)

Hovedkonto Bevilling Regnskab Årets
overskud
Disp. Der
bortfalder
Akkumuleret
overskud til
videreførsel
ultimo året
22.06 Afhjælpende foranstaltninger,
Værditabsordning (Reservation)
-Udgifter
-Indtægter
29,2
0,1
21,7
0,5
7,5
-0,4
  14,2 [15]
22.08 Teknologipuljen (Anden) 4,9 5,7 -0,8   0,5
23.04 Indsamlingsordninger vedr. dæk, bly-akkumulatorer og biler (drift) -1,5 55,3 -56,8   135,2
23.11 Renere produkter mv. (reservation)
-Udgifter
-Indtægter
17,5
10,9
25,6
6,8
-8,0
4,1
  17,8
24.31 Bekæmpelsesmidler (reservation)          
- Udgifter 18,8 14,3 4,5   16,1
-Indtægter 18,8 9,4 9,4 [16]    
26.11 Miljøstøtte til Østeuropa (reservation) 117,7 56,5 61,3   100,1
26.13 Miljøstøtte til Arktis (reservation) 44,8 43,1 1,7   4,5
27.05 Reduktion af partikeludslip fra køretøjer (reservation) 15,0 -1,1 16,1   22,1
27.06 Virksomhedsordningen (reservation) 26,3 6,2 20,1   47,0

Bevillingsafregning og akkumuleret resultat

Tabel 19, Akkumuleret resultat for administrerede tilskud § 23 (mio.kr.)

Hovedkonto Ultimo 2002 Ultimo 2003 Ultimo 2004 Årets resultat Ultimo 2005
22.06 Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordning 0 0 6,3 7,9 14,2
22.08 Teknologipuljen 0 0 1,4 -0,8 0,5
23.04 Indsamlingsordninger vedr. dæk, bly akkumulatorer og biler 293,0 245,9 191,9 -56,8 135,2
23.11 Renere produkter mv. 38,1 32,1 30,0 -12,2 17,8
24.31 Bekæmpelsesmidler 6,8 4,9 11,6 4,5 16,1
26.11 Miljøstøtte til Østeuropa 18,8 103,0 38,9 61,3 100,1
26.13 Miljøstøtte til Arktis 10,3 1,4 2,7 1,7 4,5
27.05.Reduktion af partikeludslip fra køretøjer 0 0 6,1 16,1 22,1
27.06 Virksomhedsordningen 0 0 26,9 20,1 47,0

Regnskabsmæssige forklaringer

Negativ saldo på Miljøstyrelsens likviditetskonto.

Den negative saldo på 47,9 mio. kr. på Miljøstyrelsens likviditetskonto skyldes et underskud på 1,2 mio. kr. overført fra 2004 [17], et likviditetsunderskud på 24,7 mio. kr. i 2005 og bevægelser på balancekonti, som også haft konsekvenser for likviditetsregnskabet for 22 mio.kr. Underskuddet forventes dækket af den årlige likviditetsregulering fra Økonomistyrelsen, momsafregning, udligning af udgifter vedr. 2004 og 2005, udlæg vedr. tilskudsregnskabet samt forudbetalinger vedr. 2006.

Der vil i løbet af 2006 blive fastlagt en ajourført likviditetsstyring med henblik på bevillingsreformens ikrafttrædelse primo 2007.

Underskud på 23.21.01.97. Andre tilskudsfinansierede aktiviteter

Underskuddet vedr. primært lev. 250 OSIS. I forbindelse med den første afsluttende del af projekt OSIS, var det forventet, at den sidste endelige udbetaling fra EU-Life programmet skulle være udbetalt i begyndelse af januar 2006, når EU godkendelse af projektkoordinatorens regnskab forelå. EU-Life programmet har udskiftet den person som skulle checke regnskabet. Udskiftningen har bevirket, at projektkoordinatoren på ny har skullet fremsende regnskabsbilag. Der foreligger således ikke på nuværende tidspunkt en endelig godkendelse fra EU-Life programmet og der har derfor ikke kunnet tilbagebetales de forventede midler, idet de er "låst" indtil endelig regnskab foreligger. Det forventes dog, at der senest medio april 2006 vil være et endeligt afsluttet regnskab, således at Miljøstyrelsen vil få tilbagebetalt ca. 5 mio. De resterende midler vil stadig være "låst" indtil projektet afsluttes i 2007.

Mindreindtægt på 23.21.01.90. indtægtsdækket virksomhed

Forsinkelsen i afregning på disse projekter skyldes, at projekterne reelt først er afsluttet i slutningen af 2005. De vil blive afregnet primo 2006.

Mindreforbrug på 23.22.06.20. Låneordning, Værditab

I lånegarantiordningens prøveperiode i 2004 valgte 19 ud af 372 mulige boligejere at benytte sig af muligheden for at optage et statsgaranteret lån til oprydning af deres ejendom. Gennemsnitligt er lånene på ca. 750.000 kr. og har en forventet gennemsnitlig løbetid på 7,7 år. Statens forventede renteudgift til betaling af Nationalbankens udlånsrente (2,75 %) for de 19 lån er ca. 2,8 millioner. Hertil kommer udgifter til evt. indfrielse af statsgarantien samt udgifter til Økonomistyrelsens etablering og løbende administration af ordningen på ca. 300.000 kr. Da lånene ikke effektueres før oprydningsindsatsen på en ejendom er færdiggjort (der kan have varighed på 0,5-1 år), er det først i slutningen af 2005, at de første udbetalinger af rentetilskud har fundet sted (via Økonomistyrelsen).

Udgifterne forbundet med prøveordningen finder sted som løbende udbetalinger via Økonomistyrelsen og vil samlet beløbe sig til ca. 3,1 mio. kr. over en 17-årig periode (hvor det sidste lån forventes indfriet). Derudover skal der være bevillingsmæssigt dækning for evt. udfrielse af lånet, hvis der gøres brug af statsgarantien.

Miljøstyrelsen har anbefalet, at der laves en ny lånegarantiordning på forsøgsbasis inden for rammen af dem samme bevilling og aktstykke som den tidligere ordning. P.t. afventes resultaterne af forhandlingerne om jordforureningsloven.

Merforbrug på konto 23.23.04.10 Indsamlingsordning for dæk

En del af underskuddet skyldes, at en den del af de udbetalte tilskud anvendes til dækning af indsamlingsvirksomhedernes momsudgifter. Baggrunden herfor er, at Miljøstyrelsen ikke kan afløfte den del af de udbetalte tilskud, der ydes til dækning af indsamlingsvirksomhedernes momsudgifter. Dette er hovedårsagen til det betydelige underskud, der ultimo 2005 udgør 96 mio. kr. Der er indledt en dialog med Finansministeriet og Skatteministeriet. Såfremt anmodningen imødekommes vil underbalancen kunne udlignes, dels ved kompensation fra Finansministeriet og dels ved en midlertidig forhøjelse af gebyrsatserne med ca. 50 % i 2 år.

Mindreforbrug på konto 23.23.04.30. Indsamlingsordning vedr. blyakkumulatorer

Tilskuddet til oparbejdning af blyakkumulatorer reguleres med den aktuelle skrotblyværdi. Således fratrækkes en positiv skrotblyværdi fra det udbetalte tilskud, mens en negativ skrotblyværdi tillægges. I 2006 var skrotblyværdien positiv hele året. Der blev derfor ikke udbetalt tilskud i 2006. EU-direktivet for batterier og akkumulatorer er under revision. I den forbindelse skal de danske gebyr- og tilskudsordninger for blyakkumulatorer gennemgås, eventuelt revideres, og det skal vurderes om gebyrsatserne skal reguleres ned. Direktivet forventes at blive vedtaget inden sommer 2006. Herefter skal det implementeres i dansk lovgivning i løbet af 24 mdr. Der er indledt drøftelser om, hvordan et dansk system skal designes efter at fælles holdning blev vedtaget på ministerrådsmødet i juni 2005.

Overskud vedr. konto 23.23.04.40. Indsamlingsordning for biler

Der arbejdes på en ændring af regelsættet for at fastlægge principperne for ændringer af ordningen, således at det akkumulerede overskud udlignes indenfor en periode på ca. 3 år.

Som led i det lovforberedende arbejde skal det afklares med Justitsministeriet, om der er mulighed for at ændre loven om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler, således at miljøbidragssatsen, fastsættes i den tilhørende bekendtgørelse i stedet for som nu i loven. Såfremt dette er muligt vil det smidiggøre de reguleringer, der er nødvendige for at sikre balance mellem indtægter og udgifter.

Miljøstyrelsen vil indstille til ministeren, at loven revideres i Folketingsåret 2006-07 med sigte at gennemføre de ændringer er nødvendige for at udligne overskuddet og tilpasse ordningen til indførelsen af producentansvaret for biler. Et lovforslag om producentansvar for biler er planlagt fremsat i Folketinget i marts 2006.

Mindreforbrug vedr. konto 23.23.05. NiCd-batterier

Der er sket en akkumulering af afgiftsmidler på NiCd-batterierne, idet den indsamlede mængde af brugte NiCd-batterier ikke svarer til den markedsførte mængde. At mængderne ikke stemmer overens skyldes til dels batteriernes lange levetid og den tid de bliver opbevaret hos brugeren inden de ender i affaldssystemet, hvilket betyder at der ikke nødvendigvis er overensstemmelse mellem hvor meget der bliver markedsført og hvor meget der bliver til affald indenfor et enkelt år. EU-direktivet for batterier og akkumulatorer er under revision. I den forbindelse skal de danske afgifts- og tilskudsordninger for NiCd-batterier gennemgås og eventuelt revideres. Direktivet forventes at blive vedtaget inden sommer 2006. Herefter skal det implementeres i dansk lovgivning i løbet af 24 mdr. Der er indledt drøftelser om hvordan et dansk system skal designes efter at fælles holdning blev vedtaget på ministerrådsmødet i juni 2005

Mindreforbrug på konto 23.26.11.60. CO2-kreditter

Der har for indkøbet af CO2 kreditter været for et mindre forbrug. Der er ved indkøb af CO2 kreditter flere væsentlige usikkerhedsparameter både i forhold til pris og risici. Ultimo december 2006 blev det besluttet at udskyde kontraktforhandlingerne for projekter i Rumænien og Tjekkiet til primo 2006 for at minimere usikkerhederne i projekterne. Kontrakterne er underskrevet nu.

Mindreforbrug på 23.27.05. Tilskudsordning for reduktion af partikeludslip

Den forsinkede anvendelse af midlerne skyldes, at der ikke er etableret miljøzoner, herunder i København og Frederiksberg kommuner, der påbyder visse tunge køretøjer at montere partikelfiltre. Det skyldes, at Justitsministeriet har vurderet, at den materielle hjemmel i færdselsloven ikke åbner mulighed for at etablere de ansøgte miljøzoner. En række tilsagn givet i 2004 og 2005 er derfor ikke blevet udnyttet. De uforbrugte midler påregnes udnyttet i fuldt omfang, fordi regeringen fortsat ønsker, at der etableres miljøzoner, og der er igangsat et arbejde med henblik på hurtigst muligt at få etableret et lovgrundlag, der sikrer, at der kan indføres miljøzoner i de større byer. Der sigtes mod, at der kan fremsættes et lovforslag i begyndelsen af næste folketingsår og i forlængelse heraf, at der i løbet af 2007 træffes kommunale beslutninger om etablering af mijøzoner. Derfor forventes der heller ikke noget særligt stort træk på ordningen i 2006. Endvidere er det besluttet, at ordningen skal udvides således, at der også kan ydes tilskud til montering af partikelfiltre på turistbusser.

Mindreforbrug på 23.27.06. Virksomhedsordningen

Bevillingen er ikke fuldt ud anvendt i 2005. Anvendelse af midlerne til Virksomhedsordningen er forsinket, men forventes anvendt inden for ordningens periode. Forsinkelsen skyldes bl.a. en langvarig EU-notificeringsproces af bekendtgørelsen, en udsættelse af vandservice eftersynet på grund af fortsatte politiske forhandlinger samt en forsinkelse af arbejdet med organisering af affaldssektoren, der afventer en afklaring i en gruppe om forbrænding og deponering under Finansministeriets ledelse. Den del af ordningen, der kan gennemføres som tjenesteydelser blev startet primo 2005. Derimod blev ordningens del om tilskud til forsknings- og udviklingsprojekter først igangsat, da bekendtgørelsen trådte i kraft i september 2005. En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men disponeret aftaler på en beholdningskonto.


Fodnoter

[3] 2002-2005 regnskabstal, 2006 budget for personaleforbrug målt i ÅV inkl. videreførsel af lønsum fra 2005

[4] Fra og med 2003 kun fastansatte (dvs. ekskl. elever, studenter, vikarer og soc. kapitel)

[5] Inkl. 23 Frontliniemedarbejdere som i 2004 er overført til CFK

[6] Skøn

[7] Der var en fortegnsfejl i årsrapport 2004, er korrigeret i 2005

[8] Videreførselsbeløbet på 14,2 mio. kr. skal korrigeres med merindtægt på 1,9 mio. kr. fra 2004 til 16,1 mio. kr.. dette sker ved en primokorrektion

[9] Beløbet overføres til ansøgninger modtaget i 2005.

[10] En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående tilsagn vedrørende drift, som er konteret på en beholdningskonto.

[11] Den manglende indtægt er fejlagtigt bogført på udgiftskontoen, hvor udgiften skulle have været 9,4 mio. kr. større. Videreførselsbeløbet er uændret.

[12] En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående tilsagn vedrørende drift som er konteret på en beholdningskonto. Videreførselsbeløbet er på bevillingsafregning 2004 korrigeret med 148.856 kr. fra en indtægt i 2003, der fejlagtigt ikke var videreført i 2003. Det har vist sig, at indtægten faktisk vedrørte konto 23.23.11. Renere produkter. Videreførselsbeløbet korrigeres derfor med 148.856 kr. på en primokorrektion.

[13] En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående tilsagn vedrørende drift som er konteret på en beholdningskonto.

[14] En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående tilsagn vedrørende drift som er konteret på en beholdningskonto

[15] Videreførselsbeløbet skal korrigeres for en merindtægt fra 2004 på 1,9 mio.kr. Det sker ved en primokorrektion.

[16] Den manglende indtægt er fejlagtigt bogført på udgiftskontoen, hvor udgiften skulle have været 9,4 mio. kr. større. Videreførselsbeløbet er uændret.

[17] Underskuddet har i de seneste år ligget på niveauet fra -12,9 mio. kr. i 2003 til -54,3 mio. kr. i 2002, hvorfor 2004 var væsentligt lavere, hvilket bl.a. skyldes færre betalinger i 2004, en del betalinger er formentlig udskudt til 2005 og derfor medvirkende til underskuddet i dette år. Overordnet er det vurderingen, at Miljøstyrelsen har skubbet et likviditetsunderskud foran sig i en årrække.

 



Version 1.0 Maj 2006, © Miljøstyrelsen.