Markedet for miljøeffektiv teknologi

5 Miljø og sundhed

  • Miljøfaktorer skønnes at være skyld i omkring 2-5% af sygdomsomkostningerne i OECD-lande, og 8-12% i ikke-OECD-lande.
     
  • Både regeringen og EU tilskynder til udviklingen af miljøeffektive teknologier - især gennem øget forskning vedr. sammenhængen mellem miljø og sundhed.
     
  • Et globalt stigende bilejerskab og et transportomfang, der i EU forventes at vokse med 31% for persontransport og med 75% for godstransport mellem 2000 og 2020, vil alt andet lige øge den sundhedsskadelige luftforening, samt give mere støj.
     
  • Det voksende EU marked - og nye markeder i andre dele af verdenen - for partikelfiltre, NOx-katalysatorer og lignende forventes at være med stor dansk markedsandel. Omkring en 1/3 af partikelfiltre til eftermontering på tunge køretøjer i EU forventes at være danskproducerede.
  • Danmark vurderes også gode chancer for yderligere deltagelse på biodieselmarkedet via en indsats mht. teknologisk udvikling - og via et globalt stigende bilejerskab, især i Asien. Derimod er biodiesel stadig ikke konkurrencedygtigt på det danske marked.
     
  • Der findes en dansk kemikalie-miljøklynge, som har en klar erhvervsposition - ikke mindst når det gælder industriel bioteknologi, hvor verdensmarkedet i 2010 skønnes at ville ligge på mellem 82 og 164 mia. kr. og udgøre 10-20 % af den kemiske industri.

Udfordringen består i at reducere omfanget af miljørelaterede sygdomme

Miljøet påvirker vores sundhed - både positivt og negativt. Luftforureningen øger bl.a. forekomsten af astma, lungekræft og kredsløbsrelaterede sygdomme, og nogle kemikalier øger risikoen for kræft, nedsat forplantningsevne, ændret arvemasse, samt overfølsomhed og allergi. Mikrobiologisk forurening af vand og støj er også centrale sundhedsfaktorer. Melse og Hollander /27/ - skønner fx at miljøfaktorer er skyld i omkring 2-5% af sygdomsomkostningerne i OECD-lande, mens andelen er forholdsvis større i ikke-OECD-lande med omkring 8-12%.

  • Regeringens strategi og handlingsplan "Miljø og sundhed hænger sammen" lægger retningslinierne for indsatsen i Danmark

Indsats både via substitutionsprincippet og via nye teknologier …

Regeringen /28/ lægger op til, at indsatsen for miljø og sundhed skal være forebyggende og skal bidrage til en bæredygtig udvikling. Forebyggelsen vil ske både gennem substitutionsprincippet, hvor sundhedsfarlige kemikalier udskiftes med mindre farlige kemikalier, og ved at finde og bruge teknologier, som påvirker miljøet og dermed sundheden mindre.

… gennem tilskyndelse til øget forskning

Strategi og handlingsplanen giver dog ikke konkrete bud på nye miljøeffektive teknologier, men lægger op til en tilskyndelse til øget forskning - herunder via en udnyttelse af EU's 6. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling.

  • Der er store markeder for teknologier til reduktion af luftforurening

Partikelfiltre på køretøjer forventes at være et voksende marked

Miljøstyrelsen /29/ påpeger, at kravene i EU til partikelfiltre på både personbiler og tunge køretøjer til en vis grad bliver styret af EU normer, der igen styres af fastsatte grænseværdier og målsætninger (se fx /18/ s.63). Der forventes således at være et voksende marked for partikelfiltre. I denne sammenhæng antager /29/ at den største del (67%) af de partikelfiltre, der vil blive anvendt til eftermontering på tunge køretøjer i Danmark vil være dansk producerede. Samtidig regnes der med en dansk markedsandel i EU på mellem 15% og 50% - med en 33% antagelse i basisscenariet. På det danske marked anses potentialet at beløbe sig til 50.000 sådanne filtre.

Hybridbiler, biodiesel og anden miljøvenlig kørsel

Hybridbiler forventes af mange at bidrage til et bedre bymiljø i fremtiden. Danmark har dog i modsætning til fx Norge ikke deltaget i udviklingen af en sådan /30/. Derimod skønner Miljøstyrelsen /31/, at Danmark er en medspiller i produktionen af biodiesel, men uden af være foran rent teknologisk. FORA /32/ vurderer dog danske virksomheder og forskningsinstitutioner til at have gode muligheder for at indgå i den teknologiske udvikling og for at udnytte et teknologisk gennembrud til kommerciel fordel. Biodiesel sælges ikke på det danske marked, da det ikke er konkurrencedygtigt, men eksporteres primært til Tyskland.

Stort set alle forventer et globalt stigende bilejerskab - og dermed et voksende marked for nye teknologier i nye biler. Tabel 5-1 viser fx at det fremtidige marked især findes i Asien - fremdeles i Kina, mens Danmark og de andre nordiske ligger i lavvækstgruppen sammen med store bilejende lande som USA, Tyskland, og Japan. Alle lande vil dog - idet at man skifter bil med jævne mellemrum - udgøre store markeder mange år fremover.

Tabel 5-1: Aspirations-Indeks (AI) - forholdet mellem nuværende og forventet bilejerskab

Høj Mellem Lav
(AI > 60%) (AI 30-60%) (AI <30%)
Kina Malaysia USA
Indonesien Singapore Sverige
Indien Taiwan Tyskland
Thailand Spanien Norge
Korea Australien Østrig
Hong Kong Frankrig Holland
Filippinerne Italien Finland
  Storbritannien Danmark
  Belgien Japan
  Portugal  
  New Zealand  

Kilde: ACNielsen /33/.

Miljøbelastningen - og dermed behovet for miljøeffektiv teknologi - afhænger dog i sidste ende af, hvor meget bilerne og andre transportmidler benyttes. De seneste forventninger, som EU-Kommissionen bruger i sin planlægning, er vist i tabel 5-2. Heraf fremgår det, at behovet for teknologi især øges for den tunge godstransport på vej, mens mere miljøvenlige fly også bør tilstræbes.

Tabel 5-2: Transportomfang i EU-25 + Rumænien og Bulgarien

  2000 2020 ændring
Passagertransport (mia. person-km)      
Biler og busser 4864 6253 29%
Tog 417 501 20%
Fly 299 570 91%
I alt 5580 7324 31%
Godstransport (mia. ton-km)      
Vej 1145 2021 77%
Jernbane 376 647 72%
Indlandssejlads 152 260 71%
I alt 1673 2928 75%

Kilde: TEN STAC /37/.

Miljøvenlige brændeovne

Der findes i dag brændeovne på markedet, der har højere energieffektivitet og lavere udslip af skadelige stoffer end konventionelle brændeovne, men det vurderes, at der er potentiale for at udvikle mere miljøvenlige brændeovne. Et norsk firma har udviklet en prototype på et partikelfilter til brændeovne, der kan reducere partikeludslippet med op til 85-95%, men der er behov for yderligere udvikling til kommercialisering af filtret. Desuden kan udvikling af biobrændsler (fx træpiller) og nye skorstenssystemer bidrage til højere effektivitet og mindre forurening. Danmark er med knap 10% (ca. 370 mill. kr. [8]) af EU-samhandlen med brændeovne en væsentlig nettoeksportør med en stor markedsandel, og må derfor forventes at stå godt mht. udviklingen og markedsføringen af en ny generation af brændeovne.

  • Begrænsning af sundhedsproblemer fra kemikalier - via teknologier der kan erstatte kemiske processer

En dansk kompetenceklynge

FORA /32/ konkluderer at der findes en dansk kemikalie-miljøklynge. Deres spørgeskemaundersøgelse viser at 70% af de virksomhederne i klyngen vurderer, at det danske viden- og kompetenceniveau er verdens førende eller på niveau med verdens førende; 37% svarer, at de har en eksportandel, som ligger over 40% af deres samlede salg, mens 78% mener, at de har betydningsfulde udenlandske konkurrenter. Industriel bioteknologi peges ud som særligt interessant, idet det skønnes /34/ at verdensmarkedet i 2010 vil ligge på mellem 82 og 164 mia. kr. og udgøre 10-20% af den kemiske industri. Samtidig har danske virksomheder en klar erhvervsposition.

  • Konklusion: På sundhedsområdet har Danmark enkelte markedsmæssige styrker:
Miljøeffektiv teknologi Marked Dansk markedsadgang
Partikelfiltre på biler Markedet - der i EU styres til an vis grad af EU normer - er i vækst. Mellem 2000 og 2020 forventes en vækst i EU's persontransport med 31%, mens godstransporten vil vokse med hele 75%. Omkring en 1/3 af partikelfiltre til eftermontering på tunge køretøjer i EU og stort set alle i Danmark forventes at være danskproducerede.
Biodiesel Det globale marked forventes at være i vækst som følge af et øget bilejerskab og transportomfang. Biodiesel er dog endnu ikke konkurrencedygtigt på det danske marked. Danmark vurderes gode chancer for yderligere deltagelse på biodieselmarkedet via en indsats mht. teknologisk udvikling.
Miljøkemikalier Industriel bioteknologi peges ud som særligt interessant, idet det skønnes at verdensmarkedet i 2010 vil ligge på mellem 82 og 164 mia. kr. og udgøre 10-20% af den kemiske industri. Der findes en dansk kemikalie-miljøklynge, som har en klar erhvervsposition.


Fodnoter

[8] Eurostat, Comext, SITC 697.32.

 



Version 1.0 Juni 2006, © Miljøstyrelsen.