Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2005

4 Kampagner i 2005

4.1 Indledning

Kemikalieinspektionen har i 2005 startet 8 kampagner.

Tabel 4: Kampagner 2005

Bekendtgørelsesområde Kampagne
Pesticider Kontrolanalyser af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
Kontrol med forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd
Kontrol med ulovlige bekæmpelsesmidler hos granplantageejere
Biocider Kontrol med arsen i importeret, trykimprægneret træ
Kontrol med algefjernere til tage
Klassificering og mærkning Kontrol med mærkningen af kunstnerfarver
Legetøj TCEP(chloreret flammehæmmer) i skumplastholdigt småbørnslegetøj
Anvendelsesregulering Kontrol med bly i gummiarmbånd

4.1.1 Kontrolanalyser af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler

Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler, der på Danmarks Miljøundersøgelser analyseres for overensstemmelse med det deklarerede indhold af aktivstof, det vil sige tolerancetærsklen anført i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler, § 11.

I 2005 blev der foretaget analyser af produkter indeholdende aktivstofferne: diquat dibromid, florasulam, flupyrsulfuron-methyl, metsulfuron-methyl, tribenuron-methyl, dithianon, pyraclostrobin, thiram, diflubenzuron, esfenvalerat, bromadiolon. Alle de indsamlede produkter på nær produkter indeholdende bromadiolon blev derudover analyseret for indhold af octylphenol og nonylphenol (ulovlige overfladeaktive stoffer)

Der blev i forbindelse med undersøgelsen foretaget analyser af 37 produkter. I 11 tilfælde viste analysen et indhold af aktivstof, der ikke var i overensstemmelse med de accepterede tolerancer. I alle tilfælde på nær ét viste de for lavt indhold. I 2 tilfælde blev fundet nonylphenol, dog kun i mindre mængde.

Resultaterne af undersøgelsen udgives i en rapport, jf. Bilag B (2)

Sagsbehandlingen af resultaterne er endnu ikke afsluttet.

4.1.2 Kontrol med forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd

Kemikalieinspektionen foretog i 2005 tilsynsbesøg hos 110 landmænd. Formålet var hovedsagelig at kontrollere, om der blev opbevaret ulovlige bekæmpelsesmidler.

Ulovlige midler kan være produkter, der ikke er godkendt i Danmark– typisk produkter der er ulovligt importeret eller produkter, som tidligere har været lovlige, men som nu er blevet forbudte at besidde og anvende.

12 landmænd fik påbud om at bortskaffe forbudte bekæmpelsesmidler på lovlig vis, fire fik en mundtligt indskærpelse om generel oprydning.

4.1.3 Kontrol med ulovlige bekæmpelsesmidler hos granplantageejere

Silkeborg Kommune havde fra flere kilder fået oplyst, at der blev importeret og sprøjtet med forbudte bekæmpelsesmidler hos granplantageejere. Der var mistanke om anvendelse af produktet Velpar, hvor aktivstoffet er hexazinon. Dette aktivstof blev forbudt at anvende i Danmark pr. 1. juli 1995, på grund af stoffets persistens og mobilitet. Desuden er anvendelsen af Sumi Alpha EW med aktivstoffet esfenvalerat blevet begrænset til kun at måtte sprøjtes ved grantræernes rodhals.

For at påvise mulig brug af ulovlige midler eller ulovlig brug af lovlige midler, udtog Kemikalieinspektionen i maj 2005 nåle- og jordprøver til analyse for brug af midlerne Velpar og Sumi Alpha. Granplantagerne blev udvalgt i samarbejde med kommunerne Ry, Them, Kjellerup og Silkeborg.

11 granplantager blev besøgt. De områder, som blev valgt ud til prøvetagning, havde træer, der var mellem 1 og 1,5 meter høje. Alle granprøver blev taget midt på træerne og jordprøverne bestod af de øverste 2-3 cm af jorden.

Danmarks Miljøundersøgelser udførte efterfølgende analyserne.

Jordprøver fra fem granplantager viste indhold af hexazinon og én granprøve fra en af disse granplantager viste indhold af esfenvalerat. De fem ejere er blevet politianmeldt og yderligere to ejere har fået et påbud på grund af besiddelse af forbudte midler.

4.1.4 Kontrol med arsen i trykimprægneret træ

Der var tre formål med kampagnen. Hovedformålet var at kontrollere indholdet af arsen i trykimprægneret træ. De to andre formål var ikke kontrolmæssige. Det ene var at undersøge om der findes chrom i trykimprægneret træ i Danmark, da de imprægneringsmidler der er godkendte i Danmark ikke indeholder chrom. Det andet var at kortlægge markedet for dårligt imprægneret træ. Her blev kobber brugt som parameter. Der blev indhentet tilladelse til at foretage undersøgelse for andre stoffer i træ end arsen.

Kontroldelen bestod af 11 besøg i byggemarkeder, 10 besøg i trælasthandlere, to besøg hos supermarkeder og et besøg hos en forhandler af hegnsstolper. Forhandlerne var udvalgt dels geografisk, dels på baggrund af en markedsanalyse af branchen. Målingerne på træet blev foretaget med XRF-apparatet. Der blev målt for arsen, kobber og chrom i træet. Apparatet gjorde det muligt at scanne ca. 90 % af varesortimentet ved hvert tilsynsbesøg. Der blev foretaget 2145 målinger.

I 5 tilfælde blev der fundet imprægnerede træbyggeelementer, som indeholdt arsen. I 4 af de 5 fund kan det med sikkerhed konkluderes, at træet er fremstillet i Sverige i perioden fra 2003 og frem til første halvår af 2005.

Arsenbekendtgørelsen forholder sig kun til træ, der er behandlet med arsenforbindelser. Forurening og urenheder er der ikke taget højde for.

Det var på baggrund af de fundne overskridelser svært at bevise, at arsen var tilsat tilsigtet eller at der er blevet brugt et kobber/chrom/arsen-middel (CCA-middel) eller en anden arsenforbindelse.  Ved høje koncentrationer af arsen blev der givet salgsforbud og forhandleren fik påbud om at bortskaffe træet på forsvarlig vis.

Den nævnte kortlægning af chrom og kobber anvendes af Miljøstyrelsen i forbindelse med en informationskampagne.

4.1.5 Kontrol med algefjernere til tage

Annoncer i have- og boligmagasiner afslørede at mange tagrensere og –malere markedsfører algebekæmpelse/fjernelse af grønne belægninger og lignende på tage ulovligt. Midler til algebekæmpelse skal godkendes af Miljøstyrelsen, der foreløbig kun har godkendt et enkelt produkt til dette.

29 virksomheder modtog i juli en meddelelse fra Kemikalieinspektionen om markedsføring på hjemmesider og i magasiner af algebehandlingsydelser med ikke-godkendte midler. Virksomhederne blev bedt om dokumentation for de produkter, de anvender.

Ud af de 29 henvendelser har ca. 18 virksomheder svaret. Heraf er 12 af virksomhederne organiseret i samme brancheorganisation, og organisationens formand har på vegne af de 12 medlemmer meddelt, at deres medlemmer vil ændre markedsføring, så medlemmerne fremover udbyder ydelsen som ”desinfektion af tage”.

Sidst på året blev Kemikalieinspektionen endvidere gjort opmærksom på, at der på internettet fortsat blev udbudt produkter til algebehandling fra bl.a. malingsproducenter. Produkterne er ikke godkendte jf. Miljøstyrelsens godkendelsesordning.

På den baggrund fik 4 producenter i december måned indskærpelse fra Kemikalieinspektionen om at deres salg af bekæmpelsesmidler til algebehandling ikke var lovlig. 5 detailhandlere, som solgte et af produkterne på hjemmesider, har tillige fået en indskærpelse om at standse deres markedsføring af produktet.

Efterlevelsen af meddelelserne vil blive kontrolleret i 2006, når sæsonen for have- og husarbejde begynder. Opgørelsen over hvilke midler, der bliver brugt til tagrens, vil samtidig blive sammenfattet ud fra de indkomne svar.

4.1.6 Kontrol med mærkningen af kunstnerfarver

Miljøstyrelsen har som led i et nordisk tilsynsprojekt kontrolleret klassificering og mærkning af en del kunstnerfarver som markedsføres på det danske marked. Kontrollen er afgrænset til at omfatte vand-, gouache-, acryl- og oliefarve til kunstnerisk brug og omfatter derfor ikke farver, der er CE-mærkede jf. legetøjslovgivningen.

Inspektionen har ved brevkontrol og besøg hos 10 importører og 1 producent kontrolleret 140 farvenuancer i 20 forskellige producentvaremærker.

Der er fundet indhold af cadmiumforbindelser og zinkoxid i farverne.

I cadmiumforbindelserne anvendes farvepigmenterne:

Pigment Yellow 35 - PY 35 - CI 77205 - Cadmium Zinksulfide

Pigment Red 108 - PR 108- CI 77202 – Cadmium Sulphoselenid og Cadmium Selenid

Pigment Orange 20 – PO20- CI 77202 – Cadmium Sulfoselenid.

Zinkoxid anvendes som stof i farvepigmentet Pigment White 4- PW4. Stoffet er netop blevet optaget på listen over farlige stoffer med klassificering som miljøfarlig (N) med risikosætning 50/53: ”Meget giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet”.

Der er uenighed om tolkningen af reglerne vedrørende klassificering af cadmiumforbindelserne, idet pigmenterne er undtaget den generelle indgang for cadmiumforbindelser på Listen over farlige stoffer. Da Miljøstyrelsen og pigmentbranchen er uenige om tolkningen, har Kemikalieinspektionen kontaktet EU-kommissionen for at få afklaret den præcise tolkning af undtagelsen. Da pigmenterne fremstilles i andre EU-lande, kan de nordiske lande ikke håndhæve reglerne overfor producenterne.

Kampagnen er endnu ikke afsluttet.

4.1.7 TCEP i skumplastholdigt småbørnslegetøj

I forbindelse med et forbrugerprojekt i Miljøstyrelsen blev den chlorerede flammehæmmer TCEP (tris (2-chlorethyl) phosphat)fundet i et stykke babylegetøj med skumfyld. På baggrund af en vurdering af faren ved produktet[1] besluttede Miljøstyrelsen at undersøge, om lignende legetøj på markedet også indeholdt det skadelige stof. Kemikalieinspektionen udtog 21 stykker baby/småbørnslegetøj med skum og/eller fiberfyld. De 21 stykker legetøj repræsenterede i alt 16 mærker og blev udtaget i landsdækkende kæder for at opnå så bred en dækning af markedet som muligt.

Ingen af de analyserede stykker skum/fiberfyld indeholdt TCEP. Legetøjet blev udelukkende analyseret for indhold af TCEP.

4.1.8 Kontrol med bly i gummiarmbånd

I forbindelse med afprøvning af Kemikalieinspektionens XRF-instrument opdagede Kemikalieinspektionen, at der var bly i et gummiarmbånd til støtteformål. På baggrund af fundet besluttede Kemikalieinspektionen at lave en stikprøvekontrol på området.

Kemikalieinspektionen udtog 27 prøver af kulørte gummiarmbånd hos forskellige forhandlere og foreninger, der reklamerede med armbåndene på nettet. Armbåndene blev analyseret for indhold af bly ved hjælp af Kemikalieinspektionens XRF-instrument. Et armbånd havde et blyindhold meget tæt på grænseværdien i blybekendtgørelsen. I tre andre var grænseværdien overskredet betydeligt. Der blev nedlagt salgsforbud mod disse tre armbånd.

4.2 Håndhævelse i forbindelse med kampagner

De gennemførte kampagner førte til en række sager om overtrædelse af kemikalielovgivningen.

Tabel 5: Sager i forbindelse med kampagner 2005, fordelt efter afslutningsform

Afslutningsform/kampagne Ikke overtrædelse Indskærpelse*/påbud Anden afslutning** Uafsluttet
Kontrolanalyser af aktivstoffer i bekæmpelsesmidler 26 - - 11
Kontrol med forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd 94 16 - -
Kontrol med ulovlige bekæmpelsesmidler hos granplantageejere 5 2 5*** -
Kontrol med arsen i trykimprægneret træ 24 5 - -
Kontrol med algefjernere til tage   9 - 29
Kontrol med mærkningen af kunstnerfarver - - - 140
TCEP i skumplastholdigt småbørnslegetøj 21 - - -
Kontrol med bly i gummiarmbånd 24 3 - -

*jf. kemikalielovens § 48. stk.2 kan Kemikalieinspektion meddele den ansvarlige at et ulovligt forhold, f.eks. salg af et ulovligt produkt, skal bringes til ophør. Påbud anvendes f.eks. når et ulovligt produkt kræves trukket tilbage fra forhandlere.

** Kan f.eks. være frivillig tilbagetrækning af produkt eller ændring af produktets sammensætning.

*** Politianmeldt

Der er sendt/udstedt 35 indskærpelser/påbud i forbindelse med de 6 kampagner, der er afsluttet. 3 kampagner er endnu ikke afsluttet.

Kemikalieinspektionen vil i nødvendigt omfang følge op på de sager, hvor der er udstedt indskærpelser/påbud, for at se om de efterleves.


Fodnoter

[1] Uddrag af endnu ikke offentliggjort rapport om smags- og duftstoffer i legetøj til børn kan læses andetsteds på www.mst.dk

 



Version 1.0 Juni 2006, © Miljøstyrelsen.