Digitalisering af grønne regnskaber - Delrapport 2

8 Overordnet beskrivelse af integration i virk.dk

Eftersom det er en overordnet strategi for staten at benytte virk.dk som centralt indberetningssted, har projektet derfor fokuseret på, hvorledes virk.dk fungerer i denne sammenhæng. Dette er sket gennem samtaler med virk.dk, hvor datamodellen er blevet gennemgået. I det følgende præsenteres de muligheder og begrænsninger, der viser sig ved brug af virk.dk som indberetningsløsning.

8.1 Beskrivelse af de to løsningers integration i virk.dk

Virk.dk er i stand til at understøtte de to løsninger fuldt ud.

Virk.dk understøtter et temabegreb, hvilket gør, at den kan tilbydes et delsite inden for virk.dk, som har sit ”eget site”, og sit eget layout, men som alligevel er en del af virk.dk-sitet.

Her kan Miljøstyrelsen i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen placere vejledninger, cirkulærer, forklaringer, skemaer, formatdefinitioner, Excel-regneark, applikationer, og hvad indberetterne og brugerne ellers måtte have brug for.

Alternativet til dette er, at Miljøstyrelsen bygger sin egen løsning, fx på eget site, ved brug af komponenter fra virk.dk, som sikrer en fornuftig integration til hele virk.dk-komplekset. Dette gennemgås i afsnit 8.2.

I det omfang data skal indberettes via udfyldelse af en formular, kan man vælge enten at benytte virk.dk-e-formular-løsningen eller at placere formularen på eget site i eget format.

Brug af virk.dk

I denne løsning udarbejdes der en formular til inddatering af de oplysninger, som er nødvendige i forbindelse med grønne regnskaber. Formularen oprettes i virk.dk-regi og følger de generelle designprincipper, man i øvrigt anvender på virk.dk. Dette giver den fordel, at formatet er kendt for brugeren, som i øvrigt anvender virk.dk i andre sammenhænge, hvilket giver en hurtigere indlæring. Dette svarer principielt til projektets portalløsning.

Upload af filer

Et alternativ er, at brugeren på grønne regnskaber-”tema-sitet” får tilbudt at udloade XML-fil i stedet for, hvis virksomheden allerede har en sådan. Dette svarer til projektets filindberetningsløsning. Denne fil skal naturligvis være i et på forhånd defineret format. Ved at brugeren logger på sitet og uploader filen, er der allerede sket en verifikation af brugeren. Dette er ækvivalent til den funktionalitet, der er demonstreret i prototypen. Brugeren kan så uploade andre filer sammen med indberetningen (fx ledelsens redegørelse i pdf-format).

Upload af filer kan også kombineres med den almindelige indtastning, således at alle de kvalitative oplysninger uploades i et pdf-dokument, mens de kvantitative oplysninger indtastes. Dette er også demonstreret i prototypen.

Ønsker Miljøstyrelsen at benytte virk.dk som portal for grønne regnskaber, skal denne derfor indgå i en dialog med denne part om de muligheder, der er for at kombinere forskellige løsninger og tage stilling til, hvordan Miljøstyrelsen ønsker at udnytte sitet.

8.2 Beskrivelse af funktionalitet i virk.dk

Virk.dk er overordnet bygget op omkring en lagdelt struktur.

Figur 4 - Lagdelt struktur hos virk.dk

Figur 4 - Lagdelt struktur hos virk.dk

Front-end-systemet er et klassisk web-setup. Brugeren tilgår systemet via en browser. Adgangen styres via en internet-server (IIS), og skærmbillederne opbygges af et content management-system (Sitecore) og nogle specialkomponenter.

Middleware er opbygget af et servicelag, som sørger for at videresende forespørgsler. Dette betyder, at man får en ensartet tilgang til sine services, hvad der gør det mere fleksibelt at tilføje, ændre eller fjerne komponenter.

Backenden styrer tilgangen til databaserne. Dette lag mellem Middleware og databaserne gør, at man kan udvikle og bruge servicekomponenterne uafhængigt af, hvilken databaseteknologi der benyttes nedenunder. Generelt er Backend og databaser opdelt i to spor. CMS indeholder alt redaktionelt indhold til skærmbillederne, mens DataAccess-sporet indeholder alle data.

På tværs af disse niveauer benyttes diverse systemer til drift og vedligeholdelse (sikkerhed, logning, fejlhåndtering m.m.).

Udvikling af egen løsning

DigiRegn er et eksempel på en løsning, hvor en anden leverandør bygger en løsning oven på en ekstern eksisterende struktur. DigiRegn er Erhvervs- og Selskabsstyrelsens indberetningsløsning, som ikke er et site hos virk.dk, men som benytter byggeklodserne fra virk.dk og så erstatter de dele, som man ønsker at lave anderledes og have fuld kontrol over.

Nedenfor er et eksempel på et system, hvor man vælger at lave sin egen inddateringsformular for at opnå fuld integration til eget site, men hvor de omkringliggende komponenter alle er virk.dk-komponenter, og hvor hele forretningsgangen foregår via virk.dk.

På denne måde kan opnås en større grad af fleksibilitet, hvad angår løsningens udformning.

Figur 5 - Strukturen i to virk.dk-løsninger

Figur 5 - Strukturen i to virk.dk-løsninger

Figur 5 viser strukturen hos virk.dk i opbygningen af en løsning. Alle løsninger er indlejret i deres Sitecore-system. Derefter er løsningerne opbygget af de viste elementer. Figuren viser to forskellige løsninger. I den højre kolonne vises en løsning, hvor alle standard-virk.dk-komponenter er benyttet. Disse varetager forskellige dele af flowet (fx sørger prefill for, at alle kendte oplysninger hentes og forudfyldes på én formular). I den venstre kolonne vises en løsning, hvor selve formularen er implementeret som en tredjepartsløsning, men hvor der i øvrigt bygges på virk.dk-komponenterne.

Forudsætningen for, at man kan anvende egne elementer, er, at hele strukturen er implementeret transparent, således at man ikke er tvunget til at gå igennem et vist lag, men der kan programmeres direkte mod et underliggende lag.

Sagsstyring

Virk.dk tilbyder en vis grad af sagsstyring. Det er ikke muligt i dag at lave komplicerede sagsstyringsforløb, men der kan lægges forskellige kriterier på diverse felter samt gives forskellige personer rettigheder til en indberetning eller til forskellige dele af en indberetning.

Det er således muligt at lave sagsstyringsforløb, hvor brugerne kan have forskellige roller i et indberetningsforløb – eksempelvis flere tegningsberettigede, en sagsbehandler og anden tredjepart.

Dette åbner blandt andet op for, at man kan håndtere tredjemandsindeståelse. Dette er meget relevant i forhold til de firmaer, hvor der fx er en direktion eller anden ledelse, som skal godkende det grønne regnskab, før det bliver indberettet. På denne måde kan miljømedarbejderen i virksomheden indtaste miljødata direkte på sitet, uden at denne medarbejder har mulighed for at indberette tallene. Dette kan først ske, når en anden person har godkendt dem.

Data gennem virk.dk

Figur 6 illustrerer forretningsgangen ved indberetning via virk.dk

Figur 6 illustrerer forretningsgangen ved indberetning via virk.dk.

Figur 6 - dataflow hos virk.dk

Data kan enten indberettes via virk.dk-formular eller direkte fra det lokale system til databrokeren. Det er klart, at der ved denne sidste løsning er nogle yderligere led til at verificere indhold og udelukke uautoriseret adgang.

Databrokerens opgave er at processere data og aflevere data til outboxen, hvor de så kan hentes af eksempelvis Miljøstyrelsen.

Det er muligt at lade sagsbehandleren hos tilsynsmyndigheden indgå i et sagsforløb, hvor han udfører forskellige opgaver, inden data afsendes endeligt til myndighedens modtagesystem.

Det generelle koncept er, at man overdrager en opgave til en anden bruger, når forretningslogikken i blanketten kræver dette. Denne bruger kan både være en anden i virksomheden eller en tredjepart som fx en tilsynsmyndighed.

Øvrige egenskaber

Godkendelse kan ske ved en bred vifte af muligheder, fx. logon og digital signatur og certifikater. Der er i denne sammenhæng udarbejdet ny certifikatløsning, som skulle eliminere nogle af de problemer, der har været tidligere.

Virk.dk tilbyder et gruppeunivers, hvor man kan deles om dokumenter, og som understøtter digital signatur. Det betyder, at man får et sikkert forum til udveksling af viden og informationer.

I og med brugerfladen er bygget oven på et CMS-system, er det også muligt selv at vedligeholde brugerfladen for Miljøstyrelsen, såfremt man ønsker en sådan løsning med brugerflade hos virk.dk.

Blanketbrugerfladen styres ikke fra CMS-systemet, så denne bemærkning gælder ikke blanketterne.

8.3 Beskrivelse af sikkerhed i virk.dk

Selve sikkerheden i virk.dk-løsningen er på plads, i og med virk.dk allerede i dag håndterer følsomme oplysninger og giver mulighed for online-ansøgninger. I forbindelse med grønne regnskaber vil man kunne benytte hele dette system.

Den forslåede løsning stiller dog større krav end normalt, da der skal være rollebaseret adgangskontrol på transaktionsniveau. Det er derfor muligt, at Miljøstyrelsen selv skal udvikle en sikkerhedskomponent, der kan håndtere dette.

Virksomhederne har givet udtryk for en vis bekymring ved at skulle indberette konkurrencefølsomme oplysninger med begrænset publicering. Det er derfor væsentligt, at man kan garantere, at disse oplysninger ikke bliver tilgængelige for andre personer.

 



Version 1.0 August 2006, © Miljøstyrelsen.