Handlingsplan for 'Heavy Duty' branchen

1 Indledning

Heavy-Duty branchen har i henhold til Miljøstyrelsens prioriteringsplan for renere produkter 2003 "Innovation og spredning af miljøvenlige produkter - Brancheindsats for produktkæde" fået bevilling til gennemførelse af forprojekt til projektet "Korrosionshindrende overfladebehandling af store stålkonstruktioner og skibe".

Forprojektet er en opfølgning af "Forprojekt til almennyttigt udviklingsprojekt: Udvikling og demonstration af teknologi, metoder, udstyr og materialer for overfladebehandling; et projekt for implementering af nye økonomisk bæredygtige, arbejdsmiljø- og miljøbeskyttende former for udendørs overfladebehandling." Projektet blev udført for Arbejdstilsynet i 2001 /Arbejdstilsynet, 2001/.

Formålet med det nye forprojekt har været dels at afdække om der i branchen er nye udviklingstendenser i forhold til metoder, udstyr eller materialer, som det vil være hensigtsmæssigt at inddrage i et efterfølgende udviklingsprojekt, dels at foretage en systematisk vurdering af interessenter, problem, mål og eventuelle alternative strategier, for herigennem at skabe et grundlag for beslutning om hvilke udviklingsideer, der vil være størst samlet potentiale i at arbejde videre med.

1.1 Baggrund

I det tidligere forprojekt deltog repræsentanter for nogle af de udførende af overfladebehandling, men ikke alle. Der var heller ikke repræsentanter for udstyrsleverandører og leverandører af malingsystemer. Det er i dette forprojekt valgt at inddrage repræsentanter for alle.

Det tidligere forprojekt er afsluttet og peger på a) 6 forskellige forslag til undersøgelser af opklarende karakter samt b) to konkrete udviklingsideer:

a. Foreslåede undersøgelser i forprojektet i 2001:

1  Sammenlignende forsøg til at belyse økonomien i hhv. tør blæserensning (”sandblæsning”) og UHP-rensning (Ultra High Pressure water-jetting)

2  Sammenlignende forsøg til belysning af økonomien i hhv. trykluftdreven blæserensning og mekanisk dreven slyngrensning

3  Undersøgelser af kontamineringen af overflader, specielt ved genbrug af tørt blæsemiddel; samt betydningen heraf for den efterfølgende malebehandlings beskyttelsesværdi

4  Vurdering af alternative blæsemidlers miljø- og arbejdsmiljømæssige effekt

5  Vurdering af håndholdte renseværktøjers ydeevne ved brug på vanskelige detaljer, som ikke kan afrenses med mere eller mindre automatiserede metoder.

6  Bestemmelse af blæsemidlers effekt og optimale brugsparametre dvs. tryk, blæsevinkel og arbejdshastighed.

b. Foreslåede udviklingsideer i forprojektet i 2001:

7  Udvikling af halvautomatiske robotter til blæserensning og malebehandling (en kabine til montering på en liftarm el.l.)

8  Udvikling af elektrostatisk sprøjtning til brug i fri luft.

Siden det tidligere forprojekts afslutning (2000 – 2003) er der gennemført et EU-projekt ”ECOPAINT” bl.a. med dansk deltagelse af Odense Stålskibsværft A/S, Lindø og Hempel A/S.  Projektets formål er at forbedre de miljømæssige forhold ved overfladebehandling af store stålskibe. Projektets resultater er fortrolige, men ifølge de danske deltagere overlapper arbejdet ikke med nærværende projekt.

Det tidligere forprojekts anbefalinger er blevet revurderet af den samlede heavy-duty branche i forbindelse med planlægning af nærværende projektforslag. Det tidligere arbejde har ganske vist fokuseret på miljø og arbejdsmiljø, men har ikke været struktureret efter det aktuelle brancheindsatskoncept. Derudover er der behov for en nyhedsværdiundersøgelse samt en vurdering af ideerne sammen med eventuelle nye ideer i et livscyklusperspektiv og prioritering i relation til barrierer, muligheder og positiv effekt på miljøet.

De fem brancheforeninger har afholdt møder om initiativet, og mellem møderne er udkast til indholdet i projektet rundsendt til foreningernes medlemmer for at få alle synspunkter inddraget.

 



Version 1.0 November 2006, © Miljøstyrelsen.