Handlingsplan for 'Heavy Duty' branchen

4 Katalog over relevante projekter

4.1 Kortlægning af projektideer

Der er gennemført en kortlægning af området i to etaper:

  1. I et projekt udført 2000-2001 for Arbejdstilsynet. Dette arbejde er rapporteret januar 2001

”Forprojekt til almennyttigt udviklingsprojekt: Udvikling og demonstration af teknologi, metoder, udstyr og materialer for udendørs overfladebehandling; et projekt for implementering af nye økonomisk bæredygtige, arbejdsmiljø- og miljøbeskyttende former for udendørs overfladebehandling”

I denne rapport foreslås 8 forskellige projekter – 6 udredningsprojekter og 2 udviklingsprojekter - til efterfølgende bearbejdning. Oprindelig var det tanken at ét eller flere af disse projekter skulle sættes i værk for midler fra en særlig pulje.  Det blev imidlertid ikke realiseret, eftersom puljen blev inddraget efter seneste folketingsvalg.

Projektets styregruppe havde deltagelse fra Arbejdstilsynet, Miljøstyrelsen, Foreningen af Danske Overfladebehandlingsvirksomheder (FDO), Skibsværftsforeningen (nu Danske Maritime) samt CO Industri. Udover de to myndigheder var således udførende og brugere af overfladebehandling repræsenteret, men hverken leverandører af maling eller udstyr.

  1. I nærværende forprojekt for Miljøstyrelsens brancheudviklingsprojekt er der bygget videre på ovennævnte arbejde, idet det er undersøgt, hvorvidt de fremkomne projektideer stadig er gangbare, og om der er opstået andre og mere relevante forslag.  Vurderingen omfatter en nyhedsundersøgelse, herunder ved kontakter formidlet af styregruppen for det nye projekt.

De projekter, der er fundet interessante, er vurderet ud fra LFA- og LCA-tankegangen; de miljømæssige aspekter har herved fået større vægt end i det tidligere projektarbejde.

Projektets styregruppe omfatter i modsætning til det tidligere projekt nu hele kæden fra materialeproducenter til brugere: Foreningen for Danmarks Farve- og Lakindustri (FDFL), Maleudstyrs- og Anlægsleverandørenes Brancheforening (MAB), Foreningen af Danske Overfladebehandlingsvirksomheder (FDO), Foreningen af Sandblæse- og Maleentreprenører (SME) samt Danske Maritime.

4.2 Kommentarer til de oprindelige projektidéer

a)Sammenlignende forsøg eller andre undersøgelser til belysning af økonomien i UHP og tør blæserensning

Kommentar: Ideen er for specifik til at vedrøre hele branchen

b) Sammenlignende forsøg eller andre undersøgelser til belysning af økonomien i trykluftdreven blæserensning og mekanisk dreven slyngrensning

Kommentar: Ideen er for specifik til at vedrøre hele branchen

c) Undersøgelser af kontamineringen af overflader, specielt ved genbrug af tørt blæsemiddel; samt betydningen heraf for den efterfølgende malebehandlings beskyttelsesværdi

Kommentar: Denne type problemstilling bearbejdes allerede i EU-projekterne ECODOCK og ECOPAINT, hvor bl.a. Odense Stålskibsværft deltager.

d) Vurdering af alternative blæsemidlers arbejdsmiljømæssige og miljømæssige effekt

Kommentar: Opgaven er for stor til at kunne løses inden for de givne økonomiske rammer. Desuden formodes det, at det nye blæsemiddel ”Carbogrit” vil blive helt dominerende i fremtiden. Midlets indflydelse på miljø og arbejdsmiljø allerede er desuden dokumenteret.

e) Vurdering af håndholdte renseværktøjers ydeevne ved brug på vanskelige detaljer, som ikke kan afrenses med mere eller mindre automatiserede metoder

Kommentar: Ideen er for specifik til at vedrøre hele branchen. Odense Stålskibsværft er ganske vist interesseret i undersøgelser af vacuumblæserensning af svejsesømme i fortsættelse af deres engagement i de tidligere nævnte EU-projekter

f) Undersøgelser af blæsemidlers effektivitet ved afrensning af forskellige typer maling afhængig af blæseparametre som blæsemidlets hastighed, blæsevinkel og tryk

Kommentar: I forbindelse med udviklingen af ”Carbogrit” – et syntetisk danskproduceret blæsemiddel – er der udført omfattende sammenlignende forsøg med dette og alternative blæsemidlers effektivitet.  Projektet anses derfor for overflødigt

g) Udvikling af en bemandet, liftbåren kabine, som kan benyttes både til blæserensning og til påføring af maling.  Her ønskes en form for kabine, som er billigere og mere universal end de kendte alternativer f.eks. ”Paintmaster” og ”Dockmaster”, som er udviklet hos Blohm & Voss i Hamburg.  Det samme gælder franske Thomann-Hanrys udstyr til facaderesning ”Gommage”.  Det særlige ved kabinen er, at dens forreste del udgør det arbejdsrum, hvor blæserensning eller maling udføres mens den bageste del er en klimatiseret kabine, hvorfra operatøren fjernstyrer arbejdsoperationerne

Kommentar: Dette projekt forekommer fortsat at være relevant.  Alle branchens repræsentanter i styregruppen har ytret interesse for arbejdet.  Der er gennemført en nyhedsundersøgelse i patentlitteraturen via ”espacenet”, og kontakter i branchen er blevet interviewet. Der er ikke fundet udstyr, som virker efter det planlagte koncept, ej heller udstyr, som vurderes at kunne løse de stillede arbejdsopgaver; der findes dog adskillige patenter og patentansøgninger på området.  Følgende virksomheder er blevet kontaktet:

- Blohm & Voss, Hamburg

- Straaltechniek, Holland

- Odense Stålskibsværft, Lindø

- Kyoei Inc., Japan

- Hempel A/S

- Maersk McKinney Møller Instituttet ved Odense Universitet

- Mühlhan A/S, Vissenbjerg

Der har desuden været kontakt til en udstyrsleverandør, som leverer lifte bl.a. til værftindustrien.  Firmaet er positivt for at deltage i udviklingsarbejdet.  Det skal understreges, at projektideen alene omhandler den omtalte kabine, ikke den lift, som skal bære kabinen

h) Udvikling af elektrostatisk sprøjtepåføring af maling til brug ved udendørs arbejde.  Målet er at forbedre overføringseffektiviteten og reducere forbisprøjt

Kommentar: Emnet er allerede blevet behandlet i de tidligere nævnte EU-projekter, hvori Odense Stålskibsværft er involveret.  Det oplyses, at der kan konstateres en positiv effekt, men at den er begrænset

4.3 Nye projektideer samt kommentarer hertil

i) Udvikling af automatiseret malingpåføring til vindmølletårne

Mühlhan A/S i Vissenbjerg foreslår at heavy-duty projektet koncentrerer sig om automatisk påføring af maling på vindmølletårne.  Vindmølleindustrien er i vækst, og en bedre styring af malingpåføringen vil kunne reducere malingforbruget med ca. 50 % hvis der kan opnås en jævnere lagtykkelse. Direktøren Jens Mørk beretter, at der i 2003 blev fremstillet mellem 1,2 og 1,5 mio. m2 malet ståloverflade i vindmølleindustrien, og det svarer til et teoretisk malingforbrug på skønsmæssigt 1 mio. liter eller ca. 1.500 tons.  Overforbrug udgør omkring halvdelen heraf.

Pt. har vindmølleindustrien løst problemerne med at automatisere blæserensning af tårnene – men endnu ikke maleprocessen.  Malearbejdet foregår fortsat manuelt. Omkostningerne til malematerialer er betragtelige – ifølge Jens Mørk dobbelt så store som omkostningerne til arbejdslønnen.  Der er således et betydeligt potentiale i automatiseret påføring: her kan spares penge (ved mindre malingforbrug) og der er en betydelig miljø- og arbejdsmiljømæssig gevinst.

Udvikling af en malerobot til vindmølletårne er en teknisk enklere opgave end den hidtil påtænkte bemandede liftbårne kabine.  Chancerne for at udviklingen lykkes er tilsvarende større, og det færdige resultat vil med stor sandsynlighed også kunne overføres til anden anvendelse – f.eks. i værftsindustrien. Det kan tilføjes, at en påføringsrobot som den påtænkte, muligvis vil kunne udstyres med elektrostatisk påføringsudstyr, hvorved overføringseffektiviteten vil kunne forbedres.  Mühlhan har tidligere eksperimenteret med elektrostatisk, manuel påføring, men teknikken fungerede af én eller anden årsag ikke pålideligt.  Chancerne for at det lykkes ved robotpåføring er væsentligt større.

Mühlhan A/S er interesseret i at indgå som partner i et sådant udviklingsprojekt. Et flertal af styregruppens brancherepræsentanter understøtter ligeledes ideen.

j) Information til rådgivere og projekterende

Vejledningen "Valg af produkter ved korrosionsbeskyttelse" /Industriens Branchearbejdsmiljøråd, 2002/ bygger alene på miljø- og arbejdsmiljømæssige forudsætninger. Den inddrager ikke økonomiske eller tekniske aspekter. Denne vejledning er det eneste neutrale informationsmateriale om miljø- og arbejdsmiljøbetingede prioriteringer der pt. er tilgængeligt på det danske marked.  Den indebærer en betydelig risiko for fejldispositioner, som kan skade de mindre miljø- og arbejdsmiljøbelastende løsningers omdømme. Derfor er der behov for information til en bredere kreds af rådgivende ingeniører om mulighederne for at substituere kendte rensemetoder og malingsystemer med mindre miljøbelastende løsninger. Endelig vil det være både hensigtsmæssigt og naturligt at lade en omtale af det alternative blæsemiddel Carbogrit indgå i materialet.

Det vurderes umiddelbart at information til projekterende, rådgivere samt slutbrugere er relevant for at få udbredt kendskabet til alternative metoder og malingsystemer.

 



Version 1.0 November 2006, © Miljøstyrelsen.