Handlingsplan for 'Heavy Duty' branchen

5 Analyse af udvalgte projekter

5.1 Mulige projektideer

I kapitel 3 er den tekniske udvikling på området beskrevet og der er foretaget en vurdering af de identificerede ideer, dels fra forprojektet for Arbejdstilsynet i 2001 og dels af nye ideer fremkommet i den mellemliggende periode.

Den tekniske afsøgning af området har vist, at det fortsat vil være relevant at foretage en nærmere vurdering af de to udviklingsprojekter der er foreslået i Arbejdstilsynets forprojekt og at supplere denne vurdering med en vurdering af ideer til to nye udviklingsprojekter, ét vedrørende robotpåføring af maling på vindmølletårne og ét vedrørende vacuumblæsning af overflader.

De projektidéer, der vurderes i det efterfølgende er:

1 Udvikling af en bemandet, liftbåren kabine som kan benyttes både til blæserensning og malingspåføring.

2 Udvikling af elektrostatisk udvendig sprøjtepåføring af maling på større stålkonstruktioner.

3 Udvikling af automatisk (robot) påføring af maling på vindmølletårne.

4 Udvikling af vacuumblæsemetode og udstyr til denne.

5 Desuden er ideen om et informationsprojekt kortfattet behandlet.

De fem projektideer er alle medtaget i LFA analysen selv om den indledende kortlægning har vist, at det primært er de to af ideerne, nr. 1 og 3, der vurderes at have potentiale til miljø- o g arbejdsmiljøforbedring.

5.2 Vurderingsmetode

De identificerede indsatsområder er vurderet efter principperne i Logical Framework approach (LFA). I vurderingen indgår en overordnet LCA af de forskellige mulige indsatsområder. LCA vurderingen vil, som konsekvens af at der arbejdes på ide niveau være meget overordnet.

LFA analysen består i princippet af elementerne:

  • Interessentanalyse
  • Problemanalyse
  • Målanalyse
  • Analyse af alternative strategier

Problemanalysen opsplittes så der udføres en analyse for effekten i forhold til reduktion af miljø- og arbejdsmiljøbelastninger og en for barrierer mod anvendelse af den alternative metode.

5.3 Beskrivelse af de mulige indsatsområder

5.3.1 Udvikling af en bemandet, liftbåren kabine til såvel blæserensning som malingspåføring

Ideen har som mål at udvikle en fleksibel, let manøvrerbar kabine monteret på en lift. Kabinen skal kunne manøvreres af en operatør placeret i en kabine ved siden af behandlingskabinen. Behandlingskabinen skal være forsynet med udsugning direkte fra arbejdsområdet og med opsamling og oprensning samt genbrug af blæsemiddel. Operatøren skal kunne styre arbejdet på grundlag af sin visuelle vurdering af arbejdets fremdrift og operatøren skal kunne styre blæsedyse respektive malepistol med (helst kun) et joy-stick lignede greb, som også kan styre kabinens bevægelse over arbejdsområdet. Operatørkabinen skal være klimatiseret og det skal sikres at luften i kabinen er fri for blæsemiddelstøv og for opløsningsmiddeldampe.

5.3.2 Udvikling af elektrostatisk udvendig sprøjtepåføring af maling på større stålkonstruktioner.

Elektrostatisk påføring er udviklet til brug i værksteder under kontrollerede forhold, men er ikke udviklet til at kunne anvendes effektivt til udendørs arbejder. Elektrostatisk påføring af maling kan reducere de miljø- og arbejdsmiljømæssige påvirkninger. Der skal foretages udviklingsarbejde både med hensyn til påføringsudstyr og med hensyn til malematerialer.

5.3.3 Udvikling af automatisk (robot) påføring af maling på vindmølletårne

Udvikling af en robot til malingpåføring på vindmølle tårne vil kunne indebære en betydelig reduktion af malingsforbruget som følge af en nedsættelse af forbisprøjt og opnåelse af en mere ensartet lagtykkelse. Det skal inddrages i undersøgelsen om metoden vil kunne udvikles til brug på andre store konstruktioner.

5.3.4 Udvikling af vacuumblæsemetode og udstyr til denne

Vacuumblæsning har været afprøvet til rensning af svejsesømme. Metoden kan effektivt forhindre spredning af blæsemiddel. Metoden er på nuværende tidspunkt kun delvis udviklet og anvendelsesområdet er ret snævert.

5.4 Vurdering af projektideerne

5.4.1 Udvikling af en bemandet, liftbåren kabine til såvel blæserensning som malingspåføring

5.4.1.1 Interessentanalyse

Den bemandede liftbårne kabine vil i første række være egnet til arbejder på mindre skibe og til vanskelige dele på stålkonstruktioner.

Der vil være en lang række interessenter i forbindelse med udviklings- og afprøvningsarbejdet og i en brugsfase hvis det lykkes at udvikle ideen til praktisk brug.

I udviklingsfasen vil der skulle etableres samarbejde mellem en række virksomheder og leverandører inden for forskellige områder, og entreprenører og fremtidige kunder vil ligeledes være interessenter. I afprøvnings- og anvendelsesfasen vil det være entreprenører, kunder og miljø- og arbejdsmiljømyndigheder der vil være de væsentligste aktører. Rådgivende firmaer vil også kunne være en interessent afhængig af hvor bredt anvendelig den liftbårne kabine bliver.

I forhold til de firmaer som skal indgå i udviklingsprojektet (firmaer der beskæftiger sig med arbejdsplatforme, med malerobotter og med afrensningsudstyr) vil der kunne være barrierer i forhold til at etablere det nødvendige samarbejde. I de indledende faser bør flest mulige leverandører medvirke for at sikre at der i udviklingsfasen arbejdes med en optimal kombination af delkomponenter. Dette vil kræve en betydelig åbenhed fra leverandørerne om deres udstyrs muligheder og begrænsninger. For leverandørerne vil der også være en barriere i forhold til de fremtidige muligheder for at afsætte den udviklede løsning. En løsning med høj fleksibilitet i forhold til anvendelse på forskellige områder vil have et potentielt større marked end en løsning der er udviklet specifikt til arbejder på mindre skibe og vanskelige områder på stålkonstruktioner.

For brugerne af den liftbårne kabine vil de væsentligste barrierer være arbejdshastigheden for udstyret, sikkerhed for at kvaliteten af det udførte arbejde svarer til kvaliteten af arbejdet udført med traditionelle metoder og ikke mindst at arbejdet kan udføres til en pris der er konkurrencedygtig i forhold til prisen på arbejdet udført med traditionelle metoder. Det vurderes desuden at der kan være en barriere i forhold til hvor driftsikkert udstyret vil være.

For at overvinde barriererne skal den liftbårne kabine til at have høj driftssikkerhed, en arbejdshastighed som kun er lidt lavere end arbejdshastigheden med traditionelle metoder (der vil være en tidsmæssig besparelse i forhold til traditionelle metoder med hensyn til opsamling af brugt blæsemiddel) og til en pris der gør metoden konkurrencedygtig.

Barriererne hos kunderne vil være tilsvarende barriererne hos brugerne.

I forhold til rådgiverne vil den væsentligste barriere være spørgsmålet om at den liftbårne kabine er tilstrækkeligt driftsikker og at kvaliteten af arbejdet modsvarer kvaliteten af traditionelt udført arbejde.

Miljø- og arbejdsmiljømyndighederne vil som interessenter kunne få opfyldt væsentlige mål i forhold til en reduktion af spredningen af blæsemiddelstøv forurenet med miljøfremmede stoffer fra malingen og opløsningsmidler fra malingen. I forhold til arbejdsmiljøet vil der være en væsentlig forbedring for de udførende der vil kunne undgå anvendelse af personlige værnemidler og tungt manuelt arbejde. Det skal sikres at operatør kabinen indrettes så den er ergonomisk korrekt.

De væsentligste barrierer vurderes på baggrund af ovenstående at være:

  • Udstyrets fleksibilitet
  • Arbejdshastighed og kvalitet af arbejdet skal være sammenlignelig med traditionelle metoder
  • Udstyrets driftsikkerhed.

For at overvinde barriererne skal følgende afklares:

Udstyrets fleksibilitet: Der skal i den indledende fase tages stilling til om den liftbårne kabine skal udvikles til at kunne anvendes på overflader af forskellig form og i forskellig vinkel i forhold til vandret, eller om den skal udvikles til mere specifikke opgaver. Omkostningerne til udvikling og fremstilling af en meget fleksibel løsning vil formentlig være signifikant større end omkostningerne til en mere enkel løsning. Det må samtidig antages at jo mere fleksibel løsningen er, jo større vil salgspotentialet være. Det vurderes at det vil være mest hensigtsmæssigt at udvikle den liftbårne kabine til specifikke arbejdsopgaver og satse på at en succesrig gennemførelse vil initiere en videreudvikling til større fleksibilitet.

Arbejdshastighed og kvalitet: Såvel arbejdshastighed som kvalitet vil være afhængig af hvor effektiv og præcis styring af blæsepistol og malepistol kan gøres. Det vil også afhænge af operatørens mulighed for visuelt at kontrollere arbejdet medens det udføres. Disse barrierer vurderes at kunne overvindes til et tilfredsstillende niveau i udviklingsforløbet.

5.4.1.2 Miljø- og arbejdsmiljøforhold

I relation til såvel miljø som arbejdsmiljø er der store forbedringer at opnå hvis udviklingen af den liftbårne kabine lykkes.

Der vil kunne opnås en væsentlig reduktion i tabet af blæsestøv forurenet med malingpartikler til omgivelserne, og spredningen af sprøjtetåge med opløsningsmidler og andre malingkomponenter til omgivelserne vil stort set kunne fjernes.

I forhold til arbejdsmiljøbelastningen af operatør (og hjælpere) vil den liftbårne kabine kunne eliminere det tunge fysiske arbejde i forbindelse med både blæserensning og malingpåføring, og den vil betyde at operatørerne ikke skal anvende personlige værnemidler, som det er tilfældet ved brug af traditionelle metoder.

De barrierer, der er i forhold til at opnå de miljø- og arbejdsmiljømæssige fordele, er de samme som er nævnt under interessentanalysen.

5.4.1.3 Sammenfattende vurdering

Udvikling af en liftbåren kabine til afrensning og overfladebehandling (maling) vurderes at kunne give betydelige miljø- og arbejdsmiljømæssige gevinster. Gevinsterne kan begrænses af, at den liftbårne kabine for at være teknisk og økonomisk attraktiv i første omgang kun bliver udviklet til anvendelse inden for områder, hvor kravene til fleksibilitet er begrænset. Der er en række tekniske barrierer i forhold til styring af værktøj og kabine, samt med hensyn til løbende visuel kontrol af kvaliteten, der skal løses.

5.4.2 Udvikling af elektrostatisk sprøjtning til brug i fri luft

5.4.2.1 Interessentanalyse

Elektrostatisk påføring er i dag udviklet til brug på mindre overflader i værkstedet. Metoden vil, hvis udviklingsarbejdet lykkes således at den kan benyttes til udendørs arbejder og på større konstruktioner, kunne give miljømæssige gevinster som følge af lavere malingforbrug (reduktion af forbisprøjt) og reduktion af arbejdsmiljøbelastningen ved arbejdet.

Der vil være en lang række interessenter i forbindelse med udviklings- og afprøvningsarbejdet og i en brugsfase hvis det lykkes at udvikle ideen til praktisk brug.

I udviklingsfasen vil interessenterne være udstyrsleverandører, malingleverandører og maleentreprenører. I forhold til anvendelsesfasen vil maleentreprenører, kunder, rådgivende ingeniører, samt miljø- og arbejdsmiljømyndighederne være interessenterne.

De væsentligste barrierer i udviklingsarbejdet vil være at sikre at metoden kan arbejde stabilt under klimatiske forhold der som minimum svarer til de der kan arbejdes under med traditionelle metoder, at metoden kan producere de ønskede lagtykkelser af maling med et tidsforbrug og en stabilitet der modsvarer traditionelle metoder. Barriererne er af teknisk art og vil for at kunne overvindes kræve et tæt samarbejde mellem udstyrs- og malingsleverandører.

I anvendelsesfasen vil de væsentligste barrierer for maleentreprenører og kunder være metodens arbejdshastighed og sikkerheden for at opnå en stabil (og tilfredsstillende lagtykkelse), og med en økonomi som modsvarer den som opnås med traditionelle metoder. For de rådgivende ingeniører vil den væsentligste barriere være at etablere en tiltro til at metoden kan opnå de ønskede lagtykkelser, og at det anvendte malingssystem kan leve op til de krav der findes i diverse regelsæt.

For miljøet og i relation til miljømyndighederne vil det være væsentligt at der kan dokumenteres en reduktion af malingforbruget i forhold til traditionelle metoder, at det kan dokumenteres at der sker en mindre spredning og at de anvendte malingsystemer har et mindre indhold af miljøbelastende stoffer, specielt organiske opløsningsmidler.

For arbejdsmiljømyndighederne vil det være væsentligt at den samlede eksponering for sprøjtetåge og malingdampe kan reduceres, og at behovet for anvendelse af personlige værnemidler under påføringen kan nedbringes eller fjernes.

De væsentligste barrierer vurderes på baggrund af ovenstående at være:

  • Metodens evne til at arbejde udendørs under vekslende klimatiske forhold
  • Metodens mulighed for at sikre en tilfredsstillende lagtykkelse
  • Opnåelse af en tilfredsstillende arbejdshastighed.

For at overvinde barriererne skal følgende afklares:

Metodens evne til at arbejde udendørs under vekslende klimatiske forhold

Udstyr til elektrostatisk sprøjtning er i dag ikke egnet til brug udendørs da de klimatiske påvirkninger medfører for stort tab af maling. Projektet skal gennem udvikling af udstyr til opladning af overfladen, udvikling af påføringsudstyret og udvikling af malingen søge at løse disse problemer. Dette vil kræve et tæt samarbejde mellem udstyrs- og malingleverandører og maleentreprenørerne.

Metodens mulighed for at sikre en tilfredsstillende lagtykkelse

Elektrostatisk påføring har med den nuværende teknik haft svært ved at etablere tilstrækkeligt tykke lag. Det skyldes formentlig, at malinglaget efterhånden opbygger en elektrisk isolerende barriere på overfladen, og at denne barriere modvirker deponering af maling.  På den anden side må man formode, at denne effekt befordrer dannelsen af et mere jævnt lag, altså som ønsket en mere ensartet lagtykkelse.  Der er altså principielle muligheder i projektideen, men fortsat uløste problemer. Projektet skal søge at løse problemerne gennem et samarbejde mellem udstyrs- og malingsleverandører og maleentreprenørerne.

Opnåelse af en tilfredsstillende arbejdshastighed.

Det er en forudsætning for at metoden implementeres, at der opnås en totaløkonomi som er sammenlignelig med hvad der kan opnås med traditionelle metoder.

5.4.2.2 Miljø- og arbejdsmiljøforhold

De miljømæssige fordele der kan opnås ved udvikling af metoden er relateret til den forventede reduktion af malingspild og dermed det reducerede totale forbrug af maling sammenlignet med traditionelle metoder. Desuden vil der være en fordel ved at kunne arbejde med en maling med lavere opløsningsmiddelindhold.

I forhold til arbejdsmiljøet er fordelene begrænsede. Kun hvis det kan lykkes at udvikle et malingsystem som kan anvendes uden der skal bruges personlige værnemidler under arbejdet vil gevinsten være signifikant.  Endelig resterer der et spørgsmål om eksplosionsfare; elektrostatisk påføring indebærer en risiko for gnistdannelse, og konsekvenserne heraf kan være betydelige – dog næppe hvis malematerialet er vandigt.

5.4.2.3 Sammenfattende vurdering

De miljømæssige gevinster ved en færdigudviklet metode vil være betydelige, idet der kan opnås en væsentlig reduktion i det totale malingforbrug og sandsynligvis også brug af malingsystemer med mindre indhold af opløsningsmidler. I forhold til arbejdsmiljøet er gevinsterne mere tvivlsomme.

Der er en række tekniske problemer, der skal overvindes for at udvikle metoden til at kunne arbejde tilfredsstillende udendørs, med en arbejdshastighed og økonomi som gør metoden attraktiv for maleentreprenører og kunder.

5.4.3 Udvikling af automatisk (robot) påføring af maling på vindmølletårne

5.4.3.1 Interessentanalyse

Der er udviklet metoder til at blæserense vindmølletårne med robotter uden der er personale til stede i arbejdsområdet. Arbejdet udføres på værksted. Projektideen omhandler udvikling af en malerobot som på tilsvarende vis kan arbejde i værkstedet uden personale er til stede i arbejdsområdet. Metoden vil muligvis kunne udvikles til også at omfatte maling af andre stålkonstruktioner eller elementer heraf i værksted.

Metoden forventes alene at kunne udvikles til værkstedsbrug og alene til relativt store og ensartede konstruktioner.

Interessenterne i projektet er leverandører af udstyr, producenter af vindmøller og andre store stålelementer, samt miljø- og arbejdsmiljømyndighederne.

For producenterne af vindmøller og andre store stålelementer vil de væsentligste barrierer være metodens arbejdshastighed, og dens evne til at levere et resultat som kvalitetsmæssigt modsvarer den som opnås med traditionelle metoder. Det vurderes at metoden, hvis den kan udvikles til effektiv funktion vil være økonomisk attraktiv, som følge af besparelser i malingforbrug og i form af besparelser på arbejdskraft og evt. brug af værnemidler.

For udstyrsleverandørerne vil den største barriere være de begrænsede afsætningsmuligheder som følge af de meget specifikke anvendelsesmuligheder for udstyret.

For miljømyndighederne vurderes metoden at give miljømæssige gevinster i form af reduceret malingforbrug og dermed et mindre forbrug af miljøfremmede stoffer, opløsningsmidler eller VOC og måske mindre affaldsmængder til deponering.

For arbejdsmiljøet er metoden fordelagtig idet den vil kunne reducere eller fjerne eksponering for opløsningsmiddeldampe og andre sundhedsskadelige stoffer og evt. reducere behovet for anvendelse af personlige værnemidler.

De væsentligste barrierer for projektet er den relativt snævre anvendelsesmulighed, og de tekniske udviklingskrav.

5.4.3.2 Miljø- og arbejdsmiljøforhold

Hvis metoden kan udvikles til brug vil den betyde væsentlige miljø- og arbejdsmiljøforbedringer.

5.4.3.3 Sammenfattende vurdering

Metoden vil kunne medføre betydelige arbejdsmiljømæssige fordele og også væsentlige miljømæssige forbedringer. Den største barriere, der skal overvindes er det relativt snævre anvendelsesområde for metoden. Hvis metoden kan udvikles så den kan tilpasses til anvendelse på store og mellemstore stålelementer, vurderes det som muligt at overvinde denne barriere.

5.4.4 Udvikling af vacuumblæsemetode og udstyr til denne

5.4.4.1 Interessentanalyse

Vacuumblæsemetoden er under udvikling til brug for afrensning af svejsesømme på store og større relativt plane og ensartede nye stålkonstruktioner. Metoden vil i færdigudviklet tilstand have et begrænset anvendelsesområde.

De væsentligste interessenter i metoden er nybygningsværfter og muligvis andre producenter af store stålkonstruktioner.

De væsentligste barrierer for udvikling og anvendelse af metoden er det begrænsede anvendelsesområde, og muligheden for at opnå en tilfredsstillende arbejdshastighed.

5.4.4.2 Miljø- og arbejdsmiljøforhold

Set fra et miljømæssigt synspunkt vil der være en reduktion af mængden af blæsestøv der frigives til omgivelserne, men i forhold til de samlede mængder ved blæserensning af de store stålkonstruktioner er gevinsten begrænset. Fra et arbejdsmiljøsynspunkt vil der kunne opnås en reduktion af den tid der skal anvendes personlige værnemidler, men igen vil der være tale om en relativt beskeden gevinst i forhold til den samlede tid hvor værnemidler skal benyttes.

5.4.4.3 Sammenfattende vurdering

Metoden vil have et relativt begrænset anvendelsesområde, og de miljø- og arbejdsmiljømæssige gevinster må vurderes at være begrænsede.

5.4.5 Informationsprojekt

5.4.5.1 Interessentanalyse

Informationsprojektet er tænkt som en kombination af manualer og teknisk/økonomiske beskrivelser og informationer om projekter hvor alternative metoder (specielt vandige maleløsninger i stedet for opløsningsmiddelholdige) er beskrevet.

Rådgivende ingeniører har en nøglerolle i forbindelse med valg af malingsystemer og afrensningsmetoder og der vil ofte være barrierer mod anvendelse af nye systemer som ikke vurderes at være tilstrækkeligt dokumenterede med hensyn til kvalitet og levetid. Desuden er der i standarder og i retningslinier fra f. eks. Vejdirektoratet givet eksempler på behandlinger der lever op til givne ydeevnekrav. Eksemplerne opfattes ofte som forskrifter, hvilket begrænser tilbøjeligheden til at foreskrive alternative systemer/metoder.

Udarbejdelse af informationssystemet kræver et samarbejde mellem malevareleverandører og rådgivere. De konkurrencemæssige forhold mellem de deltagende leverandører af oplysninger i forbindelse med etablering af systemet vil være en væsentlig barriere. Der er fra de fire største aktører på området inden for lak- og farveindustrien udtrykt vilje til at finde en løsning på disse problemer.

5.4.5.2 Miljø- og arbejdsmiljøforhold

Etableringen af et informationssystem med veldokumenterede eksempler vil kunne bidrage til væsentlige miljø- og arbejdsmiljømæssige forbedringer. Ved at sikre at viden om alternative muligheder bliver gjort tilgængelige på en systematisk måde, forventes det at metoderne i højere grad vil finde praktisk anvendelse.

5.5 Sammenfattende vurdering af projektideer

Resultatet af den gennemførte indledende vurdering i kapitel 4 samt den i dette kapitel gennemførte vurdering af miljø- og arbejdsmiljøgevinsterne ved projektideerne er, at to udviklingsideer er fundet værdige til nærmere granskning. Det gælder projektideen med en liftbåren arbejdsplatform og en automatiseret malingpåføring til vindmølletårne.

De øvrige 7 ideer er ud fra den ovenstående gennemgang efter LFA principper samt den indledende vurdering i kapitel 4 nedprioriteret af de forskellige fremførte årsager.

Ud over udviklingsideerne er information til rådgivere og projekterende vedrørende valg af miljø- og arbejdsmiljøvenlige afrensningsmetoder og malingsystemer fortsat aktuelt (jf. afsnit 4.3 samt 5.4.5).

Potentialet for miljø- og arbejdsmiljøgevinster for de to projekter er illustreret i den følgende tabel 5.1. Potentialet er beregnet ud fra de i kapitel 3 viste data samt beskrivelser af eksisterende og mulig fremtidig produktion.

Ved beregningerne af potentialet for miljøbesparelser er der set på malingbesparelse og det heraf afledte ressourceforbrug, reduktion af
VOC-emissionen samt reduktion af emission af støv og blæsemidler til omgivelserne.

Det er forudsat, at den liftbårne kabine kan reducere spild ved påføring af skibe til 5 % ved nybehandling og 10 % ved vedligeholdelse. Det antages, at metoden kan bruges til overfladebehandling af 25 - 50 % af arealet, og emissionen af støv og blæsemiddel kan reduceres med 50 % på disse andele. I tabel 5-1 er det forudsat, at den liftbårne kabine kan anvendes på 50 % af arealet på skibene.

En automatiseret påføring af vindmøller antages at kunne medføre en reduktion i overforbrug fra de nuværende ca. 100 % til 10 %. Det vides endnu ikke, om det er realistisk at kunne anvende metoden til den indvendige malebehandling af vindmølletårnene. Der er derfor regnet på to scenarier, det ene hvor metoden kun anvendes udvendigt og det andet, hvor metoden anvendes både til udvendig og indvendig malebehandling.

Tabel 5-1 Potentiale for miljø- og arbejdsmiljøgevinster ved projekterne med liftbåren kabine og automatisk påføring af maling på vindmølletårne

Konstruktion Udviklingsprojekt Maling
besparelse

liter
Reduktion af VOC emission
kg
Reduktion i emission af støv
kg
Arbejdsmiljø-
gevinst
Stålkonstruktioner          
  Liftbåren kabine 80 - 160.000 40 - 80.000 1.000 - 2.500  
Skibe          
- nybehandling Liftbåren kabine 3.700 2.000 - Væsentligt reducerede arbejdsmiljø-
belastninger
- vedligeholdelse Liftbåren kabine 12.500 6.300 50.000  
Vindmøller          
- kun udvendig påføring automatiseres Automatiseret påføring 350.000 175.000 - Væsentligt reducerede arbejdsmiljø-
belastninger
- både udvendig og indvendig side af vindmølletårne Automatiseret påføring 700.000 350.000 -  

Anvendelsen af liftbårne kabine til påføring af maling på skibe vil medføre en reduktion af malingforbruget samt en reduceret emission af VOC. Emissionen af støv og blæsemiddel til omgivelserne vil blive reduceret betydeligt. Udviklingen af en liftbåren kabine ligeledes vil betyde en gevinst i forhold til arbejdsmiljøet.

Den anslåede samlede malingbesparelse for branchen er markant højere for automatisk påføring af vindmølletårne end den besparelse i malingforbrug, der kan opnås ved en liftbåren kabine til skibe og stålkonstruktioner.

Besparelsen i forbrug af maling til overfladebehandling af vindmølletårne er en ressourcebesparelse og dermed en reduktion af miljøbelastningen. Hvis det er muligt at anvende metoden til både indvendig og udvendig malebehandling af vindmølletårnene, vil den opnåede besparelse fordobles i forhold til kun at anvende en automatiseret påføring udvendig. Ud over ressourcebesparelsen er der endvidere tale om en betydelig reduktion af VOC emissionen og dermed ligeledes en reduktion af miljøbelastningerne.

Automatisering af påføringen af vindmølletårnene vil betyde en reduktion af arbejdsmiljøbelastningerne. Betjeningen af udstyret kan foregå uden at personen er i direkte kontakt med malingen og sundhedsskadelige kemiske stoffer.

VOC emission er et miljømæssigt højt prioriteret område, reduktionen af emissionen er derfor et væsentligt argument for at pege på udviklingen af en automatiseret påføring af vindmølletårne.

 



Version 1.0 November 2006, © Miljøstyrelsen.