Handlingsplan for 'Heavy Duty' branchen

6 Nyhedsværdi af udvalgte projekter

6.1 Bemandet liftbåren kabine

Udvikling af en bemandet, liftbåren kabine, som kan benyttes både til blæserensning og til påføring af maling.  Her ønskes en form for kabine, som er billigere og mere universal end de kendte alternativer f.eks. ”Paintmaster” og ”Dockmaster”, som er udviklet hos Blohm & Voss i Hamburg.  Det samme gælder franske Thomann-Hanrys udstyr til facaderensning ”Gommage”.  Det særlige ved kabinen er, at dens forreste del udgør det arbejdsrum, hvor blæserensning eller maling udføres mens den bageste del er en klimatiseret kabine, hvorfra operatøren fjernstyrer arbejdsoperationerne

 Dette projekt forekommer fortsat at være relevant.  Alle branchens repræsentanter i styregruppen har ytret interesse for arbejdet.  Der er gennemført en nyhedsundersøgelse i patentlitteraturen via ”espacenet”, og kontakter i branchen er blevet interviewet. Der er ikke fundet udstyr, som virker efter det planlagte koncept, ej heller udstyr, som vurderes at kunne løse de stillede arbejdsopgaver; der findes dog adskillige patenter og patentansøgninger på området[ii].  Følgende virksomheder er blevet kontaktet:

- Blohm & Voss, Hamburg

- Straaltechniek, Holland

- Odense Stålskibsværft, Lindø

- Kyoei Inc., Japan

- Hempel A/S

- Maersk McKinney Møller Instituttet ved Odense Universitet

- Mühlhan A/S, Vissenbjerg

Der har desuden været kontakt til en udstyrsleverandør, som leverer lifte bl.a. til værftindustrien.  Firmaet er positivt for at deltage i udviklingsarbejdet.  Det skal understreges, at projektideen alene omhandler den omtalte kabine, ikke den lift, som skal bære kabinen.

6.2 Maling på vindmølletårne

Udvikling af automatiseret malingpåføring til vindmølletårne.

Målet er at automatisere malingpåføringen for at opnå den nødvendige og tilstrækkelige ensartede lagtykkelse.

En aktør på området er som tidligere nævnt interesseret i at indgå som partner i et sådant udviklingsprojekt. Et flertal af styregruppens brancherepræsentanter understøtter ligeledes ideen.

Ifølge en anden aktør er opgaven dog ikke så enkel, som den måske kan synes.  Udtalelsen bygger på tidligere eksperimenter og overvejelser.

Patentlitteraturen (esp@cenet) afslører ingen patenter eller ansøgninger som direkte refererer til maling af vindmølletårne, men adskillige som handler om, hvorledes man kan opnå en ensartet lagtykkelse:

- Gary Mark et. al. beskriver således et køretøj til vejmarkering, hvor den påførte mængde maling reguleres proportionalt med hastigheden [iii]

- Ludwig Siever et al har opfundet en metode som skal gøre elektrostatisk påføring af maling mere ensartet, og især uafhængig af elektriske interferensfænomener, eksempelvis de forskelle i feltstyrke som opstår som følge af malinglagets opbygning [iv].

- Minoru Ichigo et al beskriver en interessant anordning til malingpåføring, en slags berøringsfri malerulle, hvorfra malingen slynges mod emnet i en kileformet flad stråle der skulle gøre det muligt at behandle en bane i rullens bredde med et ensartet lag malemateriale [v], altså påføring af maling ved sprøjtning, men uden brug af dyser.

- Satoshi Kodama et al og Mashayuki Enomoto et al beskriver i to forskellige patenter forskellige arrangementer beregnet på automobillakering, men uden tilstrækkelig fokus på ensartet lagtykkelse [vi]

Alt i alt forekommer ideen både ny og relevant.  Der hersker en vis usikkerhed om, hvor vanskelig opgaven er at løse.

 



Version 1.0 November 2006, © Miljøstyrelsen.