Miljøstyrelsens Miljøredegørelse 2005

Ledelsens beretning

2005 var det tredje år Miljøstyrelsen var EMAS registreret. Selv om vi nu oplever, at det bliver sværere at finde forbedringsmuligheder i forhold til de direkte miljøpåvirkninger, er det igen i år lykkedes os at have faldende forbrugskurver på næsten alle områder. Vores vandforbrug, varmeforbrug og papirforbrug er faldet igen i år, og også vores affaldsproduktion fortsætter en faldende tendens. Det er flot, og det viser, at alle medarbejdere viser omtanke og tænker på miljøet.

Det er glædeligt, at den eksterne audit i september viste, at medarbejderne generelt kender relevante retningslinier og er bevidste om, at EMAS også omfatter kvalitet. Vi skal fortsat fokusere på at gøre arbejdet med de indirekte miljøpåvirkninger relevante og nærværende for den enkelte medarbejder. I 2006 konkretiserer vi arbejdet med kvalitetsdelen af EMAS ved at sætte et mål i handlingsplanen for 2006 om at udgive en vejledning i god sagsbehandling.

En høj kvalitet i vores arbejde er ikke bare lig med sagsbehandling på et fagligt højt niveau. Kvalitet er også den måde vi bliver opfattet af vores omverden. Det har stor betydning, at vi opleves troværdige, og at vi yder en god service til vores eksterne interessenter. I 2005 har vi bl.a. haft et miljømål om at styrke Miljøstyrelsens serviceprofil. Der blev igangsat et serviceprojekt, og der er afholdt en servicedag. Formålet med projektet er at forbedre vores service, bl.a. ved give klarere meldinger om hvad omverdenen kan forvente af os. Service er en vigtig del af vores ydelser, og vi er på vej mod at få en mere klar serviceprofil.

I Miljøstyrelsen har vi et særligt ansvar, fordi vi er dem der regulerer andres adfærd på miljøområdet. Et af vores mål i 2005 har været, at udvikle et værktøj til bookning af miljøvenlige konferencesteder, der også kan bruges af andre. Jeg har noteret mig, at værktøjet nu bl.a. bliver brugt af CFK og Miljøagenturet. –det er godt at vi på den måde kan hjælpe andre til at handle miljørigtigt. På den måde lever vi i Miljøstyrelsen op til vores målsætning i den fælles miljøpolitik om at være et skridt foran!

Den koncernfælles miljøpolitik, som har udgjort rammen for vores miljøarbejde, er blevet opdateret i 2005. Miljøstyrelsen har konkretiseret de dele af den fælles miljøpolitik, der er relevante for Miljøstyrelsen i en række målsætninger. Vi vil fremover arbejde inden for disse målsætninger, når vi sætter vores årlige mål i miljøhandlingsplanen.

I 2006 implementerer vi elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) i Miljøstyrelsen. Det bliver i den forbindelse interessant at følge, om den mere moderne måde at arbejde på, vil have nogen indflydelse på vores papirforbrug. Overgangen til ESDH betyder, at behovet for et ledelsessystem, som overvåger og følger op på, om de nye procedurer for f.eks. journalisering er kendte og om kvaliteten af vores arbejde stadig er høj, er større end nogen sinde.

Ole Christiansen
Direktør
Miljøstyrelsen

 



Version 1.0 December 2006, © Miljøstyrelsen.