Reduktion af partikelemissioner fra varebiler og taxier

1 Problemstilling

Der er stigende opmærksomhed om partikelforurening fra dieselkøretøjer. I Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling: Fælles Fremtid – udvikling i balance fra 2002 fremhæves, at især luftforureningen med små partikler giver problemer i byerne. Regeringen vil derfor overveje, hvordan partikelfiltre på lastbiler og busser kan fremmes og hvordan markedsorienterede instrumenter kan anvendes til at fremme salget af dieselvarebiler og personbiler med partikelfiltre. Ifølge Partikelredegørelsen fra Trafikministeriet 2003 står varebilerne for den største del af partikelemissionen fra udstødning fra dieselbiler. Desuden fremhæves, at Færdselsloven giver de enkelte kommuner mulighed for at styrke den lokale indsats for et bedre bymiljø, herunder mulighed for efter godkendelse fra Justitsministeriet at gennemføre forsøg med miljøzoner.

Trafikministeriet har i sommeren 2003 udarbejdet en partikelredegørelse om partikelemissionerne fra lastbiler. Der er endvidere i forbindelse med forslag til finanslov 2004 afsat 15 mio kr årligt i støtte til montering af partikelfiltre i 2004 og 2005. Det forventes, at støtten primært vil gå til montering af filtre på lastvogne (primo 2004).

Dette projekt har til formål at belyse overordnede fordele og ulemper ved forskellige strategier til at reducere partikelemissionerne fra varebiler og taxier og de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf. Som baggrund for denne vurdering beskrives først EU's regulering af partikelemissioner fra varebiler og taxier. Desuden beskrives mulighederne for at påvirke emissionerne via særlige krav i miljøzoner samt de danske afgiftsregler for varebiler og taxier, idet de influerer på valg af køretøj.

Som led i projektet er desuden gennemført en interviewundersøgelse for at belyse, hvad der bestemmer virksomhedernes strategier for at anskaffe og bruge varebiler og taxier og deres holdninger til partikelmissioner. Der er i interviewundersøgelsen fokuseret på forholdene i bytrafikken. Der er endvidere gennemført interview med nogle producenter af partikelfiltre. Resultaterne af interviewene har indgået i tilrettelæggelsen af scenarierne.

Som en sidste del af projektet er gennemført en overordnet analyse af væsentlige fordele og ulemper for miljø, sundhed, virksomhedsøkonomi og samfundsøkonomi ved forskellige strategier til at begrænse partikelemissionen fra varebiler og taxa henholdsvis i hele landet og for en miljøzone i København.

Det ligger ikke inde for rammerne af dette projekt, at foreslå konkrete virkemidler til at realisere de forskellige strategier. Det betyder, at eventuelle administrative omkostninger, provenuændringer og ændringer i skatteforvridningstabet ikke er medregnet. Når man foreslår konkrete initiativer til at realisere strategierne, skal der suppleres med vurderinger og eventuelle beregninger af dette.

1.1 Regulering af emissioner fra varebiler og taxaer

Der er historisk sket et stort fald i emissionerne fra det enkelte køretøj. Dieselbilerne kører væsentligt længere end benzinbiler og udleder dermed væsentlig mindre C02 end en tilsvarende benzinbil. Udledningen af partikler og af kvælstofoxider (NOx) er dog større fra dieselbiler.

Krav til emissioner fra køretøjer af en række stoffer, bl.a. partikel- og NOx emissioner, reguleres via EURO normer. Der er forskellige grænseværdier for diesel- og benzinbiler. Benzinbilerne har efter de gældende grænseværdier på nuværende tidspunkt i modsætning til dieselbiler ikke nogen regulering af partikelemissionerne, idet traditionelle benzinbiler ikke har nogen væsentlig udledning af partikler, når det er massen af partikler, der måles. Det kan ikke udelukkes, at benzinbiler giver anledning til udledning af fine og ultrafine partikler, men bidraget skønnes at være væsentligt mindre end dieselbilernes. Der ventes stadig at gå flere år, før man kan måle og regulere antallet af partikler, som ville være en bedre indikator for de sundhedsmæssige effekter. EURO grænseværdierne fremgår af bilag 1, og er for partikler vist i nedenstående tabel.

Tabel 1.1 EURO normer. Grænseværdier for partikler, dieselbiler

  Personbil og
små varebiler
(under 1.305 kg)
Mindre varebil (1.305-1.750 kg) Større varebil
(over 1.750 kg)
Tunge Køretøjer
  g/km g/kWh
EURO 1 0,14 0,19 0,25 0,36/0,61
EURO 2 0,08/0,10 0,12/0,14 0,17/0,20 0,15/0,25
EURO 3 0,05 0,07 0,10 0,10/013
EURO 4 0,025 0,04 0,06 0,02
EURO 5 - - - 0,02

Kilde: Bilag 1, EURO normer, med alle grænseværdier og årstal for ikrafttræden angivet.

Der er over tiden sket en skærpelse af EURO grænseværdierne for partikelemissionerne. De ældre biler er således væsentlige mere forurenende end de nye.

C02 emissioner, som er en anden vigtig parameter i bilernes forurening, er ikke reguleret via EURO normerne. Men der er indgået en aftale med bilindustrien at øge den gennemsnitlige energieffektivitet og dermed reducere C02 emissionerne pr km fra personbiler.

Da dieselbiler har en væsentlig bedre brændstoføkonomi end benzinbiler har det, sammen med blandt andet afgiftsstrukturen, betydet, at der er sket et skift fra benzin- mod dieselbiler.

De varebiler (MPV og stationcars), der er magen til personbiler med filtre og har samme motor, vil hyppigt også at kunne købes med partikelfiltre.

På trods af at der ikke på nuværende tidspunkt er krav om partikelfiltre på personbiler, har der været personbiler med fabriksmonteret filtre på markedet i Danmark fra Peugeot/Citroën i en årrække. Desuden kan et betydeligt antal af de europæiske bilfabrikker tilbyde dieselpersonbiler med partikelfilter. Disse importeres dog ikke nødvendigvis som standard til Danmark. Da fabrikkerne generelt ikke har sammenlignelige modeller med og uden filtre, er det ikke muligt at sige, hvad merprisen ved fabriksmonteret filter er. Det forventes, at mange af de øvrige bilfabrikker snart vil præsentere personbiler med partikelfiltre. Det er dog næppe sandsynligt, at partikelfiltre bliver standardudstyr på alle modeller.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.