Effektivisering af distributions- og emballagesystemet til dagligvarer med fokus på udnyttelse af transportsystemet

1 Projektets formål

1.1 Projektets formål

Formålet med projektet er at indsamle viden om anvendelse af effektive distributions- og emballagesystemer til dagligvarer med henblik på opstilling af et idékatalog. Der sættes fokus på hele forløbet fra fabrik til det punkt hvor forbrugeren har adgang til produktet samt hensyntagen til den emballage butik/forbruger modtager, hvilket vil bl.a. sige transportforløbet, transportemballager, retursystemer og systemer til håndtering af dagligvarer. Indgangsvinklen er den logistiske, praktiske og økonomiske vurdering med henblik på at sikre og udvikle et fortsat effektivt samarbejde i hele forsyningskæden under hensyntagen til anvendelsen af ressourcer.

1.2 Projektets baggrund

Udviklingen inden for lager- og distribution er i høj grad sket hos den enkelte aktør uden hensyntagen til de øvrige parter i forsyningskæden. Den enkelte part har optimeret sin del af distributions- og emballagesystemet uden at tage nævneværdig hensyn til optimeringen af hele forsyningskæden. Dette har vanskeliggjort en effektiv udnyttelse af transport-systemerne og anvendelse af returbaserede systemer og herunder udvikling af systemer, der sigter på at reducere miljøbelastningen.

Dagligvarebranchen er på vej til at blive koncentreret på få aktører. Afsætningsleddet kan således forventes kun at komme til at bestå af 3-5 aktører dækkende det nordiske marked og der sker en tilsvarende udvikling i det øvrige Europa. Det har bl.a. den konsekvens, at de enkelte aktører i afsætningsleddet får en størrelse, der medfører, at de vil udvikle egne systemer uden hensyntagen til de øvrige aktører. Konkurrencen vil samtidig medføre, at den enkelte aktør i afsætningsleddet vil forsøge at integrere leverandøren med hensyn til bl.a. transportemballage, paller, ¼-paller og mærkning af enhederne i form af stregkoder og anvendelsen af RFID (radiofrekvente tag, hvor information ligger i radiobølger f.eks. som alternativ til stregkoder). Beslutninger på disse områder vil oftest blive taget uden for Danmarks grænser.

Der er derfor behov for at få afdækket udviklingen hos de væsentlige aktører i afsætnings-leddet i udlandet, da det forventes, at flere af disse aktører også vil agere på det danske og nordiske marked i fremtiden. Hertil kommer, at deres krav overfor de større internationale leverandører vil medføre, at leverandørerne vil forsøge at tvinge f.eks. de danske og nordiske aktører i afsætningsleddet til også at følge disse krav for herigennem at kunne sikre effektiviteten i logistikprocessen.

Der er bl.a. sat fokus på:

  • En bedre udnyttelse af lastbilerne specielt på volumen – f.eks. i form af dobbeltdækker-lastbiler
  • Anvendelse af retur-transportemballage mellem producent og butik
  • Hensyntagen til reduktion af miljøbelastningen f.eks. gennem kørselsplanlægning
  • Samdistribution med øvrige aktører
  • Anvendelse af city-logistik
  • Udvikling af nye lager- og distributionsformer
  • Anvendelse af distributionssystemer der kan håndtere forskellige temperaturer
  • Generel effektivitetsudnyttelse i transporten bl.a. gennem aflæsningstider m.v.
  • Informationsudveksling i hele transportforløbet

1.3 Projektets målgruppe

Målgruppen for projektet er detailhandelen, dagligvareleverandører, transportører og emballageproducenter samt Miljøstyrelsen.

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.